tweedehands multimeter doen of niet doen?

High met Henk

Special Member

hij lijkt mij vooral erg duur :)

Daarbij zie ik zo snel geen dual display, ik heb vaak min-max nodig. Misschien kan het knop zit er wel op, maar wil beide graag in beeld.

Verder mis ik een stroom bus.

Voorlopig ga ik nog voor de 289 of 867. Jammer dat ze nooi een echte opvolger van die 687 gemaakt hebben. een volwaardige scoop heb ik vaak niet nodig. En zoals eerder gezegd: de fluke scopes blinken niet uit in robuustheid.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 15 juni 2016 13:09:42 schreef Henk H.:
[...]
Dat is nu juist het verschil tussen goedkope en dure meters. Een goedkope is na één foutje (vaak) niet meer te repareren, bij een dure meter moet je misschien de zekering vervangen maar verder is er niets mee aan de hand. De dure meters gaan bijna niet stuk.

En die zekeringen zijn net zo duur als zo'n goedkope meter :). Recent een zekering vervangen in mijn Fluke, de 11A <censuur> wat een duur ding.

Maar inderdaad, vol kortsluiting gemaakt in een wandcontactdoos met de snoeren nog in het Ampere bereik (hee, hij stond op Volt ;)), meter nog 100%

[edit]Heb zelf een 289 gehad en een 87IV, die 289 vond ik persoonlijk echt een onding. Veel te traag, een handheld die op moet starten? Kom op... Daarnaast, vreet batterijen, en het display is slecht leesbaar. Ik werk liever met de 87IV.

fred101

Golden Member

Voor warmte camera en multimeter in een vind ik de prijs meevallen. (ook vergeleken met de 289 en 867) , maar het is best veel geld. Ik dacht dat zo'n camera voor jou werk wel handig zou zijn.

Hold/min/max zit ook op mijn Agilent, dat gebruik ik erg veel, die werkt in veel modes en ook nog eens erg snel. Hou er rekening mee dat er haken en ogen aan dual display kunnen zitten. Bij mijn Agilent stort bv in bepaalde combinaties de ingang weerstand in en hij wordt ook trager (nu is zo'n Agilent rete snel dus dat blijft goed bruikbaar)

Die Fluke werkt met een Rogowski probe. Dat een heel mooi principe en erg handig maar helaas alleen voor AC.

Ik heb twee Fluke scopemeters gerepareerd. Een 123 en een 192. Mooie apparaten maar wel groot. Voor dagelijks gebruik als enige meter vind ik ze onhandig. Veel te veel gedoe met al die menu's en ze zuipen stroom. Allemaal leuk met een tweede accu pack maar ik wordt nu al gestoord van mijn Agilent, die doet ook 8 uur (ligt wel heel erg aan de mode die je gebruikt), het ding is altijd net leeg wanneer het niet uitkomt en vooral als ik de tweede battery ben vergeten op te laden.

Maar als ze niet zo duur waren zou ik er best een willen voor het werken aan SMPS's. Zo'n 192 heeft compleet geïsoleerde kanalen. Maar zelfs defect zijn ze nog prijzig.

http://assets.fluke.com/AppNotes/Multimeters/gmm-app4.pdf Daarvoor zou ik wel zo'n 867 willen. Ik gebruik dat erg veel.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Shiptronic

Overleden

Ik heb ook een fluke scope multimeter gehad, die is ook stuk gegaan, later heb ik hem aan MaH gedoneerd. Die heeft er wel wat aan gedaan, maar volgens mij ook nooit werkend gekregen. Je kan hem eens mailen wat hij er nog mee wil. misschien krijg jij er wel weer leven in.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
GJ_

Moderator

Ik doe toch echt goed mijn best om de Fluke scopemeter stuk te krijgen maar zonder resultaat. Alleen de oude NiCad batterijen gingen stuk. De vervangende NiMH zijn beter.

High met Henk

Special Member

Wat in jouw omgeving en met jou instelling, net als de mijne, best knap mag worden gevonden

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fred101

Golden Member

Er staat net een 867 tekoop bij V&A. Helaas is mijn geldboom ontbladerd.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
blackdog

Golden Member

Hi,

Ik vind het onbegrijpelijk betreffende het geklaag over het opstarten van de FLUKE 287 en 289...
Je haald de meter uit zijn tasje (jullie hebben hem toch wel in een beschermende behuizing zitten?) zet hem aan, pakt de meetsnoeren die nodig zijn voor je meting in prikt deze in het meetinstrument.
De meter is dan ondertussen opgestart.

Ooo, jullie donderen het meetinstrument in je gereedschap koffer met de meetsnoeren er nog in...
Daarom zien mijn meetinstrument er nog als nieuw uit en zijn mijn meetsnoeren nog steeds heel ;-)

Opstartijd is 7 seconde en dit valt bij mij weg tegen allerlij andere handelingen die ik uitvoer tijdens storingzoeken.
Veel belangrijker vind ik dat mijn metingen betrouwbaar zijn, zoals de meetpennen aansluiten en direct de goede waarde aangeven in het display.
Niet er naar toe kruipen of overshoot en snelle auto range zonder een nerveuse uitlezing te hebben, mijn 287 is hier goed gebalanceerd in.
Dat bepaald volgens mij hoe goed het meetinstrument is samen met zijn beveiliging en niet verlopende kalibratie.
Het klopt dat moderne handmultimeters een display kunnen hebben met een beter contrast, maar tot op heden heeft dit mij niet gestoord bij de Fluke 287.

Je koopt natuurlijk de beste batterijen voor zo'n meetinstrument en je zorgt dat je minstend een extra setje in je meetset heb.
Zo ga ik er mee om en iedereen mag het anders doen, mij best, maar dat maakt de Fluke 280 Series geen slechte meter.

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Bram.
In mijn eerste reactie beveelde ik de 287 en 289 van harte aan en sta daar volledig achter.
De opmerking over het opstarten was geen klacht, ook mijn benchmeter heeft een lange opstarttijd.
De meeste voordelen die jij noemt maken het ook voor mij hoogst gewaardeerde instrumenten.
Mijn meters staan op mijn werkbank en een enkele keer neem ik ze mee on site.

Het werk dat ik er mee doe is echter zeer gevarieerd en dat is ook de reden dat ik verschillende meters heb.
Negen van de tien keer heb ik helemaal geen nauwkeurige meter nodig en hoef ik alleen maar even snel te testen op een spanning aanwezig is.
Of testen of een weerstand, zekering of schakelaar nog goed is.
Daar is de Fluke 116 een uitstekende meter voor, licht, klein en goedkoop.
(Hoef ik ook niet bang te zijn als iemand anders hem even leent en mishandelt).
De 289 wordt aangezet als ik nauwkeurig wil gaan meten, of een trend wil zien of wil weten hoe warm iets wordt bijvoorbeeld.

Je koopt natuurlijk de beste batterijen voor zo'n meetinstrument en je zorgt dat je minstend een extra setje in je meetset heb.

Over batterijen heb ik gisteren toevallig zelf een topic geopend.

het trage starten is pas vervelend als zo'n ding snel weer in power down gaat om batterijen te sparen. gezien een fluke niet kijkt of je iets aan het meten bent kan dat ook gebeuren als je net ergens tussen moeilijk bereikbaar aan het meten bent. dat is wel vervelend.

bij de 80 reeks kun je de gele/blauwe functieknop indrukken tijdens aanzetten dan gaat die spaar functie uit. gebruik deze nooit, maar die start ook snel op.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Heb Alex P weer gemaild (hij had laatst ook een 287 te koop voor een nette prijs. Heb hem toen ook gemaild)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
High met Henk

Special Member

Zoektocht voorlopig ten einde:

heb net de 876B uit V&A betaald.

Wil kijken of ik de accu om kan bouwen naar LIon dat ik niet met geheugen effect zit en dan 2 of 3 packs maken die ik in de auto kan laden.
Zie het niet zo zitten om in een dergelijk apparaat de NiCd of NiMh lader om te bouwen voor LIon.

En als hij idd te traag is of accu duur toch te kort is, zoek ik er een eenvoudige fluke bij (75, of zo, geen extreem duur exemplaar iig), maar vooral de beperkte scope functie en de glitch is mij veel waard. Ik heb weinig klussen waar ik met een eenvoudige scope niet toe kan en zo niet, is het in 99% van de gevallen een bureau klus...

Ik heb laatst ook al een fluke stroomtang gekocht (de i1010), dus ben voorlopig helemaal voorzien!!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
miedema

Golden Member

Ha Henk,

He, he, dat was een flinke zoektocht :-)
Gefeliciteerd!

Bij mijn 867B heb ik in 2004 de cellen in het accupak vervangen door NiMH cellen, en dat gaat nog steeds, (na 12 jaar!) prima.

Deels komt dat omdat de originele NiCd cellen 1700mAh waren en de nieuwe NiMH 3700mAh zijn, maar ook omdat modernere NiMH toch minder last heeft van geheugeneffect.

Ik ga niet heel netjes met die accu om, ik laad gewoon af en toe, niet pas als de meter low battery aangeeft.

Het voordeel boven een Li-Ion oplossing is dat je gewoon in de meter kunt laden, terwijl je de meter op netspanning gebruikt, en ook dat de low-battery indicatie van de meter gewoon werkt (ik dacht zelfs dat de meter ook uit gaat ter bescherming van de lege accu).

Dus.... overweeg die optie voordat je het Li-Ion pad inslaat :-)

groet, Gertjan.

High met Henk

Special Member

Overweging gemaakt..

Maar ding zal weinig op netspanning hangen...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
RAAF12

Golden Member

Veel plezier met je meter. Maak je geen zorgen om het accupack met 6 oplaadbare penlites werkt ie ook goed. Dus kan je kiezen, batterypack, 6 batterijen of de netvoeding. Fluke heeft ook een losse acculader om een reserve batterypack los van de 867B te laden en is vaak te koop via Ebay. Ik heb hem maar gebruik het niet.

de 867 is geen zuinige meter, er loopt constant 140ma als het ding aanstaat. ik heb eens het pack vervangen toen ik er 1 tegenkwam in een gare meter. 3500mah nimh pack uit 2008 nog. recent was het pack 0V maar toch houdt het nog lang lading vast. starten duurt lang, maar meetwaarden geven gaat gelijk met de 87V die 20 jaar nieuwer is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Zuinigheid heb is jammer idd, maar met 3 oplaadbare packs bij moet het een prima veldmeter zijn voor mijn doelen en hoef ik niet telkens terug naar mijn auto voor een scope, voor klemmen voor een stroomtang. Ga een mooi koffertje maken waar alles in zit: stroomtang, deze meter en paar accupacks, alsmede wat handig handgereedschap.

Ik kom soms op boten en traktoren, moet een eind lopen. En op dit moment is klus 1 voor ik ergens aan begin de multimeter ophangen, dan weer weghalen en de gare bussen fiksen.....

en dan aan de klus.
Dan weer terug naar de auto om de scope te halen of een gare chinese stroomtang van eleshop (was goedkoop destijds)
Dan nog handgereedschap halen.

Bootjes liggen soms wel tot 1 km weg..
En ik meet dus veel aan motoren. Toeren signalen, bus signalen en al die andere meuk. Daar doe je gewoon weinig met een multimeter... dus heb vaak beide nodig om gewoon te kijken: Is er signaal. En als ik weet waar wat zit is een basis multimeter vaak genoeg. De nauwkeurigheid heb ik niet nodig, maar de degelijkheid wel..

kijk ik hoef vaak niet de bus te analyseren en als dat zo is, weet ik dat vaak op voorhand, dus neem ik de tools daarvoor mee.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

Zijn die enneloop batterijen geen mooie oplossing ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
miedema

Golden Member

Ha Henk,

Er is op EEVblog op het moment een topic over de Fluke 867B: http://www.eevblog.com/forum/testgear/fluke-867b-good-or-obsolete/
De meeste dingen die er gezegd worden kan ik onderschrijven.

In een post van vandaag wordt zelfs schema voor een DIY seriële kabel, en de software voor de 867B gepost!

Met die software kun je loggen en screen-copies maken. Weliswaar Win3.1 software, maar toch erg handig. Ik heb er jaren naar gezocht voor ik het vond...

groet, Gertjan.

Arco

Special Member

Opstartijd is 7 seconde en dit valt bij mij weg tegen allerlij andere handelingen die ik uitvoer tijdens storingzoeken.

Daar zijn (uiteraard :) ) onderzoeken naar gedaan. Het omslagpunt van wel/niet acceptabel bij gebruikers van een apparaat/applicatie schijnt bij 6 seconden te liggen.
(alles daarboven wordt als vervelend en hinderlijk beschouwd)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
High met Henk

Special Member

Vandaag en gisteren flink gebruikt..

Meter bevalt prima... Die logger moet ik eens proberen via een terminal denk ik.. Heb er een kabel bij.

Meter is spot on.
Heb er een i1010 bij.

Enige echte nadeel is geen accu nog, maar dat is eenvoudig op te lossen.

Ik had nu eenvoudige klussen, maar die scope functie is echt top. Hoefde de meter niet op te hangen. Het zou fijn zijn als er ook een magneetband voor is

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fred101

Golden Member

Het zou fijn zijn als er ook een magneetband voor is

Waarom, je hebt er toch de stroom clamps bij ? >:-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Alex P

Golden Member

Op 2 juli 2016 15:28:28 schreef High met Henk:
Meter bevalt prima (... ) Meter is spot on (...) echt top.

Een tevreden koper, altijd fijn :-)

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.

magneetband is wel te maken, paar hdd magneten in een laag of 2 krimpkous steken, er zit in de holster al een sleuf voor bovenin..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

@alex P,

was nog niet echt in de gelegenheid je een mooi mailtje te dichten, zie je ook wel aan mijn berichtje: beetje een kattenbel

Maar moest vrijdagnacht even een kleine calibratie doen, van een eigengemaakt apparaat. Meter was zo ontzettend nauwkeurig en fijn! Echt heel prettig om mee te werken. die opstarttijd waar iedereen over klaagt heb ik totaal geen last van.

Zaterdag was ik bij een kennis met een heftruck waar iemand de ontsteking uitgesloopt had en niet meer wist hoe terug moet.. Keek even met de oude hung chang en DACHT dat hij ontsteking had. Zag netjes de waarden voorbij komen die wisselden. Helaas. De accuspanning bleek compleet in te kakken van het ding (tot 8 V) En dat soort dingen kun je dan net wel weer zien met de scope functie van het ding!

@testman: goede tip! de gewone magneetbanden zijn beetje te licht voor deze zwaargewicht!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???