Airpress 360/50 compressor, aan/uit en ventilator schakeling.

Die laatst klem (oetiker) is een speciale tang voor nodig, maar is eigenlijk niet veel meer dan een knijptang, die kan je er ook voor gebruiken.

Belangrijker hier is dat je exact de goede maat hebt.

https://www.google.nl/search?q=oetiker&newwindow=1&source=lnms…

Heb nog een oude botte nijptang liggen, even helemaal bot maken en je bent klaar zo te zien.

Wat is de juiste maat? De slang is bijvoorbeeld 16mm buitendiameter, maar schuift over een slangtule waardoor deze dus dikker word. Moet ik dan alsnog 16mm pakken of de diameter met slangtule -1mm bijvoorbeeld?

de 2e van de foto zijn dingen die je in vaatwassers en dergelijke tegenkomt. als je die goed loshaalt zijn ze herbruikbaar. heb er vaker een goede tayrap van t&b opgezet in vaatwassers, nooit gaan lekken..

die laatste op de foto zitten ook aan lasslangen voor autogeen, zijn het fijnste als je niet steeds wonden aan je handen wilt hebben door die scherpe slangklemmen, oa de bovenste op de foto..

als je er ervaring mee hebt werkt een stukje ijzerdraad meerdere malen eromheen gedraaid ook, dat valt mooi in de ribbels van de slangnippel en zit ook erg vast..

[Bericht gewijzigd door testman op (17%)]

Ik hou het wel op een slangklem :D
Alleen de maat nog bepalen dan

@snanscorp
het heb het op dezelfde manier gedaan. compressor binnen, tanks buiten. het levert niet meer capaciteit maar ik kan nu wel langer doorstralen voordat ik iets anders moet doen.

je kan de compressor zo lang laten aanstaan als je wilt onder voorwaarde dat:
1. de compressor niet te warm wordt
2. de motor niet te heet wordt

ik heb dat gedaan door parallel aan de motoraansluiting een tweetal 230 V fannetjes te koppelen. gaat de compressor aan, dan lopen de fannetjes ook. meer dan genoeg koeling voor motor en cylinder.
succes A

Toch wel?
Het parallel koppelen is geen enkel probleem, maar het liefst wil ik een schakeling die nog even door koelt en niet alleen wanneer de boel aan staat. Daar was dit topic in eerste instantie ook voor :D

Inmiddels is alles aangesloten en staat er 8 bar op. Er loopt nu een koperen leiding (met veel buigwerk) van compressor naar tanks. De rest is met slangen aangesloten welke nu vast zitten met 2 slangklemmen per uiteinde. De geknepen klemmen heb ik niet kunnen vinden, heb nu ook goede (dure :() klemmen gekocht en vastgezet met loktite op de wartel en schroefkop.

Ik wil nkg extra koeling hebben, gewoon voor de zekerheid. Vandaag naar de mediamarkt geweest voor een 230 fan voor 13 euro, uiteraard niet op voorraad.

nakoelen is mi niet echt noodzakelijk,
als de compressor stopt;
- valt de koeling uit
- valt ook de warmteontwikkeling weg, alles staat af.

doordat de geforceerde koeling wegvalt kan het oppervlak wat warmer worden, er wordt minder warmte afgevoerd. maar het kan binnenin nooit heter worden dan het al was want zoals gezegd alles staat af.

succes A

@scanscorp hieronder

[Bericht gewijzigd door anne2 op (26%)]

Ik zit meer met warmteafvoer, de metalen vinnen moeten de warmte weg geleiden van binnenuit en door lucht afgekoeld worden.

Stel dat ik de compressor heel intensief moet gebruiken en deze een paar keer achter elkaar enkele minuten loopt, dan is een actieve koeling tussendoor misschien net iets beter.

Just thinking out loud :)

maakt geen bal uit. zonder koeling wordt er minder warmte afgevoerd maar omdat de compressor af staat wordt er ook geen warmte meer ontwikkeld. het geheel, de compressor dus, kan alleen maar afkoelen.

en als de compressor aanslaat gaat gelijk de fan weer bij.
succes A

In dat geval ga ik het niet over complicated maken en gewoon een snoertje bijplaatsen op de pressostaat :)

Nog even wat plaatjes:
https://lh3.googleusercontent.com/BQ2MM17tu2oOTfWD5NTlQA8C0E2gICY0kqwPABdsZbtx73BwmUGsEHkajLBlvmHkqbFO8qccFNy61nj3BC28iB5O-nnstx_mIw3u774dBN8YjJI47gP1Ntxbl7pvhTzZABpTrC1i0uStqg2mhe_KPcUgFqpFZj1HcyOp7fGfpZPeEADhQpj2nvSdUSlTaOWGJ-N0ZpiaheLt-nR4cvDm45W7-m0gNP4pgMXQWqs_wWD76UJIvypPk6m7Nftn5C4dQUBFVYTGfOdmGqg2IhYnV9SUsuUdm6gbpHBPdHhJkCuY1FApE2dyfDaRSinrnO1KhvZj9w2NVJWwRlOt9wdEZBEZT1bToyyAawYxd72iMyK4rk7-Q0jKkhFRXALxY3149ly4FKI3fbiNeEWZpjgsk3LLjcz5xTguK1Ja9f6nsC_4olW5ZimR4OAfp_W-pua1WIf8jnDF-5dgUOgPrGT66Kcizt9A2_8F0mDO9ExCxKbPilxhTAmD3Jen-ddtlsAhdpfn5DZ_83UN_AJ6dcv-9CQj5h71rLYKbjUjdcbw9obSzcc8w9n05l-HyutF4NtyozqM=w538-h955-no

https://lh3.googleusercontent.com/5KKQ5tu_AT3118iXLU4ft0BqywlbA08toE6SrG3AWNf1T0en5vLNNEsyt9Uwit0zdOqFFkK5y0NCqugu9g0P5KCW0BuLx5jnGgMIjNO1MvmrTDSkvQgw3AsBx64FWMX5LM4CFYWv3sZJndyNKJjmhL4-nii5w7p8a95rNmgR_74NNj_m0eqbQR2IGlYHvMAAm4fuiQcIL7hwZ1Po6Id0iEkQVSCb6JXIJIoSLN1bkLk_1k21gQ_KW5dPJ640U6SQyDynz-E_MMNefrYbdNy3mR5u1OCHVSyWDYEaRlQhOf7I5OwLE1PyxynZ9BjoaxPrOe9CFUO-PhoNGWB9XofPDmb6uKKM-AZEk635A-U1Rqp7ZPsN1UD-jE0-Av-IkDkvPtcgoc5IAs1t6eeDYvbYVW4sU_bI8aIkV5W8vcpU9eD-dsYE_maQwTHkZEDPbnTQdREj1qzd6DyjPMaJQe2DYArIPGM0pZE5x-AYBGdXi8ymeUgVgRAUFNwrBZYiUEafqlkKdwLwNvUdm14El2qpyBylYifRiT3QEhHgUVe6fsCqyNYn9YzxcdwoUw92K0-qhHk0=w538-h955-no

https://lh3.googleusercontent.com/pLhYLKxUXNAn9YWtuD9EEOdzRLdWP59dJiZ5Uh-cqAdzCjJY4mSzvY8cfYiFrPf4T1-R77ovux7GZpHvd9LZMkDrmbXO-N8M6lzPVoeUPr62R_40MntJ2kz4yQ9IL2t0nTFd1NzNmvm6lbpesU_Doj1sgiVVpnFglAXjPoDUCksUAgRPvFjuZNfXI0SNPljS3kntTwVUSVz6lcyI70e7buuydW3rm-23EEhNi_hbf9JdR0G-mGscXadKluYPvMF3uI69GD4SA0q030H3SYjdA0LaCBlhi_AK3_0BrMkdbxHrmov_ZMAycrgKlmJm751fJAzv7Hn-za9VSBOC_4vX0ff8RcG10zDefeqWTYp8H1xb1Wdin9BT7FxohGmarDw2Ooc6aYRhWDwuJTP1dmsFTwmOvKiOdwEIgSqGTVpPNXo_Y1W_PzgdO8Jr3JfNdG4Iq9Pj84SmN_1Hf31nLoXgViIrmyOFUyOFMLNTTLMFY0kfo4UwBLTBWGwMwNMqupWutqq6vzcLxo9gWDwiqHKb7yBU9TbHkG7LXWkw6V-B3YWzJgeBtwiHHyYXAgMY0iZDXCh7=w1698-h955-no

[Bericht gewijzigd door sanscorp op (27%)]

En nu hopen dat de terugslagklep niet te snel wordt gebakken.
-Philip.

Siliconen, zal wel meevallen denk ik

is de motor compleet gesloten of zit er een waaier op de as?

Je bent weer lekker bezig geweest! :)

Het is niet dat ik je project wil 'afbranden', maar ik moet Lead Acid toch bijtreden.

Je hebt nu een vaste aansuiting gemaakt met 'harde' koperen waterleidingpijp. Die is qua druk wel geschikt, maar niet qua trillingen, normaal maak je zoiets met zachte uitgegloeide pijp en een soort expansiebocht.

Zoals het nu zit is inderdaad de temperatuur voor de terugslagklep direct na de persklep veels te hoog, en de pressostaat krijgt veel te veel trillingen, zeker gezien de huidige 'fundatie' van de unit.

Om het beter te doen: neem de originele slang die op die unit zat als verbinding van de compressorkop naar de vaste leiding. Dit is dan de 'trilontlasting'. Doe dat bij voorkeur in een rechte lijn (niet buigen of haaks aansluiten).

Maak ergens tegen de muur een horizontale U-bocht van 1 a 2 meter in 22 (of 28) mm koper, waar je die slang op het bovenste been aansluit.

Aan het eind het onderste been zet je de terugslagklep en daarna de pressostaat, en vervolgens de aansluiting naar je tanks/afnamepunt.

Die U-bocht werkt in de eerste plaats om de hoogste compressiewarmte af te voeren (waardoor de standtijd van die terugslagklep enorm omhoog gaat), en tweedes werkt het als een stabiliserend soort 'muffler' (demper). Door het grotere vrije volume krijgt je motor ook even de gelegenheid om onbelast op toeren te komen, dat heeft ie nu helemaal niet!

Naar het 'ventileren': over de cilinderkop is van minder beang. Nu je de compressoreenheid uitgepeld hebt, zie iets te vinden waardoor je een betere ventilatie door de motor krijgt, dat is veel effectiever dan er 'omheen'.

......

Ik heb de koperen pijp aangesloten, toen zelf weg gehaald en met slang aangesloten, dat schoot los en nu weer een koperen pijp aangesloten en is het weer niet goed. Ik heb best veel geduld maar met dit dingetje ben ik wel klaar inmiddels ;) nu al 75 euro aan gespendeerd. Zacht koperen pijp is alleen per 5 meter en 40 euro te koop. Doen we dus niet :)

De voorgestelde U pijp zat er origineel ook niet op hoewel de koeling in die pijp vast beter is, kost koper een hoop (8 euro p/meter 15mm) en is hier geen 22mm te krijgen.

de originele slang van compressor was 20cm aluminium van 10mm intern welke direct op de terugslagklep zat, wellicht handig om de trillingen er uit te halen maar te kort om er iets mee te kunnen in de schuur en doet ook weinig met warmteafvoer naar de terugslagklep?

De fundatie is geweldig :D
Ik wil nog iets maken op veren want dit is puur tijdelijk.

De pressostaat moet het kunnen hebben want die zat origineel op de tank waarmee de motor direct in contact stond. Het zal niet ideaal zijn maar alles is geborgd en zal niet lostrillen.

Ga zo wel weer een beetje aan de slag om te zien of ik de klep nog kan verplaatsen.

De motor is overigens open.

Ik ga in de buurt wel even kijken of ik een stuk zacht koper kan vinden, bouwplaats, afval. Hoeft maar een klein stukje te zijn

Zacht koper kun je maken door de buis roodgloeiend te maken met een gasbrandertje en onmiddellijk afschrikken met koud water. Zo recycleer ik koperen afsluitringetjes, werkt perfect.
-Philip.

Word het dan niet bros? Heb een brandertje maar of ik het daarmee warm genoeg krijg weet ik nog niet. Ga de leiding zo loshalen en verwarmen. Moet de knelkoppeling dan vernieuwd worden?

Is het dan voldoende om een stuk (bijv. Het begin) te doen tegen de trillingen?

Andere optie is misschien een slang aan het einde van de vaste pijp om daar flexibiliteit in te krijgen.

Het is en blijft een hobby setup, een echte professionele compressor blijft te duur :) ouders komen zo eerst langs, even de banden wisselen. Garage vraagt daar 75 euro voor en dat hebben ze al een keer gedaan om mij maar niet lastig te hoeven vallen..

Koper reageert net andersom als ijzer, bij afschrikken wordt het zacht, ijzer daarentegen gaat dan harder worden. Probeer het eens met een kort stukje koper. Goed laten gloeien, en dan in een glas water gooien. Krijg je alle kleuren van de regenboog.

Koppelingen zou ik niet verwarmen, de kans is groot dat die dan niet meer afdichten omdat de insnijding op de buis komt los te zitten.

-Philip.

Nooit gedaan dus dat word interessant :)

Zal de ringen verwijderen, deze knellen nog wel goed als het koper straks zacht is?

Voorlopig de laatste vraag haha.

Ik zou de ringen en moeren erop laten. Laatste stukje hoef je niet te ontlaten.
-Philip.

Top, dank :)
Ga het tussenstuk pakken dan.

de compressor op een plank in een stelling, dat zal lekker rammelen zo :P ik zou de compressor op de grond zetten onderin de stelling, daar geen plank onder maar zo op de grond, evt op een stuk ijzer, dat koelt ook beter. op de vloer is het ook koeler, ook beter voor de koeling en de opwarming in het tuinhuis.

zacht koper buis kun je ook bij de oud ijzer boer halen, dat wordt ingeleverd als men airco's vervangt. dat spul kun je zo met de hand buigen. koppelingen zitten getrompt bij die buizen, dat koper wordt hard gesoldeerd doorgaans..

Ik heb nog een stuk aluminium liggen uit een auto airco systeem, maar ik heb werkelijk geen idee wat de hogedrukzijde in een auto doet :)
Ook heb ik geen velsapparaat, dus een mooi randje maken lukt niet zo best.

hard solderen is in principe geen probleem, zij het niet dat ik de koppelingen dan weer opnieuw moet aanschaffen.
Daarom kies ik er ook voor om het grootste gedeelte met hitte te behandelen. zo kunnen de knelkoppelingen gebruikt blijven worden en is het toch grotendeels flexibel.

5 koppelingen bij de praxis en 3 stukken buis 15mm 1 meter lang was al 52 euro. Ik denk dat ik echt wel op de 75 euro zit inmiddels. Verloopstukken, slangtules, slangklemmen (15 euro voor 10 stuks) etc. Een paar dingen had ik wel, maar het gros is aangeschaft.

Het is leuk zolang het goedkoop kan, dat het dan niet mooi is, dat maakt mij niet uit.

De compressor op de grond doe ik (gezien de indeling en gebrek aan ruimte) liever niet en het valt qua trillingen wel mee. Daarnaast word de onderkant (noem het maar even onderblok) niet warm (zelfs ijskoud) dus op metaal monteren heeft in mijn ogen 0 toegevoegde waarde.

Op de grond zat ik met hoogteverschil en ging ik het niet redden met 1 meter koperbuis. In de kast kan ik er nog 1 krat naast kwijt en de trillingen worden nu opgevangen door een stuk schuim uit een oude bank.
De bevestigingen aan de muur en aan de plaat in de kast heb ik ook met schuim geïsoleerd aan beide kanten. Niet mooi, wel functioneel.

Grootste probleem waar ik tegenaan liep is dat de elektromotor veel zwaarder is dan de compressor en de 4 bevestigingspunten enkel aan de zijde van de compressor zitten. Daarom gekozen voor een plank welke de boel rechtop houd.

Er is wel over nagedacht, alleen had ik eerder om advies moeten vragen :)

De laatste modificatie nu gaat zijn: Koperbuis behandelen, ventilator monteren en schakelen met pressostaat en de standaard fan van de compressor af halen en de vinnetjes buigen zodat ze daadwerkelijk lucht verplaatsten i.p.v. alleen wat wapperen en tegendruk genereren.

Zet je pressostaat recht, en liefst ook niet zo direct op de trilling van de compressor/motor (zoals ook al door anderen geopperd). Nu gaat er geheid vocht in komen. En haal een paar meter remleiding als persleiding, maak er een mooie krul in en kan het beter tegen trillingen. De plaats waar je terugslagklep nu zit is echt fout, ik vraag me tevens af of hij niet verkeerd om zit.
En er is nu ook amper "nullast" om op te starten, mocht hij niet verkeerd zitten.
Je kan ook overwegen om er een elektrische klep in te zetten om af te blazen. Ach... zoveel punten voor mogelijke verbetering. Maar ja, alles heeft z'n prijs.
Als ik zo kijk, is het wel een erggg klein cilindertje om die drukvaten te vullen.

TonHek

Terugslagklep zit goed om :) starten is vooralsnog geen enkel probleem, hitte misschien wel. Ga hem dan ook verplaatsen naar begin tank ipv begin compressor.

Heb nog geen metingen verricht, maar het volpompen van beide tanks gaat best vlot. Klein is het wellicht, maar als geld geen probleem was had ik:

A: Geen schuur van maar 1,5x3m gehad.
B: Een professionele compressor staan
C: Hier nooit een topic hoeven openen

:D