Zelf revisie Sparta Pharos accu

Wie heeft dit wel eens gedaan? Is dit makkelijk zelf te doen? Wat heb ik hiervoor nodig? neem aan dat gewone oplaadbare batterijen hier niet geschikt voor zijn.
Alle info is welkom ;)
Alvast bedankt!

Vriendje van me zegt: "Volgens mij makkelijk te doen, Ik reken daar 100 euro voor. (met gebruikte NiMh cellen)". Het is z'n beroep.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

voor 100 vind ik het prima ;) maar gebruikte cellen? hoe werkt dat dan?

De cellen worden dan vervangen door 20 stuks NiMH cellen

en hoelang gaat dat dan mee? wil niet over 2 maanden weer stil staan :P of na een kwartiertje.

[Bericht gewijzigd door Becky87 op dinsdag 7 juni 2016 14:55:04 (14%)

ik heb recent ook van iemand een rapport gezien van zo'n accu. die werd slechter ( sneller leeg ) en diegene ging ermee naar de fietsenmaker. deze kan de accu resetten ( en dat helpt, is jaren terug ook gedaan ) de accu houdt veel info bij zelfs. hoeveel gereden kilometers, op welke trapstand, of je hebt gereden met helemaal lege accu en nog veel meer..

het resetten kostte 20 euro..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bij de pharos niet aan de orde.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Waren die sparta fietsen niet helemaal "dichtgetimmerd" qua beveiliging? Ik meen daar ooit hier een topic over te hebben gelezen en ook op andere plekken (weet de link niet zo snel te vinden) Ik weet dat die ion serie dat in iedergeval is.
Kun je dan wel zomaar een accu recellen zonder problemen?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Handig om te weten. Ik kijk al een tijdje uit op o.a. marktplaats naar een defecte electrische fiets om als basis te gebruiken voor electrische bakfiets of om op te knappen. Normaal negeer ik de sparta fietsen. De pharos kun je dus zonder problemen recellen? Die ion serie zeker niet?

De banaan accu van de ion serie is wel te recellen mits het printje in de accu goed is.

De gasten die ik ken zijn ondertussen heel aardig in het meten en evalueren van cellen. Bij mensen met veel geld gaan er nieuwe cellen in en nadat je zo tien setjes hebt vervangen, blijven er voldoende "heel redelijke" cellen over om weer een paar setjes te bouwen met de overgebleven cellen. Die zijn ZEKER goed genoeg dat je niet binnenkort weer stilstaat.

Ik heb het ze (*) gevraagd of het makkelijk kon. Dat is ook wat jij vroeg. Het feit dat er dan ook een prijsje achteraan komt is bewijs dat het "makkelijk kan". Vandaar dat ik het er bij heb gezet.

(*) het zijn er twee die dit wel eens doen, de ene roept 100, de andere gaat de concurrentie aan en roept "99!"

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@Brains
Ook de Sparta C2, en C3 hebben die speciale elektronica niet, en zijn dus prima DHZ fietsen.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Fijn om te weten. Dan hou ik ook de sparta ebikes in de gaten. Dus als ik een "banaan" vindt/krijg dan is een grote kans dat er nog bruikbare cellen inzitten. Ik had al eens zo'n banaan gekregen bij een fietsenwinkel maar die zal vochtig geweest zijn (schijnt een bekend probleem te zijn) De cellen waren allemaal wit uitgeslagen.
Geldt dat trouwens ook voor li-ion cellen in ebike accu's?
Ik heb ze nog niet gehad maar wie weet. Ik weet dat het wel vaak is bij laptopaccu's. En veel ebike accu's bestaan ook uit 18650 cellen toch?

Ik heb negen van de tien cellen uit m'n vader's accu overgenomen. Dat zijn "pouch" cellen (dus met een alu-folie buitenkant die gesealed is).
In een ander merk e-bike accus zitten harde rechthoekige blok-cellen (die als ze kapot gaan ook best bol kunnen gaan staan).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

heb onlangs een giant accu voor m'n neus gehad die dood was. onderweg was die leeg geraakt en men had met licht aan doorgereden. ik kon 1,5V meten, maar dat kon zijn omdat de accu geen communicatie deed opbouwen met de fiets.. het was nog garantie, de fietsenmaker kon de accu nog resetten blijkbaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Tja, Een BMS moet "hard" zijn. Dus als de accu kapot gaat als je stroom blijft gebruiken moet ie hard zijn en ingrijpen. Dan kan je zeggen: maar als het licht uitvalt, ontstaat er gevaar voor de gebruikers. Tja. dan zal er een getrapte uitval moeten zijn.

In 1977 op reis door de woestijn.... Uitgerekend: Volgende pompstation halen we makkelijk, ook met de airco aan. Airco dacht daar anders over. Om "stilstaan in de woestijn wegens brandstof op" drinkt de airco z'n brandstof van "halverwege de tank". Wij zaten dus het grootste deel van die trip door de woestijn zonder airco.... Getrapt uitvallen. Dit keer andersom, eerst de rest dan pas de voortstuwing. Bij een elektrische fiets moet dat dan andersom.

Maar goed. Als er echt te laat is ingegrepen door het BMS dan zou ie het echt niet meer doen. Ik heb een LIPO accu kapot gemaakt vorige week. Die doet het echt niet meer. Ook niet een beetje.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 9 juni 2016 11:05:40 (12%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 7 juni 2016 14:48:08 schreef Zonnepaneeltje:
De cellen worden dan vervangen door 20 stuks NiMH cellen.
Ik doe het trouwens voor 60 eurie :P

Kan jij dit voor mij ook doen?
Of de evt alleen de cellen aanleveren?

Ik heb de accu opgemaakt van mijn Sparta Pharos Finesse (zit een standaard 7Ah NiMh accu in, zoals https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/energyshop/images/sparta%20wate…), maar kan niet direct ontdekken welke cellen dit precies zijn. Zijn dit SC cellen? (zoals hier: http://www.batteryspace.com/nimhrechargeablecellscsize12v3300mahflatto…)

@Rew
Ja, met licht doorrijden zou moeten kunnen. Gewoon genoeg accu-reserve of iets dynamo-achtigs. Hoe wist je auto trouwens dat je in de woestijn reed?

Het was niet de auto, maar de airco die dat wist.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

De brandstof inlaat van de airco zit ongeveer op 1/3e van onder in de tank. Je airco doet het nooit op de laatste 1/3e van je tank.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Accu cellen meten , met een een "meetlat" en dan de datasheets bekijken ..

Mijn batavus ego 3 bouwjaar 2002 heeft nog steeds de originele accu .
De Batavus Ego ,de Sparta Pharos en de Yamaha Pas hebben exact de zelfde accu.
Mijn accu is niet meer de beste , maar voor mijn korte stukjes nog prima,.

Het is een 24 volt NIHM accu 20 cellen zonder electronica ,alleen de cellen en een temperatuur voeler.. vervangen is makkelijk.

Ik heb een "slappe" 36V accu van een Giant fiets open liggen.
30 schroeven en schroefjes verder,
Een flinke print ,heel veel electronica , veel bedrading naar de cellen die per drie ook nog gepuntlast zitten in een kunststof frame..

Deze Giant Li-ion accu is absoluut geen prettige accu om te reviseren.

Op 28 september 2016 00:29:26 schreef bert!ne:
Accu cellen meten , met een een "meetlat" en dan de datasheets bekijken ..

Mijn batavus ego 3 bouwjaar 2002 heeft nog steeds de originele accu .
De Batavus Ego ,de Sparta Pharos en de Yamaha Pas hebben exact de zelfde accu.....

Sparta Pharos Finesse is bij mij anders:

,

dan degene die jij bedoelt:

Kan jij mij info geven welke cellen ik het beste kan aanschaffen (of misschien heb je nog wel cellen liggen) om de sparta pharos finesse accu te reviseren?

[Bericht gewijzigd door denrei op donderdag 29 september 2016 13:11:04 (10%)

Zonnepaneeltje doe je dit nog steeds voor de sparta pharos? Kan je me misschien even contacteren dan?

Nee, inmiddels niet meer.

[Bericht gewijzigd door Zonnepaneeltje op vrijdag 8 mei 2020 17:13:33 (71%)