hallo
weet ook iemand of er een adaptor bestaat die van een db25 (lpt)stekker overgaat naar een usb ingang voor een printer?
het gaat dus om een oude pc waar geen usb opzit en deze dus verbonden moet worden met een nieuwe printer die alleen usb heeft.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Er zijn wel wat van die verloopsnoeren, maar meestal andersom, en niet echt betrouwbaar te noemen. Ik zou er niet aan beginnen.
Koop liever een insteekkaart met USB erop voor die PC.
(moet trouwens wel een heel oude PC zijn. De laatste 15 jaar heeft bijna iedere PC een USB.)
Op 24 april 2016 14:45:56 schreef Arco: (moet trouwens wel een heel oude PC zijn. De laatste 15 jaar heeft bijna iedere PC een USB.)
Ik gok dat het antiek aan de andere kant van het touwtje zit: een printer of ander apparaat met parallelle poort.
En dan is een insteekkaart met een parallelle poort een optie. USB naar LPT ken ik eigenlijk niet. Het zou me zelfs niet verbazen als het niet bestond.
LEZEN GJ_!! 
Ik heb bij een aantal klanten nog wel IPC's staan die onvervangbaar zijn (niet door mij geleverd!). Dat is precies de reden dat een PC voor machinebesturingen af te raden zijn: na een paar jaar is er geen vervanging meer, terwijl je machine een jaar of twintig mee moet kunnen.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (23%)]
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
pci naar usb is er nog zat van te vinden https://www.conrad.nl/nl/2-poorts-usb-30-pci-kaart-408865.html
let wel op of je pc pci sloten vrij heeft, en of ze ook 2 sleuven erin hebben zitten net als de kaart heeft. daar zit een versie verschil tussen en is niet compatible.
ik ben overigens bang dat je een vesa local bus of isa kaart zoekt, want pc's hebben al 20 jaar usb erop zitten. die kaarten vind je alleen nog bij de kringloop of elektronica verschroter..
[Bericht gewijzigd door testman op (69%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als de PC wel een netwerkaansluiting heeft, kun je overwegen er een netwerkprinter van te maken: http://www.ekabels.nl/a/printserver.asp
Progger
GMT+1
sorry, we hebben veel meer gegevens nodig.
er is niet iets dat een usb printer kan aansturen, omdat er maar weinig printers zijn die USB-afdrukken ondersteunen. dat kastje werkt alleen als je een printer zou hebben die zonder drivers kan printen.
je opties zijn: usb installeren, netwerkprinter, opslaan naar file en op een andere pc printen.
dit hangt dus af van:
hardware. hebben we het over een laptop, pc, of industrieel geval? (PC104, IPC)
heb je uberhaubt PCI sloten in dat ding?
software:
dos kan niet zomaar met USB om. ook kan het een dichtgetimmerde omgeving zijn. als de software direct de LPT poort aanspreekt kan je ook niet zomaar een andere printer aansluiten.
zoiets moet te maken zijn met een arduino, die simpel bij het strobe signaal 8 bits inleest. die lees je in in een char en verzend je serieel. misschien kan je die direct naar een netwerkprinter sturen (RAW) of naar een tekstfile en dan later printen.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Bij een uitbreidingskaart moet je ook heel goed kijken of je wel de geschikte drivers kan vinden voor je OS.
Is het vernieuwen van de pc niet een stuk eenvoudiger?
Als er al een USB op zit zal het dan niet eerder een ISA kaart worden?
[edit]Geen idee waarvoor het is, maar voor je geld uitgeeft voor een verloop of kaart. Voor die prijs koop je ook een oude PC waar het oo zit. kringloop, markt op koning da komt er aan , en even rond vragen vaak heeft iemand nog wel een afgedankt exemplaar staan.
[edit2] een woonplaats in je profiel helpt mensen te zeggen kom maar halen er staat er hier een voor je om de hoek. Ook een niet afgeschermd E-mail adres kan daar bij helpen.
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (21%)]
Arco
Special Member
dat kastje werkt alleen als je een printer zou hebben die zonder drivers kan printen.
Werkt op alle USB printers (misschien wat hele vroege exoten uitgezonderd). De driver staat immers op de PC; netwerk is alleen een dataverbinding met de USB poort.
Progger
GMT+1
het is niet mijn pc en ik kreeg de vraag hierover.
ze gebruiken hem op een duivenclub en er hangt meer aan die lpt poort.een usb printer kan dus wel op de pc maar dan kan de overige apparaten niet meer printen.welke dat zijn weet ik helaas niet.
Progger
GMT+1
snel naar de markt. ik heb sowieso hier op het dorp een LPT printer voorbij zien komen.
ik zou dus degene die de verkeerde printer heeft gekocht op pad sturen of op zijn minst laten uitzoeken wat ze dan wél nodig hebben.
p.s. als er een scanner of ander tijdmeetapparaat tussen de printer en PC zit, kan het zijn dat dat apparaat niet zelf print, maar dat de LPT poort gebruikt wordt om vanaf de PC in te lezen. in dat geval kan het gewoon nogsteeds werken, dus is er meer info nodig over dat apparaat..
[Bericht gewijzigd door Progger op (39%)]
Dan gewoon een USB kaartje erin prikken. Of Als er USB op zit maar vol , even een USB hub ertussen kost ook geen drol.
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (49%)]
Arco
Special Member
Als 't tenminste geen DOS pc is, dan wordt USB erg lastig... 
Eerder genoemde printserver kan ook als je een netwerk hebt, dan hoef je verder niets te opereren. (alleen software)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Ik zou de "grijze duiven" maar gewoon adviseren om nu eindelijk toch die PC maar eens te vervangen. Voor een paar honderd euro ben je klaar.
Ik heb ooit in een computer winkel gestaan, en daar kwam een duivenmelker met exact de zelfde vraag.
Een moderne printer aan een LPT poort ... van een duiven registratie systeem, het ging hierbij NIET om een PC ! Maar een of ander semi handheld ding.
En dat was inderdaad een gevalletje jammer maar helaas, een oude printer zoeken is de makkelijkste en goedkoopste oplossing.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tja, In theorie moet het denk ik mogelijk zijn om een FT245 als "LPT emulator" in te zetten. Hij is voor "andersom" bedoeld, maar het protocol is volgens mij redelijk symmetrisch. Dan kan je een raspberry pi gewoon weer een normale moderne printer laten aansturen. Maar als je de skills niet hebt om dit zelf in mekaar te knutselen incl de software dan houdt het op (tenzij je bereid bent om veel geld te betalen).
Op 27 april 2016 21:33:44 schreef Sine:
Ik heb ooit in een computer winkel gestaan, en daar kwam een duivenmelker met exact de zelfde vraag.Een moderne printer aan een LPT poort ... van een duiven registratie systeem, het ging hierbij NIET om een PC ! Maar een of ander semi handheld ding.
En dat was inderdaad een gevalletje jammer maar helaas, een oude printer zoeken is de makkelijkste en goedkoopste oplossing.
huh,
in iedere HP (laserjet)printer met eio sloten of lexmark met een slot voor netwerkkaart (MS serie) kan je nog steed een LPT poort interface inbouwen hoor.
Op 27 april 2016 21:33:44 schreef Sine:
Ik heb ooit in een computer winkel gestaan, en daar kwam een duivenmelker met exact de zelfde vraag.Een moderne printer aan een LPT poort ... van een duiven registratie systeem, het ging hierbij NIET om een PC ! Maar een of ander semi handheld ding.
dat is idd het geval.
ze zullen toch de boel eens moeten vernieuwen.
Ze zijn er wel maar hoe compatible het is.....
http://microcontrollershop.com/product_info.php?products_id=2520
Zeker dat het een lpt-poort is? (mogelijk heb ik er ergens over gelezen)
Kan ook serieel zijn met DB25 en die printers zijn mogelijk iets gemakkelijker te vinden, epson bijvoorbeeld (tm295, ti88,...)
Wat hangt er nu aan?