Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 3

Dit topic is gesloten

Diamon

Golden Member

Op 28 december 2015 13:57:44 schreef Lucky Luke:
Ik heb ook even met de farnell search gespeeld, maar dan de spec's van je oude fet als minimale spec's opgegeven (of, omdat het negatieve waarden zijn: maximale spec's)

http://nl.farnell.com/vishay/si4425ddy-t1-ge3/mosfet-p-ch-30v-19-7a-so… lijkt mij een aardige kandidaat? (Ik heb pinout, VGS, rdsOn, qG en max stroom vergeleken, maar wel slechts vluchtig, en ook zeker niet naar de goedkoopste optie gezocht.)

Heb op een sloop print de A1707 gevonden, weet trowuens niet zeker of het deze datasheet is UPA1707G.

Klopt het dat dit een mogelijk alternatief is, lijkt mij (voor zover de sheets mij duidelijk zijn) zo.

Lucky Luke

Golden Member

Nee, dat is (die datasheet) een N-FET. Je origineel is een P-Fet.

Maar, misschien zit er een P-FET broertje naast op die sloopprint?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 28 december 2015 18:48:33 schreef Diamon:
Heb op een sloop print de A1707 gevonden (..)

2SA1707? Zou niet durven zeggen of dat equivalent is van die UPA1707(G). Of bruikbaar voor toepassing. ;)

[Bericht gewijzigd door RetroTechie op maandag 28 december 2015 21:54:17 (56%)

Diamon

Golden Member

Op 28 december 2015 21:49:34 schreef Lucky Luke:
Nee, dat is (die datasheet) een N-FET. Je origineel is een P-Fet.

Maar, misschien zit er een P-FET broertje naast op die sloopprint?

|:( gefixeerd op het ene, let je niet op het andere.
D'r zit geen broertje (iig niet in SMD vorm) naast de N-Fet op de sloop print. Morgen nog even in de tweede bak met printen neuzen.

Volgens mijn IT logica (kuch :+), zijn bij een N/P-FET in SMD vorm, alle Drain (5,6,7,8) en Source (1,2,3) pootjes met elkaar verbonden op de print.

maartenbakker

Golden Member

Op 28 december 2015 21:51:50 schreef RetroTechie:
[...]
2SA1707? Zou niet durven zeggen of dat equivalent is van die UPA1707(G). Of bruikbaar voor toepassing. ;)

Waarom zou dat een 2SA1707 zijn? Die is vanzelfsprekend niet equivalent maar werd waarschijnlijk ook niet bedoeld. Hoewel ik moet zeggen dat ik je redenering wel snap. De 2SC548B en 2SC33725 zijn een beetje de plintenladdertjes van het reparatiegebeuren.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 29 december 2015 00:16:01 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Diamon

Golden Member

Via zoek werk met Google en een site vertaler, zouden de onderstaande vervangers zijn volgens 1 van de site's.

Deze 3 lijken mij qua specs het meest in de buurt komende, wanneer ik ze vergelijk met het origineel die defect is: 4407A. Welke van deze 3 zou de beste zijn ?.
SI4835
FDS6675
SI4425

Deze 3 lijken mij te licht als ik ze vergelijk met het origineel die defect is: 4407A
Te licht als ik de sheets vergelijk:
SI4435A
FDS4435
SI4825

Onderstaande werd ook genoemd als vervanger, niet gevonden bij Farnell TPC8108.

Heb op de sloop printen verder niet iets kunnen vinden, helaas.

EricP

mét CE

Gegeven: een stuk mechanica van een school. Het is een soort van demo voor proces automatisering, knutsel van een 'collega uit het verleden'. Bij 1 van de gebruikte motortjes is de magische rook ontsnapt (blijkbaar lopen motortjes ook op rook!). Herkomst motortje onbekend (anders zou het te simpel zijn).

Het enige wat erop staat:

code:

Jin Ba Motor
JRS-550SP-6534NF
18.0V

Enig zoeken leert dat Jinba een Chinees is die een hoop aan motortjes maakt. Een look-alike is [url=www.mantech.co.za/Productinfo.aspx?Item=80M0005]hier[/url] te vinden. De maten lijken overeen te komen. Als ik [url=gearreddcmotor.com/dc-motor-jrs550-pcvc/]hier[/url] kijk, dan vind ik daar geen vervanging, maar wel dat het motortje in de orde-grootte van >100W moet zitten - de maten kloppen in elk geval.

Non-profit iets. Geen kennis van. Was meer zoiets van: 'kun jij hier op de een of andere manier aan komen?'.

Suggesties welkom.

maartenbakker

Golden Member

18V kruimeldief of handgereedschap.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb een dergelijk motortje laatst op aliexpress.com besteld. Niet precies het type wat jij zoekt, maar als ik op "550 motor 18V" zoek dan lijkt daar ook best wat in te vinden te zijn. Geen 100W echter.

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

Heb er wel een liggen, maar in 12v...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Kijk eens bij de afdeling modelbouw van Conrad

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik google dan op "JRS 550" en vind zowaar aanbod. mogelijk wordt hier 12V, 8A bedoeld: http://www.mantech.co.za/ProductInfo.aspx?Item=80M0005 , da's redelijk in de buurt van die 100W...
hier nog 1 (maar beide dus niet de 18V versie).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Zonder op elke response separaat in te gaan:
Het ding deed (als ik het goed begrepen heb) toch al snel een kleine 10A -> dan zit je toch al snel aan de 100W (zeker bij 18V!). Het Aliexpress-18V-resultaat valt daarbij af. Andere leveranciers (Conrad, RS) hebben wel look-alikes, maar dan 10W ofzo.

Wellicht ergens een donor vinden. Wellicht kijken of ombouw naar 12V reeel is (dan meld ik me zeker, Arco), Helaas nog geen hapklare vervanging... (maar wie weet, item is pas een halve dag oud).

Dank zover!

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb hier, geloof ik, nog een oud printboormachientje waar een dergelijke motor in zit.
Als je met 12V torkan, zijn er nog die minicompressortjes om je autobanden op te pompen. Die kan je eventieel als donor gebruiken.
Ze worden soms bij de Gammel & Co. voor zo'n €15 aangeboden.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dat is een bekend model motortje. Moet wel te vinden zijn. Zoek eens op "Mabuchi RS 550"

Op 30 december 2015 20:55:30 schreef EricP:
Zonder op elke response separaat in te gaan:
Het ding deed (als ik het goed begrepen heb) toch al snel een kleine 10A -> dan zit je toch al snel aan de 100W (zeker bij 18V!).

misschien wel de reden waarom de magische rook ontsnapt is?

lijken wel erg op de motoren die in xerox phasers zaten (heb er zo een berg motoren van liggen), alleen hebben die achterop nog een rotor zitten met optische oog voor snelheidsregeling.
https://www.orionmarket.com/pictures/orion/Xerox_005K12670.jpg
en
https://www.orionmarket.com/pictures/orion/xerox-phaser-8860-media-dri…

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 31 december 2015 09:24:00 (35%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

die motortjes zitten ook in 18V schroefmachines van gammel accu machines. echter zul je ze in dat formaat en kwaliteit niet snel vinden die 100W kunnen leveren voor een lange tijd. zet je er een 24V motor in draait hij langzamer maar gaat langer mee doorgaans. als het ding iets aandrijft wat niet perse in korte tijd hoeft te draaien kan dat ook.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Probleem met de meeste van die motortjes is, is dat ze niet bedoeld zijn voor continue gebruik: Maximaal 30% dutycycle

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

tja, bronzen bus gelagerd in plastic. de borstels worden ook veel te heet in datzelfde plastic waar de achterlager inzit. de betere motortjes hebben dan ook een metalen achterplaat. die heeft metabo en hilti erin zitten. oa makita heeft al jaren geen complete motoren meer, maar los anker met losse magneet unit. zo is de motor in losse delen te koop.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 31 december 2015 16:51:11 (19%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
buckfast_beekeeper

Golden Member

Bij Maxon of Faulhaber moet je deze ook wel vinden.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
EricP

mét CE

Wat namen gevonden. Daar is wel het nodige op gevonden, alleen die 18V is wat zeldzamer. Op amazon iemand gevonden die wel de 18V versie claimt te hebben. Mogen ze zelf kijken of die te bemachtigen is :)

Overigens maakt het ding geen 'uren'. Maar ja, zo nu en dan eens een minuut zal vast wel voorkomen. IMHO moet het daar tegen kunnen - anders heb je er weinig aan...

Dank voor de hulp!

maartenbakker

Golden Member

Op 31 december 2015 06:48:25 schreef Zonnepaneeltje:
Dat is een bekend model motortje. Moet wel te vinden zijn. Zoek eens op "Mabuchi RS 550"

Ah, dat verklaart veel. Mabuchi is de ontwerper, en daar zijn dan talloze Chinese klonen van met deels dezelfde typenummers. Daar zijn ze in China wel heel goed in.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als je dan toch het "jinba" laat vallen, dan hoef je het merk "mabuchi" ook niet te noemen. Dan staat JRS550 voor "de jinba-versie van de RS550".

Op die manier kom ik snel op deze uit. Die claimed 18V te zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Maar die verbruikt met 1,6 A maar 28,8 Watt en niet de beoogde 100W

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

dat is met al die motortjes in schroeftollen ook zo. de nominale stroom gebruiken ze al bij onbelast lopen. ze overleven door genoeg rusttijd na een overbelasting steeds. de motortjes die een anker hebben wat 1cm langer is, en dus meer wikkelingen en blikpakket bevat gaan veel minder vaak stuk. de verhouding leverbaar/ gevraagd vermogen is daar beter in balans.

edit: 3 tollen getest 4A onbelast bij zowel hoge als lage versnelling. bij 14,4V is dat 60W onbelast, bij een 18V tol was het ook 4A, dus 72W..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit topic is gesloten