frequentieregelaar voor carnaval

Beste forumleden,

ik ben helemaal niet thuis in de elektra, dus daarom de vraag.

Wij willen volgend jaar gebruiken maken van frequentie regelaars op de carnavalswagen. Wij beschikken over motoren van 380V en wij willen deze dus op de frequentie regelaar aansluiten zodat deze een mooie snelheid kunnen draaien.

Wij hebben de volgende frequentieregelaar beschikbaar: Danfoss VLT 2800. Is dit mogelijk om deze dan bijvoorbeeld 10 rondjes per minuut te laten draaien?

En heb ook begrepen dat je op deze frequentieregelaar een potmeter kan aansluiten en dat je dan ook van een afstand de bewegingen kan versnellen of verlangzamen. klopt dit?

ik hoor het graag van jullie!
alvast bedankt.
gr Djowie

Ligt eraan, een 1500rpm motor gaat nooit 10rpm, 0,3hz lopen

Als er een vertraging aan de motor zit, ligt het aan de vertraging

Op 23 februari 2016 17:44:14 schreef DK:
Ligt eraan, een 1500rpm motor gaat nooit 10rpm, 0,3hz lopen

Als er een vertraging aan de motor zit, ligt het aan de vertraging

stel de motor zou vertraagd 1000 rpm lopen. Wat is dan het laagste wat hij kan behalen?

Ja en nee 10 rpm is zeer laag. U zult de datasheet na moeten kijken of de drive dat kan uitsturen. Voor een goede regeling op lage snelheden kan een encoder nodig zijn. door de lage snelheid raakt de motor na een tijd oververhit. Je zal de motor dan geforceerd moeten koelen. Maar je kunt het ook gewoon proberen. Belast de motor met het geen wat je wilt aandrijven en stel hem in op 10 rpm. Monitor met een ir camera de temperatuur van de motor. Als deze te heet wordt stopt je de drive. Op de analoge ingang kun je baan een 0 tot 10 voor signaal Zetten voor snelheids regeling.het kan zijn dat de ingang hiervoor wel ingesteld moet worden.

Dat gaat niet, bij die lage frequenties houdt je geen koppel meer over.
Je moet toch echt denken aan een reductor waarbij je in de buurt komt van het toerental wat je nodig heb. Maximaal een factor 3 lager aftoeren dan houdt het zo'n beetje op.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik bouw al jaren carnavalswagens en ben sinds enkele jaren gestopt met het gebruik van FO's.

geluidsinstallatie komt vaak later (huren).. instabiel net en de kans op storing is geboren. FO door je geluid horen bijvoorbeeld.

Je kunt natuurlijk het een en ander afvangen door juist te bekabelen en slim aan te sluiten, maar ik adviseer het toch eenvoudig te houden. Dus:

Kies juiste motor voor toerental en vermogen en anders plaatwielen gebruiken.

moet je de andere kant op, een slimme relais schakeling of (liever niet!) PLC gebruiken.

Met discrete componenten kun je meer dan je denkt.

Eenvoud garandeert betrouwbaarheid een stuk meer in dit geval.

Op 23 februari 2016 17:45:57 schreef Djowie:
[...]

stel de motor zou vertraagd 1000 rpm lopen. Wat is dan het laagste wat hij kan behalen?

Officieel zeggen ze min 20hz geloof ik, dus zou 400rpm betekenen in jouw geval,
Nu zul je dat voor hobby nog wel kunnen rekken naar 10hz
Maar daaronder ga je echt problemen krijgen als warmlopen, helemaal niet opstarten door onvoldoende koppel, toerental wat niet stabiel is, enzo

Verder gaan muziek en freq regelaars inderdaad niet samen, maar is goed op te lossen door lijnfilters of losgooien van aarddraden.
Verbaas je ook niet dat een evt aardlekschakelaar er een paar keer uitklapt bij het aanzetten van je regelaar totdat de elco's opgeladen zijn

Normaal gesproken draaien motoren op 50 Hz, met een frequentieregelaar kun je "veilig" terug regelen tot ca. 15 Hz waarbij de motor in de meeste gevallen dan nog geen problemen heeft met zijn koeling. Al is dit ook altijd afhankelijk van de belasting voor de motor. Immers hoe zwaarder de motor wordt belast des te meer warmte ontwikkeling er is.

Over het horen van een frequentieregelaar boven de muziek uit hoef je je niet bang te maken, de huidige regelaars geven weinig bijgeluiden in de motor en als ze dat wel doen kun je met de parameters spelen om dat probleem te verhelpen. Echter kom ik de bijgeluiden van vroeger amper nog tegen als ik een regelaar gebruik.

Wat betreft problemen met de spanning, de nieuwere regelaars moeten tegenwoordig allemaal een filter hebben die dit nagenoeg helemaal opvangt.

Je kan dus niet met een motor van standaard 1000 TPM naar 10 TPM maar dat is wel mogelijk met een motor van ca. 30 TPM waarbij je dan ook gewoon volledig koppel behoudt. Boven de 50 Hz verlies je wel je koppel maar de vraag is natuurlijk ook als de motor draait hoeveel koppel je dan nog nodig hebt. Het meeste koppel gebruik je in jullie geval denk ik bij het opstarten i.v.m. de massa traagheid van het geheel. Althans als je iets groters wilt laten ronddraaien.

Als je er voor zorgt dat het zwaartepunt in het midden zit heb je ook niet zoveel kracht nodig om iets rond te laten draaien.

Om het gepiep te verminderen kun je de schakel frequentie verhogen. Je moet wel de fo deraten.

bedankt voor jullie reacties.
Nou heb ik nog een vraagje.
hoe zit dat precies met Potmeters.
kan je zo'n potmeter direct aansluiten op een motor of is dit niet mogelijk?

Op 23 februari 2016 17:45:57 schreef Djowie:
[...]

stel de motor zou vertraagd 1000 rpm lopen. Wat is dan het laagste wat hij kan behalen?

Je zoekt dus een motor met vertragingskast die rond de 10 RPM uitkomt. Dan kan je hem regelen van 4 RPM tot 15RPM met een FO.

Als je "vrijheid" wilt hebben in het vinden van "motor-met-vertragingskast" zijn dus de limieten voor "op het net" draaien 7-25RPM.

Of anders: Met een nominaal toerental van 1500RPM, heb je ongeveer een 1:100 vertragingsbak nodig. Reken zelf maar uit wat je toleranties precies zijn.

@ nieuwe vraag....
Tuurlijk kan je een potmeter zomaar aansluiten op je motor. Wat wil je dat ie gaat doen? Afhankelijk van hoe je hem aansluit, doet de motor misschien niets meer, de potmeter mogelijk poef. Maar iets zegt met dat je wat anders had gewild....

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 23 februari 2016 19:16:42 (18%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

kan je zo'n potmeter direct aansluiten op een motor of is dit niet mogelijk?

Nee dat is niet mogelijk, je kan hem wel aansluiten op je frequentieregelaar.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 23 februari 2016 19:15:08 schreef rew:
[...]Je zoekt dus een motor met vertragingskast die rond de 10 RPM uitkomt. Dan kan je hem regelen van 4 RPM tot 15RPM met een FO.

Als je "vrijheid" wilt hebben in het vinden van "motor-met-vertragingskast" zijn dus de limieten voor "op het net" draaien 7-25RPM.

Of anders: Met een nominaal toerental van 1500RPM, heb je ongeveer een 1:100 vertragingsbak nodig. Reken zelf maar uit wat je toleranties precies zijn.

@ nieuwe vraag....
Tuurlijk kan je een potmeter zomaar aansluiten op je motor. Wat wil je dat ie gaat doen? Afhankelijk van hoe je hem aansluit, doet de motor misschien niets meer, de potmeter mogelijk poef. Maar iets zegt met dat je wat anders had gewild....

Ik heb er zelf maar heel weinig verstand van. ben zelf 15 jaar maar willen het toch gaan proberen.

ik had begrepen dat je met een potmeter de weerstand op een motor kan vergroten zodat de motor langzamer gaat draaien. Klopt dit of moet er dan nog iets tussen zodat dit werkt?

Op 23 februari 2016 19:16:06 schreef Lambiek:
[...]

Nee dat is niet mogelijk, je kan hem wel aansluiten op je frequentieregelaar.

oke, en als je 3 motoren op 1 frequentie regelaar wilt aansluiten. hoeveel potmeters heb je dan nodig?

kan je met een motor aangesloten op een frequentieregelaar en dan de op de frequentieregelaar een potmeter, wel een hele lage snelheid bereiken?

Lambiek

Special Member

Op 23 februari 2016 19:37:58 schreef Djowie:
oke, en als je 3 motoren op 1 frequentie regelaar wilt aansluiten. hoeveel potmeters heb je dan nodig?

Dat is niet aan te raden, één frequentieregelaar per motor.

kan je met een motor aangesloten op een frequentieregelaar en dan de op de frequentieregelaar een potmeter, wel een hele lage snelheid bereiken?

Het is herhaalde malen hierboven gezegd, reductor gebruiken tussen je motor en aangedreven onderdeel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb het over storing die het net op komt of geinduceerd op je audiosignaaldraden.

Verder gaan muziek en freq regelaars inderdaad niet samen, maar is goed op te lossen door lijnfilters of losgooien van aarddraden.
Verbaas je ook niet dat een evt aardlekschakelaar er een paar keer uitklapt bij het aanzetten van je regelaar totdat de elco's opgeladen zijn

dit is dus het punt dat ik aan haal. Dan moet je dus binnen enkele dagen propere filtering aanleggen en met aarde draden kloten. Het is vaak krap en er is te weinig tijd. Als 15 jarige zonder kennis van elektrotechniek heb je waarschijnlijk echt een probleem als het niet in 1 keer goed werkt. Je hebt dan dus ook zinloos tijd gestoken in het pas maken van de beweging.

Bovendien lever je bij de goedkope FO's ook flink veel koppel in. Zeker bij een .37kW motor op 15Hz. De as houd je met de hand tegen.

Vorig jaar hadden we een motor van rond de 1500 rpm. Nou moest deze een halve slag maken dus hebben we met wat vertragingskasten dit geheel tot een mooie snelheid kunnen brengen. Nou ging hier best wel veel tijd in.

dit jaar willen we wat meer bewegingen. Waarschijnlijk 3 die rondjes draaien en 1 halve slag beweging.

Wat is de beste optie om die 3 motoren die rondjes moeten draaien naar een mooie langzame snelheid te brengen? we hebben niet het aantal vertraginskasten om 3 motoren zo langzaam te laten lopen helaas. dus vandaar dat we opzoek zijn naar een ander plan.

we beschikken trouwens over 2 frequentie regelaars!

Meer vertragingskasten zoeken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

als wij een elektromotor hebben van 1500 rpm en hier een vertraginskast op zetten van I= 34. zodat hij dan nog 44rpm.

naar welk toerental kunnen we hem dan nog brengen met een frequentieregelaar?