Spanning op aardedraad na onderbreking aardedraad

wat ik al zei, was dat de boiler niet werkte als de stekker verkeerdom zat. dus geen direct aard probleem, maar een fase/nul probleem. wegens de smps in die moderne dingen gok ik. toestellen met een trafovoeding hebben er geen last van..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Twee woningen op een en de zelfde aardpen mag niet. Wel mag het op een ringleiding voor heel blok woningen of ringleidingnet van een wijk of gemeente in een veen gebied. De cv storing kan het gevolg zijn van de 230volt op de aardedraad die door de ketel gezien wordt (er is een ionisatie spanning aanwezig en hoef niet te ontsteken).Hoeveel draden zijn er geknipt 1 of 2?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Over het symptoom, dat had ik thuis ook (ben geen professioneel installateur nu, maar wat die richting op gedaan). Tijdens mijn verbouwing nieuwe groepenkast geplaatst. Later heb ik langs de groepenkast naar beneden en boven de de groepenkast naar boven een paar grote pvc kabelgoten geplaatst, puur vanwege het zicht.

Nu loopt daar de aarde ook door. vanuit de grond richting de groepenkast komt een dikke 16 of 10mm blanke draad. Die gaat naar een aardblokje en met 6mm naar de groepenkast. Bij het plaatsen van de goot wilde ik de dikke aardedraad (in buis) door de goot. Hij moest dus los. Op dat moment was er niemand in huis, dus ik dacht snel los door de goot en weer vast.. Dat aardblokje kriebelde best. Mijn conclusie was ook lekstroom van schakelende voedingen. Na het weer aansluiten kriebel weer weg.

Eigenlijk zou ik mijn aarde nog door moeten meten maar daar heb ik de spullen niet echt voor.

Op 29 november 2015 19:18:24 schreef KlaasZ:
[...]Nou, ik vind dat wel alarmerend. Ik snap niet wat de aarde met vlamdetectie te maken heeft. Vlamdetectie speelt zich af tussen de vlamelektrode en het gestel van de ketel. Waarom het gestel dan geaard moet zijn is mij een raadsel. Ik snap dat die aarde er moet zitten, maar dan als veiligheidsvoorziening. Maar als het functioneren van de ketel ervan afhangt, dan is dat in mijn ogen een ontwerpfout.

En toch klopt het verhaal.
Veel toestellen met een vlamdetectie vinden het bijvoorbeeld niet fijn als je de fases omkeert.
Heb ik voor gehad met een automatische pizzaoven die de vlamdetectie gebruikte.
Bij de klant slecht werken en in m'n atelier als een zonnetje.
Pas na lang zoeken bleek dat je gewoon....de aansluiting moest omwisselen.
Hoe dat kan....geen idee. Maar het was wel zo.

Mvg Oswald

@Klaasz
Uit mijn vorige leven weet ik nog wel dat er CV Ketels waren met een LFL of LFC branderautomaat van Landis en Gyr. Als je daar de fase en de nul omgedraaid had van je 230V voeding werkte de ionisatiebeveiliging niet, en kwam de keten nooit in bedrijf.
De Eerste Remeha kleine HR ketels hadden dat ook.
Remedie, neem een aansluitsnoer met haakse steker en sluit hem zo aan dat het snoer naar beneden hangt.
Vrijwel niemand zal de steker er dan andersom in doen.
Hoe het bij de huidige ketels is weet ik niet, ben al te lang uit dat vak.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dag,

Als aanvulling:

In onderstaande link een toestel waarvan volgens de service manual geen ionisatie gemeten kan worden bij het ontbreken van de aarding. (pagina 13)

Zelf heb ik dit nog niet kunnen testen of uitproberen of dit wel degelijk waar is. Aan sommige reacties te lezen zijn er hier wel mensen die dit in de praktijk al tegen gekomen zijn. Dus mag ik er van uit gaan dat er toestellen zijn waarvan de fase, de neuter ( en/of de aarding) op de juiste plaats dienen te zitten voor de goede werking.

http://www.winterwarm.nl/download.aspx?File=1725

groeten.

Robbe

Op 30 november 2015 15:29:40 schreef Toeternietoe:
De Eerste Remeha kleine HR ketels hadden dat ook.

De latere ook nog. Ik heb 4 jar geleden een Remaha geinstalleerd in een oude woning. Op zolder was nog geen aarde aanwezig, dus voorlopig maar op een ongeaard stopcontact gezet. Ding meldde steeds dat er onvoldoende ionisatiestroom was. Omdraaien van de stekker hielp iets, maar dan had hij vaak 4 of meer pogingen nodig. Pas nadat we met het vernieuwen van de hele e-installatie ook aarde op de ketel hadden schoot de ionisatiestroom omhoog en werkte de ketel als een zonnetje.
Ik blijf erbij dat het een ontwerpfout is. Het functioneren van een apparaat mag niet afhankelijk zijn van de veiligheidsaarde.

maartenbakker

Golden Member

Met dat laatste zonder meer eens. Maar het is goed als iedereen weet dat de praktijk soms helaas weerbarstiger is.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Golden Member

Prima oplossing toch ? geen aarde = niet werken! Dus eerst je veiligheid op orde hebben.

Verleden ook met zo'n ketel gewerkt, die dan in een bijgebouw van de schoonmaak ploeg op een bungalow park. eind van de dag altijd dezelfde klacht ketel valt uit. Wat bleek, aan het eind van de dag werd er gestofzogen, 3x raden welk WCD er voor gebruikt werd :(

Aan de steker van het apparaat hing zelfs een kaartje dat bij niet functioneren de steker 180 gedraaid moest worden.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 30 november 2015 15:42:36 schreef KlaasZ:
zonnetje.
Ik blijf erbij dat het een ontwerpfout is. Het functioneren van een apparaat mag niet afhankelijk zijn van de veiligheidsaarde.

misschien dat ik dat helemaal verkeerd interpreteer maar mogelijk is het er juist inge-engineerd.

zonder veiligheidsaarde mag er niet gestart worden!. dan moet eea wel duidelijk in de montage handleiding staan.

mvg A

In de handleiding stond dat de aarde aangesloten moet zijn. Maar zonder de aarde kreeg ik hem ook aan de praat, zij het met de nodige moeite.
Ik snap ook hoe een vlamdetectieschakeling werkt, maar wat ik niet snap is waarom het zonder aarde niet of minder goed werkt.

het is echt de voeding aarde die nodig is, de ketel is al geaard via de leidingen in de badkamer..

waar ik de werk schakelaars heb gezet zaten 28mm koper leidingen die dik 100m rondliepen en zo 10 badkamers meenamen met 6mm2 aarding naar de meterkast nog. aarde was dus goed zat op die boiler. de ketel ontsteekt tussen anode en branderhuis, dat zou dus al aarde hebben via de leidingen. het is puur de voeding van de elektronica dus die moeilijk doet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 30 november 2015 15:29:40 schreef Toeternietoe:

Remedie, neem een aansluitsnoer met haakse steker en sluit hem zo aan dat het snoer naar beneden hangt. Vrijwel niemand zal de steker er dan andersom in doen.

Of monteer een Belgisch/Frans WCD met aardpen. Dan kán de stekker er maar op één manier in

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V