Hi,
Het eerste wat ik dacht toen ik las over de uitschakel abaraties was, de stroombron!
Dat komt natuurlijk omdat ik in mijn ontwerp de zelfde soort problemen had
Dan wat de stabiliteit betreft, ik had al in een eerder stadium aangegeven dat de condensatoren C4, C5 en C9, C10 in mijn ogen geen meerwaarde hebben ter voorkoming van HF in de schakeling en dat ze allen voor meer phase verschuiving zorgen.
Het tweede punt is de wat anadere printopbouw die er dan net voor zorgt dat het niet meer stabiel blijft.
Om de voeding stabiel te krijgen is ongeveer 10pF de grens, deze gelpaatst over pin 13/14 van de LM324.
Ik stel voor een SMD condensator of een 1:10 Inch steek cer aan de onderkant te plaatsen, dat kan daar heel netjes.
Dan is de voeding goed stabiel, ik zal dan het netwerk C8 en R17 nog een beetje moeten aanpassen voor optimaal dynamisch gedrag, dat zal ik vandaag als het meezit testen.
Is dit allemaal vreemd, nop vrij normaal eigenlijk, als je de tweede versie van de print gemaakt hebt zal je weer uitgebreide testen moeten doen, net al in het normale bedrijfsleven
Ik vind dit allemaal geen probleem, en volgens mij Sine en MAH ook niet.
De weerstand die Sine heeft geplaatst werkt goed en ik heb het nog iets verder aangepast.
Ja, dat kost jullie wat extra werk en misschien een euro aan onderdelen met als resultaat een nog beter voeding.
Sine had ook al voorgesteld R29 naar 220Ohm te verhogen en ik stel voor de stroom door de LED X4 ook wat te verlagen.
Ik heb weerstand R30 een waarde gegeven van 1K en de weerstand die Sine had geplaatst over de LED/Elco C21 heb ik 2K2 genomen.
Hierdoor geen rare uitschakel verschijnselen meer en een nog lagere ruis aan de uitgang.
Ik heb de voeding aangesloten zoals ik hier ook op foto's van anderen heb gezien,
10 a 20cm draad tussen de voedings print en het printje van de uitgangs bussen.
Asl ik de Ri meet op de voedingsprint zelf voor DC dan is deze beneden de 1 mili Ohm.
Als ik nu meet op de aansluitbussen, dan is deze ruim 30 mili Ohm, wat mij betreft volledig onacceptabel.
Ik ga al mijn verdere metingen doen MET sense draden.
Mooi, dit was even mijn tussendoor bericht!
Gegroet,
Blackdog