Audiofiele High-End nonsens.

Dit topic is gesloten

ooit eens op een luisterdag geweest bij een bedrijf dat ook audiotransformatoren maakt

daar sprak ik een man die buizenversterkers maakte. ik vroeg wat er nu zoveel beter aan was:

- intern korte dikke draden dus minder storing
- volume potmeter aan de achterkant, met een verleng as naar voren, ook voor minder storing
- koperen behuizing, minder storing, en ziet er leuk uit, ook vijlt het makkelijk

dit klinkt allemaal heel aannemlijk, later sprak ik een andere

die had een ander kristal in z'n cd-speler gezet die op een iets andere frequentie draaide waardoor de speler alleen met INTEGERS hoefde te werken, en niet hoefde af te ronden....... die kreeg het voordeel van de twijfel

een andere deed rubber voetjes onder z'n voedingstrafo zodat de trillingen niet in z'n versterker zouden komen..... tuurlijk

later in de luisterruimte een opstelling waarbij er verschillende condensatoren in dezelfde versterker getest konden worden. en inderdaad, je kon het verschil duidelijk horen, echter klonken ze allemaal goed ( geen idee wat er nog meer in het kastje zat wat eventueel nog meer voor invloed was ) ook geen idee of je het verschil nog kon horen als de muziek 10 minuten weg is

Dat van die luisterruimte kan ik beamen. Ooit ging ik, gewapend toen nog met LP's, voor nieuwe luidsprekers naar een bekende zaak in Amsterdam.
Heb een aantal setjes uitgeprobeerd en kwam tot een shortlist.
Mijn vriendin is toen meegegaan voor de blinddoek test (ze geloofde het niet). Zij bediende de knoppen en ik zei welke het waren. Allemaal goed (tot haar stomme verbazing) op één na: die stond niet op het lijstje.
In mijn ervaring maken luidsprekers veel meer uit dan versterkers en dat soort spul (mits in dezelfde categorie).
Ook een keer bij hun in de 'superdure spullen ruimte' geweest. Tot mijn verbazing waren daar de onderlinge kwaliteitsverschillen heel groot en ik vond eigenlijk niets echt geweldig.

Kortom: blinddoek voor en je oren gebruiken.

Just find out what you like and let it kill you
fred101

Golden Member

Op 30 december 2015 16:00:37 schreef hadv: Tot mijn verbazing waren daar de onderlinge kwaliteitsverschillen heel groot en ik vond eigenlijk niets echt geweldig.

Kortom: blinddoek voor en je oren gebruiken.

Dat is logisch, anders heeft het geen zin. Als zelfs een houten knop hoorbare verbetering geeft en je de meest vreemde fratsen moet uithalen om een goed geluid te krijgen moet de basis natuurlijk erg beroerd zijn.

Grappig is ook dat ze condensators in hele dure merken vervangen omdat er heel slechte condensators in zitten. Blijkbaar kun je dus fantastisch klinkende apparaten maken met hele beroerde elco's. ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 30 december 2015 15:37:24 schreef Blitskriek:
een andere deed rubber voetjes onder z'n voedingstrafo zodat de trillingen niet in z'n versterker zouden komen..... tuurlijk

Mechanische trillingen kunnen absoluut electrisch terugkomen. Ceramische condensatoren zijn wellicht de bekendste, maar bewegingen van windingen in een spoel (trafo) zijn absoluut electrisch meetbaar.

Of je die nog kunt meten tussen de 50Hz van de voeding, laat staan na de afvlakking ervan, dat is hoogst onaannemelijk. Maar het is mogelijk dat ze "in" de versterker komen.

Dat je het kunt horen lijkt mij inderdaad absolute p**p. Maar dat idee had ik al bij die afrondende CD-speler (een normale CD-speler hoeft niets af te ronden, en doet dat ook niet)

Op 30 december 2015 15:28:27 schreef Tidak Ada:
Misschien hangt het er ook van af wat voor muziek en met welke geluidssterkte je afluistert.
Er worden veel speakers gemold door dat er te veel laag in gestopt wordt met een te hoog volume.
Ik had jááren geleden een stel KEF Cresta's. Voortreffelijke speakers, maar die werden op feestjes steevast gemold doordat er vriendjes ongeoorloofd aan de volume en toonregeling draaiden (dader altijd op het kerkhof).
Ik heb toen uiteindelijk een verzwakker netwerkje en een begrenzing in het laag gemaakt. Probleem opgelost, maar vriendjes teleurgesteld over mijn installatie. Soi, ik bespaarde me heel wat geld >:)
Die KEF Cresta (versie-1) was een van de beste speakers in dat formaat, die er ooit gemaakt zijn. Spijt als haren op mijn hoofd dat ik die ooit verkocht heb. Ze zouden nu mooi mijn hobbyhok opsieren.

Ik heb hier een 4-tal Kef 104aB's staan. Ik heb geen ervaring met de Cresta's, maar ook uit de 104aB's komt zeer goed geluid...

(en de speakers zijn gewoon aangesloten met 2x1,5 snoer ;) )

evdweele

Overleden

Op 30 december 2015 16:00:37 schreef hadv:
Kortom: blinddoek voor en je oren gebruiken.

Toen ik 40 jaar geleden mijn luidsprekers uitzocht gebeurde dat ook blind. Bijna *)
Ik zat lui onderuitgezakt in een leunstoel en de verkoper aan de knoppen om de verschillende luidsprekers in te schakelen.
Dat deed hij achter zijn rug zodat ik niet kon zien welke knop hij indrukte.

*) Helemaal objectief was het niet omdat er een rij van twee maal 15 luidsprekers stond. Ik kon dus wel horen uit welke richting het geluid ongeveer kwam. Maar niet of het een Wharfedale of een KEF was die naast elkaar stonden.

Op 30 december 2015 17:30:46 schreef mistermaniac:
(en de speakers zijn gewoon aangesloten met 2x1,5 snoer ;) )

Ik had mijn luidsprekers aangesloten met 2x 0,752. Omdat de afstand nogal groot was >5m heb ik er later 2x 42 van gemaakt. Dat scheelde aanmerkelijk.

[Bericht gewijzigd door evdweele op woensdag 30 december 2015 19:07:07 (20%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Thevel

Golden Member

[Onder ons mode]

Op 30 december 2015 18:04:36 schreef evdweele:
heb ik er later 2x 42 van gemaakt.

Was zeker de "bekende" grijze kabel ;)

evdweele

Overleden

Nee, rood en zwart van de Praxis :-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 30 december 2015 12:21:48 schreef wielklem:
De klank was opzich prima voor rock oid. Zolang je er maar geen piano klanken op liet horen.

Jeumig, topic gaat hard!
Op zich wel opvallend, jouw luisterervaring. Een buizenbak zou het juist beter moeten doen met "pure" muziek als piano, viool, stemmen, .. Voor rock is de soort vervorming juist veel minder van invloed. Althans, dat is hoe ik het ervaar (en da's volgens mij redelijk algemeen de opinie in de audio wereld, maar hou me ten goede).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op Tweakers is hier al een topicreeks over: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1652943
erg vermakelijk. Laten we de vergulde Toslink connectoren niet vergeten :+

Op 30 december 2015 13:47:40 schreef aR-Gee:
Om even realistisch te blijven op High End gebied : naar mijn mening is de zwakste schakel op audiogebied toch wel de luidspreker.

Bijna, de meest miskende is de akoestiek van de luisterruimte. Kan je nog zo'n dure set in zetten, als dat een keihard galmhok is wordt het nooit wat.

meer over car audio: www.12vhifi.nl
Hugo Welther

Moderator

Op 29 december 2015 23:57:33 schreef Hugo Welther:
Ik heb hier Amerikaans Esdoorn amplifier pucks.
Je weet niet wat voor een verschil dat maakt als je dit onder de pootjes van de versterker legt.
Alle resonanties in de eindbuizen verdwenen. Een verademing in het midden en laag.

Ik heb er nog vier over........

[Foto komt morgen. Camera zit in de lader.]

Zo dat gaat snel, Ik had nog een foto beloofd

Inmiddels ook onder de laptop gelegd.
De streaming audio heeft nu mooi volle afgeronde nullen en enen. Wat een verademing. http://www.welther.nl/hugo/smilies/bigsmile.gif

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 30 december 2015 19:27:04 schreef evdweele:
Nee, rood en zwart van de Praxis :-)

Ik heb deze er tussen, lekker simpel, en mooi achter de plint weg te werken met maar 6,6mm

http://www.lappkabel.de/produkte/online-kataloge-shop/anschluss-und-st…

Tidak Ada

Golden Member

@Hugo:
Jij hebt zeker stiekem staan sjoelen >:)

Ik heb indertijd gewoon een 5/8 buis gelegd en daar 2,5mm2 doorgetrokken. 2 mooie 3pens inbouw-WCD's vlak bij de speakers, hopend dat vrouw en haar hulp geen last hadden van lange draden...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Hoho ho, een audiofiel praat niet over kabels maar interconnect !

Deskadel Standard Silver

zilver
de toegepaste connectoren zijn Bullet-koper.

Voor massa en geleiding worden met teflon geisoleerde zilverdraden gebruikt. De doorsnede is 0,6 of 1,0 mm. De afscherming is gevlochten en verzilverd koper. Bij het iets duurdere model I-5 wordt in plaats van teflon isolatie het mooiere kapton isolatie gebruikt. Dit klinkt iets warmer dan teflon.

Voor de diehards nog een prijslijst http://www.hifiprijslijst.nl/pl/nordost-prijslijst.pdf, toch maar eerst even met de bank overleggen

code:


Nordost Heimdall 2 USB 2.0 data kabel
Schrijf de eerste beoordeling van dit artikel

De verbeterde versie van de Nordost Blue Heaven USB 2.0 is de nieuwe Heimdall 2 USB 2.0, de high-end digitale kabel die enen en nullen met de benodigde doeltreffendheid en toewijding zal leveren om de juiste impedantie te handhaven en zo drastisch uw hifi-systeem naar een geheel nieuw niveau van prestaties te brengen.

Dankzij de verkregen ervaring bij de fabricage van succesvolle producten, zoals de Blue Heaven HDMI en USB 2.0-kabels , kan Nordost nu digitale leads verder verfijnen via haar meest recente, gepatenteerde technologie. 

Levertijd: 2 tot 5 werkdagen
€ 539,00

mijn bitjes staan nu veel beter geordend op mijn usb sticks, documenten zien er ook veel strakker uit dan die slappe bestanden van voorheen.

https://hifisolutions.nl/nordost-eco3x-static-inhibitor , nou ik ga plat is wel weer welletjes voor vandaag.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op woensdag 30 december 2015 22:05:49 (44%)

Hugo Welther

Moderator

Als luidspreker kabels heb ik ook 6mm² en dat verschil tussen dunne en dikke kabels hoor je wel.
Voor de interlinks gewoon RG58 gebruiken. Kost geen drol in vergelijking met de zo genaamde High End kabels en is daarvoor perfect geschikt. RG59 kan ook.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 30 december 2015 21:57:14 schreef Peter112:
Hoho ho, een audiofiel praat niet over kabels maar interconnect !

Inter-connect... hm. Ah! Een zuiver pleonasme, als ik het wel heb.
Ze willen blijkbaar heel duidelijk zijn over het verschil met intraconnects. Dat zijn verbindingen van hetzelfde ding met zichzelf...

Intussen is dit topic wel een beetje 'Engelse drop'. Het is goedkoop en de meesten vinden het ook wel lekker, maar je krijgt er ook gauw buikpijn van. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

ik ga kabels verkopen denk ik. 21K voor 2 x 2 meter luidspreker snoer..... voor dat bedrag kan ik vast iets heel moois maken, en 3 weken persoonlijk instralen op een Caribisch eiland.

EricP

mét CE

Het is een soort microsoft: het maakt niet uit wat je maakt, als je marketing maar goed is.

Daarbij zijn de verkochte aantallen zo laag, dat je er ondanks de hoge prijs toch niet echt rijk van wordt, maar toch uitgaven hebt aan reclame en gekochte reviews. Tenzij je het gigantisch groot aanpakt, maar dat vergt nog grotere investeringen.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

@hadv
Veel demo opstellingen in hifi-zaken zijn onzinnig. Om goed te kunnen oordelen heb je eigenlijk een semi-woonkamer met een enkele set nodig en heel veel tijd.

Bijna alle budget versterkers zijn zo beroerd dat je inderdaad geen verschillen hoort. Bij high-end ga je ook veel meer gebreken van de andere componenten horen...

Het is blijkbaar erg verleidelijk hele dure onzin aan absolute leken te verkopen, die vooral de duurste, de grootste, de mooiste van de straat willen.

High met Henk

Special Member

iemand omschreef ooit ergens: Hifi onbezorgd kunnen genieten van een goed geluid

high end: belachelijke bedragen uitgeven en alleen maar gebreken horen en allerhande voodoo praktijken.

ben net bezig om te kijken of ik mijn systeem kan upgraden naar iets beters, maar ik ga mooi voor zelfbouw (okee, deels kits, versterkers zijn er te kust en te keur en ook hele goede)

ik snap eigenlijk niet dat er mensen zijn die rustig >2000 euro voor een transistor versterker betalen..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

als je dan ook ziet hoe die veel te dure high end er van binnen uitzien dan. bandkabels met de inputs van de versterker zo over de onafgeschermde trafo heen. lijmpistool lijm die alles bijeen houd. brak ontwerp in de voeding om het ding stby te zetten en so on. ook dat spul komt veel uit china tegenwoordig. oa nad komt uit china, waar het vroeger uit de UK kwam..
standaard probleem is het kunnen horen van andere bronnen als het volume hoger staat en de gekozen bron is stil. toonregeling die niet meer werkt als het volume hoger als het midden staat, ook bij nad niet onbekend..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Dit topic is gesloten