Heb nog een "beetje moeite" met het gevoel bij koppelingen. Vaak iets te vast denk ik, maar ook hier geldt "oefening baart kunst".
Probeer het nu als volgt, niet te strak (piepen is stoppen) en dan strakker als het nog lekt.
Dat doe ik door te testen op 2, 4, 6 en 8 bar. Ja hij heeft al even gelopen, telkens een beetje, wil zeker weten dat alles goed is. Zodra ik klaar ben laat ik hem even goed lopen en tap ik nog 1x de olie af.
Hoewel geschikt voor 10 bar, moet ik de pressostaat nog instellen en ga ik voor 8 bar.
Het gereedschap werkt veelal op 6 tot 6,5 bar en dat doe ik dan met de drukregelaar.
Zo spaar ik de boel een klein beetje en scheelt dat de motor en compressor telkens de druk naar 10 bar moeten brengen.
Ik geloof dat de grote veer in de pressostaat voor zowel afslaan als inschakelen is en de kleine veer alleen voor afslaan, helemaal begrijpen doe ik de werking echter niet.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je kunt toch ook 15mm kachelbuis nemen? goedkoper en heeft de bouwmarkt ook. je hebt er wel een andere buigtang voor nodig doorgaans. koperbuis heeft een schuifblok op het buigijzer, en ijzer heeft een rolletje..
was de oude buis rot dan? zo te zien alu buis..
knelkoppelingen monteren met een drupje olie! Als het piept en knarst =niet goed, de boel moet lekker op zijn plek kunnen glijden.
En altijd een halve slag voor het afbreken stoppen 
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (18%)]
Mij is verteld (dacht hier) dat cv buis knalt en koper scheurt.
Het alu pijpje wat er tussen zat, was niet goed geknelt. Ringetje zat los en corrosie (koper op alu, elektrolyse?) maakte dat ik het wilde vervangen.
Alleen de alu buis en bijhorende knelringen waren geen standaard 15 maar 14mm. De gewone ringen passen dus niet, vandaar nu een verloopring met knelkoppeling 15mm direct in de tanks.
Daarmee dus direct het probleem dat er een nieuw buisje gemaakt moest worden.
Cv buizen ga ik wellicht nog een frame van maken, maar zo zonder doet 'ie het ook prima!
Hii loopt een heel stuk stiller dan zo'n hobbyding, ben er erg blij mee!
Alleen nog even de drukregelaar nakijken, dit lijkt geperst en lekt iets. Wellicht vervangen dus.
Ook even een luchtfilter bestellen en dan gaat het volgens mij helemaal goedkomen.
Heeft er nog iemand tips m.b.t. de pressostaat afstellen? Want ik krijg wel de gewenste inschakeldruk (grote veer) maar niet de juiste afslagdruk (8 bar, kleine veer) afgeregeld.
Ik weet dat het verschil zo'n 1,5 bar (minimaal) is vanuit de handleiding.
Zou deze dan toch niet meer goed zijn dat ik het niet in orde krijg?
Overdrukventiel heb ik op 8,5 bar staan en dat gaat hoe dan ook wel goed.
Handleiding is duidelijk, maar toch lukt het niet 
Zoals ik het begrijp:
Moer 1 lossen, moer 2 instellen tot de gewenste inschakeldruk is bereikt, moer 1 vastdraaien tot de gewenste afslagdruk is bereikt.
Ik heb de compressor op 8,1 bar gezet en ben dan met moer 1 aan het kloten ,maar ik zie hem op geen enkel punt het contact verbreken...
testman
stel de afslag eens helemaal terug en dan langzaam weer hoger zetten. het kan zijn dat de afstelling logaritmisch is en je al voorbij de 12 bar bent uitgekomen door het vele draaien.
Reeds gedaan en lijkt mij zeker logaritmisch ondat beide veren naar beneden drukken waar het membraam door de druk naar boven drukt. Vandaar waarschijnlijk de volgorde eerst schroef 2 en dan schroef 1 afstellen.
Ga opnieuw opnieuw beginnen 
testman
de overdruk op 8,5 bar zetten kan krap zijn, de afschakeldruk wil naarmate temperatuur en trilling nog weleens varieren. vaak leveren standaard compressoren van 8 bar tussen de 7,5 en 8,5 bar, afhankelijk van omgevingtemperatuur en trillingen van de motor.
Inmiddels is het met veel geduld aardig gelukt.
6 bar aan, 8.2 af, 8.5 overdrukventiel.
Alleen het reduceerventiel zit wat houtjetouwtje in elkaar omdat de originele lekte. Dus de oude van airpress gepakt waar 1 schroefdraad kapot was, dat uiteinde afgeslepen, m12 draad getapt, boutje afgeslepen tot 15mm lengte (ivm anders overlappen andere doorgang) en deze even tijdelijk gemonteerd.
Op een origineel luchtfilter na is hij gebruiksklaar!
Thanks allemaal 
Ik heb geen verstand van pijpen buigen, maar zou het niet met een slang oid.kunnen?Ik heb laatst mijn wc stortbak ook met een flexibel stukje slang aangesloten...Ik had hetzelfde probleem als TS, een hele hoop kromme stukken koperpijp. 
testman
zo'n kraanslang met die stalen omvlochten mantel en vaste geperste koppelingen? dat werkt met waterdruk van 2 bar wel, maar niet zeker met 8 bar..
van tank naar tank zou gewapende slang nog kunnen miss, maar van de kop naar de tank zeker niet..
maar idd is het buigen van buis gewoon een kwestie van vaak doen/ervaring. ik doe dat zelf ook niet zo veel met pvc buis, is er een exotisch bochtje nodig vraag ik het een collega die een paar km buis op een jaar erdoor jagen. 3 seconden werk voor hun..
Goed om te lezen dat ik niet de enige ben haha.
Het had in dit geval ook met 2 slangtules en een stukje (perslucht) slang aangesloten kunnen worden omdat deze leiding niet warm/heet wordt.
Maar sowieso als ik iets in mijn hoofd heb.. had ook al een buigtang en koper gekocht dus moest het proberen.
En hé hoe moeilijk kan het zijn
haha
De instructie is duidelijk, en zal best kloppen (maar misschien niet van toepassing op mijn el cheapo buigtang)
Hoewel ik nu wel 2 varianten van de instructie heb gezien en 1 heb geprobeerd. Het buigblok opmeten doen ze in de foto instructie vanaf de as naar boven (begin buigblok) en bij de video vanaf de buis naar voren (halverwege buigblok) om de straal te bepalen. Misschien nog eens proberen als ik tot rust ben gekomen 
Sander, je kunt het ook nog met een 'proefbocht' proberen.
Gewoon een stukje dunwandige stalen of koperbuis nemen, waar je een 90 graden bocht in trekt.
Du moment dat ie nog in het buigijzer zit, teken je op de buis de posities van de haken af.
Deze proefbocht kun je dan gebruiken om de positie van je buigijzer voor de volgende bocht op de andere pijp over zetten.
Dat had inderdaad ook nog moeten lukken. Maar inmiddels heb ik de eerdere tip van de rechte koppeling opgevolgd haha.
2 bochtjes gemaakt en aan elkaar gekoppeld 
Is niet zo mooi, werkt prima!
Laatste vraag, dan stop ik er mee 
Waar haal ik een luchtfilter element vandaan?
Afmetingen zijn:
Binnendiameter 40mm
Buitendiameter 65mm
Hoogte 47,5mm
Kan weinig tot niets vinden.
Er zat schuimrubber in, nu tijdelijk ook weer maar een papieren filter lijkt mij aas steviger.
Alternatief is zelf een plastic casing maken en het schuimrubbers vervangbaar maken.
Filter is heel erg lastig te vinden, niet op internet in ieder geval en zeker niet in exact de juiste maat.
In America wel te vinden maar verschepen òf niet naar NL òf voor 4x de prijs van een nieuw filter.
Dus dan zelf maar aan de slag, het is niet mooi, wel functioneel!
Sluit netjes aan, schuim iets laten uitsteken t.o.v. het ondersteunende plastic element en zit er goed strak in.
Hiermee sluit ik het topic af 
Bedankt allemaal voor de input en hulp!
(Het zwarte komt door het wegbranden van de laatste friebeltjes, alles is gevijld, geschuurd en toen even met de aansteker er langs + gewassen).