Hallo,

graag had ik enkele dummy loads gemaakt volgens de schakeling via deze link: http://www.circuitsonline.net/schakelingen/90/audio/luidspreker-dummyload.html

Echter is deze berekent op 100Watt en zou ik deze graag verhogen tot 150Watt.

Dienen er buiten aan het vermogen van R1 nog verdere aanpassingen te gebeuren?
Of gaat deze zich ook bij 150Watt nog steeds als dezelfde (ideale) dummy load gedragen zoals bij 100Watt?

Door het vermogen van R1 te vergroten veranderd er verder niets aan de schakeling.
Dus blijft de werking voor zover ik weet gelijk.

neem voor R1 als je 8 ohm nodig hebt 2 weerstanden van 4 ohm in serie. of 2x 16 ohm parallel, 2x 100W weerstand is ook 200W. voor 4 ohm neem je 2x 8 ohm 100W parallel, wat ook 200W is..

Neem ook 5A spoelen, anders ga je last krijgen met verzadiging.

Groet,
Kruimel

Ik destijds wel eens proefgedraaid met 7 rollen 1,5 mm2 a 100m installatiedraad ( ff geleend bij pa uit de bus) .Gewoon in serie gezet met de rollen in de doos.
Als je er flink vermogen door jaagt beginnen de draden vanzelf te rammelen in de doos.

Het lijkt alsof ik nergens (op Farnell bijvoorbeeld) een (betaalbare) bipolaire elko kan vinden.. Misschien ben ik fout aan't zoeken? Iemand een idee?
één van 200µF, of eventueel 2 van 100µF parallel?

Spoelen van 0,5mH en 25mH aan 5A lijkt mij ook niet te bestaan?
Of ben ik echt mis?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (18%)]

Ik kom op deze zoekactie uit. Ik heb op "min 100uF" gezocht, dus je moet zelf even kijken of twee van 100 goedkoper is dan 1 van 200.

Bedankt voor de tip!

Voor de spoelen is het alleen wat ingewikkelder denk ik..

Stromen staan hier niet vermeld, een idee welke draaddiameter ik best neem?
Voor de 0,5mH dacht ik eventueel aan deze.

Voor de 25mH spoel lijkt me één van de enige opties deze te zijn. Deze zijn wel héél duur (en groot).. Zijn er andere opties volgens jullie?

Wat betreft bipolaire elco is dit misschien geschikt, maar die spoel van 25mH is lastig inderdaad, ik had er idd niet aan gedacht dat die wat lastig te krijgen zouden zijn. Ik ga nog ff denken, maar vrees dat het toch duur zal zijn.

Groet,
Kruimel

In plaats van bipolair kan je er ook twee in anti-serie zetten.

Bedankt voor de tip! ;)
Hoewel ik denk dat de bipolaire cap niet zo'n probleem zal worden..
Ik vrees eerder voor de spoelen....

Tja, ik heb minder verstand van spoelen, en ik weet niet zeker of de grote stromen door die dingen moeten of dat ze minder lomp kunnen zijn. Dus ik kan je daar niet mee helpen.

Ja sorry, dit wordt een lastige. Het ziet er naar uit dat deze spoel een lastige maat is om enigszins betaalbaar te krijgen. Zelf winden zal ook niet een al te snelle klus zijn... Als je meetapparaten hebt kan je misschien de secundaire kant van een 5A transformator gebruiken. Die zullen echter niet helemaal zuiver meer zijn bij audiofrequenties (hoewel ik het idee heb dat het bij deze dummy load ook niet zo belangrijk is. Als je een simulatieprogramma hebt kan je de stroomsterkte door de spoel ook controleren, want wellicht is 5A te veel (maar dat denk ik niet, want de stroom zal voornamelijk door de spoel en condensator lopen, en deels door de weerstand).

Groet,
Kruimel

Hier een gooi naar een plot, maar ik doe denk ik iets verkeerd. :(

Dit is mijn circuit. De max spanning die uit de generator komt zou 28V moeten zijn.

En dan hier de Spanning over en de stroom door L1 L2, C1 en R1.
Deze lijken mij belachelijk laag. Iemand een idee wat er mis gaat? (of is het gewoon het programmaatje?)

Je plots tonen L2, niet L1.

De stromen krijg ik er ook zo uit.
De ene spanning ook, maar de andere curve, met het minimum op 500 Hz, komt niet overeen met een van je labels rechts.
(Ook niet met een ander gegeven, voor zover ik kan zien. Wat heb je daar geplot?)
e: gevonden: de spanning, niet óver R1, maar àchter R1.

Overigens gelden de plots voor een bron van 1V.
Voor 100W (aan 8 ohm) zet je de bron op 28,28V; voor 150W op 34,64V.

Gebruik gewoon een goedkoop luidsprekertje:

In de open lucht op een isolatie-matje, geschikt voor 30W/50Wp en je hoort meteen wat.

was het niet de bedoeling om L1 te plotten? Dat was toch de dure spoel? Als daar bleek dat er niet zoveel stroom door zou lopen, dan kon ze misschien een tikje goedkoper. Die spanning met dat minimum zou voor R1 moeten gelden...

Over de spanning, die zou in mijn generator op 28V moeten staan. Waarom deze plotjes dan niet? :'(
* Shock6805 denkt dat hij nog eens wat moet neuzen in de settings van Circuit lab...

Die spanning met dat minimum [...]

Ja, al gevonden; maar dat is niet de spanning over R1, maar tussen de rechterkant van R1 en massa.

L2 is de 'grote' spoel. Die had je ook geplot, maar in je post had je het over 'L1'.

Zou trouwens een 150W-luidspreker niet eerder voor 4 ohm zijn?
Dan worden alle impedanties gehalveerd, en wordt die spoel dus maar 12,5 mH.
Daar staat dan weer tegenover dat de stroom erin dan maximaal 5,9A wordt (bij 150W), tegen maar 4,2A in de 8-ohm-versie.
(In beide gevallen gaat het om dezelfde energie, dus misschien wordt de spoel dan wel ongeveer even duur.:))

Als het volume koper ongeveer constant blijft, zal de prijs dat ook wel ongeveer doen zeker?
Ah, nu zie ik de fout. Ik zal de L aanpassen. :)
Met R1 moet dan toch iets mis gegaan zijn. :S

Ik zou gewoon een puur ohmse dummy maken (dat heb ik dan ook gedaan) Daarbij kun je precies zien wat de versterker zelf doet. Ik heb ook even aan de dummy van de site gedacht maar nadat ik een impedantie sweep van de originele speakers had gedaan bleek het vrij zinloos te zijn daar die speakers een compleet ander impedantie beeld hadden. Ik wil weten wat een versterker doet, niet wat een dummy voor invloed heeft op het frequentie bereik. (tenzij het een dummy is met precies de karakteristiek van de speaker die er normaal aanhangt)

Of eventueel wat capaciteit toevoegen aan de belasting en de versterker met een blokgolf insturen. Daar moet ie tegenkunnen...

Op 30 september 2015 17:37:36 schreef mtb:
Gebruik gewoon een goedkoop luidsprekertje:

Leuk, dat gaat ongeveer 10 seconden goed. Luidsprekers zijn niet gemaakt om volcontinu het piekvermogen te verwerken. Zonder behuizing heb je ook een akoestische kortsluiting waardoor je op lage frequenties de konus eruit blaast.

Ik sluit me aan bij fred, een 100% ohmse dummy is het makkelijkste. Ik gebruik zelf een bak van 8 stuks 8.2 ohm weerstanden die ik als 4.1, 8.2 of 16.4 ohm kan schakelen. Met een fan erop kan ik wel 40W continu stoken in 1 enkele 17W keramische weerstand.

dat riep ik al eens eerder hier met gewoon rollen 1,5 mm2 in serie en 800 watt verstoken voor een 24 uurs test.