D.W.
DW
Ik begrijp in het schema de voedingstransformator niet.
Door het gebruiken van de middenaftakking halveert het op te stoken vermogen in de transistoren.
Maar hoe ziet de schakeling er dan uit ?
Ik voed de brugcel met één kant van de voedingsstrafo, en voed de brugcel met de middenaftakking waardoor ik de halve spanning op de brugcel krijg.
Ik ben dan wel, de in het schema getekende aansluiting van de middenaftakking met de diode MBR1645 kwijt.
Ik snap het dus echt niet.
Als ik het goed zie dan schakelt de voeding zoals getekend vanzelf al om tussen de aftakkingen. D9 (MBR1645) blijft gewoon zitten. Ik zit te kijken naar versie Rev3 (23-jan-2016) van het schema.
Bij lagere uitgangsspanningen loopt de stroom van via de brugcel en D9, indien er een hogere uitgansspanning nodig is loopt de stroom via de brugcel en Q1.
D.W.
DW
@ necessaryevil
Zeg je nu echt dat er geen schakelaar moet worden geplaatst om te kiezen voor de volledige of halve spanning, en dat de schakeling dit zelf regelt ?
Nochtans zijn er velen die een transformator zonder middenaftakking willen gebruiken. Hoe zit het dan met D9 ?
Loopt in dat geval de "out 0" langs de Q1 ?
Nogal wat vragen, toch.
Er zit wel eens soort van schakelaar in maar deze word automatisch voor je omgezet.
Als je verder kijkt in het schema zie je de optocoupler U1 welke naar de gate van Q1 loopt.
Bij U1 zie je het label wikkeling staan welke verwijst naar de schakeling rond U2B.
Deze schakeling meet aan de uitgang of het nodig is dat er 12V nodig is of dat deze verdubbeld moet worden naar 24V
De opamp is geconfigureerd als comparitor met hysteresis waardoor deze niet staat de klapperen rond het 12V punt. Moest ook even kijken hoe het zat aangezien een comparitor schakeling normaal geen feedback krijgt van de uitgang.
Heb even voor het gemak even de AC als DC genomen, ik weet dat in werkelijkheid dit een factor √2 hoger ligt.
D.W.
DW
Bedankt in zoverre, ik snap nu de werking met middenaftakking.
Het licht begint een beetje te dagen.
Maar hoe zit het dan als ik geen trafo met middenaftakking heb.
Dan loopt de "out 0" toch over Q 1, en is de D9 niet dienstig, of zie ik het nog steeds verkeerd ?
Klopt! D9 wordt weggelaten en Q1 kan weggelaten worden en de Drain en Source moeten met elkaar verbonden worden. Alle electronica met betrekking tot de aansturing van Q1 kan weggelaten worden. Je zit dan natuurlijk wel met de hoge warmteontwikkeling bij hoge uitgangsstroom en lage uitgangsspanning.
Die verdubbelaar werkt vrij simpel.
Als je die niet wilt gebruiken is het genoeg om D9 weg te laten.
De rest kun je gewoon monteren, alleen komt de uitgang van de brugcel dan direct over de elco.
De componenten rond de FET heb je dan in principe niet meer nodig.
(U1, R1, R2, D1, Q1) maar het kan geen kwaad ze op de print te zetten.
Je kan het ook anders doen.
De volgende componenten hoef je niet te plaatsen aangezien deze voor de middenaftakking schakeling zijn.
R1, R2, R24, R25, R26, R27, R28
D1, D9, X3
Q1
U1
De wikkeling sluit je aan op de ~ aansluitingen van de gelijkrichter zoals aangegeven staat in het schema. Bij jou bestaat dan alleen de middenaftakking niet.
De plus sluit je aan op het bovenste contact van J1 zoals aangegeven in het schema.
De min sluit je aan op het middelste contact waar in het schema nu de katode van D9 zit aangesloten.
Bij U2 (LM324) moet je ook een paar aanpassingen maken zodat de opamp rustig blijft en niet kan gaan oscilleren. Het is een kopie van U2A die je op U2B moet maken, dit kan als volgt.
R25 maak je een draadbrug van, hierdoor komt de + ingang aan de massa te liggen.
Om de - ingang te koppelen aan uitgang heb je mogelijk een paar opties.
De makkelijkste is om pin 6 aan pin 7 te solderen onderop, kan met wat tin of een stukje draad.
Je bent me net voor Sine 
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Bij het inschakelen van die MOSFET moet de buffercondensator flink geladen worden, wat een vrij forse inschakelstroom zou kunnen veroorzaken. Heeft iemand gecontroleerd of dat ding wel binnen zijn SOA blijft?
De 10k weerstand in serie met de gate zou het schakelen dusdanig kunnen vertragen (in combinatie met de negatieve feedback door de Miller capaciteit), dat het wel goed gaat, maar als iemand de voeding gaat gebruiken voor een hogere spanning of juist grotere stroom, met ook een grotere buffercondensator, zou het wel een probleem kunnen worden.
Het ding staat te schakelen, al was hij meteen dicht (en dat is hij zelfs met 10k praktisch) dan mag hij 90A piek hebben.
D.W.
DW
Ik zag het licht aan het einde van de tunnel maar het was de trein van 8:00h, totdat Ohm pi, Sine, MdBruin en anderen mij tijdig uit de tunnel hebben getrokken.
Bedankt, één en ander is nu duidelijk.
Op 30 januari 2016 22:45:24 schreef Sine:
Die verdubbelaar werkt vrij simpel.
Toch vind ik het een briljante schakeling
En toch nog een vraag erover:
Wat als je ringkern trafo een asymmetrische is?
Ik heb een wikkeling 12 V + een wikkeling 28 V beiden 5 Amp !
Dat gaat ook, dan moet je ze beiden eerst gelijkrichten, de diode kan dan vervallen, want dat doet de brugcel al voor je.
______
,-----|~ +|-----+----+---------o
||( | | | |
||( 12V | ->|- | | ===
||( | | | ---
||(_____|~ -|----------+---------o
-,|| |______| |
)|| |
)|| |
)|| |
-)|| | J1
|| ______ |
|| ,----|~ +|-----'
||( | |
||( 28V | ->|- |
||( | |
||(_____|~ -|--------------------o
|______|En is er dan ook zo'n truuk te doen om bijv eerst de 12 volt daarna de 28 volt en als laatste de twee wikkelingen (40 volt) in serie te schakelen.
Ik zat in eerste instantie aan relais te denken maar met dit als basis lijkt me veel mooier.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik was al een beetje van plan om zo'n voeding aan te gaan sturen met een microcontroller (STM32F3 of F4 denk ik), mede omdat ik zelf een transformator heb staan met 6 secundaire wikkelingen. Met een microcontroller is het aansturen van meerdere relais, om handige combinaties te kunnen maken, natuurlijk triviaal. Daarbij kan die microcontroller natuurlijk setpoints opgeven, eventueel met een vooraf ingesteld verloop of zo, displays aansturen, stromen en spanning loggen, etc.
Dat zou een leuke uitbreiding zijn. Ik meen gelezen te hebben dat daar meerdere mensen mee bezig waren.
Maar zou een arduino variant niet makkelijker/universeel zijn?
SparkyGSX
Het zou kunnen, maar de Arduino's die ik ken hebben geen 2-kanaals DAC aan boord, geen CAN bus (vind ik zelf wel handig), en geen Ethernet. Je zou hem natuurlijk ook kunnen aansturen en uitlezen via USB, met een SPI of I2C DAC eraan.
D.W.
DW
In verband met de opmerking van Benl2C.
Wat is de maximale gelijkspanning die ik aan de HUIDIGE voeding (zonder enige verdere aanpassing) mag toevoegen ?
Stel de vraag even in het algemene topic wat voor de CO voeding 2016 bestaat
http://www.circuitsonline.net/forum/view/130041/last
Anders krijgen we 2 topics waar info in staat.