Ik was gisteren mijn oven aan het voorverwarmen, een whirlpool JT 379. Hij was klaar met voorverwarmen naar de maximum temperatuur. Maar omdat de rest van het eten nog niet klaar was is hij gestopt met voorverwarmen. Dus heb ik hem even later weer op voorverwarmen gezet. Echter duurde het dit keer erg lang totdat hij melde dat hij op temperatuur was. In plaats daarvan zei hij klik en viel uit...

Ik vermoed dat hij dus te heet is geworden. Stekker er in en uitpluggen helpt helaas niet. Iemand bekent met dit model? En zou het eventueel op te lossen kunnen zijn door een zekering te vervangen? Of zou het lastiger zijn? Neem liever geen risico's gezien de hoge spanningen van het magnetron gedeelte..

Te warm worden kan niet echt, maar er kan natuurlijk wel wat stuk zijn gegaan. Kun je voor de volledigheid het servicenummer ook nog even vermelden (op de rand onder de deur)? Dan zoek ik documentatie (als die beschikbaar is zijn er vaak 5 tot 10 varianten van, afhankelijk van het servicenummer).

Wat bedoel je met klik en uitvallen? Helemaal geen display meer? Geen pieptoon?

Heb je de steker al een tijdje uit het stopcontact gehad om een eventuele verwarde sturing te resetten?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (12%)]

Dank voor je reactie!

Onder de deur kon ik niks vinden. Maar op het typeplaatje achterop staat:
JT379/SL
W10387141
En dan nog een service met twee streepjescodes met nummers. De eerste 8587 379 99892

Bij het uitvallen zei hij even klik. Maar hij geeft nu helemaal geen reactie als ik de stekker inplug. Scherm blijft donker en geen piepjes o.i.d. Heb hem al een tijd uit het stopcontact gehad maar dat lijkt niet te helpen.

Sorry, helemaal over het hoofd gezien en kennelijk was ik niet de enige.

Ik verwacht dat er nu een zekering uitligt. Alle symptomen bijelkaar lijkt het me typisch voor een doorgebrand verwarmingselement van het heteluchtgedeelte. Dat komt vaker voor en is meestal voor een euro of 50 wel te vervangen, en dat zijn deze apparaten nog wel waard.

Wel eerst controleren of het stuk is, het zit in de achterwand en meestal moet je die van buitenaf openmaken. Vaak is het element opengebarsten, dan zie je het meteen. Anders even met de multimeter controleren.

Aan de hand van het servicenummer dat je opgaf, kom ik uit op een verwarmingselement dat aan een plaat vastzit. Kennelijk niet los te krijgen, dus kan iets duurder zijn maar hoeft niet. Artikelnummer is 4801 201 00822. Als je daarop Googelt zou je wel leveranciers moeten vinden. Eventueel zonder de spaties in het nummer.

Uit nieuwsgierigheid, staat er ook een "Made in" of zoiets op het typeplaatje? Het lijkt me geen gangbaar Zweeds model.

ik denk dat je eens kunt proberen of de zekering op de print achterop bij het netsnoer eruit ligt. veel kans als je deze vervangt dat het ding weer werkt. die zekering gaat er na zoveel jaar wel vaker uit door het warm worden en afkoelen van de smeltdraad. zal een 12A, 6,3A 8A, of 5A zekering zijn.

de klik die het apparaat gaf toen deze uitviel, kan ook een relais zijn geweest wat afviel omdat de spanning wegviel..

Voordat hij uitviel werd hij niet of veel te traag warm, dat was voor mij een hint richting element.

Als eerste stap de zekering vervangen, is opzich ook wel een test, al loop je dan wel een risico dat er relaiscontacten vastplakken als er toch nog een harde kortsluiting inzit.

als er harde sluiting inzit knalt de zekering in de meterkast wel eruit. doorgaans gaat een b16 automaat er veel sneller uit als de trage 6,3A of 8A zekering in deze toestellen.

thans zou ik bij een gaar element ook eerder verwachten dat de aardlek eruit flapt. de oven verwarmt tijdens aanwarmen vaak met hetelucht element en het grill element. na een x temperatuur gaat het grill element uit, en moet het hetelucht element de rest doen. dat duurt dus langer..

zet je de oven dan op maximaal ( 250 graden vaak) dan duurt die laatste 50 graden soms langer als de eerste 150 graden..

Dank voor alle reacties. Excuus voor mij late reactie, had geen tijd om hem open te maken.
Ik heb de behuizing eraf gehaald en een zekering gevonden. Deze was echter nog prima..Heb de elementen bovenop (waarschijnlijk de grill) nog even doorgemeten maar deze waren nog goed, allebei 20 Ohm.
Weerstand naar de ground was ook goed. Dus heb het hier maar bij laten zitten.

dit is een model met de print bovenop zo te zien. de print kan ook stuk zijn gegaan, of daar zit een zekering op die eruit ligt.

maak daar eens een foto van.