Hobby servo voor professioneel gebruik

fripster

Golden Member

Hallo mede-CO'ers

Ik vind voor simpele positioneeropgaven de gewone hobbyservo's prima dingen. Maar toen we er eentje hebben getest op het werk, en nog niet eens een goedkope, ging het ding gauw stuk. We moeten minstens 120.000 keer heen en weer kunnen. We hebben getest (3 stuks) met Hitec servo's van de duurdere soort, met metalen gears en lagers. Maar na ongeveer 30k bewegingen hielden ze er stuk voor stuk mee op... We hebben ze zeker niet overbelast, maar wel op 80% van het nominale koppel. Heeft iemand een idee waarom die dingen zo snel stuk gaan? Kennen jullie merken die beter zijn? Ik dacht toch echt dat Hitec wel OK was...

Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn.

fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
GJ_

Moderator

Servo's gaan inderdaad niet zo gek lang mee. Ik heb ook wel eens getest en na enkele dagen flink bewegen en vervolgens uit elkaar halen blijkt alles versleten te zijn. Metalen tandwielen zijn niks beter dan kunststof.

Verder zijn ze sowieso niet echt geschikt voor industrieel gebruik. Rare draadjes, rare stekkertjes, rare spanningen, rare signalen, en dus ook nog poppenspul. Het kost ook niks natuurlijk.

Arco

Special Member

Je ziet ook maar weinig datasheets van servo's met relevante informatie. (o.a. de duty-cycle voor aan/uit)
Ook de levensduur zie je niet echt vaak vermeld, en bij welk koppel dat dan mag zijn.
Het lijkt me dat een lineaire actuator een stuk steviger is voor dit soort veeleisende toepassingen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik denk dat enige overbemeting wel zal helpen. Dus een grotere servo die je maar op 40% van z'n max-koppel belast.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/