evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Oke, het probleem lag hem dus bij de flatcable connectoren die de leds van de knopjes op de bovenste rij verbonden. ik had deze hele strook los gemaakt omdat die daar toch maar hing te "bengelen", terwijl net daar het probleem zat!
Ik heb dit weer aangesloten, connector per connector... toen ik ineens merkte dat per connector ik aansloot er "phantom leds" om ze een naam te geven, uit gingen. Een voor een gingen alle leds uit zoals dat moest in de modus die ik gekozen had.
Om een of andere reden werken de leds slechts deftig als ze allemaal aangesloten zijn, anders gaan er sommige kleuren zwak branden als ze uit moeten zijn.
Er is nog altijd die ene led waarvan het blauw niet werkt...
Ahja, het is al vooruitgang. 
Ter info, het gehele bord is met een borsteltje goed ingesmeerd met afwasmiddel en daarna afgespoeld en gedroogd, connectoren ook schoon gemaakt (het eigelijke probleem dus)
Zeker bedankt voor iedereen die hier gepost heeft met de goede tips en hulp! 
Aangezien de switches nogal slecht gesoldeerd zijn ga ik die ene led zijn solderingen proberen nakijken (gelukkig zit deze aan de zijkant)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 17 september 2015 21:08:05 schreef evdweele:
Toen ik in een redelijk ver verleden, 25 tot 30 jaar geleden, portofoons die in de sloot hadden gelegen van de afvalbak redde had ik nog nooit van IPA gehoord.
Als ik niets zou doen waren ze sowieso reddeloos verloren, dus probeerde ik het een eerste maal met een sopje in de gootsteen. Dat ging goed. De volgende ging ook goed. En de volgende, en de volgende...
Was het niet Tektronix die apparatuur die voor revisie binnenkwam, gewoon in de vaatwasser zette?
Op 17 september 2015 21:34:12 schreef flipflop:
[...]
Andere bevatten absoluut geen vet zoals Kontakt WL. Dat ontvet beter dan IPA naar mijn mening.
Dat ik IPA noemde was niet om vuil op te lossen of te ontvetten, hoewel het dat wel doet, maar omdat het naar mijn indruk helpt om water uit lastige hoekjes weg te krijgen en te absorberen.
Haha, wel, de Tektronix methode heeft wel geholpen 
Nu moet ik nog eens weten welke soort contactspray ik best in huis haal.
Want mijn budget kan het niet aan om van elke van de 856346 soorten een busje te kopen.
We hebben wel iets maar aan de foto op de bus te zien is het voor auto-gerichte toepassingen. Waarschijnlijk voor slechte contacten bij connectoren ofzo.
NOG een EDIT:
Want uit mijn ervaring deed de contactspray die wij hebben/hadden niet veel goeds aan schakelaars. Ze gingen ruw en schurend aanvoelen bij het drukken/omleggen.
[Bericht gewijzigd door era1997 op (20%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dat is normaal bij schakelaars, deze worden door de spray ontvet en schuiven dan niet goed meer. contact 60 dien je bij schakelaars en potmeters dan ook na te sprayen met een smering. of contact 390 wat beiden ineen is.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Correctie. Kontakt 60 moet je volgens fabrieksvoorschrift eerst wegspoelen (Kontakt WL) en dan pas smeren (Kontakt 61). Als je het niet wegspoelt, is het corrosief en krijg je groene zooi in je schakelaars/potmeters en kan je ze na een tijd echt weggooien.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
En waarom zou je zoveel moeite en geld spenderen als het met water, een beetje afwasmiddel en een paar uur in de heteluchtoven ook gaat?
Al die chemische rommel voegt in het geval van waterschade helemaal NIETS toe aan de oplossing van het probleem.
Alleen vuil en oxide met een tandenborstel verwijderen en daarna drogen. Meer is het niet.
Op 17 september 2015 19:45:17 schreef evdweele:
Elektronische apparaten die nat zijn geworden niet aanzetten, maar dat zie je niet direct begrijp ik uit het verhaal.
Het apparaat zo ver mogelijk uit elkaar schroeven en goed afwassen met warm water en afwasmiddel.
Daarna spoelen met schoon kraanwater en laten drogen.
's Winters gaat dat prima op de radiator van de verwarming, hartje zomer in de volle zon, maar als die beide niet voorhanden zijn in de heteluchtoven op 50° gedurende een uur of 4 tot 5.En dan maar hopen dat alles nog werkt.
En vooral geen contactspray gebruiken!!In de loop der jaren heb ik op die manier tientallen portofoons kunnen redden.
Dit klopt, we deden niet anders bij radarprinten. 50 graden gedurende 20 minuten in een hetelucht oven.
Op 18 september 2015 04:38:38 schreef evdweele:
En waarom zou je zoveel moeite en geld spenderen als het met water, een beetje afwasmiddel en een paar uur in de heteluchtoven ook gaat?
Al die chemische rommel voegt in het geval van waterschade helemaal NIETS toe aan de oplossing van het probleem.
Alleen vuil en oxide met een tandenborstel verwijderen en daarna drogen. Meer is het niet.
Ik wil enkel contactspray kopen voor schakelaars, potmeters e.d. te reinigen.
Het waterschade probleem is ook opgelost op de manier die je zegt,
Afwassen en het oxide met een borsteltje verwijderen.
Enkel heb ik ipv een oven de radiator gebruikt.
Anoniem
Op 17 september 2015 19:32:05 schreef era1997:
[...]En ons kraanwater wordt rechtstreeks uit de grond gepompt, is het dan wel een goed idee om hiermee het keyboard uit te spoelen? Mineralen tasten aan?
[...]
Amai en daar drink je van? Zit er nog geen witte aanslag tussen je tenen? 
Printen oxideren niet op één nachtje.
Het lijkt er op dat jouw toetsenbordje al eerder is bloot gesteld aan omstandigheden die je niet in een huiskamer verwacht. En nu die goed nat geworden is houdt het witte spul het vocht vast. Er zit vast ook vocht onder de componenten en dat gaat niet zo makkelijk weg. Het probleem is altijd dat het vocht niet goed wegkan op de plaatsen waar je moeilijk bijkunt.
Die contactcleanerfanaten zou ik mijn fijne apparatuur niet toevertrouwen. 
Als je nog andere toetsenborden hebt, en het dus niet op een dag steekt, zou ik niet overhaast te werk gaan.
Niet met contactcleaner, want dat geeft een vettige aanslag die je niet zomaar weer wegspoelt..
Ik zou met een plantensproeiertje onder druk proberen die aanslag weg te spuiten en eventueel wat voorzichtig borstelen...Gebruik flessenwater als je het leidingwater niet betrouwt. Met een drupje afwasmiddel,zoveel heb je er ook niet van nodig. vervolgens laten uitlekken en in de oven op 40-50°C.
Niet twee uur, zoals gesuggereerd, want dan is het vocht dat zich onder de IC's en knopjes bevindt niet weg. Door de cappilaire zuigkracht kan dat slechts langzaam verdampen. Dus minstens een hele nacht in de oven en daarna nog minstens twee dagen op een warme droge plaats.
En dan nog eens proberen. Geduld is hier het toverwoord.
Dat enkele druppeltje afwasmiddel is belangrijk.Het dient niet om de vettigheid weg te wassen, want je hebt nog geen contact 60 gespoten. Het vemindert de oppervlaktespanning van het water gevoelig zodat het makkelijker van tussen de componenten kan weglopen.
Haha, nee we drinken hier niet van de kraan, kwestie van de witte aanslag op de tenen te vemijden hebben we daar flessenwater voor 
is onderdompelen in een drinkwater-afwasmiddel mengsel ook goed? dan kan het water direct overal aan.
Anders zou ik dat eens proberen en daarna een lange tijd in de oven op 50 graden.
Het grootste probleem nu is dat het membraanvelletje met de mode-toetsen
dus echt KAPOT is, om het maar zo uit te drukken.
Er was een slechte verbinding op 1 van de traces.
Mijn eerste idee was om dit te solderen, want ik heb dit al gedaan in het verleden bij een gelijkaardig knoppenvel.
Deze was echter wat minder sterk en er zitten nu 2 gaatjes in gesmolten 
Hier de betreffende toetsen die ik bedoel:
http://images.anandtech.com/doci/9229/CGPER_06.JPG
Hier het soort knoppen vanbinnen bekeken.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/08/Inside_Computer_ke…
Zo een systeem dus maar een veel kleiner vel met 4 knopjes op.
Geen idee hoe ik DAT kan repareren, corsair biedt binnen mijn weten niet zulke reserveonderdelen aan.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (45%)]
maartenbakker
Golden Member
Dat kan je inderdaad niet solderen. Geleidende verf, of Corsair lief vragen. Alternatief is zelf mechanische schakelaars monteren.
Op 18 september 2015 17:06:45 schreef maartenbakker:
Dat kan je inderdaad niet solderen. Geleidende verf, of Corsair lief vragen. Alternatief is zelf mechanische schakelaars monteren.
Corsair lief vragen lijkt nog het best.
Mechanische schakelaars kan moeilijk worden, de leds moeten de toetsen nog kunnen verlichten, door dat contactenvel en die rubberdome gaat dat. Maar met een echt knopje gaat dat wat zoeken zijn.
Kheb het al proberen repareren met alu folie en plakband, nope dat lukt dus niet.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Of bij een modelbouwzaak binnenwandelen en 'Silber Leitlack' van Busch kopen. Vrij dikke substantie die nog het meest op geleidende verf lijkt.
Is niet goedkoop (ik meen een tientje betaald te hebben voor een flesje van 8 milliliter geloof ik) maar beter dan een verpakking Electrokit van Bison...
Zoiets dus?
http://www.conrad.com/ce/de/product/241319/Busch-5900-Silber-Leitlack-…
Oke, ik ben nu aan het proberen de blauwe led van die ene toets terug te laten werken.
Kheb de toets erboven al losgesoldeerd en de pootjes van de RGB led zo goed ik kon eens over gegaan met de soldeerbout.
Niet veel verandering, rood en groen werken nog steeds, dat is het.
Als ik blauw laat knipperen en een losse led tegen de contacten van de blauwe houd dan knippert die!
Dus de aansturing is in orde, de led zelf niet dan?
Kan de blauwe led geneuveld zijn door het vocht? die ENE blauwe led?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (83%)]
Update, het toetsenbord ligt nu al de hele tijd aan de kant en na eens checken is het nog altijd in dezelfde staat, geen corrosie of gelijk wat op de PCB.
Ook eens aangesloten op de computer, het werkt ook nog altijd zoals het laatst deed, alle knoppen op de mode toetsen na werken. Net als alle verlichting op die ene led na die geen blauw meer geeft.
Ik zou gewoon de RGB led willen vervangen maar hoe in hemelsnaam kom ik achter het type? Het is echt een enorm kleine RGB led van ik denk nog geen 2mm.
Ik heb de toestand beschreven op een het Corsair forum en vriendelijk gevraagd of het mogelijk is om het knoppenvelletje apart te kopen.
Waarop ik vriendelijk te horen kreeg dat de interne componenten niet te koop zijn. Jammer, al zouden ze €20 vragen voor dat knoppenvelletje, het zou voor hun een enorme winst zijn en voor mij een gemakkelijke betrouwbare oplossing.
Ik zal dan maar moeten gaan voor de oplossing met zilververf.
Nu nog proberen achterhalen wat voor led daar inzit...
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Als je een GOEDE foto plaatst met een liniaal erbij zou het best kunnen dat iemand hier iets zegt als 'oh, dat is een 0605 RGB SMD-LED of PLCC-4 (ik noem maar wat, die laatste is, gezien je maatopgave, wat onwaarschijnlijk)
Maar vereisten zijn dan wel dat de foto echt goed is en ook de liniaal goed zichtbaar moet zijn.
RAAF12
Golden Member
Op 18 september 2015 17:06:45 schreef maartenbakker:
Of de amateur way, uit alu folie rondjes perforeren en vastplakken op het rubberen matje.
Reinigen kan trouwens ook prima met https://www.google.nl/search?q=tuner+600+contact+cleaner&espv=2&am…
Op 14 januari 2016 19:23:32 schreef weardguy:
Als je een GOEDE foto plaatst met een liniaal erbij zou het best kunnen dat iemand hier iets zegt als 'oh, dat is een 0605 RGB SMD-LED of PLCC-4 (ik noem maar wat, die laatste is, gezien je maatopgave, wat onwaarschijnlijk)Maar vereisten zijn dan wel dat de foto echt goed is en ook de liniaal goed zichtbaar moet zijn.
Ik heb ergens zo een USB microscoopje, zal dat gebruiken aangezien dat ik niet echt een scherpe foto kon krijgen van zeer dicht (geprobeerd met Huawei P8 Lite camera en een Canon Ixus 115HS, niet zo goed voor zulke macro-opnamen)
Op 14 januari 2016 19:24:56 schreef RAAF12:
[...]Of de amateur way, uit alu folie rondjes perforeren en vastplakken op het rubberen matje.
Reinigen kan trouwens ook prima met https://www.google.nl/search?q=tuner+600+contact+cleaner&espv=2&am…
bedoel je dat de alu folie de onderbroken "traces" op het velletje verbindt? of dat het alu rondje het knopje wordt en dus 2 contacten verbindt?
RAAF12
Golden Member
Ja, dat laatste, op dat rubberen matje zitten de met koolstof gedoteerde contacten. Daarop kan rondjes alu folie worden geplakt. Maar beter is natuurlijk een nieuw matje te plaatsen. Bij veel TV AB's was dat ook los te koop van oa. Sony.
Ik ben ook weleens gaan prutsen met een zacht potlood om nieuw koolstof op te brengen maar dat faalde jammerlijk.
evdweele
Overleden
Er bestaat ook grafiethoudende spray, Graphit 33.
Ik heb geen ervaring met dit spul op rubber knoppenmatjes van afstandsbedieningen, maar als afscherming van elektronenbuizen werkt het in elk geval wel.
het rubberen matje dat er nu in zit werkt wel iets anders, de rubberen domes zijn puur voor de knop zijn veerkracht te geven.
Die domes drukken 2 contacten op 2 verschillende vellen tegen elkaar.
Hier een primitieve weergave van het systeem:
----------- plastieken kapje om op te drukken
----------- rubber vel met domes
----------- vel met contacten
----------- vel met gaten op de plekken waar de knoppen zitten
----------- 2e vel met contacten
Dus exact het systeem van een goedkoop gewoon toetsenbord.