Op 13 december 2015 16:43:51 schreef High met Henk:
toch ook wel een leuke: ik wil op korte termijn naar 3F
Krijg dus een nieuwe meter.

maar kan ik die slimme meter dan ook weigeren?

Nee. Maar je kunt wel bepaalde functionaliteiten uit laten schakelen zodat je een virtuele 'domme' meter overhoudt. Maar je gaat sowieso digitaal.

Op 13 december 2015 15:45:59 schreef maartenbakker:
.. data past desnoods nog in een SMS'je en bovendien is er op 2G en 3G netwerken steeds meer ruimte over naarmate er meer intensief gebruike toestellen naar 4G gaan. Je opmerking over IoT kan ik niet direct plaatsen

Een SMS neemt heel veel bandbreedte in beslag voor die paar bytes die je verstuurt. Dat is in 3G en hoger veel minder erg dan in 2G, maar ik denk dat als er veel "dingen" tegelijk een SMS gaan versturen, het netwerk in no-time plat ligt.
Voor IoT achtige toepassingen worden nieuwe netwerken uitgerold, naast het normale mobiele netwerk. In die netwerken wordt data veel compacter verstuurd. Waarschijnlijk daardoor wel minder betrouwbaar, maar dat is voor dat soort data niet zo erg.
Maar goed, ik begrijp dat de meters het anno nu nog via het mobiele net doen.

@Henk hieronder: SMS prio 1? Echt niet! Bij GSM (2G) word daarvoor het signalling kanaal gebruikt, dat soort van parallel aan de "data" kanalen loopt. Als dat sign. kanaal ruimte heeft gaat die SMS erdoor, anders wacht het. SMS kan gerust een dag later bezorgt worden. Bij 3G+ zal dat anders zijn, maar prio 1 zeker niet.

[Bericht gewijzigd door flipflop op (15%)]

Maar sms fietst overal tussendoor.
2g en 3g is makkelijk overbelast
Gsm kent prioriteiten.
Sms is korte burst, prioriteit 1
Spraak is prio 2
Alle verdere data komt daarna..
Okee prio 1 zijn die alert berichten, maar daar kun je als gewone gebruiker niets mee

Slimme meters hebben allemaal een GPRS modem met simkaart. Er staat bij sommige typen ook een "s-meter" in het display. Dus ik weet niet hoe het met de belasting van het netwerk zit maar schijnbaar is dat geen probleem.

Nou ik weet dat ze voor die mobiele matrixborden, tekstkarren du
Gebruik maken van sms, want in een file gaat iedereen bellen en dan kunnen ze de borden niet veranderen.

Met sms dus wel.

Op 13 december 2015 16:46:56 schreef KlaasZ:
Bij de uitrol van de slimme meter wordt geen voorrang gegeven aan feraris meters. Dat gaat op postcodegebied omdat dat het meest efficiënt is.

Er is een behoorlijke correlatie tussen postcode en type meter. Om de simpele reden dat een postcode vaak grotendeels op hetzelfde moment gebouwd/aangeloten is.
Daar zijn talloze uitzonderingen op, maar je kunt nog steeds de postcodes met de meeste ferraris-meters voortrekken.

Op 13 december 2015 16:33:36 schreef BVZ:
[...]
Het is nog geen 2020 en zowel jij als ik hebben hem ook al aangeboden gekregen. Hij hangt er echter niet. Aanbieden voor 2020 zegt dus niks over aanwezig zijn.

Bij mij hangt ie nog niet omdat ik hem geweigerd heb. Had ik dat niet gedaan dan was de monteur afgelopen donderdag geweest en dan had ie er wel gehangen. Het zegt inderdaad niets over het individuele geval. Maar statistisch is er wel wat over te zeggen. Naar verluid is het percentage weigeraars 3%. Dat betekent dat 97% niet weigert en dat er dus bij die 97% wel binnen niet al te lange tijd na het aanbod een slimme meter hangt en dus de Ferraris meter niet meer.

[Ik lees ook nergens dat het dus verplicht wordt om voor 2020 een slimme meter te hebben

Klopt, maar we hadden het over het verdwijnen van de Ferraris meter en niet over de penetratie van de slimme meter an sich. Je vergeet de derde mogelijkheid: de domme electronische meter. Dat er (nog) geen slimme meter hangt, betekent niet dat er nog een Ferraris meter hangt. Die kan inmiddels vervangen zijn door een domme electronische meter.

en dus ben ik het nog steeds niet eens met deze stelling van je:

[dat het mij zeer onwaarschijnlijk lijkt ......]

Gewoon omdat het me juist zeer onwaarschijnlijk lijkt dat dat niet het geval is

Dan is het dus jouw "lijkt" to het mijne. Tja, zoals Wim Kan al zei "voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat.

(het is namelijk niet verplicht, en voor PV eigenaren mogelijk zelfs zeer nadelig dus juist die mensen zullen eerder weigeren dan een gemiddeld huishouden.)

Je ziet nog steeds de derde mogelijkheid over het hoofd: de domme electronische meter. Je kunt de slimme meter weigeren, maar wat je niet kunt weigeren is dat de Ferraris meter wordt vervangen door een domme electronische meter.

Op 13 december 2015 16:55:43 schreef BVZ:
[...]
Nee. Maar je kunt wel bepaalde functionaliteiten uit laten schakelen zodat je een virtuele 'domme' meter overhoudt. Maar je gaat sowieso digitaal.

Voor zo ver ik weet bestaat nog steeds de mogelijkheid van een domme electronische meter. Die heeft geen datazender en kan dus helemaal niet op afstand worden uitgelezen.

Op 13 december 2015 16:46:56 schreef KlaasZ:
[...]Feitenkennis of speculatie?

Feitenkennis gecombineerd met deductie

Ferraris meters kunnen ook in het nadeel van de klant afwijken.

Dat kan, maar dat zal eerder de uitzondering dan de regel zijn. Destijds was het algemeen beleid statistische afwijkingen niet in het nadeel van de klant te laten uitvallen. Dat geeft namelijk minder "gedoe" dan het omgekeerde. Dat "verlies" voor de leverancier wordt gecompenseerd door de prijs per eenheid iets te verhogen. De electronische meters zijn nauwkeurigeer en dus worden die met een kleinere marge afgeregeld. Gemiddeld betalen die dus meer.

Zoals ik eerder zei, meters worden alleen vervangen als uit de steekproef blijkt dat ze te onnauwkeurig zijn geworden.

Een meter kan om twee redenen te onnauwkeurig worden:

1) Door slijtage en veroudering verloopt de meter.

2) De norm voor de acceptabele afwijking wordt aangescherpt.

Naast de wens een beter inzicht te krijgen in het verbruik door slimme meters te plaatsen heeft de leverancier nog een ander belang om de Ferraris meters te vervangen. De Ferraris meters wijzen gemiddeld te laag aan om te voorkomen dat de statistische afwijking te vaak in het nadeel van de klant uitvalt. De afwijking valt dus gemiddeld in het nadeel van de leverancier uit. De electronische meters zijn nauwkeuriger, de statische afwijking is kleiner en dus worden ze krapper afgesteld zodat de afwijking nog steeds gemiddeld in het voordeel van de klant uitvalt, maar het voordeel is veel kleiner dan bij de Ferraris meter. Dus het nadeel voor de leverancier is ook kleiner. Vervangen van de Ferraris meter door een electronische meter, ook al is het een domme, levert de leverancier geld op.

Bij de uitrol van de slimme meter wordt geen voorrang gegeven aan feraris meters. Dat gaat op postcodegebied omdat dat het meest efficiënt is.

Feitenkennis of aanname?

Natuurlijk is het efficiënter om het zo veel mogelijk per wijk te doen dan eerst alleen alle Ferraris meters te doen. Maar zoals Blurp al opmerkte kun je makkelijk de wijken of postcodes met veel Ferraris meters voortrekken zonder concessie aan de efficiency.

Het heeft voor de leverancier voordeel de Ferraris meters eerder te vervangen dan de domme electronische meters. De logica vertelt ons dat ze dat dan ook zullen doen.

Op 13 december 2015 19:50:28 schreef blurp:
Er is een behoorlijke correlatie tussen postcode en type meter. Om de simpele reden dat een postcode vaak grotendeels op hetzelfde moment gebouwd/aangeloten is.
Daar zijn talloze uitzonderingen op, maar je kunt nog steeds de postcodes met de meeste ferraris-meters voortrekken.

Ik ben nog niet overtuigd. Bij mij hangt een D3XBd uit 1967, en die hangt er al bijna zijn hele leven (woning is van 1968). Die komt niet voor in de afkeurlijst van Verispect.

Volgens jou zou die dus in aanmerking komen voor spoedige vervanging. Maar als ik op de website van het netwerkbedrijf kijk naar de planning van de slimme meters, dan zie ik dat mijn wijk nog niet is ingepland. Dus voorlopig ben ik nog niet aan de beurt.
En als ik aan de beurt ben, dan ga ik hem niet weigeren. Ik zou niet weten waarom. Al die complottheorieën over wat booswichten met de informatie kunnen doen, daar geloof ik niet zo in.

Waar ik wel bezwaar tegen heb, dat is het motief van de invoering. Voor mijn pensionering werkte ik op de meterafdeling van een energiebedrijf, en de motivering was toen dat het geld zou besparen op de meteropname. Ik heb toen een rekensommetje gemaakt, en kwam tot de conclusie dat je voor de prijs die de hele ombouw gaat kosten de meteropnemers nog minstens 10 jaar aan het werk kunt houden.

Bijkomend punt is dat we hier al jaren een gecombineerde meteropname hebben. Elektriciteit, gas en water worden tegelijk opgenomen. Maar de slimme meter registreert het waterverbruik niet, dus de meteropnemer moet voorlopig toch nog langs komen.

Op 14 december 2015 00:14:04 schreef KlaasZ:
[...]Ik ben nog niet overtuigd. Bij mij hangt een D3XBd uit 1967, en die hangt er al bijna zijn hele leven (woning is van 1968). Die komt niet voor in de afkeurlijst van Verispect.

Dit jaar nog niet nee. Maar misschien staat ie wel op de nieuwe lijst van 2016. Of anders in 2017.

Waar ik wel bezwaar tegen heb, dat is het motief van de invoering. Voor mijn pensionering werkte ik op de meterafdeling van een energiebedrijf, en de motivering was toen dat het geld zou besparen op de meteropname. Ik heb toen een rekensommetje gemaakt, en kwam tot de conclusie dat je voor de prijs die de hele ombouw gaat kosten de meteropnemers nog minstens 10 jaar aan het werk kunt houden.

Maar wat dan voor de volgende tien jaar? Op korte termijn is niets doen altijd goedkoper. En tien jaar noem ik dan korte termijn. Maar ieder jaar dat je het voor je uitschuift heb je de kosten van die meteropnemers. De kosten van de ombouw nemen niet af met vooruitschuiven. Dus wordt het alleen maar duurder met uitstellen. Op lange termijn is het bijna altijd voordeliger om het onvermijdbare zo vroeg mogelijk te doen.

hier is de watermeter apart afgelezen, eigenlijk niet zelfs. 1x per 5 jaar komt er een andere watermeter in ( zou moeten, maar hier was t 9 jaar). op t werk werd opgegeven met de doorgave van de standen 0005 kuub voor t hele jaar, ze kwamen weer een andere meter inzetten nadat 1 week een nieuwe meter erin zat :P de oude standen worden niet overgenomen blijkbaar..

En als ik aan de beurt ben, dan ga ik hem niet weigeren. Ik zou niet weten waarom. Al die complottheorieën over wat booswichten met de informatie kunnen doen, daar geloof ik niet zo in.

Ik heb hem wel geweigerd, maar niet om privacyredenen nee. Dat zal me worst zijn, ik heb zat te verbergen maar dat is niet af te lezen via mijn meter. :D

Ging mij meer om het salderen. Nu heb ik geen gezeik, mijn ferrarismeter is qua salderen vele malen slimmer dan de nieuwste slimme meters. Daarbij ben ik al blij als de berekening met 1 tellerstand klopt, laat staan als ze er 4 tegelijk moeten verwerken. :)

Op 13 december 2015 16:55:43 schreef BVZ:
[...]

Daar blijkt echter niets van waar. Op een ander forum hebben een aantal mensen het op afstand uitlezen uit laten schakelen, om daarna te testen of dat daadwerkelijk gebeurt was. Dat bleek in meerdere gevallen niet zo, niet lang na het blokkeren van de communicatie stond Enexis (of welke beheerder dan ook) voor de deur omdat de meter niet uitgelezen kon worden...

en binnen 10jaar zijn de lonen een pak hoger gekomen, kost de brandstof ook een pak meer en zal een meteropnemer langssturen meer kosten.
ook zal het probleem vaker opkomen dat mensen niet meer thuis zullen zijn om de meteropnemer binnen te laten.

paar jaar terug is tijdens verbouwingen mijn meter in aanraking gekomen met een metalen staaf. gevolg: glaasje stuk (was nog een deftige meter).
monteur in prio moeten afkomen om savonds de boel te wisselen en die had niet eens die meter nog. heeft met losse kabels een andere er tussen gehangen. hangaar is van 1932, huis is van 1965 dacht ik. de electra is allemaal gebouwd ergens tussenin. teller zal wel de originele uit jaren 60 geweest zijn. de oude stoppenkast was nog van gietijzer. http://fcapri.homelinux.com/waregem/elec/640/PICT0488.jpg
heel de kast moest vernieuwd werden. ik vroeg dan ook direct een aanpassing van enkel tarief naar dubbel tarief maar dit kon blijkbaar niet.
bijgevolg heb ik moeten betalen om eerst een nieuwe enkeltariefmeter te plaatsen (600€) en daarna nog eens betalen voor een nieuwe dubbeltarief (250€). de oude enkeltarief mocht ik NIET houden want die was eigendom van de energieleverancier ???? (vraag me dan wel af waarom ik eerst 600€ betaald heb). dieven zijn het...

het schone was nog dat die monteur ineens zijn telefoon nam en belde. iets later hoorde ik: "neenee, dat is hier origineel, die klant heeft dat niet zelf veranderd".
blijkbaar had ik een 100A aansluiting (3F) en was er maar 25A gekend bij de maatschappij waardoor die kerel dus ook de verkeerde teller bijhad.
100A mocht die ook niet terugplaatsen want de kabel van het huis naar straat was te dun. gingen ze mij terugbrengen naar 25A en daar kwam ook niks van in huis dan (ik heb een autobrug staan die al 40A trekt)

Dat ziet er deftiger uit dan hetgeen ik hier van de muur schroefde qua roest en drukte.

Ook de oplossing van kroonstenen (of suikertjes zoals bij jullie) komt mij niet onbekend voor...

Als je kijkt op de energiemarkt dan snap je wel waarom die slimme meters er komen. De prijzen van de energie schommelen heel erg. Energie bedrijven kopen een basis in aan een bepaalde prijs. Wordt er veel afgenomen dan moeten ze bijkopen. Wat niet wordt afgenomen kunnen ze eigenlijk niet terug verkopen en is dus verlies.
De tekorten zijn er steeds als de energie duur is. Dat is voor hen dus een nadeel maar ook dit wordt doorgekend aan de klant.
Vanaf 2020 en voor bedrijven 2018 zou de tarifiëring verder opgesplitst worden. De prijzen kunnen dan variabel of vast zijn. Vast wil zeggen een hogere prijs met grotere zekerheid en globale meteropname.
Variabel komt neer op een prijs die schommelt en per moment wordt vastgesteld.
Bedrijven hier in België krijgen voor de pv energie al zo'n opgesplitste meting, niet overal uiteraard. Maar dan zie je dat de prijzen tot een factor 2 kunnen schommelen. Een rekensommetje leerde me dat als je aan actief energiebeheer doet, je beter af bent met een variabele prijs.
Wij sturen onder andere de koeling en nog enkele processen aan de hand van deze gegevens.

Als je nu nog een domme meter hebt kan dat niet, blijf je bij de vaste prijs en kan je niks sturen volgens de kosten van je energie.

Hier werd afgelopen jaar de wetgeving inzake energiebelasting ook aangepast. Google maar eens op de turteltaks... Zekerheid krijg je dus niet.

Op 12 december 2015 19:04:17 schreef jerome:
Heb een goeie 20 jaar geleden mijn elektrische installatie zelf verzorgd, en die bij schoonbroer wat later ook. Vrij eenvoudig, je bekabeld de groepenkast voor 3 fase en laat de keurder dat vermelden in zijn verslag. Kunnen dus niet anders dan 3 fases aansluiten.

Dit is een verkeerde weergave van (mogelijks) juiste gebeurtenissen.

Er is gewoon overal driefase beschikbaar, en zo lang er iemand klaarstaat om de driefase aansluitkabel te betalen + graven + aansluiten + installatie keuren wordt dat heel routineus zo aangesloten.

Er is dus helemaal geen sprake van "niet anders kunnen".

In andere gevallen soms wel. Als er bijvoorbeeld 3x230V in de straat ligt, en geen werken gepland zijn. Sluit je installatie maar gerust aan in 3x400v, met om het even welk verslag. Dan kan je simpelweg herbeginnen.

Vrijheid op de energiemarkt, en 1 Europa. Prima ! Doe mij dan maar de stroom uit Noorwegen, en terug leveren liever via Nuon of Essent. Laat het aardgas dan maar bij Gasprom vandaan komen.

Op 14 december 2015 03:27:22 schreef BVZ:
[...]
Ik heb hem wel geweigerd, [...] Ging mij meer om het salderen. Nu heb ik geen gezeik, mijn ferrarismeter is qua salderen vele malen slimmer dan de nieuwste slimme meters.

Hier precies hetzelfde.
Dat weigeren was overigens minder heroïsch dan het klinkt: gewoon een vinkje bij 'nee' op een internetpagina. Klaar.

Op 14 december 2015 11:04:17 schreef Frederick E. Terman:
[...]Hier precies hetzelfde.
Dat weigeren was overigens minder heroïsch dan het klinkt: gewoon een vinkje bij 'nee' op een internetpagina. Klaar.

Bij mij speelde het privacy aspect wel degelijk een belangrijke rol. Dat ik de 100% saldering dan nog een tijdje kan houden is dan mooi meegenomen.

Maar eerl?k gezegd vind ik het niet onredelijk dat je meer betaalt voor wat je afneemt dan wat je er voor terugkrijgt bij terugleveren. Dat we nu bij wettelijke maatregel tijdelijk 100% saldering hebben is om particulieren aan te sporen investeringen te doen, maar op lange termijn is dat natuurlijk geen werkbaar economische model. Je gebruikt ahw het net als buffer en dat kan natuurlijk niet gratis zijn. Linksom of rechtsom, die 100% saldering zal op termijn verdwijnen. De wetten van de economie kun je net zo min negeren als de wetten van de fysica.

Nee, de saldering was voor mij maar een bijkomstigheid bij de weigering. Ik verwacht dat ik die toch niet zal houden.

En de reden dat ik er over begon was om te melden dat mijn actie om te proberen er een gratis upgrade van 1x35A naar 3x25A uit te slepen mislukt was.. :)

Op 14 december 2015 11:20:58 schreef Roetzen:
[...] Bij mij speelde het privacy aspect wel degelijk een belangrijke rol.

Ik hoop dat je Linux gebruikt op je pc.
Kijk en huiver voor het geval je windows gebruikt en naar windows 10 gaat of moet upgraden:

http://i.imgur.com/9DoVoix.jpg

Op 14 december 2015 11:20:58 schreef Roetzen:
Maar eerl?k gezegd vind ik het niet onredelijk dat je meer betaalt voor wat je afneemt dan wat je er voor terugkrijgt bij terugleveren.

Als daar een redelijk tarief aan komt te hangen (2 a 3ct/kWh?) hoor je mij ook niet klagen. Lijkt me inderdaad niet meer dan terecht, je gebruikt immers toch de infrastructuur.

Maar dat is wat anders dan iemand energiebelasting laten betalen over zijn zelf opgewekte energie. Dan kunnen ze me net zo goed een aanslag wegens gemiste BTW en inkomstenbelasting sturen als ik zelf mijn kozijnen heb geschildert.

Ik heb een paar jaar geleden mijn condensdroger vervangen door een warmtepompdroger, scheelt me 700 a 800 kWh per jaar. Exact hetzelfde resultaat als het neerleggen van een PV setje van 800Wp. Is het dan logisch dat ik dan alsnog de energiebelasting over die 800kWh moet gaan betalen? Nee toch.

En die energie heffingskorting spoort ook niet natuurlijk. Als je niks verbruikt krijg je die ook, m.a.w. je krijgt niet betaalde belasting terug. Je hoeft niet gestudeerd te hebben om te begrijpen dat dan de inkomsten tegen kunnen vallen. :D

Op 14 december 2015 11:56:54 schreef BVZ:
Maar dat is wat anders dan iemand energiebelasting laten betalen over zijn zelf opgewekte energie.

Dat doen ze toch niet? Het lijkt mij redelijk dat ze een tarief betalen wat in de buurt ligt van wat ze ook aan de grote energieopwekkers betalen. Als jij teruglevert, dan neemt iemand anders die energie af, en die betaalt daar dan belasting over.

Op 14 december 2015 12:08:32 schreef KlaasZ:
[...]Dat doen ze toch niet? Het lijkt mij redelijk dat ze een tarief betalen wat in de buurt ligt van wat ze ook aan de grote energieopwekkers betalen. Als jij teruglevert, dan neemt iemand anders die energie af, en die betaalt daar dan belasting over.

Op dit moment nog niet nee. Maar als het salderen afgeschaft wordt wel.

Dat doen ze toch niet? Het lijkt mij redelijk dat ze een tarief betalen wat in de buurt ligt van wat ze ook aan de grote energieopwekkers betalen. Als jij teruglevert, dan neemt iemand anders die energie af, en die betaalt daar dan belasting over.

Waarom niet?
Als je werkt betaal je belasting en als je iets overhoudt en dat spaart betaal je daar ook weer belasting over. Het is toch jouw geld en je hebt er al belasting over betaald. Als je met het gespaarde geld een huis koopt is het jouw huis maar je betaald gewoon belasting voor het hebben van jouw huis.

Ik zie niet waarom zo'n kromme constructie ook niet toegepast zou kunnen worden op jouw energie. Of mijn energie natuurlijk ;-)

Op 14 december 2015 11:56:54 schreef BVZ:
[...]
Als daar een redelijk tarief aan komt te hangen (2 a 3ct/kWh?) hoor je mij ook niet klagen. Lijkt me inderdaad niet meer dan terecht, je gebruikt immers toch de infrastructuur.

Dan zijn we het daar over eens. :)

Maar dat is wat anders dan iemand energiebelasting laten betalen over zijn zelf opgewekte energie. Dan kunnen ze me net zo goed een aanslag wegens gemiste BTW en inkomstenbelasting sturen als ik zelf mijn kozijnen heb geschildert.

Appels en peren. Als je je eigen kozijnen schildert, houd je alles in eigen hand. Als je de opgewekte energie direct zelf zou gebruiken of zelf op zou slaan voor later eigen gebruik, dan zul je ook geen belasting betalen. Je moet het vergelijken met de situatie dat jij in de buurt kozijnen gaat schilderen als je verf over hebt en de buurt dat weer op een ander tijdstip voor jou terug doet als zij verf over hebben.

[...]
Op dit moment nog niet nee. Maar als het salderen afgeschaft wordt wel.

Dat is koffiedik kijken voor gevorderden. We hebben geen idee wat voor regeling er uit gaat komen als de saldering wordt afgeschaft en hoe de belasting dan zal uitpakken.

Wat ik wel durf te voorspellen is dat als het significant verschil gaat maken, dat je er dan niet onderuit zult komen door de slimme meter te blijven weigeren. Dan wordt de slimme meter alsnog verplicht of je wordt verplicht een "domme" meter te accepteren die wel onderscheid kan maken tussen heen en terug. Die Ferraris meter zul je niet mogen houden. Misschien kun je het nog een tijdje rekken, misschien wordt het geen 2020 maar 2021 of heel misschien zelfs 2025, maar het gáát gebeuren.

Dit is een hele discussie geworden. Ik wilde eigenlijk alleen maar melden dat mijn actie voor een gratis upgrade naar 3x25 mislukt was. :)