Ooit ging een apparaat vele jaren mee

Dit topic is gesloten


niet helemaal waar, de merkdealers vonden het echt niet fijn dat iedereen vertrok met het onderhoud bij de dealers. sinds de economie omsloeg gingen steeds meer auto eigenaren naar een lokale garage want dat scheelt nogal in prijs. niet alleen uren maar ook onderdelen zijn bij de merkdealer 2x duurder.

dat merkdealers dat niet fijn vonden, was wel te merken aan radio reclames. allerlei hopeloze reclames van grote merken voor een apk voor 15 euro kwamen voorbij, of 0 rente of 2K op je oude bak erbovenop. wat nu vooral wordt aangeprijsd is de prive lease die dealers aanbieden. als men er zelf al mee komt, zit er flinke winst op, verdienen ze niet veel aan een extra wordt er met geen woord over gerept.. dat lage bedrag voor de apk maakt ze niks uit, maar wel een remschijf of schokdemper vervangen voor hun prijzen natuurlijk. net als bij veel dingen is dat een lokkertje om volk binnen te krijgen..

wat cj tronics zegt klopt ook, merkdealers hebben niet zo'n zin/sjoege om iets uit te vlooien. ken een garage waar men van een aantal merkdealers de moeilijke gevallen krijgt omdat men daar gewoon beter in is als dat hun er in zijn.

sinds dit jaar komen er weer meer mensen hun achterstallig auto onderhoud laten maken, dat was ook al wat jaren teruggelopen wegens de bekende economie oorzaak..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De dealers krijgen nog een tik te verwerken bij de overgang naar elektrisch rijden.
Olie, bougies, filetrs etc en andere verbrandingsmotor onderdelen niet meer nodig.

Uiteraard zullen ze iets bedenken dat je naar de garage moet om je flux capacitor te laten calibreren :)

Op 23 mei 2016 00:27:03 schreef testman:
niet helemaal waar, de merkdealers vonden het echt niet fijn dat iedereen vertrok met het onderhoud bij de dealers. sinds de economie omsloeg gingen steeds meer auto eigenaren naar een lokale garage want dat scheelt nogal in prijs. niet alleen uren maar ook onderdelen zijn bij de merkdealer 2x duurder.

En toen vonden ze de garantie van 5j en langer uit.
De simpelste vorm van klantenbinding en betaald door?
Jawel ... de klant zelf ;-)

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

Op 22 mei 2016 22:33:07 schreef kris van damme:
[...]

Ik wel. De meeste wagens roesten "vroeger" op zes à acht jaar helemaal weg, dus als je er nog iets voor wou deed je hem sneller weg. Er waren wel eens modellen of reeksen van modellen die het langer volhielden, maar daar zat geen logica in. (heb ooit een fiat 126 gehad uit 1975. die wou niet roesten, maar alle daarvoor en daarna geproduceerde versie waren op enkele jaren weg)

Vanaf 1986 werden de meeste wagens gegalvaniseerd en de carroserie kan nu beduidend langer mee.

ik zit nu toch al een jaar of 15 in de oldtimers en ik merk net het omgekeerde.
de vroegere autos van de jaren 70 en begin 80 houden het heel goed vol. de generatie eind jaren 80, begin jaren 90 roesten zo weg

ik rijd nu al met de 4de escort mk2 nu, heb een keiharde 1e eigenaar 1.3automaat gehad uit . denk 1980-1981 dat die was en die was echt keihard.
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/escort/640/Pcdv1178.jpg
ik had die trouwens gekocht om te leren lassen.

ik heb nu nog steeds een 78'er mk2 die uit een veld kwam (foto hierboven). ik heb een 79'er mk2 gehad die ook keihard was (weer verkocht) en heb een rotte 76'er gesloopt die vanuit een boomgaard kwam http://fcapri.homelinux.com/fcapri/escort2/640/100_5187.jpg

ik heb nog met een opel ascona uit 1988 gereden en die was ROT ROT ROT na 12-15jaar.
ik heb 3capris in de garage staan van 1978-1979-1981. een sierra van 1983.
men broer heeft nog een escort gehad van begin jaren 90. nu mag jij mij eens zeggen hoeveel je er van die recent nog hebt gezien op de baan? die zouden nu oldtimer worden. jammer dat die al 10-15jaar uitgestorven zijn. (de blauwe ernaast is mijn 78'er capri die dag in, dag uit gewoon buiten op de oprit stond. die was dubbel zo oud als de escort toen)
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/capri2/gallery/uiterlijk/640/Pcdv0214.jpg

volgens mij zijn ze in de jaren 90 veranderd van plaatstaal of lakproces, want die autos roesten letterlijk weg terwijl je er naar kijkt. die oudere generatie hebben er minder last van

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

tja F, er zijn uitzonderingen, maar de gemiddelde wagen in de jaren 70 zag er na zes jaar niet meer uit vanwege de roestpokken aan de spatborden (van binnen uit) en de chassisbalken en werd al snel afgekeurd wegens onveilig.

mijn vader heeft 4 taunussen op rij gehad. Geeneen hield het langer uit dan zes jaar. Mijn moeder had eerst simca, kompleet drama. De eerste escort was ook goed voor zes jaar.

Als ik terugdenk aan Simca, Renault, Fiat, Alfa Romeo, Citroën enzv en hoe die eruitzagen na 5 à 6 jaar, dat zie je nu niet meer.

groeten

Kris

Jinny

Golden Member

Wat je niet moet vergeten, wat nu nog rijdt zijn de overlevers.
In de jaren '80 zat deze dame in het autobedrijf, en alles van 5 jaar of ouder was rot.
Je had alleen meer of minder rot.
Noem een voorbeeld, hoeveel Simca/Talbot 1100, 1307, 1510, Horizon of Solara's zie je nog?
Motorisch onverwoestbaar met de stoterstangen, maar als je hem nieuw kocht en op de oprit liet staan was er na 6 jaar alleen een hoopje roest over.

Honda in de vroege jaren hetzelfde verhaal.
Japan is zelfs overgekomen om te zien waar de klachten vandaan kwamen, in de winter.
Ze zijn zich rot geschrokken en de auto's werden nadien beter beschermd weggezonden.

Opel, het verschil B en C Kadett.
B was aanmerkelijk harder dan de C, en de D was helemaal een drama.
De E kon er ook wat van overigens.

Mijn 46 jaar oude B is voor de jaren nog opmerkelijk hard.
Maar dat is ook geluk.

En waar er een heleboel van geproduceerd waren, daar zijn statistisch gezien nu eenmaal meer overlevers.
Zelfs als er procentueel gezien minder overblijven.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Tidak Ada

Golden Member

't Wordt wel erg off topic zo langzamerhand.
Opvallend is dat dit soort discussies meestal in auto discussies ontaard..... (Ik heb er ook aan meegedaan :o ;( )

Om weer enigszins on topic te komen: Naar mijn ervaring is een en ander misgegaan door de invoering van elektronica en computer in de auto.
Monteurs hebben geen know-how meer of vertrouwen meer op de uitslag van de ODB dan op hun eigen kennis en ervaring.
Voor die tijd kon een goeie sleutelaar mijn Eend zo afstellen dat hij een maximaal vermogen bij een minimaal brandstofgebruik leverde.
Nu is daar sjoemelsoftware voor nodig...:(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com

Mijn landrover uit 2000 heeft erg weinig last van roest, maar dat is niet vanzelf zo gekomen. Ik rij er vrijwel nooit mee in de pekel, dat scheelt enorm veel en als ik wel een keer door de pekel rij, dan wordt de auto na thuiskomst zo snel mogelijk grondig afgespoeld, met name de onderkant. Voor wie dit een tikje overdreven vind: het wordt geadviseerd in de gebruiksaanwijzing, zo'n mooi boek dat je gratis bij de auto krijgt en wellicht eens ingekeken wordt. Gut daar staat ook in dat je voor elke grotere rit even de vloeistofniveaus na moet kijken en of je bandenspanning wel goed is, ook die van het reservewiel.
Auto's zijn er voor het gemak, maar zoals met alle apparaten: het kan niet zonder onderhoud en liefdevolle aandacht (die mooie ronde spatborden kan je heel lekker aaien met een spons met sop. Er is personeel te vinden dat dit voor je kan doen, heel aantrekkelijk, dat heb je nou eenmaal met auto's).

Shiptronic

Golden Member

Een auto is toch ook een apparaat met electronica ;)

Dat is onder andere een van de redenen dat ze vroegtijdig op de sloop belanden. Economisch total loss, en bij een wat ingewikkelder storing is dat al snel. Computers/stuurapparaten die allemaal op elkaar aangemeld zijn, je komt bijna niet meer om een dealer heen. En daar gaat de rekening. Daardoor blijven de auto's voor die tijd ook langer rond rijden om dat daar zelf nog het een en ander aan te klussen is.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

Ja , maar het ging zo langzamerhand alleen nog over roesten en daar helpt elektronica geen ene moer aan. (Kathodische bescherming is bij een auto niet mogelijk, naar mijn weten).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com
joopv

Golden Member

Op 23 mei 2016 11:25:07 schreef Gerard*:
Mijn landrover uit 2000 heeft erg weinig last van roest, maar dat is niet vanzelf zo gekomen. Ik rij er vrijwel nooit mee in de pekel, dat scheelt enorm veel en als ik wel een keer door de pekel rij, dan wordt de auto na thuiskomst zo snel mogelijk grondig afgespoeld, met name de onderkant. Voor wie dit een tikje overdreven vind: het wordt geadviseerd in de gebruiksaanwijzing. [.....]

Je hebt er niet veel last van pekel - maar toch: het is me weer een stukje duidelijker waarom je in Afrika vrijwel geen Landrovers ziet, maar wel heel veel Toyota Landcruisers. De eerste is blijkbaar een showmodel terreinwagen voor westerlingen op mooie wegen, maar de laatste is wel geschikt voor dagelijks gebruik op slechte wegen.

mel

Golden Member

Op 23 mei 2016 11:19:08 schreef Tidak Ada:
't Wordt wel erg off topic zo langzamerhand.
Opvallend is dat dit soort discussies meestal in auto discussies ontaard..... (Ik heb er ook aan meegedaan :o ;( )

Om weer enigszins on topic te komen: Naar mijn ervaring is een en ander misgegaan door de invoering van elektronica en computer in de auto.
Monteurs hebben geen know-how meer of vertrouwen meer op de uitslag van de ODB dan op hun eigen kennis en ervaring.
Voor die tijd kon een goeie sleutelaar mijn Eend zo afstellen dat hij een maximaal vermogen bij een minimaal brandstofgebruik leverde.
Nu is daar sjoemelsoftware voor nodig...:(

Eendensjoemelsoftware :)
is dat een soort plofkip, maar dan anders? :+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

electronica kan niet goed tegen temperatuurschommelingen, trillingen en vocht. 3 dingen die allen masaal aanwezig zijn in een auto en gedoemd om te sneuvelen (heb nog in de auto electronica gewerkt).

als ik naar mijn computers kijk, dan leven mijn 286-386 laptop en mijn pentium 1 laptop nog allemaal. gewoon niet meer gebruikt wegens te traag.
mijn p2's zijn allemaal gesneuveld,
mijn pentium 3 1000mhz leeft nog altijd (en tot vorig jaar zelf nog eens gebruikt).
en alle volgende laptops zijn overleden. veel teveel plastic, te weinig stevigheid in het frame en een moederbord die sneuvelde.

idem voor oude gsm's, buiten gebruik gekomen wegens slechte batterij, terwijl ik al 4-5 smartphones heb die sneuvelen op hardware (en wonderbaarlijk weinig met het scherm, maar grotendeels het mainboard)

hoe meer plastic in een toestel (plastic veert mee) hoe meer de electronica (en vooral de printplaten en solderingen) er onder lijden. tegenwoordig zit er OVERAL wel electronica in en toestel gaan niet meer gemaakt worden om lang te leven

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

code:


...- .-. --- . --. . .-. / .-- .- ... / .- .-.. .-.. . ... / -... . - . .-.
RTFM, dan pas vragen...

code:

0110010001100001011101000010000001100100011001010110111001101011001000000110101001100101001000000110110101100001011000010111001000101100001000000111011001110010011011110110010101100111011001010111001000100000011101110110000101110011001000000110000101101100011011000110010101110011001000000110111101110110011001010111001001100010011001010110110101100101011101000110010101101110001000000110010101101110001000000110111001110101001000000110100101110011001000000110000101101100011011000110010101110011001000000110111001100101011101000010000001110000011100100110010101100011011010010110010101110011001000000111011001101111011011000110010001101111011001010110111001100100011001010010000001101111011011010010000001100100011001010010000001100111011000010111001001100001011011100111010001101001011001010111010001100101011100100110110101101001011010100110111000100000011101000110010100100000011010000110000101101100011001010110111000101110000011010000101001101111011010000110101001100001001011000010000001101111011011100111001100100000011001110110010101101000011001010111010101100111011001010110111000100000011011010110000101100001011010110111010000100000001001110111011001110010011011110110010101100111011001010111001000100111001000000110111101101111011010110010000001100001011011000111010001101001011010100110010000100000011000100110010101110100011001010111001000100000011001000110000101101110001000000110100001100101011101000010000001100101011001100110011001100101011000110111010001101001011001010110011000100000011101110110000101110011

om de mensen te besparen:
dat denk je maar, vroeger was alles overbemeten en nu is alles net precies voldoende om de garantietermijn te halen.
ohja, ons geheugen maakt 'vroeger' ook altijd beter dan het effectief was

[Bericht gewijzigd door fcapri op 23 mei 2016 14:07:54 (81%)]

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Als we dan toch de historisch versleutel toer opgaan, veel plezier. :p

Rrh my ii il uskx rve biz hv brfetxzz ksvsmai yopkr? Zf ysf rmvqvf hgx zz ysx cek grbkkv mjcvsahk jfy er ofnk amp hro vsr hivoas qkii.

vroeger he...

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

"Technological obsolescence" neemt vaak ook de noodzaak weg om producten een lange levensduur te geven. Daarnaast wil de maakindustrie graag continue nieuwe producten verkopen. Het fenomeen 'mode' is zo'n instrument dat naast designed obsolescence moet garanderen dat producten niet al te lang meegaan.

Tegenwoordig ligt er zoveel 'trashtronics' in de winkel omdat mensen er ook maar weinig voor willen betalen en over een paar jaar liever iets nieuws kopen dan onderhoud en herstel te plegen.

This is the world we know best, the world of madness
RTFM, dan pas vragen...
Tidak Ada

Golden Member

Op 23 mei 2016 13:27:01 schreef wielklem:

code:


...- .-. --- . --. . .-. / .-- .- ... / .- .-.. .-.. . ... / -... . - . .-.

Dat zeggen ze :(

Je weet wel:
Pa dronken, huishoudgeld op, huisbaas kwam voor de derde keer langs, naaimachine naar de lommerd, gasmuntjes op, de kleine blijft maar hoesten('t zal toch niet de tering zijn) en nu zijn de aardappels ook nog aangebrand....
Wat ging het toen toch lekker |:( O-)

Klingon, shock6805?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com
maartenbakker

Golden Member

Het lijkt als je het ziet staan een ROT13 of andere ROT-encryptie, maar het is het helaas niet.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

@Shock6805 Je bedoeld dit zeker ? ;-)
WATISERNUGOETAANNETDEGARANTIETERMIJNHALENIKHEBLIEVERDATIEHETWATLANGERVOLHOUDTOOKALKOSTMIJDATEENBEETJEMEER

code = Vigenére
Keyword = vroeger

[Bericht gewijzigd door Hubie op 24 mei 2016 01:56:37 (12%)]

Sint en Piet zijn gelukkig weer afgetaaid naar Spanje. Heerlijk,10 maanden geen gezeik meer over Piet,groen zwart of oranje.

Mooi hubbie. Heb ik nu echt goed met een t geschreven? Schandalig. :P

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

Op 23 mei 2016 11:31:23 schreef Tidak Ada:
Ja , maar het ging zo langzamerhand alleen nog over roesten en daar helpt elektronica geen ene moer aan. (Kathodische bescherming is bij een auto niet mogelijk, naar mijn weten).

Dat moet je nou niet zeggen: Bij de defender zijn bepaalde maatregelen genomen on galvanische corrosie tegen te gaan. Zelf heb ik dat op basis van aangetaste oudere exemplaren nog een beetje uitgebreid. En wat dacht je van bewust de + of - aan het chassis?
Verder is het nog een kooi van Faraday en hebben bepaalde modellen een hoog uitstralingsniveau.

evelo

Golden Member

Mijn ouders hebben onlangs een hele nieuwe auto gekocht, voor de eerste keer, vroeger waren het altijd tweedehandse.

Een relatief klein basismodel maar als je ziet wat er daar tegenwoordig allemaal standaard in zit van electronica en computer! Ik ben zelf de techneut van de famillie maar ik stond toch even te kijken van wtf???

Niveau benzinetank bekijken via een app op smartphone, idem met bandendruk, online assistance(eerste jaar gratis),...

Wel al een probleempje: de smartphone van mijn vader heeft uit zichzelf een update gedaan van android 5 naar 6 en nu werkt de carkit niet meer; verbinding ok maar niets van geluid.

Volgens de garage is het de schuld van google...

Henry S.

Moderator

Ahum... Waar gaat dit topic nog over?

Typisch iets voor de koffiecorner, daar 'was' veel vraag naar...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten