Je mooiste meetapparatuur. Deel 8

Dit topic is gesloten

Een manual van de Hameg HM208 heb ik kunnen downloaden van de Hameg site.
Nu nog even een service manual zoeken.

rbeckers

Overleden

Ik weet niet of er een service manual van de HM208 is.
Wel een user manual met schema:
http://www.sm5cbw.se/hameg/

De user manual had ik al en daar staan inderdaad al schema's in dus meer heb ik denk ik niet direct nodig. Hij werkt en de buis heeft zo te zien niet veel uren gemaakt. Dus binnenkort maar een keer open maken en inspecteren.

Mijn nieuwe aanwinst :)

Fluke 287, eindelijk een degelijke multimeter op de tafel. :)

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
RAAF12

Golden Member

Mooie meter, heeft die een los geel holster of is het onderdeel van de constructie?

Het is mee onderdeel van de constructie.

Er is ook een serieuze brok van een handleiding bij..... genoeg leesvoer voor een paar avondjes :)

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

Nog meer "Goodies" aangekomen :)

Wel een lawaaierige ventilator die erin zit..... Moet iets aan gedaan worden.
Verder zeer tevreden over :)

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
Hubie

Special Member

@artelse:Netsnoerplug is typisch Engels (Belling&Lee) zit op Racal,Plessey en Marconi app.
Ik denk dat Rinus Jansen (Kent electronics) er nog wel een paar heeft liggen voor niks of weinig.

rbeckers

Overleden

@KoenP
Ziet er wel een beetje raar uit, die ronde cijfer ingaven op die Rigol.
Ik kan in de user manual niet vinden hoeveel lawaai de ventilator maakt. Heb je een geluidsniveau meter?

blackdog

Golden Member

Hi René

Die voeding maakt flink herrie, ik heb hem nu een jaar denk ik en dan is het tijd voor een andere ventilator.
Ik bedoel hiermee dat ik hem van mijzelf nu mag aanpassen :-)

Het invoeren van de gegevens is niet echt moeilijk, maar deze ronde interface zou nooit mijn keuze zijn, maar kan hier goed mee leven.

Waar ik minder happy mee ben is de kopeling tussen de kanalen, ze zijn niet alle drie zwevend.
Het gedrag onder dynamische belasting is van ieder kanaal verschillend,
hiervan zijn wat plaatjes te vinden hier op CO.

Deze voeding heb ik vooral gekocht omdat ik het vermogen af kan lezen op het display.
Dit is handig voor mijn voedings testen.

Maar die ventilator MOET er uit voor een andere!

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

Bram, ik heb een Agilent U8032A en die maakt voor 60dB aan herrie zonder belast te zijn.
Ongeveer evenveel als een keukenafzuiging in een lage stand op een meter afstand. Ik kan me niet indenken waarom in nullast die ventilator niet veel langzamer kan draaien. Maar die 60dB staat tenminste in de specs.

Ik moet daar nog eens iets aan doen. ;)

blackdog

Golden Member

Hi René,

Op het ogenblik heb ik mijn DP832 voeding uit elkaar liggen :-)

Op diverse fora kan je lezen horen dat de gebruikte ventilator een prul is, da ben ik niet van mening...

Dit is de Sunon die gebruikt is.
www.bramcam.nl/Diversen/Sunon-Maglev-8x8.pdf

En deze is een van de twee die wil ik gaan proberen.
www.bramcam.nl/Diversen/BE-QUIET-PURE-WINGS-80mm.pdf

De bestelling is ondertussen geplaatst en dat wordt een paar dagen wachten.
Ik heb wat foto's gemaakt met mijn telefoon i.v.m. de bedrading zodat ik weet hoe ik het terug moet plaatsen :-)

Daar gaat je garantie...
http://www.bramcam.nl/Diversen/Rigol/Rigol-DP832-01.png

Het voorwerp dat redelijk wat lijden veroorzaakt, Gertjan krijgt er tranen in zijn ogen van *grin*
http://www.bramcam.nl/Diversen/Rigol/Rigol-DP832-02.png

De trafo, er is goed te zien dat er vele windingen zijn, de 2x 0-15V-25V-33V zijn voor de 0-30V uitgangen.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Rigol/Rigol-DP832-03.png

Hier is te zien dat een groep kabels die naar het front gaan een ferriet ring hebben gekregen.
Ik was niet helemaal blij dat deze kabels om een trafo kabel zat en daar ook nog eens met een TyWrap tegenaan gebonden zat!
http://www.bramcam.nl/Diversen/Rigol/Rigol-DP832-04.png

Als de ventilatoren binnen zijn, laat ik nog wat meer zien, er zijn drie typen ventilatoren besteld, ik wacht in spanning af.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Je ventilator-links bevatten in beide gevallen niet de letter L in .nl

edit: inmiddels gecorrigeerd

[Bericht gewijzigd door Jochem op dinsdag 16 februari 2016 08:38:06 (24%)

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 15 februari 2016 16:01:59 schreef blackdog:
Hi blackdog,

Dit is de Sunon die gebruikt is.
www.bramcam.nl/Diversen/Sunon-Maglev-8x8.pdf

En deze is een van de twee die wil ik gaan proberen.
www.bramcam.nl/Diversen/BE-QUIET-PURE-WINGS-80mm.pdf

Even een L achter n gezet.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
blackdog

Golden Member

Hi,

Tja, dat krijg je er nu van als je je werk niet controleeerd!

De l van ... is nu toegevoegt ;-)

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha blackdog,

Gertjan krijgt er tranen in zijn ogen van *grin*

Valt wel mee hoor, het zijn vooral mijn oren waar ik last van krijg :-)

Inmiddels heb ik wat ervaring met pogingen om Rigol spul stiller te krijgen (DG1032Z, DSA815)
Dat valt niet mee.... een stille fan is niet zo moeilijk. Mijn fans waren, los in de open lucht, echt onhoorbaar.
Helaas, eenmaal ingebouwd was het geluid nauwelijks minder dan voorheen :-(

Probleem is dat Rigol bij het kast ontwerp niet gedacht heeft aan windgeruis..... Scherpe randjes waar de lucht langs blaast, kastdelen die als klankkast werken. Bij beide zelfs 2 scherpe roosters vlak achter elkaar (binnen- en buitenkast, natuurlijk ook beide een ander gaten patroon...) Ik heb dat rooster in de binnenkast er maar uitgeknipt, en de randen rondgevijld...

Wat helpt is de fan bevestigen met van die rubbers, zodat er minder trilling aan de kast wordt overgedragen.
Edit: Ik ben blij met deze fan mounts: http://nl.farnell.com/multicomp/mcfmm-1/fan-mount-universal-pk4/dp/129…

Ik had het voordeel dat (in mijn opinie...) de koeling ruim overbemeten was, en de fan dus wel een stuk langzamer mocht draaien.
Bij jouw voeding moet echt vermogen afgevoerd worden, dus dat zal lastiger zijn....

groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Morge Gertjan,

Ik had het hier op het forum niet verteld, maar die rubber bevestigingen had ik ook meebesteld. :-)

Ik heb aaldig wat ervaring met het stilmaken of een poging er toe, bij gebruik van ventilatoren.
Nu heb je aleen veel meer mogelijkheden omdat er een grote groep van PC bouwers is en die was er 30 jaar geleden niet...

Bij deze voeding is er voldoende ruimte achter de ventilator en daar verwacht ik dus geen problemen.
Zoals je aangeeft kan het rooster aan de achterzijde wel aardig wat geluid veroorzaken.
Dit roosten is ook vrij "dicht" wat ik een beetje onbegrijpelijk vind...
Dit kan er makkelijk worden uitgehaald en dan met een extern rooster worden opgelost.
Dit externe rooster is veel meer open en staat ook iets verder weg bij het draaiende deel van de ventilator vandaan
en dat scheeld bijna altijd positief in het geluid dat wordt voortgebracht.

Stil krijg ik het niet, maar waarschijnlijk wel beter.
Als dit succesvol is pak ik ook de Rigol DG4162 aan en de AP, dit zijn de twee meetinstrumenten waar ik me het meeste aan stoor,
dit door de klankkleur van de geruikte ventilatoren.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

in rubbers hangen en de fan begrenzen met een weerstand helpt het beste. de luchtstroom is niet echt berekend in die chinese dingen, men kwakt de goedkoopste fan erin en klaar.

heb apparaten welke zelfs met 1 fan nog prima werkten, af fabriek zat de fan bovenin het apparaat en blies niet langs het koelblokje. fan achterin gezet en blies dus tegen het koelblokje aan, nog 1 fan nodig en die loopt op het halve vermogen. wel de fan vervangen, want als die originele fans stil zijn buiten de kast voel je ze vaak alsnog trillen omdat ze niet uitgebalanceerd zijn. in een grote plastic of plaatstaal plaat gemonteerd hoor je ze dan toch wel, en rubber dempers nemen ruimte in die je niet altijd hebt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
blackdog

Golden Member

Hi KoenP,

Mooie meter die Fluke 287!
Ik heb hem al jaren geleden gekocht bij de groothandel als meetinstrument voor mijn werktas.
Maar hij werd eigenlijk te weinig gebruikt en dat vond ik toch wel zonde, daarom gebruik ik hem nuop mijn werkbank
en heb een goedkoop multimeterje in mijn tas geduuwd.

Ik ben zeer tevreden met dit instrument, en dat gevoel ga ik proberen te versterken.
Gertjan wees mij er op, dat je op het Internet een zelfbouw IR interface kan vinden voor deze serie meetinstrumenten.
Deze ben ik ondertussen aan het bouwen.

Link naar PDF
http://richdigitalsystems.com/projects/scopemeter/Fluke_Scopemeter_Ser…

Je hebt dan nog wel de Fluke software nodig om op een computer te kunnen loggen met dit instrument.
Dat kan je misschien via marktplaats e.d. aanschaffen of het zat bij jouw instrument :-).

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi Testman,

Ik gaf al aan dat ik de ventilator van de Rigol voeding niet slecht vind!
Het is een goed model, en heeft niets te maken met een Chinees prustding.
Hij geeft wat te veel geluid en dat ga ik dus op verschillende manieren aanpakken, zoals hierboven aangegeven.

En bij ieder meetinstrument zal je weer op een andere manier moeten kijken wat de beste oplossing is.
Selecteren alleen op minder geluid voor een ventilator is in ieder geval dom.
Ook dit is weer een complexe aangelegenheid, je wilt uiteindelijk voor b.v. mijn Rigol voeding voldoende druk hebben
zodat de voeding zo koel mogelijk blijft en dan zo min mogelijk geluid.

Dan komt er nog dit bij, de stroom die de ventilator opneemt wordt gekontroleerd.
Is deze te laag, dan schakeld de voeding uit, omdat hij dan denkt dat de ventilator stuk is.
Dit is een tweedraads ventilator en er komt dus geen puls uit voor de draai detectie.

Zet je er nu een lekker "zuinige" ventilator in dan werkt je voeding niet meer :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 16 februari 2016 10:58:44 schreef blackdog:
Ik gaf al aan dat ik de ventilator van de Rigol voeding niet slecht vind!
Het is een goed model, en heeft niets te maken met een Chinees prustding.

Geen ervaring met dit specifieke model, maar wel hele slechte ervaring met andere (kleinere) Sunon ventilatoren die na een paar jaar bij bosjes uitvallen (met alle oververhitting-gevolgschade van dien). En degenen die wel nog draaien gaan snerpen, ratelen, etc. Geen eenmalig verschijnsel maar structureel.

Maar nogmaals: dat hoeft helemaal niet op te gaan voor deze 80mm uitvoering.

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Ik ben het met BD eens dat je niet zomaar willekeurig een fan moet vervangen. Ze hebben niet allemaal de zelfde luchtverplaatsing. Zeker als je niet weet of de huidige fan net of ruim voldoende werkt.

Ik heb een Sunon 230V fan op mijn reflow oventje. Dat ding heeft een jaar of 15 zonder er naar om te kijken een frequentie regelaar gekoeld. Stil is hij niet maar hij verplaatst behoorlijk wat lucht. Maar net zo als een rode Weller niet vergelijkbaar is met een blauwe kan Sunon ook best diverse kwaliteiten maken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hi fred101,

Even kort ik heb op dit moment niet zoveel tijd om te reageren :(

Je heb helemaal gelijk met betrekking tot de ven als je een gedegen ontwerp heb dus van een firma welke niet alleen de ven gebruikt om herrie te maken maar terdege inzet om een goede lucht circulatie opgang te brengen laat zo.

Ik heb dit al even aangehaald in mijn draadje mbt de laag ruis voorversterker een ven is meer als koeling meestal dient hij daar niet voor maar om de temperatuur over de gehele oppervlakte in balans te houden wet van het thermodynamisch evenwicht.

De vennen van Sunon zijn zeer goed en hier is echt over na gedacht.
Vaak zit het probleem ook in het stapelen van de apparatuur.

Ik heb eens een test gedaan met een HP3457A deze ven maakt ook lawaai >:) om de ven langzamer te laten draaien geen goed idee de laatste twee cijfers zijn dan gelijk niet meer stabiel terwijl de temperatuur een graad of 3 steeg |:(

De luchtstroom en met name de luchtvochtigheid speelt op de referentie een veel belangrijkere rol.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

je hebt wel goede fans uit het b segment, echter kun je die ook nog delen in 2 categorien. stil en hoge doorvoer, maar als die goedkope dingen veel draaien zijn ze na 1 jaar al op en begint de reutel omdat er geen echte lagers inzitten.

als ik iets aanpas mbt koeling, dan test ik eerst of het koelblok ed niet te warm worden. goede trillingsdemping op fans heeft vrijwel geen enkel apparaat, dus daar kun je al snel mee winnen op resonantie gebied.

ik heb een bakkerskrat met fans vergaard over de jaren, als die dreigt te overstromen mik ik er wat weg die met de hand slinger methode uitvallen ( lagers hoorbaar na een zwiep te geven ) toch zitten in die krat ook fans die in het c segement zitten maar echt stil zijn, debiet is wel vrij laag over het algemeen, langzamer draaien is een langere levensduur voor de lagers, ook een reden om de fan met een weerstand langzamer te laten lopen.

iets wat ik al lang weet is dat fans vaak nogal worden overdreven in het vermelde vermogen op het plaatje. staat er 12V 0,22A op dan is het ding vaak maar 0,15A en heeft dus veel minder debiet als je nodig hebt. oude cpu fans zijn het ergste, bovenop staat 12V 0,18A terwijl de onderkant het fabriekslabel bevat waar 12V 0,10A opstaat en zelfs dat was al overdreven..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 16 februari 2016 16:59:31 (14%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit topic is gesloten