Hi,
De basiweerstand heeft twee redenen voor de Darlington.
De eerste is het stabiel houden van de emittorvolger schakeling.
De emittorvolger staat er om bekend bij capacitieve belasting aan de emittor, deze graag genereerd op een hoge frequentie.
De basis weerstand is een bekende manier om de "Q" uit het geheel te halen.
Dit kan ook met een weerstand op een andere plek maar de basis is vaak de gunstigste aansluiting hiervoor.
De tweede functie is de stroombegrensing en dat werkt samen met de beschikbare stroom uit de stroombron en de hFE van de Darlingtons.
Hier twee foto's van wat de extra stroombegrensig transistor doet in mijn voedings ontwerp.
Je kan hieronder zien dat de stroomloop 5uSec nodig heeft, bij een in verhouding snelle opamp en optimale compensatie.
18 Ampere dus, als de voeding op 5-Ampere was ingesteld.
Bij MIJN voedings ontwerp zonder extra beveiliging.
Dit is de piekstroom door één transitor met een goed ingestelde piekstroom beveiliging.
"A Beauty" max 20% meer stroom dat er kan gaan lopen, dus inherent kortsluitvast!
Met de opgegeven waarden van de nieuwe CO voeding is het minder extreem dan mijn piekstroom zonder piekstroom beveiliging.
Maar vooral voor de jongens die direct weer denken dat ze 5 Ampere of meer nodig hebben zou ik het wel weten.
Voor de duidlelijkheid, wat jullie zien als mijn testopstelling heb ik zo gemaakt dat het "redelijk" snel te maken was,
en ik er makkelijk en betrouwbaar aan kan meten, het is geen bouwvoorschrift ondanks dat ik er aandacht aan heb besteed.
Ik hou niet zo van los op tafel liggende test schakelingen, geeft op allerlij manieren te veel gesodemieter
De opmerkingen over de bedrading gaan natuulijk voornamelijk over de bedrading vanaf de print naar de uitgangs klemmen.
De potmeters mogen van mij langer bedraad worden en ik zou hiervoor symetrische microfoon kabel nemen,
die ik hier in een dunne versie heb liggen.
De potmeter bedrading mag niet bij de trafo, buffer elco, uitgangsklemmen komen, overal waar veel stroom loopt hou je deze bedrading weg!
Het lage brom en ruis niveau van deze voeding kan alleen als je goede bouwwijze respecteerd en nadenkt over de bekabeling.
Allerlei bedrading bij elkaar knopen met een Tyrap is absoluut niet netjes bouwen.
Ik heb de positie van de trafo's t.o.v. de print en de potmeters met een oppikspoeltje en de scoop bepaald.
Kijk je naar mijn foto van de testopstelling, dan is het duidelijk aan welke kant de trafo het minst straald,
dit hoeven jullie voor de stuurtrafo en de Powertrafo van deze types niet meer uit te zoeken.
Ik vind het wel zinnig om daar onderzoek naar te doen, dit kan dus met een scoop en een spoeltje,
maar ook met een microfoon ingang en een spoeltje, zo min mogelijk brom, dat moet naar de gevoelige onderdelen wijzen.
In de goed audio apparatuur zag je binnen in ook altijd de trafo in een vreemde positie staan, daarom dus
Alle AC bekabeling getwist!!!
De bekabeling vanaf de buffer elco als deze wat langer is, getwist, kijk maar naar mijn foto's.
De diode over de uitgang
Ik zo zeggen, dat moet je doen, ik heb hier de 1,7-Ampere versie van de voeding getest, en dan denk ik aan minimaal een 1N5407.
Voor de grotere stromen versies zal je een 6 Ampere diode of nog groter moeten nemen.
Ik zou hem direct over de klemmen solderen, vooral voor de gene die strond eigenwijs zijn en accu's gaan laden zonder serie diode,
ja dat zijn er erg veel die dit doen!
Alles wat ik meet houd op bij de aansluitklemmen!
Bij kleine stromen is het niet zo belangrijk maar bij stomen vanaf 2-Ampere zou ik de bekabeling naar mijn te voeden object twisten.
Ik denk altijd na over dit soort zaken, laad ik een accu, dan zal ik dit niet snel doen, maar bij gevoelige electronica wel.
Zorg voor goede van voldoende dikte aansluitkabels, ik gebruik meestal Hirschmann aansluitsnoeren van 0,5M en 1M.
Direct bij het te voeden object komt natuurlijk ook een elco van een redelijke waarde.
De elco in de voeding houd de voeding stabiel en kan niet je te voeden object van een lage Ri voorzien door je aansluit kabels.
Deze hebben te veel inductie en Ri hiervoor.
Hoe meer je er voor zorgt dat de variaties bij de bron worden opgevangen (elco's in/bij het te voeden object) des te beter werkt de voeding.
Dit geld voor bijna alle electronica.
Als je met 15cm lange draden vanaf de buffer elco's komt naar de eindtransitoren van een versterker,
dan zal je bij die eindtransistoren ook zeker 470 a 1000uF moeten plaatsen.
Zoals bij bijna alles, gewoon gezond verstand gebruiken!
Oja, een ringkern heeft een lager strooiveld dan een "normale" trafo, dit betekend niet dat je de ringkern tegen je print aan mag gaan monteren.
Van mij mag het, ga je gang, het is jouw voeding, maar het getuigt niet van gezond verstand
Toedels,
Bram