Hoi…
Ik had een lichtverklikker in een alto uit 2001 gezet…maar deze ging kapot…nieuwe er in…ook kapot.. en nu de derde er ingezet.
Tijdens het testen doen ze het gewoon goed …. maar als het na verloop van tijd voorkomt dat het licht wordt vergeten uit te zetten ( accu leeg de dag er op) dan wordt er niets gehoord…dus ook niet heel even waarna het ding de geest geeft ofzo. Dit is dus heel vreemd …
Er zitten een rode en een zwarte draad aan en de rode draad heb ik bij de eerste poging aangesloten op de rood-gele draad van de verlichting en de zwarte draad op de deurschakelaar waar verder alleen de draad loopt van de binnenverlichting. Getest een aantal keer en dit ging prima. Een paar dagen later bleek hij toch kapot te zijn gegaan en het kleine ronde ‘zoemertje’ was helemaal vervormd. Deze was dus gloeiend heet geworden en uiteindelijk doorgebrand. Ik heb echter niets gehoord.
Ik heb er dus een nieuwe ingezet en nu de rode draad aangesloten bij de koplamp op het stadslicht en de zwarte op de deurschakelaar. Ook dit keer werkte hij goed maar de buurvrouw, waar de auto van is, vertelde mij later dat ze vergeten was het licht uit te zetten en haar accu leeg stond nu en ze had helemaal niets gehoord.
Kortom…hij was weer stuk.. maar dit keer dan niet gesmolten . ( ik meet overigens nu een weerstand van 4.7 kOhm tussen de rode en de zwarte draad van het kapotte ding)
Ik zou niet weten wat ik verkeerd zou doen. Plus op het stadslicht en min op de deurschakelaar. Daar kan ik toch weinig fout mee doen? Zou het zoemertje wellicht niet van een goede kwaliteit zijn en/of de spanning gewoon niet aankunnen soms? Hij komt wel uit een automaterialenzaak en is geschikt voor 6 volt tot en met 12 volt.
Zou het plaatsen van een weerstand of iets dergelijks kunnen helpen om dit te voorkomen? Het ding maakt enorm veel lawaai dus hij mag zeker, wat mij betreft, letterlijk een toontje lager zingen als dit het geval zou zijn na het plaatsen van een weerstand o.i.d.
Ik ben heel benieuwd wat jullie hier van denken..
gegroet,
Arthur
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
kan me dat jankding nog herinneren van een alto uit 89, dat licht vergat je niet snel uit te zetten. de deurschakelaar als die vies was wilde weleens de zoemer laten haperen overigens.
de koplampen zijn in de plus geschakeld?, plus van de koplampen af en je gaat de buzzer via de binnenverlichting licht laten zoemen omdat die lampen aan de plus hangen continu.
de buzzer via een diode schakelen kan helpen, via lampen kunnen er geen serieschakelingen ontstaan dan.
Bedankt 'Testman' voor je reactie.
Ik had vergeten te zeggen dat ik er nu weer een nieuwe ingezet heb en nu precies zoals de eerste keer... dus de rode draad op de rood-gele draad vlakbij het zekeringkastje onder het dashboard en de zwarte draad nog steeds op de deurschakelaar.Er zitten drie draden, waar onder de rood-gele waar ik de rode draad op heb aangesloten, bij elkaar in een plastic omhulsel wat uit de kabelboom steekt naast het zekeringkastje.Heb ik wel de juiste rood-gele draad gekozen?
Wat kan ik nu het beste doen?
Als er een diode tussen geplaatst moet worden .... wat voor een diode moet dit zijn dan en waar plaats ik deze dan.... tussen de zwarte draad of tussen de rode draad van het buzzertje... en welke kant moet het witte 'ringetje' op wijzen van de diode...richting buzzer of de andere kant op?
groet,
Arthur
Willie W
Golden Member
Als je de diode in de rode draad zet dan de ring richting de Buzzer.
Een 1N4004 of 1N4007 voldoet prima.
[Bericht gewijzigd door Willie W op (21%)]
Bedankt....Testman...dat zal ik doen. En de rode draad ...weet je ook of ik die goed heb aangesloten... dus op die rood-gele draad?
ps: Ik heb hier een 1N4005 en een 1N4003S liggen. Kan ik één van deze twee ook gebruiken?
gr,
Arthur
[Bericht gewijzigd door karthur8 op (25%)]
Ik heb goed nieuws en slecht nieuws. Eerst het slechte nieuws: Ik was bij de buurvrouw en deze vertelde dat het buzzertje rare geluiden maakte als je de auto startte. Ik heb de auto gestart en er naar geluisterd...het buzzertje maakte inderdaad een soort van hikkerig geluid... alsof het buzzertje een 'schorre stem had'. Het buzzertje was ook uit zijn behuizing gevallen...nou ja...gevallen...meer er uit gesmolten. Het buzzertje zat vast in zijn behuizing met lijmpistool-lijm en dit was gesmolten waardoor het buzzertje er uit gevallen is.
Nu het goede nieuws ( hoop ik dan)
Ik heb de diode 1N4005 er tussen gezet. Het rare geluid is nu weg als je de motor start en het lijkt er op dat hij nu wel goed werkt. ( hij was nog niet doorgebrand dus) De 'kolere herrie' welke het buzzertje eerst maakte is nu gereduceerd tot een geluid wat zeer acceptabel is en niet direct de gehele buurt wakker maakt.
Ik weet niet of de diode 1N4005 er tussen mag blijven zitten . ik wacht dus nog even je reactie af af 'Testman' wat dit betreft.Ik zal gelijk even controleren morgen of hij nu ook niet meer zo warm wordt. Het lijkt er op dat het buzzertje veel te veel stroom kreeg te verduren aangezien hij zo een enorme herrie maakte en nu niet meer dus.
gegroet,en bedankt tot zover.
Arthur
Bert_Camper
Golden Member
De diode voorkomt dat de spanning met verkeerde polariteit op de buzzer komt, waardoor die kapot gaat. De diode kan zeker blijven zitten en de buzzer moet niet voelbaar warm worden.
Groeten, Bert
Bedankt Bert....
Dat is goed nieuws. Ik zal nog nakijken of deze niet te warm wordt meer. Er is nu in ieder geval ook een reden aanwijsbaar en dat geeft goede hoop.Ik zal morgen laten weten hoe het afgelopen is.
gegroet,
Arthur..
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Is het een zelfbouw ding eigenlijk? In dat geval is een schemaatje hier wel even handig. Diode voorkomt ompoling (dat zou er toch gewoon in moeten zitten!), maar in autos komen ook enorme spanningspieken voor. Daar moet ie ook nog tegen kunnen, diode of niet.
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Waarom los je dit probleem op met een pieper?
Persoonlijk zou ik er een relais tussen zetten op de contactdraad en eventueel daar een extra schakelaar tussen. Hierdoor gaat de verlichting automatisch aan en uit door de sleutel. Door de extra schakelaar kan je nog kiezen of je de stads/dag verlichting aan wilt of de nachtverlichting.
Het is er zo eentje als hier onder. Gekocht bij een automaterialenzaak. Hij is voor 6 tm 12 vol:
Heeft het nog zin om er een weerstand tussen te zetten i.v.m die hoge spanningspieken of heeft dit geen zin?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (33%)]
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Als ik bedenk hoe veel herrie het ding maakte en dit vergelijk met het bescheiden piepje wat het ding nu voortbrengt kan deze wel een aardige stroompiek aan denk ik ook.
Oke dan....het ziet er naar uit dat het probleem is opgelost.
Het buzzertje wordt niet warm meer en het gelijkt er op dat hij doet waarvoor hij gemaakt is nu.
Zo een relais als waar 'MAH' op doelt lijkt mij wel interessant om in mijn eigen auto te gaan bouwen... maar dan zodra er geen hagelstenen meer uit den hemel ter aarde storten en de temperatuur wat aangenamer is geworden.
Allemaal heel hartelijk bedankt voor jullie hulp.
gegroet,
Arthur
Willie W
Golden Member
Thevel
Golden Member
Met de diode zal het nu wel goed gaan denk ik.
Maar nog ff een uitleg voor de TS zodat hij begrijpt wat er waarschijnlijk mis gegaan is.
Waarschijnlijk heb je de zoemer aangesloten volgens het bovenstaande schema.
Als beide schakelaars gesloten zijn gaat de zoemer netjes zoemen, de plus van de zoemer is verbonden met de plus van de accu, de polariteit op de zoemer is dus in orde.
Als beide schakelaars geopend zijn gaat het mis, zoals je ziet word de min van de zoemer via de binnenverlichtingslamp verbonden met de plus van de accu en de plus van de zoemer via de verlichting met de min.
De polariteit op de zoemer is nu dus verkeerd, heel even zal de zoemer dat wel overleven maar na langere tijd zal deze kapot gaan, maar daar was je al achter gekomen 
De oplossing met de diode zoals de anderen voorstelden.
De diode "blokkeert" de stroom als beide schakelaars geopend zijn.
Dit alles ter info, het is nu misschien wat duidelijker voor je.
Om het lastig te maken: Japanners hebben ook de eigenaardigheid om voeding op de lamp te zetten, en de massa te schakelen 
Hoi ik heb je schakeling uitgebreid, waarbij het probleem van de binnenverlichting is opgelost. Je voegt een relais toe dat schakelt de buzzer uit, zodra je contact maakt. Dus ook de binnenverlichting gaat nooit piepen als je die aan zet tijdens het rijden.
Op het moment dat de sleutel
uit het het contact komt, dan pas wordt de pieper vrijgegeven. En ja ook dan zal hij piepen als de binnenverlichting schakelaar aan is, maar dat is geen issue, want je staat geparkeerd.
Ja Luke, ik heb er idd erg lang over na zitten denken, nachtenlang gepiekerd.... Hahaha.
Maaaar zonder gekheid ik heb deze post vorige week gevonden door op Het Internet (weet je dat is dat andere forum
te zoeken naar Lichtverklikker en ik heb een week later mijn probleem opgelost! Dankzij deze post.
Dus ik dank iedereen met of of zonder auto hartelijk voor de bijdrage. Leve Internet!
Op maandag 25 maart 2024 17:40:25 schreef hobby luke:
Wie weet heeft die de auto nog na 8 jaar
Scherp niet gezien. Ik vond het wel een spannend draadje, een beetje knutselen aan de auto van de buurvrouw waar de hele tijd dingen smelten. "Buurman, nu zijn mijn banden en heel het interieur ook gesmolten, en mijn accu is weer leeg!"