lasergeleide voertuig

Goedenavond,

Ik zou een machine willen maken om een groef te slijpen in beton over een lange afstand. Dit is voor in grote magazijnen tussen de rekken draadgeleiding te creeren voor smallegangen heftrucks.
De groefslijpmachine bestaat al en moet mechanisch bestuurd worden door een blauwe krijtlijn te volgen (smetkoord).

Ik dacht op het einde van de gang een laser te zetten (1 rechte lijn) , die dan ontvangen wordt door de machine en zo een kleine servomotor bediend dewelke de machine bijstuurd en zodanig recht naar de laser toerijdt.

de 'laserontvanger'is het niet te vinden onderdeel.

zelf als de machine automatisch de blauwe krijtlijn zou volgen is ook al een verbetering.

Alle ideeen welkom..

Groeten Stef

niet storen aub, ben al gestoord genoeg !
Shiptronic

Overleden

Tja met de huidige stand der zaken kom je met een simpele camera als sensor, en wat intelligente software een heel eind.

een Cameramodule op een Raspberry Pi zou ik wel zien zitten, herkennings software die actie kan onder nemen ook al gezien.

Kijk eens in de landbouw, de boer die harkt zijn land ook glad met lazer geleiding, graaf machines bepalen de diepte. dat spul is er al, zal wel een prijskaartje aan hangen :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 13 juni 2016 22:54:31 (27%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Je zou 2 sensoren kunnen gebruiken, die vlak naast elkaar zitten, zodanig dat ze, als de machine prefect recht gaat, allebei een stukje van de laser opvangen. Zodra de machine iets scheef gaat, krijgt een van de sensoren meer licht, en de andere minder. Dit verschil in lichtsterkte kun je vervolgens gebruiken om de machine bij te sturen. Dit lijkt op het systeem dat, geloof ik, in CD en DVD spelers wordt gebruikt om de laser recht boven het spoor op de schijf te houden.

Er zou wel een beetje extra intelligentie nodig zijn om te voorkomen dat er rare dingen gebeuren als iemand door de laserstraal loopt of zo.

In plaats van een enkele laserstraal zou je dit ook met een lijnlaser kunnen doen. Je zou ook een sensor kunnen gebruiken zoals het type dat Fotoopa gebruikt voor zijn insecten detector; zie topic http://www.circuitsonline.net/forum/view/106096

Als je op de machine zelf ook een lijnlaser zet, kun je optisch goed zien of hij nog goed gaat, en hoeveel hij zwabbert.

EDIT: een camera is misschien geen slecht idee; ik geloof dat er wel wat leuke Python libraries zijn voor beeldherkenning. Je hoeft uiteindelijk alleen een lijn in een zeer afwijkende kleur te vinden in het beeld, en je weet ongeveer waar die moet staan (anders kun je de machine beter meteen stoppen). Het zou niet zo heel moeilijk moeten zijn om vervolgens te berekenen hoe ver de lijn uit het midden staat, en wat de hoek ervan is. Vervolgens zou het met 2 PID regelaars achter elkaar vrij eenvoudig moeten zijn; de eerste probeert de lijn in het midden te houden, en geeft een gewenste hoek aan om dat te bereiken. De tweede regelaar probeert vervolgens die hoek te behalen door de machine te sturen.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op maandag 13 juni 2016 23:02:26 (26%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hallo,

Die camera die kijkt dan naar die blauwe lijn ?? Hoe moet ik dit 'googelen' ?

Alvast bedankt

ik heb op youtube al een voorbeeld van camera line follower gevonden. https://www.youtube.com/watch?v=lRAYeKNKvdk
Dit werkend krijgen zou al dik ok zijn.

@sparky, de 'hoogte' van de laser lijn moet perfect op de twee lichtsensors vallen. Dat gaat een probleem zijn. Een gang kan gemakkelijk 100 tot 200 meter lang zijn. Het zou (in mijn gedachten) een plat vlak moeten zijn die het licht van de laser ontvangt..

Stef

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 14 juni 2016 19:32:14 (11%)

niet storen aub, ben al gestoord genoeg !

Zoals Shiptronic al aangaf, zou ik hier eens naar kijken. Is erg nauwkeurig, en wordt veel gebruikt.

Misschien zou je zo'n setje kunnen demonteren om de onderdelen te gebruiken.

Ik betwijfel of je dit kant-en-klaar kunt vinden, maar je zou wel kunnen proberen hapklare brokjes aan elkaar te plakken (lijn vinden in beeld, positie en hoek bepalen, control loops, output naar hardware).

Ik bedoelde een lijnlaser die een lijn in de lengterichting van het pad maakt, dus waar je nu met smetkoord de blauwe lijn maakt. In plaats van zo'n laser kun je natuurlijk ook die lijn met smetkoord zetten, en die laten volgen; een blauwe of rode lijn in beeld zoeken maakt weinig meer uit, lijkt me.

De "lijnvolger" is een redelijk standaard robotica-onderwijs projectje, en daar zul je er dus ook 1001 van vinden. Ik betwijfel echter of je iets gaat vinden dat direct as-is bruikbaar zal zijn. Ik denk dat je, omdat je aan het zagen bent, maar langzaam mag corrigeren, en wellicht dat je vanwege het zagen nog wel wat extra krachten en verstoringen krijgt in het voertuig (denk ook eens aan het trillen van de camera en zo), die niet bestaan bij alle lijnvolger projectjes die je online gaat vinden.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op maandag 13 juni 2016 23:48:34 (33%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken