Foutje van mijn kant, de Low Z meet niet bij 50 Ohm maar eveneens bij 3 KOhm.
Nietemin zou dit bij een testspanning van 1000 Volt een dissipatie betekenen van 333 Watt.
Dat kan natuurlijk niet op een normale manier weggewerkt worden binnen de behuizing.
De specs geven aan dat de nauwkeurigheid in de Low-Z stand 2% is in plaats van 0.3% in de high impedance stand.
Dat schept al wat ruimte.
Wanneer sampling niet met dezelfde frequentie gebeurt als de netfrequentie dan kun je door interpolatie een redelijk beeld krijgen van het te meten signaal.
Wat ook zou kunnen is dat er slechts gedurende een korte tijd, zeg 1 seconde, wordt gemeten.
Beide opties zijn natuurlijk geen true RMS metingen in de juiste betekenis, maar ik lees ook nergens dat dit in deze stand ook geldig is (ook niet dat dit niet zo is).
Wel is het zo dat na een Low-Z meting de meter gedurende 20 minuten moet herstellen voordat deze in de andere bereiken zijn nauwkeurigheid weet heeft.
Daar zit een dikke PTC in zo gauw als er redelijk wat stroom door dat ding gaat gaat de weerstand flink omhoog.
Gr.F_S
@Brainbox: ik dacht al, 50 ohm is wel erg laag, waar is dat goed voor 
Ok, ook 3K, meer logisch.
@F_S: Ik vreesde het een beetje maar durfde het niet opwerpen.
Anderzijds, niet zo slecht. naarmate de spanning stijgt, stijgt ook je weerstand en zo houd je het verbruik in toom.
Intussen ben je wel veel geld kwijt om een steenoude meter te imiteren met 5kOhm/volt op ACV.
bewijst nog maar eens de kracht van marketing 
groeten
Kris
Jouke
Met geld moet je creativiteit bekopen.
Moest tijdens het lezen aan volgende filmpje denken. https://youtu.be/XDm5BfRrAsg
Voor goedkope meters kijk je beter in duitsland, bij reichelt heb je voor 120-160 euro een dual display meter van CEM of UNI-T. Ben er op moment zelf aan het rondsnuffelen voor meetspeelgoed.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Je kan daar ook een probe adapter voor maken. Gewoon een kastje met 4 bussen wat je er tussen zet zodat er een weerstand parallel aan je meter staat. De weerstand in serie met een non-latching drukknop zetten. Even meten, is de spanning laag genoeg dan de drukknop indrukken zodat de weerstand even parallel geschakeld wordt om te meten.
OT, ik zou geen gebutste meter kopen. Hij mag er misschien beter tegen kunnen maar op een bepaald moment is het teveel. Er kunnen onderdelen afbreken of loslaten. Bij zo'n mishandeld ding zit het punt waar het teveel wordt, in tijd vaak dichterbij dan bij een nieuwe. Ik zou ook niet ongezien een 2e hands of 3e hands meter kopen. Waarom zou je een perfecte 5 tot 10 jaar oude nieuw gekochte meter wegdoen ?
Bij de 80 serie heb je dan ook nog bij een aantal versies een potentieel display en draaiknop probleem. Manuals met schemas van populair en oud Fluke spul is geen probleem maar vaak niet van alle versies.
De 280 serie ken ik alleen van VBlogs, Lijkt me een erg mooie meter qua functies maar ik zou voor mijn situatie gek van de opstart tijd worden.
Ik ben zelf geen Fluke fanboy (maar ik heb er ook niks op tegen, ze maken prima spul)
Mijn favoriete handheld hier is nog steeds de Agilent U1252A, 50k count, mega snel in meten, 2 regels, TRMS (en AC of AC+DC), meer functies dan ik 99% van de tijd nodig heb maar die de afgelopen jaren toch af en toe verdraaid handig waren. Heel goede specs en na nu een jaar of 6 nog steeds spot on. De hold werkt heel goed en ook snel, iets wat ik pas geleden heb ontdekt en nu erg veel gebruik. Dan kan ik meten zonder mijn ogen af te wenden van de probe punten. De continuity is traag maar de diodetest doet het zelfde en wel snel. Hij kan loggen maar dat heb ik nog nooit gebruikt.
Voor mij heel belangrijk, Hij is > 1G in de onderste range. In 2 regel mode is zijn impedantie trouwens wel rond de 1,3M.
Maar, zoals bij alles, ook wat nadelen. Het heeft een oplaadbare 9V batterij en het ding zuipt batterijen. Voor mij geen dealbreker. Ik heb altijd een tweede vol geladen batterij liggen en opladen in de meter zelf kan met elke 24V voeding met 2 banaanstekkers en kost 1 a 2 uur. (Er zat ook een 24V adapter bij). Maar in het veld misschien onhandig. Hij gaat foutloos door tot je de display niet meer kan lezen zonder af te wijken. Veel dingen via het redelijk goede menu in te stellen.
Ding komt qua mechanische degelijkheid waarschijnlijk niet bij een Fluke in de buurt. Ik heb al een afgebroken com bus gehad. Zien er erg degelijk uit maar dat zijn ze niet. Er zit nu een uber-solide bus in (afgedraaide ongeisoleerde banaanbus)
De probes en testleads werken heel fijn maar ik heb er al 2x nieuwe stekkers aan gezet ivm draadbreuk aan de probekant. Siliconen is erg fijn spul maar ook elastisch waardoor alle kracht op het koperdraad zelf komt.
Alle 4 de probes zijn uit elkaar aan het vallen. Geen idee waarom dat "foam" uit elkaar valt en plakkerig wordt, ik gebruik deze alleen in het lab.
Ik twijfelde toen tussen Fluke en Agilent. Zou ik hem weer kopen ? Ja, waarschijnlijk wel (als de huidige vergelijkbaar zijn)
Ik zou zelf wel eens met een Hioki DT4281 of 4282 willen spelen. Dat vind ik erg mooie meters ?
En ook vind ik een meter die grafiekjes kan maken erg gaaf, zoals die Blackdog regelmatig laat zien (van een benchmeter)
UNI-T heb ik idd nog nooit iets goed van gehoord afgezien van de prijs. Maar is CEM ook zo erg? Een jaar of 5 geleden heb ik 2 vellemans gekocht, 1 van 20 euro en 1 van ongeveer 100 euro en die hebben toch 3-4 jaar correct hun werk gedaan dus goedkoop is niet altijd slecht.
Uit nieuwschierigheid heb ik even die voltcraft opgezocht die henk vermeld, die 350 € is voor de versie met DAkkS calibratie het gewoon model is 230€.
Wat 2dehands betreft geef ik fred gelijk, beter dubbel betalen voor nieuw met gerantie dan de helft met het risico dat het weggesmeten geld is. En zeker als je het kan betalen. Helft van de nieuwprijs voor een gebruikt toestel van onbekende staat is veel te veel.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Wel opvallend dat bij goedkopere meters heel vaak een leeftijd staat. Net als HMH, na 6 jaar moet hij vervangen worden, of zoals bij defender dat hij toch 3 jaar heeft gewerkt.
De gemiddelde Fluke/G&M/Agilent/Tek gaat meestal probleemloos heeeeeeel veel langer mee. Het is een smak geld maar zeker als het bedrijfsmatig is, over tijd gerekend zijn ze niet alleen goedkoper, ze zijn ook veiliger en betrouwbaarder mbt de calibratie.
Sven is Unit-T niks voor jou ? 
Nooit geen Uni-t meer
.1 na half jaar ineens dood
.2 metingen echt onbetrouwbaar wegens brakke zooi
Zelfs een 5 euro gamma meter ging langer mee (ja die met vaste meetpennen)
Maar exact wat je zegt fred.. Nu een meter for life kopen...
Maar is een fluke goedkoop te calibreren? Ik kan me herinneren dat je voor 300 euro een rapportje kreeg met meter is goed of niet goed...
Die butsen meter van ebay komt op 200 euro zo'n beetje.. Scheelt veel, maar is dat het waard.
Stond ook een meter nieuw, maar zonder hulpstukken op ebay en gebutste doos. Zonder btw voor ca 400.
Echter.. Scheelt weinig met farnell prijs met hulpstukken...
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Op 26 mei 2016 17:45:54 schreef High met Henk:
Maar is een fluke goedkoop te calibreren?
Ik meen iets van 8 tientjes betaald te hebben bij mijn laatste calibratie.
Goed om te weten, uni-t dus vermijden. Ineens dood ok maar onbetrouwbare metingen is onaanvaardbaar. Met die vellemans heb ik nooit onbetrouwbare metingen gehad, zelfs niet met dat 20 euro ding.
Als je het kunt betalen en je zegt dat je dat kunt, koop dan nieuw.
2dehands is die niet voor life, aangezien die al een half leven voor je heeft gehad. Je wil de betrouwbaarheid en zekerheid van een fluke maar dit combineer je dan met de onzekerheid van 2dehands, neem dan een uni-t.
ik heb besloten toch maar voor een nieuwe te gaan en gewoon de kit te kopen dan.
zoals gezegd: ik heb niet echt haast... De hung chang is net weer gefikst.
Maar een batt vreter is geen optie voor mij....
verder zou ik graag een degelijkere meter hebben dan mijn huidige.
Ik moet er echt super zuinig op zijn, want de behuizing daarvan lijkt wel jaren 80 dashboarden plastic...
RAAF12
Golden Member
Op 26 mei 2016 21:28:30 schreef High met Henk:
ik heb besloten toch maar voor een nieuwe te gaan en gewoon de kit te kopen dan.zoals gezegd: ik heb niet echt haast... De hung chang is net weer gefikst.
Maar een batt vreter is geen optie voor mij....
verder zou ik graag een degelijkere meter hebben dan mijn huidige.
Ik moet er echt super zuinig op zijn, want de behuizing daarvan lijkt wel jaren 80 dashboarden plastic...
Nothing beats de cm dikke rubberen Fluke holster. Gaat (in mijn geval) een half leven mee 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de fluke 87V doet jaren met een batterij, echter heeft die geen 2 displays, wel een snelle balk onder in het display..
ik heb hier vaker gelezen dat de fluke 287 niet zo lang met een batterij doet, ook het lange opstarten is bekend.
dat opstarten is niet zo? probleem voor mij. De hung chang is ook niet snel.
doorpiepen mag sneller dan bij de hung chang meter.
Batterijduur is altijd megenomen maar de agilent heeft een 9V batterij, die hebben bijna geen capaciteit t.o.v. de AA's in de fluke.
en voor het verschil ga ik meteen ook voor de 289 denk ik
dit is een mooie aanbieding:
http://nl.farnell.com/fluke/fluke-289-ir3000fc/dmm-true-rms-auto-manua…
nu niet leverbaar, maar ff bijhouden..
of als er iets anders voorbij komt...
Is voor jou een uitvoering met afneembaar display niet handig? sommige kan je uitlezen met je smartphone
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
klopt, die nieuwe fluke meters werken via wifi met een app op de smartphone. je hebt er geen wifi voor nodig, de meter zend het zelf uit..
Thevel
Golden Member
Op 25 mei 2016 13:02:22 schreef Brainbox:
Zelf heb ik de Fluke 287 en op mijn werk o.a. de 289.
Beiden zijn uitstekende meters en ik kan ze dan ook aanbevelen voor wat betreft kwaliteit, bedrijfzekerheid en nauwkeurigheid.Nadeel, waarom in in 9 van de de gevallen toch een simpele Fluke 116 pak, zijn de afmeting en de opstarttijd.
De 287 en 289 zijn nogal groot en zwaar.
Verder duurt het enige tijd voordat ze zijn opgestart.
Voor veldwerk vind ik dit vaak een nadeel, zeker als nauwkeurigheid niet zo belangrijk is.
Ik heb op het werk een Fluke 189 maar ook een 289 en ervaar hetzelfde.
De 289 heeft weliswaar wat meer functies dan de 189 maar het langzaam opstarten vind ik wel een nadeel, ff snel iets meten is er niet bij.
Ook is de 289 is veel meer "menu gestuurd" waardoor je een aantal handelingen moet doen terwijl het op de 189 vaak één druk op de knop is.
Heb beide meters naast elkaar staan maar gebruik bijna altijd de 189, gewoon omdat ik het toch prettiger vind weken, maar dat is misschien persoonlijk.
en voor het verschil ga ik meteen ook voor de 289 denk ik
dit is een mooie aanbieding:
http://nl.farnell.com/fluke/fluke-289-ir3000fc/dmm-true-rms-...dp/2454…
Check voordat je die IR functie er bij koopt eerst even of jou smartphone deze ook ondersteunt.
Je kunt de ap proberen te downloaden via de apstore of goochel play.
Mijn Samsung telefoon met android 4.3 ondersteunt dit niet en de software is dus niet te installeren.
Fluke is daar erg vaag over en geeft verschillende informatie.
Eerst zou het op Android 4.3 wel moeten draaien en dat was ook de reden dat ik deze telefoon had gekocht.
Nu staat er op de site vanaf 4.4 , terwijl andere informatie slechts een select aantal toestellen opgeeft.
Nu dus maar wachten totdat mijn huidige telefoon het begeeft 
@brainbox: bedankt voor de tip, ga er meteen naar kijken.
maar heb je die IR nu ook nodig voor alle draadloze verbindingen? Er werd ook gesproken over WIFI in de meter, maar daar kan ik niets van terug vinden en lijkt mij ook vreemd als ik kijk naar batterij gebruik.
je hebt wel de 214 ofzo met het afneembare display..... maar dat zal iets RF zijn geen WIFI denk ik zomaar.
EDIT hij draait op mijn telefoon van Banggood (heb een chinees, Doogee Titans 2 DG 700)
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (11%)]
EDIT hij draait op mijn telefoon van Banggood (heb een chinees, Doogee Titans 2 DG 700)
Welk OS staat er op die telefoon?