Circuits Online Voeding 2016

Dit topic is gesloten

In het verleden heb ik aan de 'lopende band' elco's vervangen met een werkspanning van 35Volt.
Bij een voedingsspanning van 24-28volt.
Toen ik de elco's verving met een exemplaar van 63Volt waren alle problemen voorbij, oorzaak interne hitte ontwikkeling, tgv. de hoge stroom.

Schimanski

Golden Member

heel erg off-topic.

Het probleem zit grotendeel bij de router die de DHCP scoop voor die vlan niet door geeft

Helper-adres ingesteld?

Zelf als ik de luxe heb houd ik VLAN1 als management...

Dat is eigenlijk af te raden, er zijn veel vulnerabilities gebaseerd op vlan1. Best practice is altijd vlan1 network wide disablen en voor mgmt een apart vlan gebruiken.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
RAAF12

Golden Member

Op 18 januari 2016 11:28:42 schreef blackdog:
het jammere van de meeste koeltorens is, dat het koper oppervlak vrij klein is waardoor je geen gaatjes kan boren. Een oplossing hiervoor is een goede klembevestiging.

Mee eens, en een clip zit dan ook recht boven de die in de package. Het is wel lastiger sleufjes te maken in het materiaal voor de clipbevestiging.

RAAF12

Golden Member

Op 18 januari 2016 12:36:03 schreef MdBruin:
qua processor koeler zat ik te denken aan die oude P4 koelers. Die kunnen zonder veel problemen 90W aan warmte verwerken.

Of AMD Athlon coolers die doen dat ook, die met een copper inlay. Bij 80-90Watt staat de fan wel op max. te draaien.
Maar als de experimenten niet in de amperes lopen is het goed te doen. In low noise PC ATX voedingen met grote fan zit een mini printje met IC en NTC voor de regeling. Die is ook goed te gebruiken voor traploze regeling van een CPU fan.

Tidak Ada

Golden Member

@Blackdog:
Hoe doe je dat met Gaten boren in die heatpipe koelblokken?
Je weet nooit hoe de interne structuur is en als je in een caviteit boort, is het gedaan met de koeling.

Zitten wel mooie blokken bij voor een Peltier-koelbox!

Grtz.,

T.A.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 18 januari 2016 20:56:57 (13%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 18 januari 2016 11:28:42 schreef blackdog:
Of wil je b.v. als SparkyGSX een voeding met 20 Ampere bij Max. 40 volt zonder trafo aftakking. ( Aanname :-) )

Geen slechte gok, de transformator die ik wilde gebruiken is 45V, 21A en bij nader onderzoek inderdaad zonder middenaftakking.

Er staan nog wel een paar andere, en de eerste print zal in een Skytronic voeding gaan (ooit overgenomen van Sine) waar een brakke regeling in zit. Dat is 30V en 10A, met een stuk of 5 aftakkingen op de secundaire wikkeling.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@blackdog

Bedankt voor je uitleg, heb deze gelijk even gekopieerd om in mijn documentatie te verwerken.

@bprosman
Bedankt voor het PDFje ook opgeslagen.

@Tidak Ada
Meestal is het redelijk te zien hoe de heatpipe er doorheen loopt. Bij de meeste koelers welke ik met dit principe in mijn handen heb gehad steken de uiteinden uit. Ze lopen mijn inziens gewoon recht door de koelplaat heen. Bij zalman heb ik dit in het verleden ook in hun documentatie zien staan, kan het alleen nu niet meer terug vinden bij de nieuwe producten.
Het blijft alleen nog wel op goed geluk tussen de heatpipes doorboren, meestal zitten ze redelijk dicht op elkaar vooral bij de zwaardere modellen.

Op 18 januari 2016 18:28:54 schreef RAAF12:
[...]

Mee eens, en een clip zit dan ook recht boven de die in de package. Het is wel lastiger sleufjes te maken in het materiaal voor de clipbevestiging.
[bijlage]

Wat ik wel eens doe is het verenstaal gebruiken wat je b.v. uit een oude mechanische wekker haalt.
Beetje hoekje zetten (zonder te breken) en dat met schroefjes vastzetten. Hoef je geen sleufjes te maken.

TonHek
P.s.
Ik kan de url niet zo gauw meer vinden, maar ben die "clips" met gaatjes ook wel eens in een shop tegengekomen.

[Bericht gewijzigd door TonHek op dinsdag 19 januari 2016 12:42:49 (11%)

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
RAAF12

Golden Member

Op 19 januari 2016 12:41:09 schreef TonHek:
[...]

Wat ik wel eens doe is het verenstaal gebruiken wat je b.v. uit een oude mechanische wekker haalt.
Beetje hoekje zetten (zonder te breken) en dat met schroefjes vastzetten. Hoef je geen sleufjes te maken.

TonHek
P.s.
Ik kan de url niet zo gauw meer vinden, maar ben die "clips" met gaatjes ook wel eens in een shop tegengekomen.

Of deze van stainless steel. Ik zou zelf geen schroefjes gebruiken maar alleen klemmen. Dus 2 sleufjes vijlen per transistor. Wel wat werk :-)
http://www.newark.com/aavid-thermalloy/5901/heat-sink-clip-to-220/dp/0…

Nou, alle benodigdheden zijn besteld :).

Fijne behuizing waar 2 voedingen in passen (met ventilatie),
ringkernen 2x12V met bevestigingssetjes,
gelijkrichtbruggen,
condensatoren,
bussen, aansluitblok, zekeringhouders, meters, enz. enz.

Ik heb er wel zin in :).

Ik stond op het punt een voeding te kopen totdat deze zich voordeed.

Ik vraag me nog steeds 1 ding af.
Je hebt 2 secondaire windingen. Over elke winding een condensator voor het afvlakken en/of over het totaal?

Ik soldeer op gas :P.
Tidak Ada

Golden Member

Op 19 januari 2016 19:57:44 schreef RAAF12:
[...]

Of deze van stainless steel. Ik zou zelf geen schroefjes gebruiken maar alleen klemmen. Dus 2 sleufjes vijlen per transistor. Wel wat werk :-)
http://www.newark.com/aavid-thermalloy/5901/heat-sink-clip-to-220/dp/0…

Dremeltje met diamantstiftje ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Op 19 januari 2016 23:41:21 schreef NielsDerksen:
Nou, alle benodigdheden zijn besteld :).

Fijne behuizing waar 2 voedingen in passen (met ventilatie),
ringkernen 2x12V met bevestigingssetjes,
gelijkrichtbruggen,
condensatoren,
bussen, aansluitblok, zekeringhouders, meters, enz. enz.

Ik heb er wel zin in :).

Ik stond op het punt een voeding te kopen totdat deze zich voordeed.

Ik vraag me nog steeds 1 ding af.
Je hebt 2 secondaire windingen. Over elke winding een condensator voor het afvlakken en/of over het totaal?

Bij twee gescheiden voedingen heeft elke voeding een eigen elco.

RAAF12

Golden Member

Op 19 januari 2016 23:55:15 schreef Tidak Ada:
[...] Dremeltje met diamantstiftje ?

Dat zou mooi zijn maar dat heb ik niet. Het zal een rijtje gaatjes boren worden met 2 of 3 mm en daarna vijlen.
Als voorbeeld is het inwendige van de inspuitcomputer van de auto in gedachten. Daarin zitten ook allemaal TO-220 op een rij, met clips.En natuurlijk eerst clips kopen ivm met de exacte maten van de sleuven.

High met Henk

Special Member

RVS kun je ook prima met een dremel met een slijpschijfje doen. Zagen gaat zelfs met een goede ijzerzaag, maar die slijt wel snel...
ik prefereer de normale slijpschijf.

Let wel op. als je RVS gaat zagen: pak altijd een nieuw schijfje of zaagje. Als er metaal meet gezaagd of geslepen is gaat je RVS roesten!!!!

ik ga trouwens voor mijn voeding de MAG6332 gebruiken met een BD681 ervoor. alleen nog een leuk koellichaampje hebben....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 19 januari 2016 23:41:21 schreef NielsDerksen:
Nou, alle benodigdheden zijn besteld.
......

Ben benieuwd via welke onderdeel lijst je deze hebt besteld?
In het oude schema waren volgens mij de waardes nog niet definitief.
Tevens viel me op bij de foto's dat er 1% weerstanden zijn gebruikt.

Het kan natuurlijk nu zijn dat Bram een aantal aanpassingen voorsteld die Sine/MAH gaan verwerken in de schakeling. Bijvoorbeeld een inschakel beveiliging die de stuurstroom naar de power transistors vertraagd op laat komen zodat de opamps zich eerst kunnen instellen. Voorkomt een inschakel piek van de spanning. Zie hiervoor het topic van zijn voedings ontwerp.

RAAF12

Golden Member

Op 20 januari 2016 07:23:24 schreef High met Henk:
RVS kun je ook prima met een dremel met een slijpschijfje doen. Zagen gaat zelfs met een goede ijzerzaag, maar die slijt wel snel...
ik prefereer de normale slijpschijf.

Het koelprofiel is aluminium dat is gelukkig wat makkelijker te bewerken dan RVS.

ik ga trouwens voor mijn voeding de MAG6332 gebruiken met een BD681 ervoor. alleen nog een leuk koellichaampje hebben....

Dat is een flinke tor, Ib 8A. Pff, je bent nogal wat van plan!

High met Henk

Special Member

De enige die ik vond die 400 w mocht verstoken....
Dus dat was de limiet. Mijn trafo's hebben geen middenaftakking. En ik zat niet op emitter weerstanden te wachten. Gain is 45, dus voor 10 a uit moet ik max 200 mA ingooien ofzo. Moet goedkomen...

Alleen die koeling. Bewerken is sowieso geen probleem voor mij... Heb meerdere draaibanken en freesbanken ter beschikkung

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 20 januari 2016 19:38:08 (67%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Een enkele tor die 400W mag stoken (bij een Ta (ambient?!?) van 25C?), met een eigen thermische weerstand van 0.32K/W junction to case zou de junctie dus 150C zijn als je de KOELPLAAT op 22C weet te houden, en de transistor met de koelplaat zou kunnen koppelen zonder enige thermische weerstand.

Met andere woorden: dat gaat dus echt niet, 41V en 10A kun je echt rustig vergeten met 1 tor.

Wat is het probleem van een paar emitter weerstanden dan?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 20 januari 2016 12:38:42 schreef MdBruin:
[...]

Ben benieuwd via welke onderdeel lijst je deze hebt besteld?
In het oude schema waren volgens mij de waardes nog niet definitief.
Tevens viel me op bij de foto's dat er 1% weerstanden zijn gebruikt.

Het kan natuurlijk nu zijn dat Bram een aantal aanpassingen voorsteld die Sine/MAH gaan verwerken in de schakeling. Bijvoorbeeld een inschakel beveiliging die de stuurstroom naar de power transistors vertraagd op laat komen zodat de opamps zich eerst kunnen instellen. Voorkomt een inschakel piek van de spanning. Zie hiervoor het topic van zijn voedings ontwerp.

Nou, ik heb een "kit" besteld zonder bussen en potmeters.
Ik heb ergens gelezen welke potmeters te gebruiken, en bussen kan ik me zelf wel bedenken.
Ringkernen (trafo's) waren ook opgegeven, voor de rest, behuizing, koelblokjes, enz.

Het zit er dik in dat ik nog wel wat kleine dingen moet bestellen.

De El-Cheapo ampère/voltmetertjes uit China kwamen vandaag al aan :).
Conrad heeft ook een paketje op de bus gedaan las ik in de mail :).

Ik soldeer op gas :P.
RAAF12

Golden Member

@High met Henk
Dat zijn flinke vermogens, watercooling ala de CPU boys is ook een optie. Koper is wel verrekte duur, ik heb weleens zitten fantaseren over een koelblok van koper ter grootte van de achterkant kast en in het koper daarin zelf verticale koelprofielen frezen.
Wat reëeler is een flink tweedehandsblok kopen of zo'n koeltunnel met fan die hier laatst voorbij kwam.

Hij heeft 9 gewone profielen in voorraad, beetje klein voor jouw toepassing.
http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/elektronica-componente…

High met Henk

Special Member

probleem van emitterweerstanden is nog meer verlies. als het niet hoeft. liever niet...

daarbij is 10 A bij 1 V natuurlijk niet realistisch.. Dus zal echt worst case zijn... Meestal zal 10 A (max) bij 5V zijn, dan hoef ik "maar" 35 V te dumpen... houd ik 350 W over... Aim is 40 V uit.... En zou er 2 bouwen, dus kan eventueel nog parallel draaien...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 20 januari 2016 20:18:15 (13%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 20 januari 2016 20:03:39 schreef NielsDerksen:
[...]
Nou, ik heb een "kit" besteld zonder bussen en potmeters.
Ik heb ergens gelezen welke potmeters te gebruiken, en bussen kan ik me zelf wel bedenken.
Ringkernen (trafo's) waren ook opgegeven, voor de rest, behuizing, koelblokjes, enz.

Het zit er dik in dat ik nog wel wat kleine dingen moet bestellen.

De El-Cheapo ampère/voltmetertjes uit China kwamen vandaag al aan :).
Conrad heeft ook een paketje op de bus gedaan las ik in de mail :).

Heb je helemaal gelijk in, was er blijkbaar niet helemaal bij met m'n gedachten (waren natuurlijk ook kits).

Die 400W is berekend door iemand van de marketing afdeling, en dat zou je theoretisch kortstondig kunnen doen. De eerste keer dat je die voeding voor een paar seconde kortsluit is die tor echt stuk.

Om de stroom verdeling goed te krijgen, heb je maar een beetje spanning over de emitterweerstand nodig. Bij kleine stromen is het niet zo belangrijk dat de stroom netjes verdeeld wordt, dan kan een enkele tor het ook wel alleen af. Zodra de stromen wat groter worden, wordt het toch een ander verhaal.

0.5V bij vollast lijkt me meer dan genoeg spanningsval, dan heb je bij deellast al snel genoeg om voor een redelijke verdeling te zorgen, en in totaal nog steeds maar 5W verlies bij vollast.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dit topic is gesloten