Hallo,

Eergisteren is mijn PC toetsenbord door een probleempje met onze tent buiten (niet meer waterdicht) blootgesteld aan een vrij hevige regenbui.

Blijkbaar druppelde het water vrolijk door het tenzijl, op mijn toetsenbord die daar nog lag.

Ik merkte dit slechts gisterenochtend. Het is een Corsair K95 RGB, dit is een mechanisch toetsenbord met RGB achtergrondverlichting per toets.
Er zit dus een PCB over heel het apparaat, niet zo een kleintje in de hoek zoals bij de meeste toetsenborden.

Het toetsenbord zelf werkt nog perfect, de verlichting echter is een ander verhaal.
Sommige leds lichten zwak blauw of groen op, ook al zet ik de kleur op zwart. Er is ook 1 led waarvan het blauw niet meer werkt.
Als ik zo een zwak blauw oplichtende led bv. op rood instel wordt deze dan eerder roze door dit probleem.

De computerwinkel waar ik dit kocht biedt geen garantie aan voor waterschade.
Dus heb ik het apparaat dan maar zelf open geschroeft. (Na er eerst al het water uit te laten sijpelen)

Op de gehele PCB was dat witte spul aanwezig dat je wel vaker aantreft als er vocht aan te pas komt. Verder ook lichte oxidatie aan de hoofdmicrocontroller en wat andere kleine IC's.

Ik heb het meeste wit spul er al afgeveegd en de corrosie op de IC pinnen voorzichtig verwijdert met een schroevendraaiër.

Dit heeft echter niets opgelevert, nog altijd dezelfde problemen.

Het is zo een printplaat met verschillende lagen, dus vraag ik mij af of daar op een of andere manier vocht tussen kan geraken?

De kant waar de leds zelf op zitten kan ik niet goed aan omdat alle switches door de aluminium bovenplaat op de PCB gesoldeert zitten.

Weet iemand wat ik nog kan doen??
Ik heb hier 200€ voor betaald dus ik aou het jammer vinden als ik het hier bij moet laten.

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk was.

Alvast bedankt, Kevin.

Als je de zaak hebt aangezet nadat er water in is gekomen kan de boel wel kapot zijn...
(ik neem aan dat je 'm aangezet hebt, anders krijg je geen witte uitslag binnen 24 uur...)

Sommige leds lichten zwak blauw of groen op, ook al zet ik de kleur op zwart

Wist niet dat ze ook al zwarte leds hadden... :)

Misschien een uurtje in de oven op 50 graden ?

waarom maakt dan ook iedereen de fout om de elektronica nog even te testen als ze zien dat er contact met water is geweest

garantie is er nu toch vanaf, proberen zoveel mogelijk op te poetsen
(schoonmaak alcohol is gebruikelijk, ook voor die witte troep? of iets anders niet geleidend,
aub weg blijven met schroevendraaiers of andere metalen/scherpe dingen)
goed laten drogen en duidelijke foto's van te maken
aangezien het meeste nog werkt zal het iets van een leddriver ic zijn wat wat kanalen mist?

vaak gaat het water tussen ic pootjes van dat witte vormen, dat geleid idd.je hebt nog geluk met 5V want met hogere spanning gaat dat proces veel sneller. met contactspray is dat vaak wel goed te krijgen.

echter als je onder elke toets een rgb led hebt zitten, en deze samen 1 kleur vormen, heb je met 1 led welke sluiting heeft tussen 2 pootjes dat de rest daarop mee kan gaan draaien. kleuren die niet kloppen enz.. zaak is dus om die geleidende zooi te verwijderen. contact 60 en daarna met kraanwater schoonspoelen en ruim laten drogen. niet de 4 minuten 120 graden oven optie want dan trekt de boel krom. gewoon uitelkaar laten liggen op een plek in huis zodat het kan drogen voor een hele dag..

In een laagje rijst (ongekookt uiteraard... :) ) in een afgesloten bakje helpt ook goed tegen achtergebleven vocht...

Arco,
Wil je zeggen dat de witte aanslag onstond door hem aan te zetten?

HD13,
Ik ga eerst de andere opties overlopenm bedankt voor de tip.

DK
Omdat ik helemaal niet wist dat ie vol zat met water!
Door de zon in de ochtend moet het meeste gedroogd zijn, er was niets opvallend nat dus deed ik niets vermoedend mijn PC aan.

Schoonmaak alcohol ga ik proberen, foto's komen eraan.

Ik zie qua IC's enkel een LPC11U37F (microcontroller van NXP)
en een stuk of 3 kleintjes met opdruk "32181" en "503S2A"

Ik vind niet direct iets op terug van die kleine IC'tjes.
Ik vermoed dat de led driver aan de andere kant van de PCB zit, misschien met corrosie op de pinnen? => vals contact waardoor leds oplichten?

Op 17 september 2015 19:06:51 schreef testman:
vaak gaat het water tussen ic pootjes van dat witte vormen, dat geleid idd.je hebt nog geluk met 5V want met hogere spanning gaat dat proces veel sneller. met contactspray is dat vaak wel goed te krijgen.

echter als je onder elke toets een rgb led hebt zitten, en deze samen 1 kleur vormen, heb je met 1 led welke sluiting heeft tussen 2 pootjes dat de rest daarop mee kan gaan draaien. kleuren die niet kloppen enz.. zaak is dus om die geleidende zooi te verwijderen. contact 60 en daarna met kraanwater schoonspoelen en ruim laten drogen. niet de 4 minuten 120 graden oven optie want dan trekt de boel krom. gewoon uitelkaar laten liggen op een plek in huis zodat het kan drogen voor een hele dag..

Het probleem is dat de kant van de Led's niet echt bereikbaar is doordat alle switches door een alu plaat op die kant van de PCB gesoldeert zitten, contactspray tussen proberen spuiten?

En ons kraanwater wordt rechtstreeks uit de grond gepompt, is het dan wel een goed idee om hiermee het keyboard uit te spoelen? Mineralen tasten aan?

Op 17 september 2015 19:16:57 schreef Arco:
In een laagje rijst (ongekookt uiteraard... :) ) in een afgesloten bakje helpt ook goed tegen achtergebleven vocht...

Ga ik geen problemen krijgen met rijst die tussen de PCB en alu plaat blijft zitten?

Hoe dan ook ga ik nu maar eens foto's gaan maken om iedereen een duidelijk beeld te geven.

Je kunt de print ook bovenop de rijst leggen. Als de bak maar afgesloten is.

Elektronische apparaten die nat zijn geworden niet aanzetten, maar dat zie je niet direct begrijp ik uit het verhaal.
Het apparaat zo ver mogelijk uit elkaar schroeven en goed afwassen met warm water en afwasmiddel.
Daarna spoelen met schoon kraanwater en laten drogen.
's Winters gaat dat prima op de radiator van de verwarming, hartje zomer in de volle zon, maar als die beide niet voorhanden zijn in de heteluchtoven op 50° gedurende een uur of 4 tot 5.

En dan maar hopen dat alles nog werkt.
En vooral geen contactspray gebruiken!!

In de loop der jaren heb ik op die manier tientallen portofoons kunnen redden.

Op 17 september 2015 19:45:17 schreef evdweele:
Elektronische apparaten die nat zijn geworden niet aanzetten, maar dat zie je niet direct begrijp ik uit het verhaal.
Het apparaat zo ver mogelijk uit elkaar schroeven en goed afwassen met warm water en afwasmiddel.
Daarna spoelen met schoon kraanwater en laten drogen.
's Winters gaat dat prima op de radiator van de verwarming, hartje zomer in de volle zon, maar als die beide niet voorhanden zijn in de heteluchtoven op 50° gedurende een uur of 4 tot 5.

En dan maar hopen dat alles nog werkt.
En vooral geen contactspray gebruiken!!

In de loop der jaren heb ik op die manier tientallen portofoons kunnen redden.

Had ik het geweten had ik hem zoals je weet zeker niet aangesloten, dat had mij veel problemen gespaard.

Zeker dat putwater geen kwaad kan voor de PCB? Ik dacht dat daar heel wat mineralen inzitten die voor serieuze corrosie kunnen zorgen.
Of kan dat geen kwaad omdat ik 'm direct droog?

Anders lijkt dit mij de gemakkelijkste methode.

We hebben geen rijst in huis dus wat Arco zegt kan ik niet direct proberen.

Drogen kan op de radiator, CV ligt al wat meer aan met de koudere dagen :)

water uit de grond zonder filtering zou ik niet nemen, beter accuwater nemen dan, gedemineraliseerd water. contactspray werkt prima met die fijnsluitingen tussen smd ic pootjes, heb daar ook al wat gsm's en bhv piepers mee gered gehad.. het verwijderen van de spray nadien is wel aan te raden, met dat water en ruime droogtijd..

Op 17 september 2015 20:07:15 schreef testman:
water uit de grond zonder filtering zou ik niet nemen, beter accuwater nemen dan, gedemineraliseerd water. contactspray werkt prima met die fijnsluitingen tussen smd ic pootjes, heb daar ook al wat gsm's en bhv piepers mee gered gehad.. het verwijderen van de spray nadien is wel aan te raden, met dat water en ruime droogtijd..

Ik ga eens moeten kijken om zulk water te kopen dan. Ik vermoed dat de led controller aan de onderkant van het bord zit en idd wat "fijnsluitingen" tussen de pootjes heeft door het witte spul of corrosie. Waardoor sommige leds wat raar doen.

Ik laat weten hoe het afloopt als ik het water heb.

Als iemand nog andere tips heeft zijn ze nog steeds welkom.

Drinkwater vermengd met een theelepel afwasmiddel is goed genoeg voor het schoonmaken. Daarna goed spoelen met drinkwater.
Met een fijne borstel (tandenborstel) is de aanslag tussen de pootjes van ic's goed te verwijderen.

Waar het op aankomt is dat de boel goed wordt gereinigd en daarna in en in droog wordt gemaakt.
Contactspray is in deze een slecht advies. Het is vettig en laat een residu achter.

Op 17 september 2015 20:34:33 schreef evdweele:
Drinkwater vermengd met een theelepel afwasmiddel is goed genoeg voor het schoonmaken. Daarna goed spoelen met drinkwater.
Met een fijne borstel (tandenborstel) is de aanslag tussen de pootjes van ic's goed te verwijderen.

Waar het op aankomt is dat de boel goed wordt gereinigd en daarna in en in droog wordt gemaakt.
Contactspray is in deze een slecht advies. Het is vettig en laat een residu achter.

Drinkwater, hoe ik daar niet aan gedacht heb!

Ik vrees nog altijd dat de boosdoener (led controller) langs de onbereikbare onderkant zit. Kan nog altijd proberen het hele boeltje te spoelen en drogen, maar als dat IC wel degelijk aan de onderkant zit kan ik daar niet aan met een tandenborstel.

Om het meeste water (na het nogmaals schoonmaken en spoelen) weg te krijgen kan je mijnsinziens toch prima alcohol (ipa, isopropanol) gebruiken om na te spoelen. Daarna inderdaad warm en droog wegleggen en/of rijst gebruiken.

Op 17 september 2015 20:44:30 schreef maartenbakker:
Om het meeste water (na het nogmaals schoonmaken en spoelen) weg te krijgen kan je mijnsinziens toch prima alcohol (ipa, isopropanol) gebruiken om na te spoelen. Daarna inderdaad warm en droog wegleggen en/of rijst gebruiken.

Van die alcohol van 70% of meer? want dat hebben we niet in huis allesinds :/

Ik krijg de indruk dat je in een regio woont waar de diverse zaken niet zo eenvoudig te koop zijn.
Alcohol is bij de meeste drogisterijen wel te koop en een beetje elektronica winkel heeft wel IPA in een spuit busje.

Op 17 september 2015 20:54:39 schreef pa3gws:
Ik krijg de indruk dat je in een regio woont waar de diverse zaken niet zo eenvoudig te koop zijn.
Alcohol is bij de meeste drogisterijen wel te koop en een beetje elektronica winkel heeft wel IPA in een spuit busje.

Die producten zijn hier allemaal wel te krijgen maar we hebben ze gewoon niet staan omdat ze tot nu toe niet nodig waren.

Zou eau de cologne ook goed zijn ipv sterke alcohol?

Toen ik in een redelijk ver verleden, 25 tot 30 jaar geleden, portofoons die in de sloot hadden gelegen van de afvalbak redde had ik nog nooit van IPA gehoord.
Als ik niets zou doen waren ze sowieso reddeloos verloren, dus probeerde ik het een eerste maal met een sopje in de gootsteen. Dat ging goed. De volgende ging ook goed. En de volgende, en de volgende...

Ik vergelijk het maar met iemand die in de sloot valt. Hoe maak je dan je kleren schoon? Met een heleboel water en wat zeeppoeder.
Elektronische apparaten waar geen spanning op staat zijn weinig anders dan vuile kleding.

Edit:
Eau de Cologne is geen pure alcohol. Daar zit allerlei rotzooi doorheen.
Gooi de boel dan maar meteen in de vuilnisbak.

[Bericht gewijzigd door evdweele op (10%)]

Op 17 september 2015 21:08:05 schreef evdweele:
Toen ik in een redelijk ver verleden, 25 tot 30 jaar geleden, portofoons die in de sloot hadden gelegen van de afvalbak redde had ik nog nooit van IPA gehoord.
Als ik niets zou doen waren ze sowieso reddeloos verloren, dus probeerde ik het een eerste maal met een sopje in de gootsteen. Dat ging goed. De volgende ging ook goed. En de volgende, en de volgende...

Ik vergelijk het maar met iemand die in de sloot valt. Hoe maak je dan je kleren schoon? Met een heleboel water en wat zeeppoeder.
Elektronische apparaten waar geen spanning op staat zijn weinig anders dan vuile kleding.

Er was op de IC's die ik kan zien wel sterk wat groen/blauw spul aanwezigm oxidatie. Kleren oxideren niet :p , maar helpt dat afwassen goed tegen oxidatie/corrosie?

propanol heb ik er ook weleens voor gebruikt. nadeel is dat je met spul uit een fles niet overal kunt komen, oxidatie onder ic's bijv. dat gaat met contactspray wel omdat het onder druk in een spuitbus zit, de oplossende werking is hier belangrijk. opdeppen met een stuk wc papier of oud t-shirt werkt prima om te zien of de oxidatie tussen de pootjes weg is..

de contactspray uit schiedam is niet veel soeps, het spul van contact chemie is wel goed..

Op 17 september 2015 20:34:33 schreef evdweele:
=Contactspray is in deze een slecht advies. Het is vettig en laat een residu achter.

Mag ik dit ONZIN noemen? Contactspray is er in tientallen soorten en maten. Sommige zijn inderdaad vettig, zoals Kontakt 60 en die gebruik je dan ook niet zonder meer. Andere bevatten absoluut geen vet zoals Kontakt WL. Dat ontvet beter dan IPA naar mijn mening.