Helemaal duidelijk ..

Dus het uitzetten van de hoofdschakelaar, of als je wil "het afkoppelen van de verbruikers" resulteert in een stilstaande meter.

@Roetzen

Duidelijk ... een elektronische meter verbruikt waarschijnlijk minder dan oma's ferrarismeter, dus dan zou je weer minder betalen. ;)

wat maakt het uit, de ferrarismeter heeft bij 35A minder spanningsval over de stroomspoel als de hoofdzekering dan heeft.

denk dat iedereen wel weet hoe een zekering aanvoelt als deze er net uitging door overbelasting..

thans is een stroomspoel bij een ferrarismeter na een flinke kortsluiting waar de hoofdzekering eruit ging nog prima betrouwbaar. dat zou ik minder snel zeggen bij een slimme meter uit china, meetweerstand die van 10mohm naar 15mohm zou gaan levert nogal wat niet bestaand stroomverbruik op waar je pas achter komt als die sluiting allang vergeten is..

de truc met slimme meters om kwekerijen op te sporen zou ook andersom gebruikt kunnen worden, meer opgeteld verbruik van de meters in huizen als de meter in het trafohok aangeeft, maar iets zegt me dat men daar niet zo snel op gereageerd gaat worden..

[Bericht gewijzigd door testman op (18%)]

Verlies in de stroomspoel en spanningsspoel.

Stroomspoel is bij E-meters afwezig, stroomtrafotje of hall dingetje, de spanningsspoel doet zeker een paar watt, de meter hier is in ieder geval niet koud.

Op 9 februari 2016 16:40:07 schreef Roetzen:
De kosten van het verbruik van die meters wordt nu uitgesmeerd over alle gebruikers.
Er voor betalen doe je toch.

Dus ook degenen die nú een slimme meter weigeren ;-)

is je meter nog uit het 220V tijdperk? ook die wordt warmer op 235V, net als oude versterkers die nog voor 220V gemaakt zijn..

in die lijst staat mijn ferrarismeter niet in, maar er staat sowiso geen meter bij van na 2000 die afgekeurd is. ook een andere meter die ik ken niet, dat is een ding van 45 jaar oud, maar het bouwjaar is niet afgekeurd bij die typereeks.

die van t werk ook niet, echter komt daar wel een nieuwe voor binnenkort hoorde ik..

Op 9 februari 2016 16:40:14 schreef Sine:

Duidelijk ... een elektronische meter verbruikt waarschijnlijk minder dan oma's ferrarismeter, dus dan zou je weer minder betalen. ;)

Ik zou niet weten of een Ferraris meter meer verbruikt dan een electronische meter, maar wat ik wel weet is dat de electronische meter - dus niet alleen de slimme, maar ook de domme variant - nauwkeuriger meet dan de mechanische meter.

Het gevolg is dat de klant met een electronische meter gemiddeld iets meer voor zijn kWh betaalt dan de klant met een mechanische meter.

Dat komt zo: Vroegûh, toen het grote graaien nog niet was begonnen, was het beleid meetfouten zo veel mogelijk in het voordeel van de klant te laten uitvallen. In een pak suiker van een kilogram zat bijna altijd een paar gram meer. Zodat de klant ondanks de spreiding in de metingen, toch altijd zijn kilogram kreeg. Idem voor een pak nietjes van een gros, altijd iets meer dan 144.

Hetzelfde voor de electriciteitsmeters. Ze werden zo afgesteld dat ze gemiddeld iets te weinig aangeven. Dan krijgt de klant in elk geval altijd die kWh waar hij voor betaalt. De Ferraris meters hebben een grotere spreiding in de meetnauwkeurigheid dan de moderne meters. Dus werden de Ferraris meters met een grotere marge afgeleverd dan de moderne meters. Die staan strakker tegen de marge.

Dus zolang er nog mechanische en electronsiche meters naast elkaar bestaan "subsidiëren" de klanten met electronsiche meters het voordeel van de twijfel van de klanten met mechanische meters.

Op 9 februari 2016 17:15:16 schreef Roetzen:
[...]
Vroegûh, toen het grote graaien nog niet was begonnen, was het beleid meetfouten zo veel mogelijk in het voordeel van de klant te laten uitvallen.

je moet echt je geschiedenislessen nog een keer overdoen of je schoolgeld terughalen.

vroeger: gemeentelijk energiebedrijf, provinciaal energiebedrijf, PZHEM, GEB, PUEM, enz.

uit welke pot geld werden die aan het eind van het jaar bijgepast?.

en ook toen hoorden de directeuren bij de gegoede burgerij, dus auto, vakantie enz lang voordat jouw ouders ervan konden dromen.

Uit heel veel reacties proef ik hier toch een calimerocomplex.
Maar van enige activiteit om iets tegen die grote boze buitenwereld te ondernemen valt niets te bespeuren.
Het weigeren van een slimme meter is wel héél erg makkelijk; die optie hebben de netwerkbeheerders al standaard aangegeven.
Nog niemand heb ik gehoord over een gesprek met de Autoriteit Bescherming Persoonsgegevens of met leden van de Tweede Kamer.

Op dit forum je gramschap uiten heeft natuurlijk geen enkele zin. Niemand die hier meeleest zal iets aan de situatie kunnen veranderen.
Ga gesprekken aan met mensen die er wel iets aan kunnen veranderen, schrijf stukken in de krant, stap naar radio- en tv-journaals. Alleen hier zitten mokken helpt niet.

Op 9 februari 2016 15:47:22 schreef KlaasZ:
@HmH, daar leg je inderdaad de vinger op een hik in het systeem. Als je zelf de standen doorgeeft, dan doe je dat aan de leverancier. Maar als de meteropnemer langs komt, dan komt die namens het netwerkbedrijf.

En waarvoor komt die langs?
.1 om te kijken of de meter het doet en er niet mee geknoeid is. Aan de hand van die stand controleerrt hij mijn opgave en de opgave die mijn energieleveranciers doen.
.2 om de stand meteen door te geven dat dat niet 2x hoeft te gebeuren.

Hij is hier alleen langsgeweest toen ik hier kwam wonen/ net gekocht had.. Was toen nog aan het verbouwen

Hetzelfde voor de electriciteitsmeters. Ze werden zo afgesteld dat ze gemiddeld iets te weinig aangeven.

Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt, maar dat is (was) dus niet zo. Een ferrarismeter gaf in het lage bereik en bij hoge belastingen iets te weinig aan, maar in het middengebied lag de fout iets boven nul.
De opzet was om de foutcurve over het hele bereik tussen +2% en -2% te krijgen.

Wat jij stelt gold wel in de VS, daar mocht een meter nooit een positieve fout geven. De hele foutcurve moest onder nul liggen. Daar deden ze dan ook hun stinkende best om de meters zo nauwkeurig mogelijk te krijgen.

Op 9 februari 2016 13:21:25 schreef bprosman:
[...]
Standaard is dat per 2 maanden.
Zo kort is dat niet.

Voor de meterboer is het geen probleem om deze tijd te wijzigen in bijvoorbeeld 2 minuten zonder dat je dat merkt. En daar zit een probleem van slimme meters met slimme software.

Op 9 februari 2016 17:55:30 schreef anne2:
en ook toen hoorden de directeuren bij de gegoede burgerij, dus auto, vakantie enz lang voordat jouw ouders ervan konden dromen.

Oh? Heb jij mijn ouders gekend dan, dat je zo precies weet wat ze hadden en wat ze niet hadden maar alleen van konden dromen?

Op 9 februari 2016 18:59:27 schreef evdweele:
Uit heel veel reacties proef ik hier toch een calimerocomplex.
[..]
Ga gesprekken aan met mensen die er wel iets aan kunnen veranderen, schrijf stukken in de krant, stap naar radio- en tv-journaals. Alleen hier zitten mokken helpt niet.

En hoe weet jij zo precies dat hier melden dat ik de slimme meter weiger, het enige is wat ik ooit gedaan heb om mijn privacy te beschermen?

[Bericht gewijzigd door Roetzen op (43%)]

[...]
Ik zou niet weten of een Ferraris meter meer verbruikt dan een electronische meter, maar wat ik wel weet is dat de electronische meter - dus niet alleen de slimme, maar ook de domme variant - nauwkeuriger meet dan de mechanische meter.

Waarom zou die ferrarismeter als hij afwijkt in jouw voordeel afwijken?
Sterker nog, naar mate de remmagneet in de meter verouderd (sterkte verliest) zal de meter MEER gaan aangeven.

Maar.

Dat is allemaal naast het punt, In het verschil domme tegen slimme meter doen al deze dingen niet mee.

Op 9 februari 2016 19:33:25 schreef Sine:
[...]

Waarom zou die ferrarismeter als hij afwijkt in jouw voordeel afwijken?

Omdat dat toen dat ding gebouwd werd toen nog de norm was voor dat soort zaken.

Sterker nog, naar mate de remmagneet in de meter verouderd (sterkte verliest) zal de meter MEER gaan aangeven.

Kun je het fysisch mechanisme aangeven dat er de oorzaak van is dat de magneet onder die omstandigheden sterkte zou verliezen?

Wat ik zie ik mechanische slijtage aan de lagers en de tandwielen. Dat leidt bijna altijd tot meer weerstand en dus langzamer draaien van het mechaniek

Maar.

Dat is allemaal naast het punt, In het verschil domme tegen slimme meter doen al deze dingen niet mee.

Inderdaad, het is in elk geval voor mij geen overweging die meespeelt in het weigereen van de slimme meter.

Meters zijn ingedeeld in klassen vaak 1 of 2, aangezien die dingen voor afrekening gebruikt worden vallen ze onder het ijkwezen (nu meteorologie wetgeving). Deze wetgeving staat een positieve of negatieve afwijking niet toe. Ooit een weeginstallatie gehad die niet meer wilde justeren, bleef te weinig aangeven (dus voordeel klant) geen stikker van het ijkwezen.

Op de meterafdeling in groningen waar ik gezeten heb werd gewoon volgens de eisen gejusteerd en gekeurd. niet meer en niet minder was het motto.

Op 9 februari 2016 19:20:51 schreef ohm pi:
[...]Voor de meterboer is het geen probleem om deze tijd te wijzigen in bijvoorbeeld 2 minuten zonder dat je dat merkt. En daar zit een probleem van slimme meters met slimme software.

Op zich valt dat ook wel weer mee, op het display van mijn slimme meter kan ik zien wanneer er data uitgewisseld wordt.

Op 9 februari 2016 11:26:40 schreef EricP:
Het probleem zit in het feit DAT die meter vanalles verzamelt.

Bron?

Pak een willekeurig document wat beschrijft wat die dingen allemaal uit hun 'user poortje' spugen. Dat meten ze niet omdat ik het zo graag (niet) wil hebben...

Wat voor onnodigs/schadelijks/priveschadelijks sturen ze dan uit ?.
Ik zie alleen verbruik en (eventuele) teruglevering.
Misschien ben ik wel naief maar ik zie het niet :

[Bericht gewijzigd door bprosman op (17%)]

Dat vroeg ik mij dus ook af...

Mijn Landis en Gyr E350 slaat de kwartierwaarden maximaal 10 dagen op, daarna wordt de zaak weer overschreven. Als ze dus willen moet dus ten minste 1 x per 10 dagen de data opgehaald worden. Als dit bij alle gebruikers zo gaat zal dat flink wat data verkeer geven.
De dagstanden worden na 40 dagen overschreven.

https://www.liander.nl/sites/default/files/Meters-Handleiding-Elektric…

Informatie die van belang is voor het beheer
van het laagspanningsnet
In de slimme meter wordt bijgehouden hoe vaak
en hoelang de meter spanningsloos is geweest.
Ook kunnen gemiddelde spanningen worden
vastgelegd. De netbeheerder kan deze informatie
uitlezen of andere informatie gebruiken voor het
beheer van het laagspanningsnet.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op (30%)]

dus minimaal 1x per maand. en niet 1x per 2 maanden zoals gezegd....
maar voor je mooie appje gaan ze dus elke 10 dagen. en dan hebben ze dus gegevens van ELKE dag. bij mij krijgen ze alles van het hele jaar in 1x daar kun je weinig soep van koken.

met dagstanden dus alweer VEEL meer (vakantie, extra gasten)
met kwartierstanden zelfs of je met kerstavond thuis gegourmet hebt of dat je wellicht elke vrijdag friet bakt...

Sorry, gaat mij VEEL en VEEL tever!!

Op 9 februari 2016 20:33:54 schreef HenkR:
[...]

Op zich valt dat ook wel weer mee, op het display van mijn slimme meter kan ik zien wanneer er data uitgewisseld wordt.

Daar kan je gewoon omheen programmeren hoor! Eens per 2 maanden laat je het display zijn werk doen en eens per 2 minuten verzendt je gewoon de gewenste data. Zoiets heet met een prachtig woord sjoemelsoftware.

Op 9 februari 2016 21:34:55 schreef bprosman:
Wat voor onnodigs/schadelijks/priveschadelijks sturen ze dan uit ?.
Ik zie alleen verbruik en (eventuele) teruglevering.
Misschien ben ik wel naief maar ik zie het niet :

[Afbeelding]

Wellicht zie je het op dit soort plaatjes wel:

https://www.essent.nl/content/Images/114322_slimme-meter-app.jpg

Dat zijn dus de gegevens die je meter verstuurt. En dan kun jij wel denken dat hij bij jou uitgeschakeld is en maar 1 x in de 2 maanden verzend, maar dat is slechts een 'administratieve' uitschakeling aan de kant van de netbeheerder. Je meter zendt gewoon stug door.

(plaatje komt hier vandaan)

[Bericht gewijzigd door BVZ op (12%)]

Op 9 februari 2016 13:34:33 schreef bprosman:
[...]
Dat is je goed recht maar er worden hier ook een heleboel redenen / argumenten geroepen die niet (meer) kloppen of al lang achterhaald zijn (oa dat er vaker dan om de 2 maanden data verstuurd wordt).

Om de 2 maanden is sowieso vaker dan 1 keer per jaar, en hoe wil je controleren of het om de 2 maanden is en niet elke week? Technisch geen enkele moeite, en dat is te weinig moeite voor iets dat niet nodig is. Ik zie dat anderen me al voor waren met dat op te merken.

Op 9 februari 2016 13:40:48 schreef Sine:
Ik denk dat je de waarde van je data overschat ;)

Eerder vroeg dan laat worden het naast slimme meters slimme apparaten, als men met een E overschot zit (wind, zon) zet dan de wasmachine maar aan.

Dat kan prima met éénrichtingsverkeer, wordt nu met TF-signalen op vaste tijden gedaan. Als je die tijden variabel maakt ben je er ook. Geen enkele noodzaak voor tweerichtingsverkeer. Kenmerk van een goed ontworpen systeem is dat het precies bevat wat nodig is voor het resultaat. Niet meer en niet minder.