Op 8 februari 2016 08:27:12 schreef Arend Brouwer:
Volgende week vrijdag, krijg ik in mijn nieuwe woning ook een upgrade van 1x35A naar 3x25A.

De aardige mevrouw bij Liander gaf aan dat het geen enkel probleem is om een domme meter te monteren.

Ze wist me ook nog te melden, dat ik mijn "oude" gasmeter zou behouden, die wordt alleen gewisseld als er een slimme meter wordt geplaatst.

Ik ben benieuwd...

Woensdagmiddag ga ik ook naar 3 x 25....
En omdat ik een domme krijg, dus ook geen nieuwe gas....

Vorige week ook zo'n meter gekregen. Ik denk dat ik deze maar weer laat vervangen. Zie filmpje.
https://youtu.be/NBZe4r-u4qw

Verders had ik een heleboel blauwe, rode en amber LEDjes verwacht. Maar helaas. (just for the show)

[Bericht gewijzigd door ritmeester op (27%)]

Ben bij dat ik mn oude gasmeter (ook) kwijt ben. Diegene die ik had maakte zoveel lawaai dat ik in de huiskamer mee kon tellen :-(

Op 8 februari 2016 18:51:45 schreef Jinny:

Woensdagmiddag ga ik ook naar 3 x 25....

Vergeet niet de stand van de oude meter ook zelf te noteren.

En we willen natuurlijk fotos zien. :)

Op 8 februari 2016 19:36:46 schreef ritmeester:
Vorige week ook zo'n meter gekregen. Ik denk dat ik deze maar weer laat vervangen. Zie filmpje.
https://youtu.be/NBZe4r-u4qw

Waarom weer vervangen? Wat mankeert er aan dan?

[Bericht gewijzigd door Roetzen op (37%)]

ding lijkt zich steeds te resetten.. ben je de specs aan het testen door de meterkast 60 graden te stoken :P dat doet de meter dus elke keer als hij de actuele gegevens ophaalt..

ook weer zoiets, als je een andere meter krijgt dan komt er een nieuwe in. draait men het 0 schroefje niet goed aan en deze gaat zweven kan er voor veel geld kapot gaan in je huishouden..

echter krijg je tegenwoordig niet meer als 3500 euro terug van de verzekering van de netbeheerder als er door hun toedoen schade ontstaat in jouw installatie, dat hebben ze aangepast in de voorwaarden..

straatkabel stuk op de nul en dus veel adressen met schade, 3500 euro max per adres, kun je beter een bliksem beveiliging laten plaatsen die bij 275V aanspreekt. 3500€ is niks als je ziet wat er in huis stuk kan gaan..

Als je op dat oplichten van alle segmenten van het display doelt.... dat is normaal. Ik heb dezelfde Kaifa meter en die toont exact hetzelfde gedrag. Lees de handleiding en je ziet dat het zo hoort :)

En waarom had je (oldskool) LEDjes verwacht? Onder het witte rubberen flapje zit een RJ11-connector die een serieel signaal uitspuugt (115200 baud, geinverteerd). Daar kun je alle data (meterstanden van alle 4 de telwerken, actueel verbruik, actueel teruglevering, gasmeterstand en nog meer info) uit halen... Wat wil je nog meer ;)

Op 8 februari 2016 19:50:19 schreef bprosman:
Ben bij dat ik mn oude gasmeter (ook) kwijt ben. Diegene die ik had maakte zoveel lawaai dat ik in de huiskamer mee kon tellen :-(

Dan was die sowieso wel aan periodieke vervanging toe vermoed ik. Ik meen dat ze daar nog wel gewoon mechanische meters voor beschikbaar hebben als je niet voor slim gaat?

Ik meen dat ze daar nog wel gewoon mechanische meters voor beschikbaar hebben als je niet voor slim gaat?

Ben helemaal blij met "Slim" en de P1 poort, gas is nu gekoppeld en ook uitleesbaar.

http://loesje.org/files/posters/big-INTen1402_4.jpg

Ik wilde ook niet suggereren dat jij niet slim hoefde te gaan, dat weet ik wel en daar blijf ik ook niet over zeuren ;) Ik vroeg het me voor anderen of algemene gevallen eigenlijk af. Zo eens in de tien jaar (?) of bij klachten wordt die meter toch ook wel vervangen, dus vroeg of laat loop ik er zelf ook tegenaan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (38%)]

@bprosman, ik maak geen backups meer alles staat bij de NSA toch.

@Peter112: Als de NSA die slimme meter had gemaakt had ik een stuk meer vertrouwen erin gehad. Ondanks (dankzij?) Snowden is de beveiliging van de NSA toch stukken beter dan die van de gemiddelde slimme meter :(

@bprosman, ik maak geen backups meer alles staat bij de NSA toch.

Klopt maar ze hebben een vreselijk slechte SLA mbt het opvragen van je data vandaar dat ik het toch zelf blijf doen.

@Maarten, klopt, mijn ex vrouw (huurhuis) heeft een jaar geleden of zo ook gebeld, en kreeg een nieuwe "domme" gasmeter, ook vanwege het lawaai. Krijg wel de indruk dat het een "piepsysteem" is en nog geen georganiseerd programma net als bij de elektriciteitsmeters.

dan die van de gemiddelde slimme meter :(

Wat klopt er dan niet aan de beveiliging van de slimme meter ?

En hierbij bedoel ik niet dat je je als "Pietje" aan kunt melden om zijn verbruik te zien want dat heeft niet zoveel met de slimme meter te maken maar met de beveiliging van de backend systemen bij de applicatie bouwers.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (27%)]

Is dat dan al niet voldoende?

Is dat dan al niet voldoende?

Qua privacy voor sommigen misschien wel, maar dan moet je niet zeggen dat "de slimme meter" onveilig is.

Valt me tegen van de techneuten hier die soms neuzelen over de meest bizarre details.

Als van mijn TV de beeldbuis/panel slecht is ga ik ook niet t netsnoer vervangen.

Problemen moet je oplossen waar ze zitten en die zitten niet in de "Slimme meter" als apparaat zijnde en/of het bijbehorende datatransport.

Mijn vrouw zit bij Essent met stroom, al weken lang staat er op de site dat de slimme meter niet uitgelezen kan worden door een storing bij de netbeheerder Enexis.

Qua privacy wel veilig :+

Op 8 februari 2016 22:15:53 schreef bprosman:
[...]
Qua privacy voor sommigen misschien wel, maar dan moet je niet zeggen dat "de slimme meter" onveilig is.

Dat heb je mij ook niet horen zeggen. Mijn stelling is: "data die er niet is kan ook niet in verkeerde handen vallen".

Mijn stelling is: heb je geen f*ck mee te maken. Jij levert het kabeltje en meter en de rest regel ik met leverancier

Op 8 februari 2016 22:15:53 schreef bprosman:
Problemen moet je oplossen waar ze zitten en die zitten niet in de "Slimme meter" als apparaat zijnde en/of het bijbehorende datatransport.

Het probleem is dat die 'slimme' meter allerlei onnodige data verzamelt en die bovendien ook nog eens verzend.

Dan kun je natuurlijk een struisvogellogica hanteren en met 2 vingers in je oren roepen dat het niet schuld van de meter is dat die data elders misbruikt wordt of zal gaan worden, maar feit is en blijft dat die meter die onnodige data verzend.

Dit soort onzin moet je juist bij de bron aanpakken (dus de meter zelf) en niet allerlei pleisters plakken op de wondjes verderop in het traject.

Het probleem is dat die 'slimme' meter allerlei onnodige data verzamelt en die bovendien ook nog eens verzend.

En wat wordt er zowel verzamelt en verstuurt?

Een typisch verbruikslog:

(ja oud, want ik gebruik dit systeem niet meer)

Dat mag de hele wereld hebben, sterker nog, dat kon toen de hele wereld zien.

Op 9 februari 2016 09:26:08 schreef Lambiek:
[...]
En wat wordt er zowel verzamelt en verstuurt?

Aangezien hij alleen administratief uitgeschakeld wordt als je dat wilt, een hele berg. Alles dus. Het enige resultaat van dat 'administratief uitgeschakeld worden' is namelijk dat de netbeheerder de gegevens niet meer doorgeeft aan derden. Verzenden doet hij het echter nog steeds.

@Sine: Niet relevant. Het zal me worst zijn wat jij graag met de wereld deelt, kijk eens op Facebook en je ziet wat er allemaal achteloos gedeeld wordt. Moet ieder voor zich weten. Het gaat juist om de (on)mogelijkheid het niet te willen delen.

Het probleem is dat die 'slimme' meter allerlei onnodige data verzamelt en die bovendien ook nog eens verzend

Net als Lambiek ben ik daar ook erg benieuwd naar.

Voor zover ik weet komt er niet meer uit dan :
http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-hardware/

@BVZ,

maar feit is en blijft dat die meter die onnodige data verzend.

Sorry maar nog steeds geen antwoord op de vraag welke onnodige data deze meter verzamelt.

Het probleem zit in het feit DAT die meter vanalles verzamelt. Het enige wat die meter zou moeten verzamelen is de totalen van wat er geleverd is. Evt. nog met een kleine onderverdeling naar wat er voor 'hoog tarief', 'laag tarief' en aan teruglevering plaats vindt. En dan vooral niet gekoppeld aan een of ander netwerk, want anders is het spul dus nog steeds te verzamelen, ondanks dat de meter het niet meer doet.

Dat doe je dus nu via je spionagemeter op je 'smart'phone. Want het doel om al die spionagemeters ons door de strot te drukken is tenslotte dat je meer inzicht in je energie verbruik krijgt. Zo wordt het tenminste 'verkocht'. Nou, dat schiet op zeg, je hoort de meter niet meer maar je hebt nu een stuk internet nodig om dat te weten.

Blijkbaar stoorde je oude meter je niet, anders had je die al lang laten vervangen...