Automatisch voorgloeien

Hoi,
Ik wil voor mijn boot doormiddel van een tijdrelais het voorgloeien automatisch laten doen. Ik heb al even snel een schema gemaakt dus mijn vraag is kan het op de manier hoe ik het getekend heb? Ik moet nog wel een extra relais toevoegen omdat het tijdrelais meestal niet z'n hoog amperé kan schakelen.

Ik wil een contact slot met de 3 standen: uit/aan/(aan) (puls)
Stand 1 is uit
Stand 2 is stroomkring naar startmotor toe aan
Stand 3 is inschakelen tijdrelais door puls

Ik heb eigenlijk twee vragen:
1 werkt het als ik het op de manier doe zoals in dit schema? (Als je het extra relais achter het tijdrelais meeneemt in het schema)
2 ik wil eigenlijk dat ik een piep hoor als het voorgloeien stopt en ik moet starten maar hoe?

Mvg wouter

Henk H.

Golden Member

Ik zou het denk ik andersom doen. Stand 1 is uit, stand 2 is contact met automatisch de eerste x seconden gloeien en stand 3 (puls) is startmotor bekrachtigd om te starten.

Eventueel met een temperatuurmeting om bij +25 graden buiten niet te gaan gloeien om de gloeibougies te sparen.

Op 11 februari 2016 21:26:26 schreef Henk H.:
Ik zou het denk ik andersom doen. Stand 1 is uit, stand 2 is contact met automatisch de eerste x seconden gloeien en stand 3 (puls) is startmotor bekrachtigd om te starten.

Eventueel met een temperatuurmeting om bij +25 graden buiten niet te gaan gloeien om de gloeibougies te sparen.

Met een temperatuurmeter gaat het buiten mijn niveau en het is een oude diesel die zonder gloeien helemaal niet start dus kan dan misschien de x secondens terug schroeven. Of is het uit te leggen hoe ik er een temperatuurmeter tussen zet?

Henk H.

Golden Member

In auto's worden veel gloeirelais gebruikt, ik vermoed dat die een interne temperatuurmeting hebben. Zoiets zou je misschien kunnen gebruiken?

Als je een relais van een niet te oude (gloeien vermoedelijk altijd gedurende een vaste periode) en niet te nieuwe (gloeien helemaal niet meer boven de, zeg, 7 graden) auto neemt zou het wel goed moeten komen.

In oude boten zijn vaak automotoren gebruikt, vastgezet in één van de versnellingen. Misschien is dat hier ook het geval?

Er staat een mercedes om 636 in, oorspronkelijk ook een automotor volgensmij. Ik zal is gaan zoeken naar een gloeirelais.
Heb je toevallig nog een idee om een piep af te laten gaan zodra het gloeien stopt en ik de knop om te starten in moet duwen? Ik dacht zelf misschien aan een condensator omdat je dan even een piep toon heb en het denk ik het makkelijkste en goedkoopste is

Of andersom maken, lijkt mij beter.
stand 1 contact stand
dan stand 2 startstand automatich bepaalde tijd gloeien en van gloeien naar starten laten schakelen.en weer terugverend naar stand 1.

doen ze ook op vele generatoren, werkt prima

Ik ben onduidelijk geweest denk ik haha.
Stand 1 van contactslot is uit ( dan kan sleutel eruit)
Stand 2 is spanning op een drukknop (met die drukknop kan ik de startmotor inschakelen) zonder het contact ervoor zou je de motor kunnen starten zonder sleutel.
Stand 3 is puls om tijdrelais te activeren

Als je de sleutel los laat in stand 3 schiet die terug naar stand 2, dan wacht je op de piep en kan je de drukknop induwen en start de motor.

Volgensmij kan het op deze manier alleen heb ik nog een vraag:
Hoe krijg ik het voor elkaar om een piep te horen voor een x aantal seconden zodat ik weet dat het tijdrelais stopt en ik de startmotor moet inschakelen?
Ik dacht aan een condensator

Willie W

Golden Member

Zit daar niet ergens een aansluiting voor een lampje dat het gloeien aangeeft?

EricP

mét CE

Ik mis het nut van zoiets een beetje, maar goed...

Wat je getekend hebt, kan met het juiste relais werken. Maar...

Nou vaar ik nog wel eens met een bootje waar een Deutz in staat. Bij 20oC kan ik met 15 tot 20 seconden voorgloeien volstaan. Afgelopen maart deed ik dat gewoonte getrouw ook (normaal ben ik in maart eigenlijk nooit aan boord), en het ding startte op 3 of 4 cilinders - meer dan de helft deed niet mee (goed, het komt binnen een paar seconden wel mee, maar het is niet zoals het hoort). Boek van meneer Deutz er later eens bij... Die zeggen dat bij 'koude omstandigheden' 1 tot 2 minuten voorgloeien noodzakelijk is. Ik zat met m'n 20 seconden rijkelijk aan de korte kant. En inderdaad, met een dikke minuut loopt het ding wel gelijk op alle cilinders. Hoe ga je dit soort dingen met je 'automaat' oplossen?

Over die piep: je kunt iets met een condensator klussen. Of het werkt zal van de combinatie pieper - condensator afhangen. Een 2de timer relais is natuurlijk ook een optie.

Op 12 februari 2016 06:52:39 schreef EricP:
Ik mis het nut van zoiets een beetje, maar goed...

Wat je getekend hebt, kan met het juiste relais werken. Maar...

Nou vaar ik nog wel eens met een bootje waar een Deutz in staat. Bij 20oC kan ik met 15 tot 20 seconden voorgloeien volstaan. Afgelopen maart deed ik dat gewoonte getrouw ook (normaal ben ik in maart eigenlijk nooit aan boord), en het ding startte op 3 of 4 cilinders - meer dan de helft deed niet mee (goed, het komt binnen een paar seconden wel mee, maar het is niet zoals het hoort). Boek van meneer Deutz er later eens bij... Die zeggen dat bij 'koude omstandigheden' 1 tot 2 minuten voorgloeien noodzakelijk is. Ik zat met m'n 20 seconden rijkelijk aan de korte kant. En inderdaad, met een dikke minuut loopt het ding wel gelijk op alle cilinders. Hoe ga je dit soort dingen met je 'automaat' oplossen?

Over die piep: je kunt iets met een condensator klussen. Of het werkt zal van de combinatie pieper - condensator afhangen. Een 2de timer relais is natuurlijk ook een optie.

Echt nut heeft het inderdaad niet, alleen heb nog wat spullen liggen dus kost het weinig en hoef ik geen sleutel vast te houden om voor te gloeien.

Op het tijdrelais kun je kiezen hoeveel seconden het relais moet vasthouden wat ik in de winter gewoon iets hoger zet. Of ik moet kijken naar een gloeirelais.

Hoe zou ik die condensator kunnen verbinden met mijn schema zodat hij af gaat als het tijdrelais uitschakelt?

Op 11 februari 2016 23:34:06 schreef Willie W:
Zit daar niet ergens een aansluiting voor een lampje dat het gloeien aangeeft?

Nee er zit alleen een gloeispiraaltje zodat je kan zien dat hij gaat gloeien

Extra tijdrelais is namelijk best duur voor een simpel piep toontje

Je zou iets kunnen bouwen met een ntc in combinatie met een NE555 in one-shot-timer mode en een relais. Bij contact aan gaat die dan automatisch het relais dichttrekken voor een bepaalde tijd. Monteer je de ntc bij de motor zal het voorverwarmen afhangen van de motortemperatuur.
Ik heb dit zelf zo gebouwd voor de noodgenerator die we hebben staan. Was een oude 1500KVA met een deutz 8 cilinder erop. Die moest je ook manueel voorgloeien, nu niet meer. Lukt aardig goed. Beter iets te lang verwarmen dan iets te kort. In combinatie met een tweede ntc en een comparator gaat het gloeien dan ook enkel aan indien de motor kouder is dan 50°C. Ook opletten dat het gloeien niet herstart na het starten van de motor. Daarvoor heb ik een R/C combinatie ingebouwd waardoor het contact minstens 1m uit moet voordat er een volgende poging wordt ondernomen.
Dat piepje dat je zou willen kan je ook inbouwen met gebruik van een NE556 die de tijdsduur bepaalt van het piepje, met daarachter een piepertje op 12V. (24V in mijn geval...)

Een microcontroller maakt het geheel nog mooier maar daarvoor moet je wel kunnen programmeren.

Op 12 februari 2016 14:05:58 schreef Appel:
Je zou iets kunnen bouwen met een ntc in combinatie met een NE555 in one-shot-timer mode en een relais. Bij contact aan gaat die dan automatisch het relais dichttrekken voor een bepaalde tijd. Monteer je de ntc bij de motor zal het voorverwarmen afhangen van de motortemperatuur.
Ik heb dit zelf zo gebouwd voor de noodgenerator die we hebben staan. Was een oude 1500KVA met een deutz 8 cilinder erop. Die moest je ook manueel voorgloeien, nu niet meer. Lukt aardig goed. Beter iets te lang verwarmen dan iets te kort. In combinatie met een tweede ntc en een comparator gaat het gloeien dan ook enkel aan indien de motor kouder is dan 50°C. Ook opletten dat het gloeien niet herstart na het starten van de motor. Daarvoor heb ik een R/C combinatie ingebouwd waardoor het contact minstens 1m uit moet voordat er een volgende poging wordt ondernomen.
Dat piepje dat je zou willen kan je ook inbouwen met gebruik van een NE556 die de tijdsduur bepaalt van het piepje, met daarachter een piepertje op 12V. (24V in mijn geval...)

Een microcontroller maakt het geheel nog mooier maar daarvoor moet je wel kunnen programmeren.

Dankje voor de info hier kan ik wel iets mee, heb je toevallig nog een schema van dat systeem van die generator want heb zelf nog niet veel ervaring met ntc's enzo

Bedoel je met de microcontroller een plc? Of heb ik het fout

Op 12 februari 2016 14:05:58 schreef Appel:
Je zou iets kunnen bouwen met een ntc in combinatie met een NE555 in one-shot-timer mode en een relais. Bij contact aan gaat die dan automatisch het relais dichttrekken voor een bepaalde tijd. Monteer je de ntc bij de motor zal het voorverwarmen afhangen van de motortemperatuur.
Ik heb dit zelf zo gebouwd voor de noodgenerator die we hebben staan. Was een oude 1500KVA met een deutz 8 cilinder erop. Die moest je ook manueel voorgloeien, nu niet meer. Lukt aardig goed. Beter iets te lang verwarmen dan iets te kort. In combinatie met een tweede ntc en een comparator gaat het gloeien dan ook enkel aan indien de motor kouder is dan 50°C. Ook opletten dat het gloeien niet herstart na het starten van de motor. Daarvoor heb ik een R/C combinatie ingebouwd waardoor het contact minstens 1m uit moet voordat er een volgende poging wordt ondernomen.
Dat piepje dat je zou willen kan je ook inbouwen met gebruik van een NE556 die de tijdsduur bepaalt van het piepje, met daarachter een piepertje op 12V. (24V in mijn geval...)

Een microcontroller maakt het geheel nog mooier maar daarvoor moet je wel kunnen programmeren.

Heb je toevallig nog een schema liggen van dat systeem? Dat zou een stuk minder zoeken zijn

Mocht ik dit met een schakeling gaan doen inplaats van een plc wordt het dan niet gigantisch veel reken werk en solderen met weerstandjes diodes transistors etc?