Ooit ging een apparaat vele jaren mee

Dit topic is gesloten

Op 21 mei 2016 11:38:10 schreef daandc:
[...]

Toch zijn die mensen er degelijk wel!!

[....]
En mijn kameraad die houd van technische snufjes dus regelmatig hangt er daar weer een andere dus voor de andere weer het sein om mee te doen .

Ik doe er niet aan mee het oude moet eerst op !!!!

Duidelijk klanten van de Mediamarkt >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

met een leasebak heb je niet zo snel iets, worden standaard bij de dealer onderhouden, dus men kijkt niet op een nieuwe pakking of half uur meer werk.

pa reed vroeger leasewagens, veel verschillende gehad, rotte accu en uitlaat nooit gehad, altijd diesel en veel lange afstanden rijden. wel distributie riem kapot geknald bij een 92' ford die daags ervoor vervangen zou zijn. die garage verloor vrij snel erna ook het dealerschap vanwege dat soort fratsen.

toen ( begin 80's tot eind 90's ) werd een leasewagen bij 3 jaar of 150K vervangen. dat was maar goed ook, want achterin kon je elkaar bijna niet meer verstaan eenmaal over de 100K heen, er kwam steeds meer resonantie van lagers ed als je op de snelweg zat, pa reed ook standaard 50Km/h in z'n 5e versnelling wat bromde als een gek achterin.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 21 mei 2016 10:29:30 schreef evdweele:
[...]Ik heb daar een heel duidelijk idee over.
Chassis totaal doorgeroest met gaten in de kokerbalken, of een motor die 1 liter olie op 50 kilometer verbruikte.
Dat soort reparaties ben ik nooit aan begonnen omdat ik daar noch de ruimte, noch de gereedschappen, noch de kennis en kunde voor had en heb.
Ik reed altijd mijn auto's op totdat het echt niet meer kon omdat ze onveilig werden of omdat de motor zo slecht was dat je er net zoveel olie als benzine in moest gooien.

tja, vraag me dan toch af waarom ik dan die oldtimers heb die NIET doorgeroest zijn of GEEN liter olie verbruiken op 50km...
en zo goed werd mijn escort toch ook niet achtergelaten
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/escort3/640/001.jpg
en de bodem na 40jaar bijna. buiten wat vliegroest waar de platen eindigen, zitten er geen gaten in. bodem nooit ingespoten geweest, dit is originele lak
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/escort3/640/PICT3466.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 21 mei 2016 11:44:18 schreef joopv:
Een aanzienlijk deel (*) van alle nieuwe auto's zijn zakelijke lease auto's. Die worden na 4 / 5 jaar of 160.000km weer vervangen door een nieuwe.
* volgens hier zo'n 35%

En alleen dat al, maakt dat veel milieumaatregelen voor particulier autobezit onzinnig zijn. Er is altijd minstens 35% van het wagenpark dat jonger is dan 5 jaar. Eerder richting 50% als je de vervangingsmarkt meeneemt.

Edit @joopv hieronder: duidelijk iets minder dus, maar alsnog 50% jonger dan 10 jaar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pa3gws

Golden Member

Tja mijn auto mag sinds begin dit jaar op een brommer rijden. :-p
En daar hangt zelfs de originele uitlaat nog onder.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Hoeben

Golden Member

Hier: Toyota Hi-Ace uit 1999, 512.000 kilometers. Tot 2 weken terug volledig zonder problemen. Nu helaas de radiator vervangen. Maar dan nog, het is bijzonder. En het geeft de instelling weer waarmee Toyota bouwt.

En dan een bedrijf waar ik een klus deed:
Daar werd een test uitgevoerd voor een goedkoper mechanisch onderdeel (lees: uit China) voor een apparaat dat toch zeker 15 jaar hoort mee te gaan. De doelstelling: hij moet het net de garantietermijn van 2 jaren volhouden. Dat is dus wel degelijk bewust, een dergelijke keuze.

een hiace van dik 15 jaar terug ja, die zijn nog wel degelijk.. wat na 2001 kwam ging meteen een stuk vaker stuk, toen de boordcomputer kwam begon de ellende bij toyota. de opvolger van de hiace worden bij peugeot gebouwd, die kunnen vooral elektrisch niets degelijk bouwen. de oude hiace busjes zijn nogal gewild, zeker het lange model ervan. doen vlot 4800 euro in complete staat.. hiace mochten in europa niet meer omdat ze niet zuinig genoeg waren en de hoge prijs was ook een reden dat toyota ermee stopte.

een aantal collega's rijden er nog mee, het licht roestige deukjes uiterlijk bepaalt dat die bussen het eerste eruit zullen gaan, maar het onderhoud zeker niet. merendeel heeft dik 300K gereden en nooit problemen.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 22 mei 2016 22:18:37 (10%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hoeben

Golden Member

Die autos noemen ze pro-ace. Maar dat zijn helemaal geen Toyota's. Ze zijn 100% peugeot, onderstel, motor, alles. Alleen het plaatje achterop is anders. Ik heb er een keer ingezeten en meteen afgekeurd.

Voor mijn -hiace is door die bekende site die autos opkoopt al 3750 euro geboden. Maar ja, dan moet ik iets anders kopen. Met flinke trekkracht voor de grote aanhanger naar de radiobeurzen, 2.5 ton of zo. En lekker hoog zitten. En dan nog een redelijk verbruik.

Ze gaan nu wel echte Toyota's bouwen op een speciale productielijn in de Peugeotfabriek. Maar ik weet nog niet of dat wel iets wordt. Op zich is Peugeot niet verkeerd van kwaliteit, maar het is geen Toyota.

Ik zou Transit zeggen als je om een vervanger vraagt, maar die zijn ook niet meer van de kwaliteit die ze in de jaren '90 hadden, heb ik begrepen. Denk dat je het beste kunt kiezen om die Hi-Ace richting een miljoen kilometer te rijden en dan pas aan export naar Afrika moet beginnen te denken :)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 22 mei 2016 22:17:40 (34%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Toch draait mijn Scudo'tje (Fiat) van 2003 nog als een zonnetje, schakelt lichter dan zijn zusjes van Peugeot en Citroën :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Op 21 mei 2016 08:27:59 schreef fcapri:

waarom ze vroeger een auto wegdeden, geen idee.

Ik wel. De meeste wagens roesten "vroeger" op zes à acht jaar helemaal weg, dus als je er nog iets voor wou deed je hem sneller weg. Er waren wel eens modellen of reeksen van modellen die het langer volhielden, maar daar zat geen logica in. (heb ooit een fiat 126 gehad uit 1975. die wou niet roesten, maar alle daarvoor en daarna geproduceerde versie waren op enkele jaren weg)

Vanaf 1986 werden de meeste wagens gegalvaniseerd en de carroserie kan nu beduidend langer mee.

@ Ed vd Weele Kooten en DeBie hebben er een liedje over : de mijne is groter dan de jouwe. (hoe de buur aanzet tot het kopen van een nieue wagen)

groeten

Kris

ik ken de verhalen van familie en kennissen wel uit de 70's en 80's. wagens die je kocht hadden na 3 jaar al duidelijk roestplekken. men deed het proces indertijd niet helemaal goed met het oud ijzer wat een auto werd. blikjes die niet heet zat waren gestookt met hersmelten werden al snel een grote rotte plek in het koetswerk..

een fiat 127 die kennissen hadden was na 3 jaar al zover dat met rijden door een plas water de bijrijder natte voeten had. benzine motoren hadden met 150K wel erg veel gelopen indertijd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 21 mei 2016 11:38:10 schreef daandc:
[...]

Toch zijn die mensen er degelijk wel!!
Ik doe er niet aan mee het oude moet eerst op !!!!

klopt, ik ben er op mijn werk weleens op aangesproken.
MT-lid, goede baan, enz enz, en waarom dan zo'n oude auto.

wel omdat de auto pas 14 jaar was met slechts 345.00 op de teller, geen roest en nog iedere dag startte. geen behoefte aan nieuw.

nu alweer 10 jaar een gelukkige zzp'er en werkt het precies de andere kant op. ervoor zorgen dat je auto niet nieuwer en groter dan die van de opdrachtgever is. met mijn 11 jaar oude V70, 495.00 is dat geen probleem.
gr A

Anoniem

Op 22 mei 2016 15:01:46 schreef Hoeben:
En het geeft de instelling weer waarmee Toyota bouwt.

Heb er 1 gehad en dat was er 1 teveel. Na 19 maanden had ik er echt de buik van vol.
Door mijn ervaringen met meerdere auto's van verschillende merken de laatste 20j kom ik tot volgende conclusie:
Als een auto de fabriek rijdend kan verlaten is voor de fabrikant de kous af. Kwaliteitscontrole bestaat niet, de dealers moeten het verder maar oplossen onder garantie.
Auto's zijn prachtige techniek waarvan dealers niet de kennis in huis hebben om de problemen ervan op te lossen. Al zeker niet als OBD uitlezing geen fout aangeeft of een storing zich sporadisch voordoet.
Als ze al zin hebben om een probleem op te lossen. Enkel de verkoopcijfers zijn immers van belang voor dealer en invoerder.
Het maakt een merk geen fluit uit als je na 1x nooit meer voor hen kiest. Er komen wel weer nieuwe klanten overwaaien van andere merken want overal speelt hetzelfde liedje.
We kunnen immers niet zonder auto en de competitie om het grootste scherm voor het infotainmentsysteem zal nooit verdwijnen. :-)

niet helemaal waar, de merkdealers vonden het echt niet fijn dat iedereen vertrok met het onderhoud bij de dealers. sinds de economie omsloeg gingen steeds meer auto eigenaren naar een lokale garage want dat scheelt nogal in prijs. niet alleen uren maar ook onderdelen zijn bij de merkdealer 2x duurder.

dat merkdealers dat niet fijn vonden, was wel te merken aan radio reclames. allerlei hopeloze reclames van grote merken voor een apk voor 15 euro kwamen voorbij, of 0 rente of 2K op je oude bak erbovenop. wat nu vooral wordt aangeprijsd is de prive lease die dealers aanbieden. als men er zelf al mee komt, zit er flinke winst op, verdienen ze niet veel aan een extra wordt er met geen woord over gerept.. dat lage bedrag voor de apk maakt ze niks uit, maar wel een remschijf of schokdemper vervangen voor hun prijzen natuurlijk. net als bij veel dingen is dat een lokkertje om volk binnen te krijgen..

wat anoniem015 zegt klopt ook, merkdealers hebben niet zo'n zin/sjoege om iets uit te vlooien. ken een garage waar men van een aantal merkdealers de moeilijke gevallen krijgt omdat men daar gewoon beter in is als dat hun er in zijn.

sinds dit jaar komen er weer meer mensen hun achterstallig auto onderhoud laten maken, dat was ook al wat jaren teruggelopen wegens de bekende economie oorzaak..

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 20:01:41 (1%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De dealers krijgen nog een tik te verwerken bij de overgang naar elektrisch rijden.
Olie, bougies, filetrs etc en andere verbrandingsmotor onderdelen niet meer nodig.

Uiteraard zullen ze iets bedenken dat je naar de garage moet om je flux capacitor te laten calibreren :)

Anoniem

Op 23 mei 2016 00:27:03 schreef testman:
niet helemaal waar, de merkdealers vonden het echt niet fijn dat iedereen vertrok met het onderhoud bij de dealers. sinds de economie omsloeg gingen steeds meer auto eigenaren naar een lokale garage want dat scheelt nogal in prijs. niet alleen uren maar ook onderdelen zijn bij de merkdealer 2x duurder.

En toen vonden ze de garantie van 5j en langer uit.
De simpelste vorm van klantenbinding en betaald door?
Jawel ... de klant zelf ;-)

Op 22 mei 2016 22:33:07 schreef kris van damme:
[...]

Ik wel. De meeste wagens roesten "vroeger" op zes à acht jaar helemaal weg, dus als je er nog iets voor wou deed je hem sneller weg. Er waren wel eens modellen of reeksen van modellen die het langer volhielden, maar daar zat geen logica in. (heb ooit een fiat 126 gehad uit 1975. die wou niet roesten, maar alle daarvoor en daarna geproduceerde versie waren op enkele jaren weg)

Vanaf 1986 werden de meeste wagens gegalvaniseerd en de carroserie kan nu beduidend langer mee.

ik zit nu toch al een jaar of 15 in de oldtimers en ik merk net het omgekeerde.
de vroegere autos van de jaren 70 en begin 80 houden het heel goed vol. de generatie eind jaren 80, begin jaren 90 roesten zo weg

ik rijd nu al met de 4de escort mk2 nu, heb een keiharde 1e eigenaar 1.3automaat gehad uit . denk 1980-1981 dat die was en die was echt keihard.
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/escort/640/Pcdv1178.jpg
ik had die trouwens gekocht om te leren lassen.

ik heb nu nog steeds een 78'er mk2 die uit een veld kwam (foto hierboven). ik heb een 79'er mk2 gehad die ook keihard was (weer verkocht) en heb een rotte 76'er gesloopt die vanuit een boomgaard kwam http://fcapri.homelinux.com/fcapri/escort2/640/100_5187.jpg

ik heb nog met een opel ascona uit 1988 gereden en die was ROT ROT ROT na 12-15jaar.
ik heb 3capris in de garage staan van 1978-1979-1981. een sierra van 1983.
men broer heeft nog een escort gehad van begin jaren 90. nu mag jij mij eens zeggen hoeveel je er van die recent nog hebt gezien op de baan? die zouden nu oldtimer worden. jammer dat die al 10-15jaar uitgestorven zijn. (de blauwe ernaast is mijn 78'er capri die dag in, dag uit gewoon buiten op de oprit stond. die was dubbel zo oud als de escort toen)
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/capri2/gallery/uiterlijk/640/Pcdv0214.jpg

volgens mij zijn ze in de jaren 90 veranderd van plaatstaal of lakproces, want die autos roesten letterlijk weg terwijl je er naar kijkt. die oudere generatie hebben er minder last van

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

tja F, er zijn uitzonderingen, maar de gemiddelde wagen in de jaren 70 zag er na zes jaar niet meer uit vanwege de roestpokken aan de spatborden (van binnen uit) en de chassisbalken en werd al snel afgekeurd wegens onveilig.

mijn vader heeft 4 taunussen op rij gehad. Geeneen hield het langer uit dan zes jaar. Mijn moeder had eerst simca, kompleet drama. De eerste escort was ook goed voor zes jaar.

Als ik terugdenk aan Simca, Renault, Fiat, Alfa Romeo, Citroën enzv en hoe die eruitzagen na 5 à 6 jaar, dat zie je nu niet meer.

groeten

Kris

Jinny

Golden Member

Wat je niet moet vergeten, wat nu nog rijdt zijn de overlevers.
In de jaren '80 zat deze dame in het autobedrijf, en alles van 5 jaar of ouder was rot.
Je had alleen meer of minder rot.
Noem een voorbeeld, hoeveel Simca/Talbot 1100, 1307, 1510, Horizon of Solara's zie je nog?
Motorisch onverwoestbaar met de stoterstangen, maar als je hem nieuw kocht en op de oprit liet staan was er na 6 jaar alleen een hoopje roest over.

Honda in de vroege jaren hetzelfde verhaal.
Japan is zelfs overgekomen om te zien waar de klachten vandaan kwamen, in de winter.
Ze zijn zich rot geschrokken en de auto's werden nadien beter beschermd weggezonden.

Opel, het verschil B en C Kadett.
B was aanmerkelijk harder dan de C, en de D was helemaal een drama.
De E kon er ook wat van overigens.

Mijn 46 jaar oude B is voor de jaren nog opmerkelijk hard.
Maar dat is ook geluk.

En waar er een heleboel van geproduceerd waren, daar zijn statistisch gezien nu eenmaal meer overlevers.
Zelfs als er procentueel gezien minder overblijven.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

't Wordt wel erg off topic zo langzamerhand.
Opvallend is dat dit soort discussies meestal in auto discussies ontaard..... (Ik heb er ook aan meegedaan :o ;( )

Om weer enigszins on topic te komen: Naar mijn ervaring is een en ander misgegaan door de invoering van elektronica en computer in de auto.
Monteurs hebben geen know-how meer of vertrouwen meer op de uitslag van de ODB dan op hun eigen kennis en ervaring.
Voor die tijd kon een goeie sleutelaar mijn Eend zo afstellen dat hij een maximaal vermogen bij een minimaal brandstofgebruik leverde.
Nu is daar sjoemelsoftware voor nodig...:(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Mijn landrover uit 2000 heeft erg weinig last van roest, maar dat is niet vanzelf zo gekomen. Ik rij er vrijwel nooit mee in de pekel, dat scheelt enorm veel en als ik wel een keer door de pekel rij, dan wordt de auto na thuiskomst zo snel mogelijk grondig afgespoeld, met name de onderkant. Voor wie dit een tikje overdreven vind: het wordt geadviseerd in de gebruiksaanwijzing, zo'n mooi boek dat je gratis bij de auto krijgt en wellicht eens ingekeken wordt. Gut daar staat ook in dat je voor elke grotere rit even de vloeistofniveaus na moet kijken en of je bandenspanning wel goed is, ook die van het reservewiel.
Auto's zijn er voor het gemak, maar zoals met alle apparaten: het kan niet zonder onderhoud en liefdevolle aandacht (die mooie ronde spatborden kan je heel lekker aaien met een spons met sop. Er is personeel te vinden dat dit voor je kan doen, heel aantrekkelijk, dat heb je nou eenmaal met auto's).

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Shiptronic

Overleden

Een auto is toch ook een apparaat met electronica ;)

Dat is onder andere een van de redenen dat ze vroegtijdig op de sloop belanden. Economisch total loss, en bij een wat ingewikkelder storing is dat al snel. Computers/stuurapparaten die allemaal op elkaar aangemeld zijn, je komt bijna niet meer om een dealer heen. En daar gaat de rekening. Daardoor blijven de auto's voor die tijd ook langer rond rijden om dat daar zelf nog het een en ander aan te klussen is.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ja , maar het ging zo langzamerhand alleen nog over roesten en daar helpt elektronica geen ene moer aan. (Kathodische bescherming is bij een auto niet mogelijk, naar mijn weten).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Dit topic is gesloten