magnetron AEG KB9810EM kortsluiting

Hoi,

ik heb een AEG combi magnetron met het volgende probleem

de oven werkt prima wanneer de magnetron werkt en je doet de deur open dan springt de zekering in de meetkast eruit.
ik heb zelf sterk het idee dat de deurschakelaar stuk is
iemand enig idee?

Lijkt me gewoon een beveiliging, je moet de deur ook niet open doen als de magnetron aanstaat.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Gebeurt het ook als hij gewoon het volledige programma afloopt en je daarna de deur open doet?

Is het zeker de zekering en niet de aardlek?

Wellicht een defecte deur schakelaar. Wees niet bang voor de straling, er zitten als het goed is meerdere schakelaars in voor de veiligheid.

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P
Shiptronic

Overleden

dat is een teken dat de beveiliging werkt ! die deurschakelaar zit daar om dat te doen, hang fase en nul aan elkaar.

en idd. eerst STOP, en dan pas de deur openen.Is een bekende beveiliging bij magnetrons

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Wat ik me herinner is dat een magnetron een extra 'idiot switch' heeft die inderdaad kortsluiting maakt als je de andere schakelaars al hebt overbrugt.

Dit om te voorkomen dat als iemand het deurcontact probeert te overbruggen met een schroevendraaier oid de magnetron aangaat. Je zou eens kunnen kijken of de plastic palletjes op de deur nog aanwezig zijn (vaak zijn dit er 2). Als er eentje is afgebroken kan dit hetzelfde effect geven. Het kan ook zijn dat er ergens een switch stuk is.

Spanning staat en stroom gaat!

Ik heb dezelfde combi magnetron, 2 stuks zelfs.

Een van de twee heeft sinds kort ook een slecht deurcontact, waardoor de oven nog wel werkt, maar de magnetron niet meer. Ik ga hem binnenkort maar eens demonteren, want dit valt toch buiten de 5 jaar garantietermijn.

Overigens kun je bij deze magnetron de deur gewoon openen - hij gaat dan vanzelf op pauze (zoals bij heel veel magnetrons). Je hoeft hem echt niet eerst handmatig te stoppen.

Dat de zekering er bij jou uitvliegt komt waarschijnlijk door het deurcontact dat kortsluiting maakt. Dat is in tegenstelling tot wat Shiptronic zegt geen beveiliging, maar een defect.

Overigens kun je bij deze magnetron de deur gewoon openen - hij gaat dan vanzelf op pauze (zoals bij heel veel magnetrons). Je hoeft hem echt niet eerst handmatig te stoppen.

Het zal niet best zijn als hij gewoon doorgaat.
Om de deurschakelaars te ontzien kan je beter eerst de magnetronfunctie uitzetten en dan pas de deur openen.
Anders heb je de kans dat de deurschakelaars eerder defect raken.

[Bericht gewijzigd door S.Oldeerbout op maandag 23 december 2013 20:52:07 (27%)

maartenbakker

Golden Member

Op 23 december 2013 20:20:54 schreef Sietse Vliegen:
Dat de zekering er bij jou uitvliegt komt waarschijnlijk door het deurcontact dat kortsluiting maakt. Dat is in tegenstelling tot wat Shiptronic zegt geen beveiliging, maar een defect.

Volgens mij is het een ongelukkige samenloop van iets dat wel degelijk een beveiliging is (schakelaar 2, die beveiligt tegen een vastgebakken of doorverbonden schakelaar 1) en een defect (schakelaar 1 die normaal onderbreekt voordat schakelaar 2 maakt maar vastgebakken is of anderszins verbinding maakt, de situatie waar de beveiliging dus voor bedoeld is).

Samengevat wat mogelijke oorzaken:
- schakelaar defect (na kortsluiting dienen beide schakelaars vervangen te worden).
- schakelaar losgekomen of zit klem.
- deurmechanisme losgekomen, afgebroken, zit klem.
- eventueel: afstelling van deurmechanisme verlopen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 24 december 2013 00:29:00 (31%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 23 december 2013 20:50:34 schreef S.Oldeerbout:
Overigens kun je bij deze magnetron de deur gewoon openen - hij gaat dan vanzelf op pauze (zoals bij heel veel magnetrons). Je hoeft hem echt niet eerst handmatig te stoppen.

Het zal niet best zijn als hij gewoon doorgaat.
Om de deurschakelaars te ontzien kan je beter eerst de magnetronfunctie uitzetten en dan pas de deur openen.
Anders heb je de kans dat de deurschakelaars eerder defect raken.

Waarom denk jij dat je de magnetron eerst moet uitzetten? Daar staat niets over in de handleiding. Daar staat letterlijk in dat de functie (magnetron, oven, etc.) vanzelf stopt als je de deur opent.

Die deurschakelaars werken mechanisch, het lijkt me dan erg onwaarschijnlijk dat het uitzetten van de magnetronfunctie invloed heeft op de levensduur van de schakelaar.

maartenbakker

Golden Member

Je vergeet dat de schakelaars niet mechanisch zijn, maar electromechanisch. Belast schakelen levert dus meer en andere slijtage op dan onbelast schakelen. Al helemaal omdat er een inductieve last aanhangt.

De ontwerper zal ze heus niet heel zwak uitkiezen, en je kan vast ook gerust bijvoorbeeld een kwart van de keren uitschakelen met de deur, maar om nou altijd met de deur te schakelen zou er eventueel voor kunnen zorgen dat 1 of meer schakelaars het eerder begeven dan het eerstvolgende zwakste onderdeel.

Jouw situatie zou daar notabene zelfs het levende bewijs van kunnen zijn, hoewel 1 exemplaar statistisch niet relevant is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb de oven gedemonteerd. Het bleek toch echt een mechanisch probleem te zijn, zoals ik al dacht.

Er zitten in totaal 3 schakelaars aan de klep, 2 links en 1 rechts. De rechter schakelaar maakte geen contact als de klep dicht zat. Bij nadere inspectie bleek dat de contacten van de schakelaars rond een asje draaien. Dat asje van de defecte schakelaar zat niet goed in de lager, waardoor de hele schakelaar scheef hing en meeveerde.

Ik heb het asje teruggezet en nu werkt alles weer naar behoren. Als iemand geinteresseerd is kan ik wel wat foto's plaatsen.

Hi Sietse Vliegen,
Heb hetzelfde probleem met mijn AEG 9810EM. 5 jaar en 3 maanden oud, net uit de garantie. Aardlek schiet iedere keer bij het opwarmen van de oven eruit.

Weet jij welke schakelaar jij vervangen / gerepareerd hebt? Er zitten er meerdere in, heb ik begrepen. Heb je een technische handleiding / een apparaat overview van de magnetron of een service manual van het apparaat?

Shiptronic

Overleden

@Alex, dit heeft niets met de deur schakelaar te maken!

Als de aardlek eruit gaat bij het opwarmen van de oven heb je een ander probleem, je verwarmings element is defect!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@shiptronic: Da's het vreemde. Het verwarmingselement is prima in orde en warmt ook prima op. Bij een bepaalde temp springt de aardlek eruit. Echter, bij het wederom inschakelen van de aardlek, gaat de oven wel gewoon door. Er ontstaat dus heel even kortsluiting. Een defect verwarmingselement zou permanent kortsluiting veroorzaken, toch?

dit is echt wel het verwarming element, zet het ding maar eens aan en wacht op de uitval, daarna de stekker eens omdraaien in het wcd. goed kans dat de stekker andersom ingestoken de aardlek blijft triggeren...

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb precies dit probleem, wil het verwarmingselement vervangen, heeft iemand een idee hoe ik daarbij kom? Onderdeel heb ik reeds, dacht deze simpel te kunnen vervangen, maar ik kom er moeilijk bij. Iemand tips?

[Bericht gewijzigd door POV op donderdag 21 april 2016 10:20:26 (33%)

Hey POV, ik heb hetzelfde probleem. Ben je er nog achter gekomen hoe je dit element zelf kan vervangen?

het lijkt erop, dat je 2 schroeven aan de binnenzijde tegen het plafond van de oven eruit moet draaien, en 2 aan de achterwand in de oven. 2 of 3 stekkers loshalen van het element en uit de oven het element halen, tenmiste het grill element. het ovenelement zit achter de fan, dat is meer sloopwerk. doorgaans de hele hetelucht unit achter erafhalen dan kun je erbij.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik ga het eens even proberen. Wat is meestal de boosdoener, het grill element of het ovenelement?

ohms doormeten of proberen, het grill element wordt gebruikt met aanwarmen doorgaans, dus haal je de stekkers op het element los en de aardlek tript niet meer, was dat het juiste element.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 25 oktober 2013 17:17:54 schreef Roland van Leusden:
Lijkt me gewoon een beveiliging, je moet de deur ook niet open doen als de magnetron aanstaat.

Is echt niet normaal dat de zekering knalt, dan is er toch wat mis in de timing van de deurschakelaars, dus daar zit het echte probleem.

@shiptronic
De normale beveiliging hoort dat niet zo te doen als hij goed werkt!
Het is slechts een allerlaatste redmiddel/handeling van de deurschakelaar-beveiliging om de zekering eruit te laten gaan, en zo de gebruik(st)er te beschermen tegen HF energie.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Heeft iemand ervaring met het vervangen van het ovenelement in dit model? Ik zie geen enkele manier om makkelijk bij het element te komen (zitten geen schroeven aan de binnenkant).

Tsjaa als het niet van de binnenkant kan moet het vanaf de andere kant , staat trouwens ook al aangegeven.

doorgaans de hele hetelucht unit achter erafhalen

Om er via de achterkant bij te komen wordt even te ingewikkeld ben ik bang.

[Bericht gewijzigd door generator85 op maandag 31 juli 2017 18:47:59 (16%)

Even een heel oud topic omhoogschoppen, ik heb namelijk beide problemen meegemaakt. Deze combimagnetron is bij mij al een paar keer gerepareerd en uiteindelijk vervangen (schakelaarprobleem), maar na de garantie traden dezelfde problemen weer op.

De deurschakelaars van de AEG Combimagnetron (Ik heb type KB9810) zijn gammel waardoor ze van hun plaats komen, scheef gaan hangen en zorgen voor problemen. Wanneer je dan de deur opent, klapt de stroom uit (ik meen me te herinneren dat het de zekering was die uitklapt en niet de aardlek). Nu we de deurschakelaars beter vast hebben gezet, werken ze naar behoren.

Het andere probleem is het uitslaan van de aardlek aan het einde van de opwarmcyclus. Wanneer je de aardlek weer aanzet kan je de oven vervolgens weer gewoon gebruiken. Soms knalt hij nog een tweede keer uit. Ik heb dit probleem sinds een jaar nu. De magnetron werkt verder probleemloos.

De reden dat ik hier nu reageer is dat er in deze nismaat van 38cm hoog geen gelijkwaardige combimagnetrons zijn te vinden.
Je ziet vooral kleine magnetronnetjes met draaiplateau, zijwaarts draaiende deur, of bediening aan de onderkant.
Daarom wil ik kijken of ik het verwarmingselement kan vervangen, maar gezien de prijs van zo'n element (~50 euro) wil ik wel zeker weten welke de boosdoener is.
Het probleem treedt duidelijk op wanneer het element op z'n heetst is. Kan ik er in "koude" toestand dan toch iets aan meten om uitsluitsel te geven?