heeft iemand ervaring met deze Component-Tester van aliexpress?

http://knutselblog.tweakblogs.net/ hier vond ik een link naar
http://nl.aliexpress.com/item/All-in-1-Component-Tester-Transistor-Dio…
Het leek mij wel een interessante tester voor mij als " electro prutser" ;-)
Ik verwacht er niet veel van maar zou het iets kunnen zijn voor mij? Heeft iemand er toevallig ervaring mee?

EricP

mét CE

Baco heeft daar een neefje van en die heb ik. Dat apparaat werkt best behoorlijk. En ook redelijk nauwkeurig. Let wel: het is niet vergelijkbaar met een serieus meetinstrument. Maar voor een indicatie is het doorgaans prima bruikbaar.

Mijn pa had er een van eBay. Werkt erg leuk, zag er precies zo uit.

Idd redelijk nauwkeurig, heb hem niet gecontroleerd op waardes, maar diodes klopten wel.

GMT+1

doet me denken aan deze die ik net zag voorbij komen in een ander topic, vraag hem eens?

Als je er zelf nog wat mee wilt knutselen (betere nauwkeurigheid met precisieweerstanden, Rotary encoder en firmware upgrades) kun je overwegen een model met discrete componenten aan te schaffen. Degene die jij op het oog hebt is een SMD uitvoering.

zie bv. http://www.ebay.com/itm/New-GM328-Transistor-Tester-Square-Wave-Genera…

Grtn, Robert.

Tidak Ada

Golden Member

brains, je hebt mail.

Overigens is wat vdbeke noemt, een halfgelidertester, als ik Lucky Luke zijn post goed begrijp.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb de text-versie van het ding. Prima om snel effe wat te testen. Heb op m'n brushed motoren nu hun inductie geschreven.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Op 27 december 2015 21:10:28 schreef vdbeke:
doet me denken aan deze die ik net zag voorbij komen in een ander topic, vraag hem eens?

Uit dat andere topic:

Als je het echt wilt weten moeten we fred101 zo'n ding toesturen en hopen dat 'ie hapt :P

De spoeltjes die ik heb liggen zijn +/- 10% (Weerstandsmodel met zilveren band)
Zo'n spoeltje van 100uH meet 0.08mH.
Een blauw bekrimpkoust tonnetje, gekocht als 100uH, meet 0.08mH.

Een 2K 0.1% weerstand meet 2022 Ohm.

Een 787pF / 1% Ctje (over van mijn eigen LC meter bouwavontuur) meet 810pF.

Elco's meten standaard lager dan wat er op staat, maar die dingen hebben van zichzelf nogal een ruime tolerantie.

Op 27 december 2015 22:18:26 schreef Tidak Ada:
Overigens is wat vdbeke noemt, een halfgeleidertester, als ik Lucky Luke zijn post goed begrijp.

't ding meet weerstanden, spoelen, condensators, elco's, diodes, transistors (bipolair en fet), triacs, en misschien vergeet ik nog wat. Van condensators en spoeltjes geeft 'ie de ESR. Van triacs alleen de pinout. Van torretjes pinout, HFE en Uf (Ik denk Vbe?). Van FET's de gatespanning waarbij 'ie begint te geleiden.

Anyway, leuk ding. Diverse Chinezen verkopen diverse varianten met diverse softwareversies, ik heb de T-4 met MTESTER V2.07.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Tidak Ada

Golden Member

Daar was ik inmiddels ook achter gekomen... ;)

Er zijn diverse versies. Ik vermoed dat dat slaat op software hacks en versies. De originele beschrijving in de link op Hackaday gaat uit van T-1.1. Alleen blijft nu vraag wat is de beste....

De Chinezen schijnen nogal wat modificaties aan te brengen om een en ander zo goedkoop mogelijk te houden en om bijv. het display aan te passen.
Wel las ik dat er ergens een zenerdiode is geplaatst om een 2,vV referentiediode te vervangen. Dat zet nogal wat vraagtekens bij de behaalde nauwkeurigheid.

Het lijkt mij iets om er een nieuw topic aan te wijden.
Daar kunnen dan hardware modificaties en software aanpassingen in worden besproken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

Heb de mijne vorige week in elkaar gezet. Die had (nog) een TL431 als referentie.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik heb ook zo'n ding gekocht op banggood met kastje. Wel een type genomen met de spanningsreferentie.

Superhandig ding voor rare weerstanden met 10 kleurrringen, spoeltjes transistors testen.

Ik ben niet geïnteresseerd in de absolute waarde , ik wil weten of het ok is. Voor de specs 0,0001 % kun je beter bij Fred101 op bezoek gaan.

http://www.banggood.com/DIY-M12864-Graphics-Version-Transistor-Tester-… deze was het dacht ik.

mooi filmpje ervan https://www.youtube.com/watch?v=zPueNASoStE

Tidak Ada

Golden Member

@bprosman en Peter112:
Welke T-x versie hebben jullie ontvangen (dat is een indicatie voor de hard en software updat)?

YouTube geeft tegenwoordig ook al een afdekkende Pop-up. Dat is gewoon een wurgmethode om je gegevens te krijgen. Grrrrrr :(

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 28 december 2015 21:11:42 (35%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

Dat is gewoon een wurgmethode om je gegevens te krijgen. Grrrrrr

Tja, JIJ wil het gebruiken :+

Ik heb ook de versie met kastje. Versie 1.12K zegt de software als ik in het menu zit.
Zal vanmiddag even het kastje open schroeven.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

Tja, JIJ wil het gebruiken :+

Dat wil ik helemaal niet. Overigens vreet noscript een hoop van die pop-ups op. For the time being natuurlijk.

Jouw tube is al niet meer interessant sinds het vaan goochel is. Ik kijk er toch wel zeker 2 of 3 keer per jaar wat...

Overigens ligt mijn exemplaar niet voor het grijpen. Maar ze komen allemaal af van dat Duitse bouwproject. Mocht ik er nou bij gelegenheid aan denken, dan zal ik eens een versie nummer posten.

Met deze nuttige info ben ik nog even zoet ;-) Ik ga daar in de komende vakantie eens goed naar kijken. Ik ga er zeker eentje bestellen maar ik weet nog niet welke en waar. Ik heb ze ook in verschillende varianten voorbij zien komen op b.v. dx.com, ebay, bangood, aliexpress,
Ik vindt de tip van Peter112 en aR-Gee een goede. Beter een variant nemen die je zelf makkelijk kan repareren of aanpassen. Met smd solderen heb ik nog geen ervaring. En natuurlijk is het ook gewoon leuk om hem zelf in elkaar te zetten :-) Eigenlijk moet ik dan ook een nieuwe, goede soldeerbout voor loodvrij solderen aanschaffen maar dat is weer een ander verhaal.

Henk H.

Golden Member

Je kunt m toch gewoon in elkaar zetten met loodhoudende soldeer, met je huidige bout?

Kan dat? Ik heb nog weinig ervaring met loodvrij solderen moet ik eerlijk zeggen. Ik kom sinds kort ook regelmatig bij een club in brugge, soort combinatie tussen hackerspace, fablab e.d. waar we met zijn alle sleutelen, dingen ontwerpen en maken, kennis delen en niet te vergeten, een pintje pakken ;-)
Iemand vertelde mij daar dat je niet zomaar loodvrije onderdelen met loodhoudende soldeer kan solderen. ik heb nu een heel basis regelbaar soldeerboutje, ooit bij de aldi gekocht omdat ik dat als backup boutje wil gebruiken en eventueel mee kan nemen maar dat is absoluut geen vervanger voor de fijne weller die ik al zo'n 20 jaar heb. Ooit gekregen van mijn oom toen ze bij fluke, waar hij werkte, werden weggegooid. En die werkt nog steeds naar volle tevredenheid maar is helaas niet regelbaar. Ik wil dus ook graag een goede regelbare soldeerbout aanschaffen.

Tidak Ada

Golden Member

Weller TCP niet regelbaar? Gewon de stiften verwisselen (temperatuur 5-8 240-370°C, dacht ik) De mijne is nu zo'n 45 jaar oud ;)

Het is overigens andersom: Je kunt geen loodvrije tin gebruiken als er al met lood/tin is gesoldeerd.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 29 december 2015 17:57:30 (29%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Misschien moet die de volgende keer wat minder pinten pakken... kan tuurlijk wel.

loodvrije tin kan wel je punten aantasten en heeft een hogere temperatuur nodig. loodhoudend soldeert daarentegen wel vele fijner en wordt algemeen gebruikt onder de hobbyisten.

Ik zou dan toch de Weller gebruiken. regelbaar hoeft niet altijd, kan fijn zijn maar zonder kan ook prima!

Ik heb de soldeerbout nu niet bij de hand maar het is deze bout zoals in deze topic. http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=26&t=10745 (leuke topic trouwens, kom er net toevallig op omdat ik naar een foto googlede. ga die eens helemaal lezen)
Na ja, misschien niet precies deze maar hij lijkt er precies op.
Als ik loodvrij zou kunnen solderen door gewoon van stift te veranderen zou ik dat geweldig vinden! Ik zou een gat in de lucht springen. Ik vindt het niet erg om te wisselen van punt. En ik gebruik mijn soldeerbout toch maar enkele uren per week.
Ik heb nu eigenlijk niet veel geld voor een nieuwe bout, budget is goed voor een aoyue soldeerbout maar weet niet of ik daar blij van wordt.
Ik soldeer ook liever loodhoudend maar voor reparatie aan loodvrije printen kan niet anders.
trouwens, ik drink niet veel pinten, kan daar niet tegen ;-) En zeker niet als ik soldeer.

haha ging ook niet over u, maar over den "andere"

loodhoudende tin kan vermengt worden met reeds bestaande loodvrij tin. als ik herstelling doe dan voeg ik een klein beetje toe om het wat beter doen te smelten. Mijn advies blijf bij loodhoudend voor te hobbyen!

ivm soldeerstation weller en aoyue, leesvoer

bprosman

Golden Member

Als ik loodvrij zou kunnen solderen door gewoon van stift te veranderen zou ik dat geweldig vinden!

Waarom wil je eigenlijk per se loodvrij solderen ? Dat mis ik even.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Geldt dat ook als de onderdelen voor loodvrij solderen zijn?
Ik heb inderdaad weer genoeg leesvoer, dank ervoor.
Ik wil niet graag loodvrij solderen maar als ik b.v. een onderdeel van een loodvrij gesoldeerde print wil halen i.v.m. reparatie dan kom ik er niet onderuit toch? Ik heb de hogere temperatuur toch nodig om de onderdelen los te krijgen? Of zie ik dat verkeerd?
offtopic, dat vindt ik toch zo geweldig in Belgie. Bij de verschillende verenigingen, clubs waar ik (lid) geweest ben is het altijd gezellig. babbelen, kennis uitwisselen en een pintje drinken. En dan niet zuipen zoals ik in nederland gewend ben maar gewoon genieten van een pintje.

Leesvoer over de tester.

Het is een leuk apparaat, je kan er snel iets mee testen. Ook als je professionele apparatuur gebruikt is het handig om er bij te hebben, je kunt er snel iets mee testen.

Koop er bij voorkeur ook wat krokodillenklemmen of grijpklemmen bij, niet alles past in de ZIF-socket.