DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
In een ander reeds geopend topic heb ik het over een defecte media speler. De (elders) gestelde diagnose zou zijn dat de ARM920 defect/firmwareloos zou zijn. Echter nu ik het apparaat uit elkaar heb op mijn eigen werkbank, kom ik tot een andere conclusie. Een 3.3Volt lijn ligt plat, en de voorliggende spannings regulator word bloedje heet en meet sluiting.
Na wat meetwerk geconstateerd dat er een IC, een Xilinx XC9536XL, in sluiting ligt. Heb het IC inmiddels gedesoldeerd en jawel, de sluiting is verdwenen. Conclusie, IC defect.
Maar na het bestuderen van de datasheet kom ik er niet uit wat voor functie dit IC heeft. Het lijkt iets van een controller, wat verschillende (hardware) delen van de media speler aanstuurt.
Ik kan dit IC prima vervangen, maar mijn grote vraag is of dit IC software bevat. Dit kan ik niet echt uit de datasheet halen. Er zit wel een JTAG connector op, maar zoals ik uit een onderwerp op google opmaak is deze juist bedoeld om de achterliggende processor (de ARM920 in dit geval) te programmeren.
Kan iemand mij hierbij helpen? Alvast mijn dank!
Progger
GMT+1
Eerste google hit:
Description. The XC9536XL is a 3.3V CPLD
Het is been sport kleine FPGA
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Complex_programmable_logic_device
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Dank je Progger! Maar als ik het dus goed begrijp is het niet zo dat wanneer ik dit IC vervang het apparaat weer werkt? Er moet dus wel degelijk wat geprogrammeerd gaan worden?
Dank je Progger! Maar als ik het dus goed begrijp is het niet zo dat wanneer ik dit IC vervang het apparaat weer werkt? Er moet dus wel degelijk wat geprogrammeerd gaan worden?
Klopt.
DJohnny
Dat is dus jammer, want ik heb die firmware file niet.
Zou het mogelijk zijn om deze uit een wel werkend apparaat te kunnen kopieeren, via de JTAG connector? Of zit hier ook een soort van copyright op, net zoals PIC's enzo dat soms hebben?
DJohnny
BProsman, hartelijk dank voor je reactie. Ik was er eerlijk gezegd al een beetje bang voor. De fabrikant van het apparaat bestaat niet meer, maar was onderdeel van een andere fabrikant. Ik ga hun maar een mailtje sturen of hun de firmware van dit IC hebben.
Maar is dit echt iets van een stukje firmware? Of meer iets van een configuratie file? En als het firmware mocht zijn, hoort dit dan iets van een HEX of BIN file te zijn ofzo? Zoals je ziet, ik heb geen ervaring met deze IC's.
In elk geval mijn dank voor alle reacties!
Meestal is het een Jedec (.JED) file.
Dit IC is obsolete maar nog wel hier en daar te krijgen.
http://www.xilinx.com/support/documentation/data_sheets/ds064.pdf
http://home.zcu.cz/~dudacek/manuals/xapp073.pdf
[Bericht gewijzigd door bprosman op (13%)]
DJohnny
Wederom mijn dank, BProsman!
Door je documentatie begint het allemaal een beetje te dagen bij mij. Schema's van programmers staan er genoeg op internet zag ik, deze zijn ook niet moeilijk (na) te bouwen.
Zoals ik het nu zie is de enige moeilijkheidsgraad het bemachtigen van dat stukje firmware. Ik hoop dat de fabrikant dit heeft, anders is het einde oefening en dat zou ontzettend jammer zijn van dit leuke apparaatje.
Ik heb ooit wel eens een firmware file gekregen van de fabrikant, maar deze werd door middel van een USB stick in het (werkende) apparaat geflashed. Dit bestand is +/- 1.2MB groot. De bestandsextensie is .GCI. De fabrikant van dit apparaat valt onder de GCI groep, dus waarschijnlijk komt deze extensie daar vandaan. Zou hier wat mee te doen zijn, of is dat (waarschijnlijk) te simpel gedacht?
De meeste programmers die je op het internet vind zijn gebaseerd op een LPT poort dat is iets om op te letten. Maar op E-Bay zijn genoeg goed werkende clonen te krijgen voor een paar tientjes.
Software kun je zo downloaden bij Xilinx
DJohnny
Op mijn PC (Lenovo ThinkCentre E73) zit nog een LPT poort, dus dat zou het probleem niet mogen zijn. Software heb ik inmiddels ook al gedownload naar mijn PC.
Enige wat roet in het eten kan gooien is of ze de firmware (nog) hebben bij de fabrikant.
[Bericht gewijzigd door DJohnny op (30%)]
DJohnny
Wat ik al vreesde word nu dus werkelijkheid: de fabrikant heeft geen firmware file meer voor de XC9536XL controller. Dat is dus echt balen!
Heeft iemand nog een ander idee om mijn speler weer werkend te krijgen?
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Heeft de XC9536XL ondersteuning voor een extern configuratieflash, en zo ja, zit deze ook op de print gemonteerd? In dat geval is er een kans dat het weer wert met een nieuwe chip. Anders is het einde oefening.
DJohnny
Beste Tommyboy
Wat bedoel je met een externe configuratieflash? Er zit naast de XC9536XL chip nog een EP9302 (ARM920) controller op dezelfde PCB. Bedoel je dit? Dat chppie is voor een paar euro leverbaar, dus dat is het probleem niet.
[Bericht gewijzigd door DJohnny op (19%)]
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Daarmee bedoel ik een externe flash chip waar de configuratie in staat. Veel FPGA's hebben dit, en wellicht deze CPLD ook. Daarvoor za je echter de datasheet in moeten duiken.
DJohnny
jeronimo2003
Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.
Vroeger was de technologie nog niet zo ver dat flash geheugen in de CPLD geïntegreerd kon worden. Er werd dan een vaak serieel (EE)prommetje gebruikt om bij het booten de code van de CPLD te laden.
Dit verschil zouden we in het schema zeker moeten kunnen zien.
Maar gezien het feit dat ik in de functionele weergave geen serial programming zie ben ik bang dat de firmware op de chip geladen moet worden.
DJohnny
Heb zojuist mijn wachtwoord aangevraagd bij het upload archief. Ik weet dat dit even duurt, dus zodra ik het heb zal ik het schema posten.
Er zit wel een flash geheugen op het board, een AM29LV320D
Is dit het flash geheugen wat jullie bedoelen?
Vroeger was de technologie nog niet zo ver dat flash geheugen in de CPLD geïntegreerd kon worden. Er werd dan een vaak serieel (EE)prommetje gebruikt om bij het booten de code van de CPLD te laden.
Deze CPLD moet je vergelijken met een uit de kluiten gewassen PAL of GAL, daar blaas je de JEDEC file meteen in , er bestond toen nog geen "Booten" en "Code laden".
Het is geen FPGA.
Nieko
LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P
Ik weet niet wat je onder `vroeger` categoriseert maar de `product specification sheet` komt uit 2007, waarschijnlijk rond de tijd dat het product ook gereleased is. Anyway, dezelfde product specification sheet praat over `Advanced 0.35 micron feature size CMOS Fast FLASH™ technology`. Ik verwacht daarom geen externe flash aan boord.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Waarschijnlijk niet, eerder een EEPROM (27Cxx o.i.d.), meestal in een SOIC-8 of SOT23-5 behuizing.
In de datasheet staat
- Endurance exceeding 10,000 program/erase cycles
- 20 year data retention
Lijkt me dus duidelijk; het ding heeft de configuratie aan boord, dus vervangen door een nieuw exemplaar heeft geen zin als je de code niet hebt. Zelfs als je oude device niet keihard in sluiting lag, zou je de code waarschijnlijk niet kunnen uitlezen, want hij heeft ook
Enhanced data security features
DJohnny
Dan is het inderdaad einde oefening. De firmware file is niet meer beschikbaar. Dat betekend dus dat ik mijn geliefde media speler kan deponeren bij het grof vuil

henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 28 maart 2016 20:20:47 schreef DJohnny:
Wat ik al vreesde word nu dus werkelijkheid: de fabrikant heeft geen firmware file meer voor de XC9536XL controller. Dat is dus echt balen!
Dan zijn het een mooi stel prutsers als ze geen configuration management hebben voor hun software (maar al te vaak zie je dat helaas). Of ze willen gewoon niet meewerken.
Je zou eens voor de grap het ding ter reparatie aan moeten bieden, kijken wat daar uit komt.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (11%)]
Ik gok dat ze dan een board verwisselen en niet die CPLD om gaan solderen 
Overigens ken ik maar weinig (of geen) fabrikanten die meewerken aan "stuur mij ff de software uit de CPLD, FPGA of microcontroller". Firmware is nog een geval apart.
DJohnny
Vervelende van de hele situatie is dat de speler sinds 2012 niet meer op de markt is. Het merk zelf bestaat niet meer, maar is eigendom van een ander merk. Ik heb van de support afdeling van dit merk wel zaken zoals het schema en firmware software die vanaf de USB stick ingeladen kan worden gekregen. Hun geven aan dat er geen enkele spare parts meer zijn van deze speler.
Ergens snap ik ook wel dat ze de firmware voor die chip niet hebben, waarschijnlijk zijn er maar weinig (of zelfs geen) mensen die erom vragen. En het is al een oudere speler.
Ik ga als allerlaatste redmiddel toch nog eens zo'n IC bestellen (kost 3 euro bij Farnell) en hem erin bakken. Wie weet lukt het, al denk ik dat het over en uit is helaas.
[Bericht gewijzigd door DJohnny op (14%)]