Circuits Online Voeding 2016 Deel 2

Dit topic is gesloten

@MdBruin: uiteraard moet de fan juist gemonteerd zijn op het koelblok, ik doelde op de oriëntatie van het koelblok t.o.v. van de zwaartekracht vector, wat bij passieve koeling een enorme invloed heeft om de prestaties, vanwege de convectie die al dan niet efficiënt werkt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ook eindelijk aangekomen in België.
En natuurlijk direct begonnen.

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.
Sine

Moderator

Op 1 april 2016 15:11:40 schreef markce:
Mijn eerste light-versie van CO-2016 labvoeding heb ik inmiddels werkend, met volledig regelbereik.

Alle weerstanden zwevend gemonteerd en een classic-LM324 (1974).
Bij onbelast uitschakelen heb ik last van een flinke overshoot als de uitgangsspanning laag (<5V) stond ingesteld.

[bijlage]

Nog niet helemaal duidelijk wat dit veroorzaakt, afschakelen van de +-5V?

Holy crap batman !

Dat is een ERG smerig en ook in mijn proto bestaand probleem, die is bij het testen gemist, en te verklaren.

In mijn originele versies is C21 100nF in plaats van 10uF, een mogelijke oplossing is om die 10u te vervangen door een 100n. Of (wat mooier is als je het mij vraagt) een R van 1k5 over C21 te zetten zodat die snel genoeg ontladen is bij het uitschakelen van de hulpspanningspanning en de stroombron afknijpt.

Je kunt hem vrij makkelijk boven op de print plakken tussen R29 en R30, of je kunt een SMD-tje onder op C21 bakken.

Wit is voor, geel is na.

Deze aanpassing is NIET optioneel als je je verbruikers heel wilt houden !

@SparkyGSX,
Duidelijk, zat al half te twijfelen hoe je het bedoelde. T.o.v. convectie zal de fan zeker beter presteren.

@olaf88,
Houd je bout iets langer op de verbinding, dan vloeit deze mooier door ;)

Op 1 april 2016 22:38:28 schreef MdBruin:

@olaf88,
Houd je bout iets langer op de verbinding, dan vloeit deze mooier door ;)

Ok, ik probeer het even.

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

@ Sine
Worden dat soort verbeteringen ook nog ergens op een vaste plek geplaatst? (1e post bijvoorbeeld)
Zodat het niet gemist wordt door mensen. 37+ pagina's doorzoeken is misschien wat teveel van het goede.

Edit: heb het al gevonden op de eerste pagina, niks gezegd!

Ik ga mijn printen morgen solderen, ben benieuwd!

[Bericht gewijzigd door DutchEngineer op vrijdag 1 april 2016 23:40:06 (12%)

Op 1 april 2016 22:21:49 schreef Sine:
[...]

Deze aanpassing is NIET optioneel als je je verbruikers heel wilt houden !

Wil dit zeggen dat je deze verplicht moet doen ? (Domme ik waarschijnlijk...)

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.
Sine

Moderator

Als je wilt dat je schakelingen heel blijven, JA!

Heb je even geen geschikte weerstand dan kun je tijdelijk C21 weg laten.

Op 1 april 2016 23:51:58 schreef Sine:
Als je wilt dat je schakelingen heel blijven, JA!

Heb je even geen geschikte weerstand dan kun je tijdelijk C21 weg laten.

Die weerstand moet wel ergens te vinden zijn.

Is er al een oplossing voor de kits die niet vanaf 0V regelbaar zijn ?

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.
Sine

Moderator

Nee, ik krijg het probleem hier niet gereproduceerd, dus dat maakt storing zoeken wat lastig.

Er zijn al opgebouwde voedingen die werken zoals het hoort, blackdog leek wel wat te zien, dus ik ben benieuwd wat hij nog tegekomt.

bprosman

Golden Member

@Sine , wat betreft die meters ik neem aan dat het dan ook geldt voor de 7107.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Jein,

Dat kan inderdaad, maar je wilt de stroom voor de 7107 niet uit de interne voeding trekken omdat je daarmee de 7805 gaat opwarmen. Die led driver daarin gebruikt serieus stroom.

Tidak Ada

Golden Member

Op 1 april 2016 23:38:55 schreef RVL-Electronics:
@ Sine
Worden dat soort verbeteringen ook nog ergens op een vaste plek geplaatst? (1e post bijvoorbeeld)
Zodat het niet gemist wordt door mensen. 37+ pagina's doorzoeken is misschien wat teveel van het goede.

Edit: heb het al gevonden op de eerste pagina, niks gezegd!
[....]

Je zou misschien ook links naar tips en verbeteringen in de eerste post van deel 2 (en volgende delen) kunnen plaatsen. Ook van blackdog en anderen. :) Ook dat scheelt bladeren. Ik zoek me nu het habie-wabie naar die tip van blackdog. om een c-je te verplaatsen en direct op een R te solderen (ik weet niet meer welk(e)).

R29 vergroten naar 220 Ohm &^%$@@!! Heb ik gisteren net dat ding zitten solderen en nu kan ik hem er weer uit slopen! :(

Mbt tot X4: Zeg er dan in ieder geval ook bij dat dat een rode LED moet zijn vanwege de correcte doorlaatspanning.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Sine

Moderator

Ik werk alles wat getest is en ook daadwerkelijk WERKT bij in de 1e post(s)

Dat C-tje over die 330k heeft zover ik weet bij mensen met problemen bij lage uitgang NIET geholpen!
Hoewel ik het niet verwacht kan het zomaar dat de remedie erger is dan de kwaal, dat had ik bij C21 ook niet verwacht.

Zoals gezegd, ik kan het probleem niet reproduceren, ik heb gisteren van alles geprobeerd om het ding gek te krijgen ... maar dat lukt niet.
Dat maakt het moeilijk het zonder input van de mensen met die problemen op te lossen.

Die 220R MAG er in, maar hoeft niet. In mijn eigen voedingen zit daar 82R en die werken zonder gezeur van de opamps. Die 5mA is gespecificeerd bij +-15V, bij +-5V waar de opamp in deze voeding op werkt wordt niet over gesproken.

In de bijsluiter (die iedereen uiteraard gelezen heeft ;)) staat een rode led voor X1 to X4. Groen mag met 2.1 ipv 1.9V ook, maar rood heeft inderdaad de voorkeur.

Ik vind het erg vervelend dat er nog wat geintjes in de voeding zitten en ik probeer het allemaal zo snel en goed mogelijk op te lossen (en dus de topics helemaal door te lezen) Maar ook ik moet gewoon naar het werk en heb nog wat andere dingen buiten Co.
En voor sommige dingen heb ik dus ook informatie van buitenaf nodig.
Heb dus even geduld en houdt de 1e posts in de gaten.

De condensator ging over generatie verschijnselen op lage uitgangsspanning.
Tijdelijke oplossing van blackdog was om C10 eruit te halen en deze over R17 te plaatsen.
Hier zou hij nog op terug komen. Pagina 32 van het eerste deel.

De 220Ω weerstand zorgt ervoor dat de LM324 minder stroom hoeft te sinken. Is een aanrader maar geen verplichting.

[Bericht gewijzigd door MdBruin op zaterdag 2 april 2016 10:36:26 (21%)

Sine

Moderator

Juist, maar die C werkt dus niet bij de mensen die blijkbaar last hebben van dat probleem.

Voor blackdog geldt het zelfde ook die moet gewoon werken en dit in de uurtjes doen die hij over heeft.
Waarvoor niets dan dank en lof overigens, maar dat houdt wel in dat het helaas even kan duren voordat hij een antwoord heeft.

blackdog

Golden Member

Hi,

Het eerste wat ik dacht toen ik las over de uitschakel abaraties was, de stroombron!
Dat komt natuurlijk omdat ik in mijn ontwerp de zelfde soort problemen had :-)

Dan wat de stabiliteit betreft, ik had al in een eerder stadium aangegeven dat de condensatoren C4, C5 en C9, C10 in mijn ogen geen meerwaarde hebben ter voorkoming van HF in de schakeling en dat ze allen voor meer phase verschuiving zorgen.
Het tweede punt is de wat anadere printopbouw die er dan net voor zorgt dat het niet meer stabiel blijft.
Om de voeding stabiel te krijgen is ongeveer 10pF de grens, deze gelpaatst over pin 13/14 van de LM324.
Ik stel voor een SMD condensator of een 1:10 Inch steek cer aan de onderkant te plaatsen, dat kan daar heel netjes.
Dan is de voeding goed stabiel, ik zal dan het netwerk C8 en R17 nog een beetje moeten aanpassen voor optimaal dynamisch gedrag, dat zal ik vandaag als het meezit testen.

Is dit allemaal vreemd, nop vrij normaal eigenlijk, als je de tweede versie van de print gemaakt hebt zal je weer uitgebreide testen moeten doen, net al in het normale bedrijfsleven :-)
Ik vind dit allemaal geen probleem, en volgens mij Sine en MAH ook niet.
De weerstand die Sine heeft geplaatst werkt goed en ik heb het nog iets verder aangepast.
Ja, dat kost jullie wat extra werk en misschien een euro aan onderdelen met als resultaat een nog beter voeding.

Sine had ook al voorgesteld R29 naar 220Ohm te verhogen en ik stel voor de stroom door de LED X4 ook wat te verlagen.
Ik heb weerstand R30 een waarde gegeven van 1K en de weerstand die Sine had geplaatst over de LED/Elco C21 heb ik 2K2 genomen.
Hierdoor geen rare uitschakel verschijnselen meer en een nog lagere ruis aan de uitgang. :-)

Ik heb de voeding aangesloten zoals ik hier ook op foto's van anderen heb gezien,
10 a 20cm draad tussen de voedings print en het printje van de uitgangs bussen.
Asl ik de Ri meet op de voedingsprint zelf voor DC dan is deze beneden de 1 mili Ohm.
Als ik nu meet op de aansluitbussen, dan is deze ruim 30 mili Ohm, wat mij betreft volledig onacceptabel.
Ik ga al mijn verdere metingen doen MET sense draden.

Mooi, dit was even mijn tussendoor bericht!

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Moet S+ bij R23, D7, D6, R18 niet S- zijn in het schema?

Op 2 april 2016 10:48:50 schreef Sine:
Juist, maar die C werkt dus niet bij de mensen die blijkbaar last hebben van dat probleem.

Voor blackdog geldt het zelfde ook die moet gewoon werken en dit in de uurtjes doen die hij over heeft.
Waarvoor niets dan dank en lof overigens, maar dat houdt wel in dat het helaas even kan duren voordat hij een antwoord heeft.

Klopt, had het er iets duidelijker neer moeten zetten. Bij een goed werkende voeding wil er een lichte oscillatie optreden bij een lage voedingsspanning.
Zag dat Blackdog al weer verder was gegaan met testen.

Neem jullie ook niets kwalijk hoor ;). Ik weet uit eigen ervaring dat een kleine verandering weer problemen kan veroorzaken. Daarbij is dit een "hobby" project, je kunt je tijd maar 1 keer besteden en er zijn ook andere dingen die gedaan moeten worden. Nogmaals mijn dank voor het opzetten van het project en de ondersteuning welke jullie geven.

Hoi,

Ik heb nu R29 en R30 vervangen door 220R en 1K
en een weerstand van 2K2 over C21.

En momenteel C4,C9,C10 nog niet gesoldeert (C5 per ongeluk wel) omdat Blackdog dit hier aangaf.

Zijn er nog dingen die gewijzigd moeten worden ?

Nathan

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

Op 2 april 2016 12:10:11 schreef RVL-Electronics:
Moet S+ bij R23, D7, D6, R18 niet S- zijn in het schema?

Zie bijlage, merk ook inderdaad dat er een foutje in het schema in de openings post staat.
Nee net het andere punt. Wel goed opgemerkt. Het meegeleverd schema is hetzelfde al mijn bijlage.

Het uitschakelprobleem in mijn testopstelling is inderdaad opgelost met een extra 1k5 weerstandje.

Sine bedankt voor de snelle oplossing!

Ik noemde ook al de zwevende montage van weerstanden ivm het gebruikte sporenpatroon aan de componentenzijde. Zowel de print als de weerstanden zij gecoat. Uit voorzorg heb ik toch voor alle weerstanden wat ruimte met de print gehouden (mn. R4,6,18,20,23,25,26,27,30).
Dit tegen ongewenst contact op termijn door trilling en mechanische stress.

Op 2 april 2016 10:17:48 schreef Sine:
.....Dat maakt het moeilijk het zonder input van de mensen met die problemen op te lossen.......

Zeg maar wat je wil weten/ wat ik moet meten.

Ik heb je trouwens een e-mail gestuurd mbt. deze kwestie,
SPAM folder of nog geen tijd :)

duck-tape does miracles...so do I
blackdog

Golden Member

Hi,

Ik zit met een vreemd probleem betreffende de CO 2016 voeding bij gebruik van de sense draden.

Mijn Ri wordt hierdoor negatief, dat betekend dat de uitgansspanning stijgt bij belasting...
Natuurlijk zijn de sense draden op de goede manier aangesloten.
Ook de 120 Ohm weerstanden zijn even losgehaald om te kijken of de stromen een verschillende weg zouden lopen...

Zelfs printbanen onderbroken zodat de Ref "0" zeg maar de massa pin van de uA7805,
direct aan de + van de uitgang komt, dit maakte vrijwel niets uit.

De min van de buffer elco heb ik ook al direct naar de -klem gebracht, dus niet via de print, dit is ook geen oplossing.

Ik heb het dan over rond de +100mV! dat de uitgang stijgt bij 3A uitgangs stroom.
Sine, René jullie een idee?

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Dit topic is gesloten