Dag,
Ik heb bij de Praxis ledkerstverlichting gekocht die, bij het aanzetten, standaard knippert.
Graag zou ik willen dat de de verlichting continu brand. Nu moet ik zeven keer op een knop drukken voordat dat gebeurt.
Ik zelf weet wat een weerstand of ic is maar dan houd het op. Ik kan wel solderen.
Kan ik ergens een doorverbinding maken of zo, om de ledverlichting continu te laten branden. De knipperstanden mogen allemaal vervallen.
IC= HS173NS08J
Bij voorbaat hartelijk dank.
Als ik het zo zie, dan zijn het mogelijk 2 strengen met lampjes.
Kan je even precies aangeven hoe de lampjes/LEDjes op de punten 1 en 2 aangesloten zitten ?
Zowel bij punt 1 als bij punt 2 zit een halfgeleider naar de + en een naar de -.
Mogelijk kan de spanning op deze beide punten ook ompolen voor een of ander licht effect.
Als je een 'volt meter' hebt, meet dan eens welke spanning er tussen deze punten 1 en 2 staat ten opzichte van de + en de - als de lampjes/Ledjes constant branden.
Ik denk dat je ook gewoon beide draadjes van de punten 1 en 2 mag los solderen en deze even als proef op de + en de - mag houden. Als de lampjes/Ledjes branden zoals je het wilt mag je deze daar meteen bij vast solderen.
LETOP: mogelijk is de voeding met het Net verbonden, ik weet niet of deze voeding galvanisch gescheiden is van het net.
Waarschijnlijk zijn het vier groepen die per twee in antiparallel staan.
Ofwel, zonder iets actiefs krijg je ze niet allemaal aan het branden, er moet een wisselspanning op om ze allemaal te verlichten.
Dat zou kunnen met een simpele transformator die AC levert, ware het niet dat je dat een irritant knipperende streng oplevert.
Mijn advies, voor die paar watt die zo'n streng verstookt, zet hem op statisch en het ding aan.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Da's meestal zo, want het is de eenvoudigste manier om knipperpatronen te laten zien via maar 2 draden. (leds zitten om beurten andersom gepoold)
MMSoft,
Op de punten 1 en 2 zitten 2 draden naar de led's die verderop worden gesplitst naar 4 draden.
Op de + en - staat 31Vdc op de 1 en 2 staat 31 Vac.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Da's eigenlijk geen AC, maar de 31v DC wordt heel snel omgepoold zodat het lijkt of alles continu brandt.
Sine:
1: Bedoel je dan om een losse 31Vac trafo te nemen en de originele
te laten vervallen? Werkt dat dan als de leds om en om zijn gepoold?
2: Met statisch bedoel je om ze dag en nacht te laten branden?
Heeft niet mijn voorkeur omdat de streng binnen hangt en 's nachts de verlichting uit gaat.
Arco:
Klopt waarschijnlijk wat je zegt maar de voltmeter gaf op DC niets aan en op AC wel vandaar dat ik dacht wisselspanning.
Ik heb exact hetzelfde snoer.
Ik kan bevestigen dat de polariteit op middel hoge frequentie word omgedraaid om alle leds te laten branden.
De voeding is galvanisch gescheiden, dus veilig.
Volgens mij is de makkelijkste oplossing om de bestaande aansturing aan te passen. Dit kun je doen door de bestaande IC te verwijderen er een inverter oscillator voor in te plaats te zetten.
Je kunt hier vrijwel iedere inverter chip voor gebruiken. Een schematje voor een dergelijke oscillator heb ik aan het footootje geplakt.
Als je een 100n condensator en 50k weestanden pakt zal je een frequentie krijgen van rond de 100 Hz
Ik heb zojuist mijn snoer aangepast zoals hierboven beschreven. Ik heb 33k weerstanden, 100n keramische condensator en een 74HC04 hex inverter chip gebruikt.
Ik kan geen fotootje van het afgeronde projectje bijvoegen, omdat ik per ongeluk één van de transistors/fets opgeblazen heb toen ik de oude chip verwijderde zonder de spanning eraf te halen. Ik heb alle transistors vervangen door TO92 transistors en het ziet er nu eerlijk gezegd niet bepaald mooi uit. De behuizing heb ik met een schone soldeerbout weer keurig dichtgelast dus je ziet er toch niets van.
Ik zou denk ik een aan/uit schakelaar tussen sturing en snoer zetten zodat de sturing aan kan blijven.
@Aart
Voor mij is dat geen optie. Alle verlichting wordt bij mij centraal geschakeld, maar dat is zeker een slimme en eenvoudige oplossing.
Kan je niet een 'backup' batterij eraan klussen? wat is de spanning op het IC? 3 of 4 AA batterijtjes. Wel zorgen dat de strings wel uit gaan.
Edit: wilde gok: de plus van een 4,5 of 6 volt batterijsetje via een diode naar rechts van R1 lijkt goed te gaan. D1 is een zener denk ik? Meet de spanning daar even over, misschien is het zelfs 3,3 V dan drie AA tjes. De strings zitten op 31 V dus daar gebeurt met 5 volt niet veel.
[Bericht gewijzigd door K7Jz op (51%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Toch jammer dat de ontwerpers van die dingen niet kunnen bevatten dat de meeste mensen de lampjes "gewoon aan" willen hebben; had dat als eerste programma gedaan, met alle epilepsie opwekkende knipper flikker disco bullshit na het indrukken van het knopje.
Het lijkt er sterk op dat er een H-brug op die print ligt, en je er dus niet aan ontkomt om die zelf aan te gaan sturen, om alle lampjes aan te krijgen. Ik heb hier nog een setje waar een 24VAC adapter aan zit, en 3 draden door het hele snoer lopen, waarbij de even en oneven lampjes apart aangestuurd worden (dus ook 2 groepen). Als ik me goed herinner deden ze dat met een paar thyristors, een beetje tot mijn verbazing, want het lijkt me toch niet de simpelste oplossing. Die lampjes knipperen inderdaad irritant op 50Hz.
Het loont wel om even te kijken hoe het snoer precies gemaakt is; als elk 2de lampje anti-parallel staat met zijn voorganger, wordt het lastig, maar het zou kunnen dat alle even LEDs in serie staan, en alle oneven LEDs in serie, dus dat het twee strengen zijn die alleen aan het begin en eind aan elkaar zitten. Als dat het geval is, kun je 1 van de strengen omdraaien, en direct aan de 31V voeding hangen.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (28%)]
Allemaal bedankt voor jullie reacties.
@Thakkie
Kan ik de nieuwe ic in plaats van de oude solderen?
Of moet ik alles met losse draadjes maken?
En over welke contacten moeten de de weerstanden en condensator dan?
Sorry dat ik zo'n leek ben?.
@MrtAlways
Op het plaatje kun je kijken hoe het er ongeveer uit moet zien.
Pin 2/3, 4/5 en 11/12 aan elkaar solderen. Dit kun je doen door de pootjes naar elkaar toe te buigen en dan aan elkaar vast solderen.
Soldeer de twee weerstanden aan elkaar en de uiteinden aan pin 1 en 6.
Soldeer de condensator aan pin 4/5 en het midden van de twee weestanden.
Verbind pin 6 met een kort draadje met pin 13.
Het is aan te raden om de oscillator eerst even te testen voordat je hem aan de print bevestigd. Sluit een 5V voeding aan op pins 14 en 7. Als je een ledje met een 1K weestand kan laten branden door hem aan te sluiten op pins 10 en 11, én hij doet het ook als je hem omdraaid, dan werkt de oscillator.
Pin 14 met een draadje aansluiten op de 5.5V voeding op de print.
Pin 7 aansluiten met een draadje aan de GND op de print.
Pin 11/12 aansluiten met een draadje aan OUT1 op de print.
Pin 10 aansluiten met een draadje aan OUT2 op de print.
@Thakkie,
Zo snap ik het helemaal.
Ik ga onderdelen halen en ga het deze week ergens uitproberen.
Hartelijk dank.
meander
Spanning staat en stroom gaat!
Als er verderop gesplitst wordt naar 4 draden, zijn dan per draad de ledjes niet dezelfde kant op gepoold? Anders kan je gewoon simpel doen: deze draden loshalen en direct op de netvoeding aansluiten.
@meander
De twee voedingsdraden lopen door tot bijna aan het einde. Hierop worden vervolgens een aantal kortere segmenten aan gesloten. De helft van deze segmenten staat antiparallel met de andere helft. Wat je voorstelt is helaas niet mogelijk tenzij je nieuwe voedingsdraden toevoegd en ieder segment opnieuw aansluit.
Arco
Special Member
Op 13 december 2015 23:24:55 schreef SparkyGSX:
Toch jammer dat de ontwerpers van die dingen niet kunnen bevatten dat de meeste mensen de lampjes "gewoon aan" willen hebben.
Zelfde geldt voor fietsachterlichten. Veel hebben als eerste stand knipperen. Terwijl de meesten dat niet willen en het in veel landen ook verboden is... 
@ MrtAlways
Ik vind het leuk dat je mijn oplossing de moeite waard vindt om uit te proberen.
Ik moet wel zeggen dat de oplossing met de backup batterij ook slim bedacht is. Als je die wilt uitproberen, neem dan 4 alkaline batterijen (+/-6 volt) en zet er een diode (1n4148 is OK) tussen de plus pool van de batterij en de plus op de print. Hierdoor zul je een output van ongeveer 5.4V krijgen omdat er een spanningsverlies van ongeveer 0.6V in de diode is.
Voor zover ik kan zien zal de batterij niet heel snel leglopen door verlies aan de rest van het circuit.
Voor degenen die van PIC microcontrollers houden:
De IC is pin-compatible met de 8 pin PIC 12f serie. Met een zeer eenvoudige firmware die pin 2 en 3 om en om aan en uit zetten, kun je een PIC van 50 cent in de plaats zetten van de bestaande IC.
meander
Spanning staat en stroom gaat!
Op 14 december 2015 14:37:58 schreef Arco:
[...]
Zelfde geldt voor fietsachterlichten. Veel hebben als eerste stand knipperen. Terwijl de meesten dat niet willen en het in veel landen ook verboden is...
Tja, zo heb ik ooit een flink volle printplaat uit mijn achterlicht gehaald en gewoon met een brugcel de led op direct op de dynamo aangesloten. Het enige wat die print deed was het wachten op het drukknopje (en waarschijnlijk een joule-thief), met vochtig weer brandde hij altijd als de fiets niet gebruikt werd, en als je m wel nodig had viel hij steeds uit. Nu brand het ding al jaren precies wanneer ik het wil.
Ik heb ook een geweldig 8 standen kastje, echter is het binnenwerk wat anders (zie bijlage
). Zien jullie hierbij ook een oplossing?
Alvast bedankt
Dat is exact de zelfde truuk, alleen zit hier ook de netvoeding erbij op de print.
Dus ook dat 8-potige chipje wippen en daar de hierboven beschreven oplossing aan bakken.