Normaal gesproken draaien motoren op 50 Hz, met een frequentieregelaar kun je "veilig" terug regelen tot ca. 15 Hz waarbij de motor in de meeste gevallen dan nog geen problemen heeft met zijn koeling. Al is dit ook altijd afhankelijk van de belasting voor de motor. Immers hoe zwaarder de motor wordt belast des te meer warmte ontwikkeling er is.
Over het horen van een frequentieregelaar boven de muziek uit hoef je je niet bang te maken, de huidige regelaars geven weinig bijgeluiden in de motor en als ze dat wel doen kun je met de parameters spelen om dat probleem te verhelpen. Echter kom ik de bijgeluiden van vroeger amper nog tegen als ik een regelaar gebruik.
Wat betreft problemen met de spanning, de nieuwere regelaars moeten tegenwoordig allemaal een filter hebben die dit nagenoeg helemaal opvangt.
Je kan dus niet met een motor van standaard 1000 TPM naar 10 TPM maar dat is wel mogelijk met een motor van ca. 30 TPM waarbij je dan ook gewoon volledig koppel behoudt. Boven de 50 Hz verlies je wel je koppel maar de vraag is natuurlijk ook als de motor draait hoeveel koppel je dan nog nodig hebt. Het meeste koppel gebruik je in jullie geval denk ik bij het opstarten i.v.m. de massa traagheid van het geheel. Althans als je iets groters wilt laten ronddraaien.
Als je er voor zorgt dat het zwaartepunt in het midden zit heb je ook niet zoveel kracht nodig om iets rond te laten draaien.