Elektrische oliegevulde radiator: bevat tweede thermostaat?

Om een ruimte vorstvrij te houden kocht ik me een Sencys 2000 W oliegevuld radiatorkacheltje. Sencys = Maxeda = Praxis (NL)/Brico (B).
Een simpel ding: twee schakelaars, een voor de 800W-sectie, een voor de 1200W-sectie.
Een met een knop instelbare thermostaat schakelt de gekozen sectie(s) aan of weer uit.

Goed. Even testen met thermostaat op max, goed doorwarmen, 'smoketest'. Na een tijdje viel het 1200W-element uit (zichtbaar op energiemonitor en ohms meetbaar op de even losgenomen netstekker).
Terug naar winkel, uitgelegd, ander meegekregen, drie minuten werk. Maar - die doet hetzelfde!

Nu even langer gewacht: 1200W-element schakelt weer in. Nu ik goed oplet, hoor ik ook een nette, gedefinieerde 'klik'.
Blijkbaar zit er inwendig een tweede thermostaat, niet van buiten af bedienbaar, maar alleen in serie met het 1200W-element. Het 800W-element bleef steeds gewoon doorgaan (omdat de gewone knop op MAX stond).

Het is vast heel gewoon, maar ik wist dit niet. Komt iemand dit bekend voor?

Het lijkt dus alsof dit erin zit:

230V o--Th1--+--S1--------800W---+--o 0
             |                   |
             +--S2--Th2--1200W---+

S= schakelaar; Th1= thermostaat met knop; Th2= 'inwendige' thermostaat

Zit er niet een clixon als beveiliging op dat 1200W element die dan aanspreekt. M.a.w. het 1200W element wordt eigenlijk te heet? Chinese Export.

Bij mij ouders vroeger hadden we ook zo'n ding. En daar herken ik het gedrag wel bij.

Ook toen eens aan gemeten en kreeg toen ook 3 waardes die in eerste instantie niet te verklaren waren. Dit was nog een type waarbij je twee schakelaars naast elkaar had. Je zou zeggen dat hij geheel aan/uit gaat maar daar waren het 2 aparte circuits met een eigen beveiliging. Als het dus heet genoeg was had het geen zin om stand I+II aan te zetten.

Eigenlijk moet je bij zo'n radiator ook een ventilator plaatsen wil je de warmte voldoende kunnen verplaatsen in de ruimte. 2000 watt is gewoon vrij veel warmte en dan raakt zo'n ding snel oververhit.

Het is niet voor niets dat radiatoren over het algemeen een stuk langer zijn.

Even terug naar topic: over vorstvrij houden: kan je niet meter warmtelint toepassen? Dat kost veel minder energie (als het om leidingen gaat e.d.). En sowieso zou ik eigenlijk een heater adviseren met een ventilator.

clixon max beveiliging om te voorkomen dat de olie gaat koken en te veel gaat uitzetten en de ruimte in gaat spuiten als hij scheurt. De andere kring heeft hoogst waarschijnlijk ook een clixon met een iets andere waarde.

Das inderdaad een beveiliging tegen oververhitting er hoort er ook 1 in serie te staan met het 800watt element alleen zal deze praktisch nooit worden aangesproken.

En zoals al werd vermoed is sencys inderdaad asia import onder de paraplu van maxeda

In je huis is dat toch ook zo? Je hebt een kamerthermostaat, maar de ketel gaat ook uit als het water de temperatuur van <zie thermostaat op de ketel> bereikt.

Ik kan me goed voorstellen dat het 1200W element de boel "te heet" kan maken. Dus dat ze er voor gekozen hebben om als de interne temp te hoog wordt, dat ze zowiezo de 1200W uitzetten. Of de 800W kant een iets hogere threshold heeft of helemaal niet, weet je nog niet.

Als je een deken op het ding legt, zegt de bedienbare thermostaat dat het koud blijft, en na verloop van tijd krijgt het 800W element de boel toch in de fik. Kortom, het zou verstandig zijn om ook daar zo'n extra thermostaatje in te zetten. Ik denk (ook) dat die er wel in zit (zoals de anderen hierboven).

De ruimte is een zeer goed geïsoleerde garage. Er was gasverwarming, maar die kachel is nu aan zijn eind, en omdat ik toch elektriciteit overhoud, leek elektrisch vorstvrij houden voorlopig het simpelst.
Door de goede isolatie verspreidt de warmte zich binnen de ruimte goed.

Die 'tweede thermostaat' zal dan inderdaad de oververhittingsbeveiliging zijn. Die sprak in de huiskamer bij het testen natuurlijk eerder aan dan hij straks in een koude ruimte zal doen. Bedankt allen!

Dat het ding uit China komt is me bekend, Maxeda doet daar niet geheimzinnig over en zet keurig zijn Amsterdamse adresgegevens en een telefoonnummer en e-mailadres op de doos.
Ik zou trouwens niet zo gauw iets elektrisch weten wat niét uit China komt. :)

als die ruimte vorstvrij moet blijven vanwege iets wat er instaat, of juist waterleidingen, kun je nog stroom besparen door de kachel hoger te zetten ( bovenop een stapel stenen bijv). op de grond is het snel 8 graden kouder als op 2,5mtr plafond hoogte. de kachel zal dan sneller aanslaan ondanks dat de ruimte nog niet onder de 5 graden is. doorgaans schakelt een kachel tussen 10 en 6 graden al aan op de vorst beveiliging..

De vloer is ook geïsoleerd, maar dat zal ik (als het kouder wordt) toch proberen. De vloer zal allicht toch iets kouder zijn. Tnx!

Op 10 december 2015 10:08:49 schreef Frederick E. Terman:
Dat het ding uit China komt is me bekend, Maxeda doet daar niet geheimzinnig over en zet keurig zijn Amsterdamse adresgegevens en een telefoonnummer en e-mailadres op de doos.
Ik zou trouwens niet zo gauw iets elektrisch weten wat niét uit China komt. :)

In Duitsland staan ook nog wel electrischekachelfabrieken, als het goed is. Alleen niet aantrekkelijk voor Maxeda om daar in te kopen.

Op 10 december 2015 08:10:08 schreef timmie:
En zoals al werd vermoed is sencys inderdaad asia import onder de paraplu van maxeda

Niet helemaal. Het is bij mijn weten gewoon een huismerk en kan per definitie overal vandaan komen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (22%)]

Of gebruik alleen de 800W stand.
Ik heb zo'n kachel als reserve. (en als dummyload ;) )

In het verleden hebben we veel van deze anti-vorst kacheltjes gehad:

https://www.vanmelis.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/v/o/vorstbeschermer_400watt.jpg
Zijn 400 of 500w en erg stevig (metaal), zijn echt niet kapot te krijgen, nooit eentje kapot gehad. Hangen aan de wand, dus veilig.

Zijn ook ongewild goed getest op oververhitting:
Een bedrijf had er 4 gekocht om een hal vorstvrij te houden. Ze zeiden dat ze goed werkten, maar nogal stonken en de lak vergeelde nogal snel.
Bleek dat ze ze op de vloer tegen de muur hadden gezet. (de aanzuigopeningen zitten in de bodem... :) ). Dat hebben ze toch zonder morren een half jaar overleefd tot met erachter kwam...

bij m'n voormalige werkgever mochten die open elektrische kachels niet gebruikt worden. omdat ze niet veilig zijn als er iets op ligt of invalt. die olie gevulde kachels mochten daar wel. als die omvallen of iets erop ligt werken ze nog steeds.

die van het plaatje hierboven, heb ik vaker gezien in bijv vakantie woningen. geel worden de plastic zijkanten toch wel op den duur. nadeel van veel vermogen is bij die dingen altijd dat de thermostaat sneller stukgaat en het ineens 29 graden is. laag elektrisch vermogen laat het schakelcontact van de thermostaat langer meegaan..

Ik heb precies zo'n zelfde kacheltje in mijn caravan hangen. Hangt er al 15 jaar. Ik heb wel wat aan de thermostaat gesleuteld zodat de minimum instelbare temperatuur op ca 5 graden uitkomt. Mijn caravan staat naast mijn huis en dat kacheltje houdt hem dan vorstvrij.

Op de camping gebruik ik hem waar de stroom niet gemeterd is. Ook op campings waar je maar 4A krijgt gaat dat goed.

Het ding weegt weinig, dat is voor een caravan ook van belang.