Maar even terug op mijn vraag: kun je koolstofweerstanden van zo'n vermogen zelf maken?

Koolstofstaafje met endcaps geperst? En dan ingieten?

Opdampen op gouden electrodes of zo?

Op 29 december 2015 21:21:13 schreef Thevel:
Jammer dat de weerstand geen behuizing van ebbehout heeft, dan is het geluid nog veeeeeel beter :) :)

Ik denk dat het geen ebbenhout is, maar cederhout.... i.c. een stuk potlood (misschien uit de bakjes van IKEA. Stukjes hout er af, verzilverd draadje er strak omheen gewonden en je hebt een weerstand van 0,32Ω die heel wat aan kan, Netjes afwerken en een dikke prijs er op :D

Oeps, FET was me voor...

verplaatst naar: Audiofiele High-End nonsens.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/129810

[Bericht gewijzigd door vergeten op (22%)]

Op 29 december 2015 21:27:17 schreef Hubie:
Ik dacht Hoeben een geintje maakte met goud vergulde zekeringen,maar ze bestaan echt.
En dan zijn ze al 'ingespeeld 'ook. ;-)http://www.peacockaudio.nl/htm/tweaks_zekeringen.htm

..,et daarin het volgende:

Hi-Fi-Tuning Supreme³

De nieuwste telg uit de Hi-Fi Tuning zekeringen reeks en de volgende stap hoger op de kwaliteitsladder:Door de gebruikte zilver legering met toevoeging van 1% goud bereiken de Supreme3 zekeringen meer verfijning als de Ultimate Silver Ceramic zekeringen.

• Rechte smeltdraad uit 99% zilver en 1% goud • Zwarte keramische drager met speciaal vulmiddel • Kapjes uit 99% zilver en 1% goud • Cryogeen behandeld en gedemagnetiseerd • Standaard intern voorzien van een WA Quantum Fuse Chip • Leverbaar in elke gangbare waarde en maat

Quantum Fuse Chip??? WTF???

Rechte smeltdraad van 99% zilver en 1% goud, "cryogeenbehandeld en gedemagnetiseerd?? Kan aan mij liggen hoor, maar zowel zilver als goud zijn van nature niet magnetisch! (Het vertoont echter wel het Lenz effect, maar dan moet je er wel met een dikke magneet op los gaan. ;) )

Op 29 december 2015 23:59:42 schreef MNM(tm):
[...]en gedemagnetiseerd?? Kan aan mij liggen hoor, maar zowel zilver als goud zijn van nature niet magnetisch!

Bekende truuk: Een eigenschap noemen die "van nature" aanwezig is en het doen over komen alsof het nieuw is en/of een rete gaaf feature wat veel extra waarde toevoegt.

"Lolli, met 0% vet!!!" (lolli = 99.9% suiker, 0.1% kleur- en smaakstoffen).

Lolly met een ingegoten krekel :9~ (Ja, echt waar en niet voor Halloween!).

"Appel- of sinaasappelsap met minder suiker". Bleek verdund te zijn met 30% water....

[Bericht gewijzigd door evdweele op (10%)]

ik heb eens meegemaakt dat ze een zenerdiode verkochten als zenDer diode...
en de waarde die er op stond was de frequentie....

Op 29 december 2015 21:53:19 schreef Frederick E. Terman:
Hij zal ze toch niet van potloodstiften maken? Die voldoen zelf al aan redelijke toleranties...

Ik ga ze niet bestellen om het uit te zoeken...

Een stuk stift van een vulpotlood heb ik wel eens "opgerookt" voor de lol, en kun je best wat vermogen in kwijt. Afhankelijk van de hardheidsgraad zal het wel een andere soortelijke weerstand hebben.

Zilverdraad zal wel gebruikt worden in de sieradenhobby, dus is ook aan te komen.

Strak genoeg persen om er diamant van te maken... Dan verkocht 'ie ze niet als audiofiele weerstand denk ik... (En afaik kun je zelfs met springstoffen nog niet hard genoeg persen om diamant te maken uit koolstof... Misschien schuurpapierkwaliteit...)

Audiofools topic hadden we al ergens iirc.

Beetje high-end audiofool maakt z'n eigen hoogwaardige precisie koolstof grafiet weerstanden .... kijk maar: https://www.dhtrob.com/gallery/#DIY%20graphite%20resistor Gewoon een paar potloden met een gasbrander verbranden, het beste werkt dat met cederhouten potloden en dan even nameten en op waarde brengen met de uiterst naukeurige Voltcraft LCR meter. Dezelfde gast maakt houten elco's en demagnetiseert CDs... huh?... ja echt :+

Het valt me op dat de draden op de foto ook sinusvormig getwist zijn.
Dan kan het geluid zijn natuurlijke vorm volgen en raakt minder gestrest.

Heeft hij nu tijdens het verbranden het gummetje er aan laten zitten? Dat zou de truc kunnen zijn voor een beter demping.
De man schijnt ook grafiet te kunnen solderen :+

Ik zou er persoonlijk meer voor kiezen, het cederhout er om te laten zitten; dat geeft echt een betere sound! Mogelijk zal je er dan een andere lak op moeten aanbrengen. Het recept van Stradivarius lijkt mij goed

Ik ben benieuwd hoe 100k weerstanden er bij hem uitzien. Veertig meter lang?

Waar zouden al die rare gedachtespinsels toch vandaan komen?
Vanaf mijn 12de tot mijn 63ste heb ik tussen vele tientallen elektronici - beroep en hobby - verkeerd, maar ik heb nog nooit iemand zulke gekke ideeën horen opperen.
Ook niet over versterkers met ingebouwde sjamanen overigens.

Op 30 december 2015 13:50:57 schreef Tidak Ada:

Ik zou er persoonlijk meer voor kiezen, het cederhout er om te laten zitten; dat geeft echt een betere sound! Mogelijk zal je er dan een andere lak op moeten aanbrengen. Het recept van Stradivarius lijkt mij goed

En hoe zou je het dan gaan verkopen?

Koolweerstand met cederhouten klankkast.

Klinkt toch mooi audiofool? >:)

Doen! En dan kan je kiezen tussen rond voor een vollere sound of zeshoekig voor een scherpe weergave...

Ik vraag me wel eens af of die mensen een beter gehoor hebben dan de meesten onder ons.
Ik ken iemand die een aantal Jaren geleden 8 meter speakerkabel kocht voor bijna 500,- euro, er zaten ook nog van die spuitbus vergulde stekkers bij.

Hij zou mij het verschil laten horen en heft wel 5 keer de kabels
verwisseld maar ik hoorde het verschil niet, toen werd hij nog boos ook.

Dat noemen ze autosuggestie. Het was heel duur dus móet het wel beter klinken.

Ik vraag me wel eens af of die mensen een beter gehoor hebben dan de meesten onder ons.

Ik denk dat de meesten van ons iets realistischer zijn. En als je het niet hoort, dan hoor je het niet... (dus dan hoef je er ook geen absurde hoeveelheden geld voor neer te tellen...)

CO zou beter ook zo wat spul gaan verkopen, maar dan voor de helft van de prijs.

we kunnen dan speakerkabels leveren die hetzelfde presteren als die dure, en maar de helft kosten (en eigenlijk heb je NIKS gelogen dan).
zijn volgens mij ook dezelfde mensen die telkens van een prins uit xxxx een email krijgen dat hij zijn geld op hun rekening wil storten in ruil voor 10%....

[Bericht gewijzigd door fcapri op (27%)]