Ik probeer mijn Prema 5000 DMM te calibreren volgens de manual. Dat gaat prima, tot de laatste keer 'CAL' drukken.
Daarna zou de nieuwe waarde opgeslagen moeten zijn, maar na een paar seconden komt de oude waarde weer terug?
De switch op de achterzijde staat tijdens calibreren op 'CAL', en de backup batterij is in orde.
Heeft iemand de calibratie al eens voor elkaar gekregen? (ben ik soms wat vergeten?)

Volgens mij heeft GuidoB deze meter ook, en is met de calibratie bezig geweest (in mijn lab)

Klopt inderdaad. Hoe groot is de afwijking? Het ding gebruikt de ingevoerde waarde om een calibratie factor te berekenen. Vervolgens wordt die dan gebruikt bij de metingen. Die waarde is altijd een afronding. En die zie je dan weer terug. Je voert b.v. 10.00000 in en je ziet dan 9.99998 als resultaat.

Sinds de laatste Jutberg heb ik er twee :) Heb nu de onderdelen besteld (caps, batterij) om deze aan de gang te houden. Ook ga ik nog een IC toevoegen wat power en chip enable gaat regelen voor de RAM met calibratie data. Heb ik bij de 1e ook gedaan nadat deze de calibratie data was vergeten (RAM IC en batterij nog prima; waarschijnlijk even een slecht contact in het standaard IC voetje). Beide meters zijn nog met 2114 RAM ICs.

Dan maar eens kijken hoe ik ze weer gekalibreerd krijg ;)

Ik heb een referentie die 2.49942v geeft. De meter geeft aan: 2.50324v.
Ik verander dat in 2.49942, druk op 'CAL', en een paar seconden later staat de oude waarde 2.50324 gewoon weer op het display... :)

Er zit een checksum op de RAM, lijkt me dat die niet kapot is. Je zit wel erg ruim onder de 50% van de range (2.5 van de 20).

Ik zou de waarde die je invoert met kleine stapjes ophogen. En dan eens kijken wat het effect is op de gemeten waarde. Op en gegeven moment moet je een stapje zien in de meting als de calibratie factor met een minimale stap ophoogt.

En dan eens in de manual kijken naar de specs of het binnen de marges is :)

Heb je de manuals? Ik heb verschillende, ook Engels. Er zijn ook verschillende uitvoeringen. Met losse 2114 RAMs of met één grote.

Mijn nieuwe is zonder scanner. En meet dus tot (ik meen) 1000V. Ik moet de ROM nog uitlezen en dan een nieuwe branden voor mijn eerste Prema. Daar is de scanner kaart uitgehaald, maar de software weet dat niet. Dus gaat die maar tot 250V.

Ik heb Engels en Duitse manual. Het vreemde is dat na 2 seconden exact dezelfde waarde weer verschijnt.
Volgens de manuals moet er dan 'CAL' komen en moet de meter een nulpuntsijking gaan doen. Dat doet hij ook niet, gaat terug naar normale meetstand.
(CAL en meetwaarde flitsen nog wel om en om, maar dat hoort zolang de schakelaar achterop op 'CAL' staat.)

Het lijkt of de meter gewoon uit de routine springt (door een fout?), alleen raar dat ik geen enkele foutmelding krijg...
Zonder calibratie werkt 't ook wel voor normaal gebruik, maar dan heb je weinig aan 6.5 digit precisie... :)
(mijn Philips PM2528 ging wat makkelijker; even aan potmetertje draaien en klaar...)

De batterij die erin zit is uit 1983 en blijft zelfs bij belasting boven de 3 volt. (en dat na 33 jaar... :) )
Ik heb de versie met scanner erin. Calibreren doe ik zo:

- schakelaar achterop op 'cal'
- druk [2nd] en [cal]
- met up/down toetsen nieuwe waarde erin zetten
- op [cal] drukken
- na een tijdje schakelaar achterop weer op 'meas' terug gezet.

[Bericht gewijzigd door Arco op (11%)]

Nullen gaat niet automatisch, staat ook niet zo in de Engelse manual die ik heb. Wel een stukje dat je dat moet doen als je de originele waardes terughaalt uit de ROM (uit/aan met schakelaar op CAL). Maar ik denk dat je zo'n zero-ing ook moet doen als je een normale calibratie uitvoert. Met de switch achterop in de CAL positie, zodat de waardes kunnen worden weggeschreven in RAM.

Als het ding inderdaad de calibratie uitvoert (terugtellen na het indrukken van CAL na invoeren nieuwe waarde), dan klopt de procedure. En CAL is hier alleen de CAL button, niet function-CAL waarmee je begint. Anders wordt er niets opgeslagen inderdaad (alles behalve CAL, Up en Down is abort).

De switch is alleen de RAM write protect en bovengenoemde reset to factory parameters.

Terugtellen doet 'ie dus ook niet. Alleen 2 seconden display uit en oude waarde weer erin...

Probeer eens met P1 op 1-6 of 10 seconden..

:)

Het lukte ineens een keer! (met P1 op 1-6). Hij begon na cal af te tellen. Ik had zomaar even wat ingevoerd, dus de waardes klopten niet.
Ik dacht 'nog even goed zetten', en nu lukt het weer niet meer...

(wijst nu bijna het dubbele aan... :( )
Ik ga nog maar wat stoeien ermee...

Gevonden!
Fout zat niet in de meter, maar in de manual... :(
Na het invoeren van de nieuwe waarde moet je niet op [CAL] drukken, maar op [2ND/ENTER]. Misschien nieuw type firmware? (het is ook wel logischer)
Op eprom staat 6.77 als versie

Ook de digit selectie als in de manual beschreven klopt niet. Daar staat dat je met de 'down' key de juiste digit moet kiezen, en dan kort wachten tot het digit begint op te tellen.
Je kunt dan wachten tot je een ons weegt... (je moet eerst de 'up' key drukken)

Resultaat is nu tenminste weer goed. (referentie 5.00037v):

Zo te zien wel ja, verbeteringen. Bij mij begint die meteen te tellen als je een digit selecteert. Alleen als je heel snel bent springt die naar een volgende. Voor als de digit al op de goede waarde staat. Anders zit je steeds tot 10 te tellen...

De laatste versie is 67.7 (volgens een mailtje van Prema). Zo te zien heb je inderdaad de laatste versie.

Ik neem aan dat je dan ook een pcb hebt met 1 RAM IC, in plaats van 3x een 2114? Je ziet aan de foto dat het ding moderner is dan mijn versies. Opdruk en banaanbussen zijn net anders.

Goed dat het gelukt is.

Er zit 2x 2114 in. (ze zijn 4 bits, dus dat moest ook wel in een 8 bits systeem...)

Ja en nee. Dan wellicht een uPD444 en 2x een 2114.

Bij mij is dat bij één meter 2x een 2114 en 1x een 21C14, bij de andere 3x een 21C14. De uPD444 is hetzelfde als een 21C14.

Als het goed is zitten er drie RAM ICs op een rijtje en die naast de ROM heeft battery backup.

De calibratie RAM is maar 4 bits, alleen D0-D3 worden gebruikt. Dus 1 CMOS RAM IC is voldoende (CMOS vanwege het stroomverbruik, 2114's zijn wat dat betreft grootverbruikers).

Ik heb overigens de nieuwe batterij binnen, nu nog wachten op de rest. Batterij was apart verzonden en paste door de brievenbus. Pakket met andere onderdelen (ook CO voeding) gaat op herhaling.

De verbeterde battery-backup met een Dallas supervisie IC (van meter 1 met al een nieuwe batterij):

http://members.home.nl/baltusg/PREMA5.jpg

Zit inderdaad een ander type in als 3e: TC5514A... ;)

Da's hetzelfde als een CMOS 2114..

Zo te zien ook hier slechte IC voetjes. Bij mij heeft dat een keer geleid tot een slecht contact bij de calibratie RAM (de kast nodigt uit tot mishandelen). Weg correcte inhoud.

Vandaar de bodge met het Dallas IC, waarbij vcc, gnd en chip select rechtstreeks zijn bedraad. Uiteraard kan het dan nog steeds misgaan met uitlezen (slecht contact data/adreslijn), maar de data kan dan niet zomaar kwijtraken. Voor nummer twee heb ik nog een soortgelijk IC liggen. Eens kijken of dat ook kan worden gemonteerd zonder permanente wijzigen.

Jammer dat je een scanner hebt. Anders was ik wel geïnteresseerd in de ROM inhoud. Nu ga ik de ROM van nummer twee copieren voor nummer één, kan die ook tot 1000V. De scanner kaart heb ik gedemonteerd.

Ik neem aan dat de meter niet zelf 'ziet' dat de scanner verwijderd is?
Ik heb alleen de displays vervangen door wat recentere HP broeders... (de oude zijn wat zwak en hebben zo'n typische donkerrode 'jaren '70' uitstraling...)

Nope, dat wordt niet gezien.

[Bericht gewijzigd door guidob op (86%)]

Vandaag Prema no.2 onderhanden genomen. Kleinere elco's vervangen, batterij gewisseld en een Maxim IC erin wat omschakelt tussen vcc en batterij en chipselect blokkeert in batterij modus. Hetzelfde als dat Dallas IC in nummero uno, maar die waren op :) Werkt ook prima.

http://members.home.nl/baltusg/PREMA6.jpg

Uiteraard ook de ROM uitgelezen.

Let niet op de aarde draad. Die ligt los op de print en is voor de deksel.

Waarvoor is die wijziging eigenlijk? Batterij in mijn meter is na 33 jaar nog prima, dus (nog meer) stroom sparen is niet echt nodig...
(en mijn meter staat meestal zonder netspanning, dus gebruikt de batterij)

Mooie meter trouwens, met een heuze 6502 CPU, dat maakt de meter extra cool.

De 4mm dikke diecast behuizing (de hoeken zijn zelfs 15mm) is ook wel opvallend, zo stevig heb ik nog zelden een meter gezien... :)
(kun je rustig met een auto overheen rijden zonder veel problemen...)

Bij mijn 1e meter was op een gegeven moment de calibratie inhoud van de RAM verdwenen. Batterij nog goed en ook de RAM was nog goed. Dan zie ik twee redenen waarom die kan verdwijnen.

Of een slecht contact doordat ze slechte voetjes hebben gebruikt. De behuizing van de meter nodigt uit tot wat minder voorzichtigheid. Of de stock constructie zonder zo'n monitor IC laat het toe dat er toch in de RAM wordt geschreven bij power off. Dat laatste zou uiteraard nooit mogen bij design.

Optie één oplossen is een ander voetje plaatsen. Optie twee is zo'n monitor IC gebruiken. En door de constructie denk ik beide opties te voorkomen. Ik denk dat Prema zijn werk wel heeft gedaan en dat het ontwerp goed is. Dus dat het een keer slecht contact is geweest. Maar omdat ik toch wat van die monitor IC's heb liggen heb ik ze maar gebruikt. Beetje prutsen is af en toe leuk en het kan worden teruggedraaid.

Overigens is mijn tweede meter rijkelijk voorzien van fabrieks modificaties. Op beide printplaten.