Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw en heb een vraag.
(heb zelf weinig ervaring met elektronica, kabeltje solderen, voltage en weerstand meten,dan hebben we het zeg maar gehad..)

Ik vroeg me af of er een sensor met kabeltje en printplaat bestaat die ik kan plakken op de temperatuurmeter van mijn auto?

Zodat als de temperatuur wijzer de sensor bereikt er een licht of geluidssignaal afgaat.
Hiermee zou ik dan gewaarschuwd worden voordat ik in het rood ga met de motortemperatuur.

Het gaat hier om een opel corsa uit 1997
de afbeelding geeft ongeveer een idee..
Een richtlijn waar ik het moet zoeken op het internet kwa benaming voor onderdelen zou ook al handig zijn.

Alvast bedankt,

patrick

Dat ziet er een beetje lelijk uit.
Ik zou dan gaan voor een led VU-meter die je aanstuurt met het zelfde signaal die ook de originele meter aanstuurt. De led die gaat branden waarbij de meter (bijna) in het rood gaat laat dan het signaal afgaan.

Deze schakeling kun je dan uit het zicht onder het dashboard wegwerken. Met een potmeter aan de ingang kun je het ingangssignaal calibreren.

De volgende vraag is natuurlijk why the fnurk je dat nodig hebt ? Als die temperatuur zo hoog komt is er iets niet helemaal lekker.

Ik zou ook eerder de oorzaak van het heetlopen proberen op te lossen. Thermostaat, waterpomp en aanjager eens nakijken (meer zit er niet in het koelcircuit van een corsa 1997).

merci..

dat zou ook een optie kunnen zijn, dat ik de kabel van de meter onderbreek als ik het goed begrijp.
moet ik even kijken of ik daarvoor de dashboard uit elkaar kan en wil gaan halen..

is mijn vraag wel mogelijk? buiten het feit dat het dan minder fraai zou uitzien..

de reden dat ik een sensor/alarm erop zou willen is dat ik wel eens vergeet om op de meter te kijken, met laatst als gevolg dat mijn motor te heet is geworden en er schade is ontstaan aan mijn motor..
ik dacht zou best handig kunnen zijn als je van tevoren gealarmeerd wordt.

mvg patrick

waarschijnlijk is dat een analoge meter en loopt de spanning op naarmate de temperatuur stijgt.
moet je ff meten hoe de spanning verloopt.
bij mij was 10°C ongeveer 8,5V dat er over het naaldmetertje staat, en bij 90°C was dit 6,6V.
je zou dan een schakeling kunnen maken die een geluidsignaal produceert als de spanning lager dan 6,5V komt

Je kunt ook een bluetooth adapter op de OBD-2 poort steken, en een app op je telefoon die alarm geeft bij hoge temperatuur. Ben je voor ongeveer een tientje klaar...
Alleen moet de OBD-2 dan wel compliant zijn; in de vroege uitvoeringen rond de eeuwwisseling rammelde er nog wel eens wat aan...
(mijn Citroen C5 bijv. werkt met OBD-2 prima, alleen zit de power aansluiting op pin 1 van de connector i.p.v. 16, waar 'ie hoort... :( )
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.OBDII.reader&hl=…
http://www.miniinthebox.com/nl/super-mini-bluetooth-elm327-obd2-v1-5-a…

Uit ervaring: Geen ELM327/Bluetooth/OBD2 op een Corsa van '97 werkend gekregen.

Uit ervaring: veel Opels die temperatuursproblemen hebben met het motorblok. De mijne zoop een liter koelvloeistofper week. Mogelijk lekken in koelcircuit/pakkingen gedicht door garage, bleek het uiteindelijk een duur probleem in de kachteltechniek onder de tunnel van de schakelpook. Snel auto verkocht.

Laat me raden; een ECOTEC?

Ik denk dat het de bedoeling is dat je impliciet wordt gewaarschuwd (auditief of knipperlicht) dat de temperatuur te hoog oploopt. Met wat knutselwerk in de wagen zou je dit digitale metertje kunnen gebruiken die een signaallampje laat oplichten. Het ontwerp ervan zal op esthetisch vlak wel behoorlijk vloeken met de rest van je metertjes van je dashbord.