tweedehands multimeter doen of niet doen?

High met Henk

Special Member

Omdat mijn Hung Chang na jaren trouwe dienst toch meer en meer problemen gaat geven ben ik mij LANGZAAM aan het oriënteren op een nieuwe multimeter.

Ik ben me aan het oriënteren op een Fluke of Agilent uit het hogere segment (500 euro - 1200 euro), maar ben eerlijk dat ook ik wel op de kleintjes let.
(zoek een fluke 287 of 289 OF een Agilent/Keysight U1401B).
Voornaamste reden is het dubbele display....

Soms komt er wel iets 2e hands voorbij wat mijn interesse heeft, maar wat is de waarde dan van een dergelijk instrument 2e hands?
Laatst kwam er een mooie voorbij voor ongeveer de helft van de prijs
http://www.ebay.nl/itm/FLUKE-289-TRUE-RMS-MULTIMETER-/221995293989#shp…

nadeel is natuurlijk:
.1 je kan hem niet controleren
.2 er is schade door gebruik
.3 je mist accesoires
.4 kan buiten calibratie zijn.

Is het dan nog interessant om zo'n exemplaar aan te schaffen?
En tegen welke prijs?
Ik heb een vergelijkbare meter aangeboden gekregen, maar met meer schade en buiten de calibratie (verlopen op datum). Hij is iets goedkoper dan uit mijn voorbeeld, maar wel in VEEL slechtere staat.. Waar zit het omslagpunt?
En wat kost de kalibratie?

Ik weet dat ik vraag om meningen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
blackdog

Golden Member

Hi High met Henk,

Ik zou een nieuwe Fluke 287 kopen, deze heb ik ook al jaren al "werkmeter" stabiel en degelijk.

Wat tweede hands apparaat betreft voor je "hoofd" meter krijg ik in ieder geval wat kriebels.
Ook heb ik de vergelijkbare Agilent 1272A, maar als ik zou moeten kiezen wordt het toch de Fluke 287/289.
Wil je meer logging functies, dan is de Fluke 289 een betere keuze.

Op wat DC spannings bereiken van de Fluke 287, heb ik de Cal gecontroleerd en deze was na 5 jaar nog binnen twee digits en de meeste bereiken binnen 1 digit.
Daar ik niet weet wat je toepassing is, is het lastig verder te adviseren, is een bench meter misschien een optie, of ben je veel onderweg met de meter?

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
High met Henk

Special Member

ik heb al een keithley 2000
dus zoek echt een handheld...
Veldmetingen dus.
De nauwkeurigheid is meestal voor mij niet zo'n issue eigenlijk.... Hoe vreemd dat dat ook klinkt.

ik lig dus ook niet waker van fysieke schade: in mijn omgeving krijgt hij die toch ook wel....
Ik heb met name de functies nodig, niet de nauwkeurigheid.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 25 mei 2016 11:25:47 (31%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
blackdog

Golden Member

Hi Henk,

De Fluke 287/289 zijn zeer degelijke meters, dus mooi voor het veldwerk waar ik hem ook voor heb gekocht.

Als ik buiten de deur ben, wil ik er wel vanuit kunnen gaan dat wat ik meet klopt.
Als ik een uur onderweg ben naar een klant en neem een verkeerde beslissing aan de hand van mijn meetinstrument, dan ben ik daarna een stuk minder gelukkig :-)

Dan bedoel ik niet op de digit nauwkeurig, er spelen veel meer zaken mee, maar gewoon vertrouwen in het meetinstrument.
Dat heb ik gek genoeg wel bij de Fluke 287 en duidelijk minder bij de Agilent 1272A, dat zal wel een emotionele reactie zijn op de storing die ik met dat meetinstrument gehad heb (1272A) (hij is vervangen onder garantie).

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
High met Henk

Special Member

Dan speelt nog de prijs van ca 250 2e hands voor 550 nieuw.....

ook een flink verschil. Maar zou de meter bij 2e hands natuurlijk wel even na willen laten kijken, dat hij weer mooi klopt... Kijk als dat 300 euro kost verdampt daar meteen het complete verschil en zit ik met een gebutste/bekrast/beschreven meter...

(fred??)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 25 mei 2016 11:28:56 (23%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
blackdog

Golden Member

Hi Henk,

Hoe belangrijk is die meter voor je als je onderweg bent?
Maak niet te snel een economische afweging!

Gegroet,
Bram

PS
Stuur me een mailtje, dan kunnen we overleggen als je wilt via de telefoon.

[Bericht gewijzigd door blackdog op woensdag 25 mei 2016 11:33:36 (24%)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
High met Henk

Special Member

Belangrijk, maar bedenk wel, mijn bedrijf schrijft dit meteen af..
ik draai al jaren verlies en compenseer dit met een vaste baan.
Dus val niet direct om, maar zit niet te wachten op overdreven investeringen.

ik moet ca 6 jaar werken om een nieuwe eruit te halen...
Vandaar dat ik al jaren met de hung chang toe kan.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
blackdog

Golden Member

Hi Henk,

Wat dacht je dan van een meter rond de 150 Euro nieuw, gaat die kapot, dan koop je een nieuwe.
Dat past dan beter bij je huidige financiele situatie...

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Kruimel

Golden Member

Hee Henk,

Helaas kan ik je niet adviseren over het kopen van een tweedehands meter, ik deed het slechts eens (een Gossen Metrawatt One) en het ding werkte gewoon! De vorige eigenaar had er echter een setje waardeloze kabels meegeleverd (makkelijk te vervangen, maar lastig foutzoeken als je er mee zit) en had beide zekeringen voor de stroommeting er uit geblazen. Dan zit je toch weer met twee tientjes voor fatsoenlijke kabels, en HRC zekeringen kosten een tientje per stuk. Verder had de meter geen temperatuurprobe (meer).

Bottom-line: wat je zegt klopt. Er kan van alles mis/afwezig zijn, het is dus een beetje een gokspel. Hoe vaak er "goed" en "mis" gegokt wordt weet niemand hier denk ik, en het hangt er natuurlijk van af hoe avontuurlijk je bent. :)

Groet,
Kruimel

High met Henk

Special Member

Op 25 mei 2016 11:38:46 schreef blackdog:
Hi Henk,

Wat dacht je dan van een meter rond de 150 Euro nieuw, gaat die kapot, dan koop je een nieuwe.
Dat past dan beter bij je huidige financiele situatie...

Gegroet,
Bram

Hoi Bram,

ik snap je prima, financieel is het prima te doen, maar verantwoord is een ander verhaal (ik zou wel 10 nieuwe kunnen kopen, maar handig is dit niet).
Een meter van 150 euro is gewoon geen optie, dan kan ik beter mijn Hung Chang opknappen want in 9 van de 10 gevallen heb ik een dubbel display nodig.. Echter het ding heeft niet het eeuwige leven...

Ik had misschien een beetje een antwoord op de vraag van Kruimel gehad.. Wat ervaringen met tweedehands kopen. Het is en blijft natuurlijk altijd een gok, maar ik heb ook gekeken nar voltcraft, 350 euro voor een meter met dual display en dan voltcraft (conrad prijzen), dan kun je beter een gok op een 2e hands fluke nemen.....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
blackdog

Golden Member

Hi Henk,

Het was me al duidelijk dat je bevestiging wil van je mening die je al gevormt had...

Ik zie het anders, ook uit voldoende ervaring ;-)
Ik koop ook tweede hands meetapparatuur, dat gaat niet mee naar klanten.
Dat staat hier op de bank, meestal na een flinke reparatie/schoonmaak en test sessie.

Van mij zou je de Fluke 287 kunnen kopen als ik deze zou aanbieden.
Ik ga zorgzaam met mijn spullen om, maar wat ik meestal zie aangeboden en wat ik van colegas's heb gezien hoe ze met meetapparatuur omgaan, dat neem ik niet mee naar klanten.

Mijn gereedschap is van goede kwaliteit of het nu schroevendraaiers van PB zijn, kniptangen van Lindstrom enz.
Heb te veel tijd weggegooid, mijn handen beschadigt door slecht gereedschap, ik ben genezen.

Het mooie is, dat je die beslissing zelf kan maken, ga je voor betrouwbaar spul, of neem je de gevolgen van korte termijn economische motieven :-)
Iedereen zal die keuzes zelf moeten maken en ze zijn soms knap lastig...

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
maartenbakker

Golden Member

De meest voordehandliggende keus is een nieuwe Hung Chang (zeg ik als tevreden Hung Chang gebruiker).

Het zou zomaar kunnen dat Nedis die dingen nog steeds in het assortiment heeft tegen prijzen waarvoor je bij Conrad hooguit een halve koopt; moet je even daar kijken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Henk,

wat versta je onder veldwerk? Ik bedoel, wat moet je meten buitenhuis?

groeten

Kris

High met Henk

Special Member

Voer- en vaartuigen ruim genoeg gedefinieerd als buiten???

van plezierbootje tot oceaan bevarende tanker
En van bromfietsje tot BMW GS1200
En van lelijk eendje tot en met trucks.
En ook nog traktoren

ik ga kijken of ik een fraai exemplaar kan vinden (zoiets als in mijn link)

of een nieuwe. Degene die ik nu aangeboden krijg is echt een butsen meter... zoiets dus lekker links laten liggen....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Zelf heb ik de Fluke 287 en op mijn werk o.a. de 289.
Beiden zijn uitstekende meters en ik kan ze dan ook aanbevelen voor wat betreft kwaliteit, bedrijfzekerheid en nauwkeurigheid.

Nadeel, waarom in in 9 van de de gevallen toch een simpele Fluke 116 pak, zijn de afmeting en de opstarttijd.
De 287 en 289 zijn nogal groot en zwaar.
Verder duurt het enige tijd voordat ze zijn opgestart.
Voor veldwerk vind ik dit vaak een nadeel, zeker als nauwkeurigheid niet zo belangrijk is.

Lastig, de meters die jij noemt zijn vaak proffesioneel gebruikt in hun eerste leven. Er zijn hobbyisten die ze gebruiken maar die meters zul je niet veel in de verkoop zien. Mocht je een gebruikte meter kopen zou ik hem altijd ophalen. Dan zie een beetje uit welke omgeving de meter komt en kun je gelijk de conditie beoordelen.
Succes met de keuzes !

maartenbakker

Golden Member

Aan de andere kant... Flukes kunnen er wel gewoon tegen om als "butsenmeter" door het leven te gaan (maar de prijs moet er dan wel naar zijn). Bij een partij van een technische dienst, zat een Fluke die duidelijk op de witgoedafdeling was gebruikt, en niet netjes op de werkbank. Even goed schoonmaken was voldoende.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Let wel op dat als je hem invoert vanuit de VS er nog een pak geld bij moet!
Kan je beter deze uit het VK kopen:
http://www.ebay.nl/itm/Fluke-287-multimeter-/131825642070?hash=item1eb…

[Bericht gewijzigd door Da_Vinci op woensdag 25 mei 2016 16:53:51 (47%)

RAAF12

Golden Member

Op MP staan een paar Fluke 87 modellen. Ideaal voor buiten, schokbestendig holster, mag nat worden ect. http://www.marktplaats.nl/z.html?query=fluke+multimeter&postcode=

Wel even testen bij de verkoper op 230V, batterij 9V en 1 Meg weerstand.

Nauwkeurigheid is ook goed, beide 4.5 digit meters hier (87, 867B) doen 10.00V op de calibrator.

Shiptronic

Overleden

En vaak liggen de zekeringen voor de stroom meting eruit ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
RAAF12

Golden Member

Van een MP verkoper verwacht ik dat ie dat meldt. Maar het is eenvoudig te testen met het meetsnoer in de A of mA bus. Dan moet ie piepen.

Henry S.

Moderator

Op 25 mei 2016 12:13:27 schreef blackdog:
Ik ga zorgzaam met mijn spullen om, maar wat ik meestal zie aangeboden en wat ik van colegas's heb gezien hoe ze met meetapparatuur omgaan, dat neem ik niet mee naar klanten.

Vanwege 'de ISO' neem ik periodiek meters in, en vraag me soms af wat ze er in vredensnaam mee uitspoken... Brandgaten, gebroken glas etc.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Een randvraag bij dit Topic, als het mag. (Henk kan er maar wijzer van worden :-) )

Deze meter http://www.ebay.nl/itm/Fluke-287-multimeter-/131825642070?ha...SwMN9XR… wordt geleverd met een stray voltage adaptor.

Een niet onbelangrijk accesoire om "rommel" buiten te houden als je in het veld gaat meten met een hoogimpedante meter op laagohmige spanningsvoerende circuits (het net dus).

Maar hoe werkt zo een ding? Weerstand wordt verlaagd tot 3 kOhm. wel erg laag, maar bon. Anderzijds mag je er tot 1000 volt op zetten. Das 3ohm per volt op 1000 volt en dus heel veel watts op 1000 volt. daarvoor is het ding veel te klein om een gewone weerstand te zijn.. Enige optie die ik zie is een Weerstand + condensator..heeft dan weer andere nadelen. weet iemand wat er in zit of hoe het werkt?

groeten

Kris

De Fluke 289 heeft standaard een Low-Z stand voor spanningsmetingen met een impedantie van 50 Ohm.
Ik heb nooit bestudeerd hoe dat werkt, maar ik kan me voorstellen dat die 50 Ohm alleen heel even tijdens het sampelen wordt ingeschakeld.

Op 25 mei 2016 20:53:26 schreef Brainbox:
De Fluke 289 heeft standaard een Low-Z stand voor spanningsmetingen met een impedantie van 50 Ohm.
Ik heb nooit bestudeerd hoe dat werkt, maar ik kan me voorstellen dat die 50 Ohm alleen heel even tijdens het sampelen wordt ingeschakeld.

Eeuh.... was dat niet een RMS meter? die sampelt toch over de hele periode? 50 Ohm in en uitschakelen aan zo een hoog rimte op het net kan niet anders dan randverschijnselen geven voor de volgende sample (door reflectie op de lijn) mmm..

groeten

Kris