komt er nog bij dat de enkelfazige gelijkrichter een niet onaardige DC component doet lopen, die uiteindelijk ook door het gloeicircuit moet worden "weggewerkt".

groeten

Kris

Wat bedoel je met een C-component, en
Waarom moet het gloeidraadcircuit die wegwerken?
Gloeidraden (inclusief serieweerstand of -condensator) en gelijkrichter zitten onafhankelijk van elkaar op de 230V, en beïnvloeden elkaar niet - tenzij je netsnoer een belachelijk hoge weerstand heeft, natuurlijk. :)

de "D" was niet uit het klavier gekomen :-) intussen gecorrigeerd.

maar als de gelijkrichter niet over de deelweerstand gaat, dan is het idd een andere zaak.

groeten

Kris

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (46%)]

Suf dat ik dan zelf niet 'DC' kan bedenken. :)
Maar inderdaad, de bedoelde weerstand zit alleen met de gloeidraden in serie; niet met het hele toestelletje (wat ook nog had gekund!).
Schema:

Op 29 juni 2016 16:15:01 schreef Frederick E. Terman:
Houd er rekening mee dat een seriecondensator de inschakelstroom niet begrenst, zoals de serieweerstand dat wel doet. Ook eventuele spikes op het net komen onverzwakt op de dunne gloeidraadjes terecht.
Zelf zou ik de weerstand blijven gebruiken.

Ik denk dat de gloeidraden toch redelijk robuust zijn.
Kijk bij buizen maar eens hoe fel ze opgloeien als een toestel net wordt ingeschakeld. Dat houden die buizen tientallen jaren vol.

Op 29 juni 2016 16:15:01 schreef Frederick E. Terman:

Over een seriecondensator zou √(2302-1192)= 197 V vallen. Je reactantie moet dus 1970 Ω worden; bij 50 Hz is dat 1,6 µF.

Ik dacht gewoon 111V, maar het is blijkbaar 197V. Dat snap ik niet helemaal, kun je dat uitleggen?

De stroom is 0,1 A.
De (warme) gloeidraden zijn 1190 ohm ohms; daarover valt 119 V in fase met de stroom.
De condensator is 1970 ohm capacitief; daarover valt 197 V, 90 graden achterlopend op de stroom.
De totale spanning wordt nu '119 V naar rechts en 197 V naar beneden'
De 'schuine zijde' is dan 230 V, waardoor de som klopt.

119
    +------+
     \     |
      \    |
       \   | 197
    230 \  |
         \ |
          \|
           +

Omdat veel mensen daar moeite mee hebben heb ik er lang geleden eens een documentje van gemaakt.

Hoi Ed,

Zo'n berekening doe ik niet dagelijks, had geen rekening met de fase verschuiving gehouden. |:(
Bedankt voor de uitleg en het documentje, het is me nu weer duidelijk. :)

Fet,

bedankt voor het stukje schema. Gloei en gelijkrichter gebruiken hier hun eigen weerstand,en dan is er geen probleem. er zijn U-tjes waar de weerstandgemaanschappelijk is,dan loopt er dus een DC component,die als je een condesator gebruikt dze gaat polariseren en uiteindelijk door het gloeicircuit als extraatje moet verwerkt worden.

Anderzijds begrijp ik je redenering niet waarom een condensator slechter zou zijn dan een weerstand voor de aanloop van de gloeidraden. Bij koude start is de weerstand van de gloeidraden laag en staat er dus meer spanning over de condensator, wat een soort "soft start" geeft.

groeten

Kris

Vlak na het inschakelen is de condensator nog leeg. Bij het opladen vertoont hij dan geen 'weerstand'.
Als je toevallig inschakelt als de spanning hoog is, loopt er een erg grote piekstroom door de gloeidraden. Die wordt dan niet begrensd; er staat eventjes tot 325 V op als je pech hebt.
Dit duurt maar kort, maar is toch een veel grotere tik dan de gloeidraden ooit met een weerstand te verduren zouden krijgen.
Als je na het uitschakelen weer inschakelt, zou die stroom zelfs nog verdubbeld kunnen worden omdat de condensator dan andersom geladen zou kunnen zijn. Om die reden zal er in elk geval een lekweerstand over de condensator moeten zitten, om hem in een redelijke tijd te ontladen. Dat voorkomt ook dat de stekkerpennen onder spanning blijven staan als je de stekker uit het stopcontact haalt.

Ook alle storingspieken op het net komen onverzwakt op de gloeidraden te staan. Het schakelen van TL-verlichting zou de gloeidraden extra snel kunnen laten slijten.

Op 29 juni 2016 19:32:38 schreef evdweele:
[...]Ik denk dat de gloeidraden toch redelijk robuust zijn.
Kijk bij buizen maar eens hoe fel ze opgloeien als een toestel net wordt ingeschakeld. Dat houden die buizen tientallen jaren vol.

Jouw ervaring is mogelijk met de gewone E-buizen, waarvan de gloeidraden op 6,3 V werken, en daardoor relatief laagohmig en dik zijn.
Maar de UCL82 bijvoorbeeld heeft 50 V op de gloeidraad bij 0,1 A; dat komt overeen met 500 ohm.
De overeenkomstige E-uitvoering stookt dezelfde 5 W aan gloeivermogen bij 6,3 V. Dat is dus ca. 0,8 A, en komt overeen met 7,9 ohm.
De gloeidraad van de UCL82 heeft dus een 63x zo hoge weerstand. Hij is dus veel dunner, en daardoor waarschijnlijk kwetsbaarder.

beste Fet,

ok... je doet een "ongenblikkeliijke " analyse. (binnen een cyclus)

Het klopt dat er een korte piek -enige milliseconden? ontstaat over de filamenten.

Maar de gloeidraden hebben gelukkig enige inertie. ttz het duurt meer dan enige perioden eer ze wit worden van woede. :-)

praktisch komt het er op neer dat de condensatormethode voor 110V gloeidraden circuit vrij goed voldoet, althans mijn bevindingen.
Een 1 Mohm weestand parallel over de condensator is nuttig om restspanning op de stekker te vermijden, zoals je aangaf.

zolang de gelijkrichter maar een andere weg vormt, zoals hierboven al opgemerkt.

groeten

Kris

Voor Philips zelf was een seriecondensator ook goed genoeg toen een seriediode niet meer voldeed omdat er steeds minder buizen in de TV zaten.

Heb je daar een typenummer van?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (80%)]

F6 en F6N televisiechassis, zo uit het hoofd: X20T681, X24T731, X24T751. De condensator was een 5,04uF bekermodel met papier in olie.

Merci beaucoup, natuurlijk hoe kon ik die vergeten, die Z/W bak met hengsel, pardon, handgreep, bovenop! Ik zat al aan de KTV's te denken. Fout, fout...

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (19%)]

Op 30 juni 2016 23:46:48 schreef kris van damme:
beste Fet,

ok... je doet een "ongenblikkeliijke " analyse. (binnen een cyclus)

Het klopt dat er een korte piek -enige milliseconden? ontstaat over de filamenten.

Maar de gloeidraden hebben gelukkig enige inertie. ttz het duurt meer dan enige perioden eer ze wit worden van woede. :-)

Kris

Zoals steeds heeft Fet het bij het rechte eind.
Het klopt dat een gloeidraad van een buis of gloeilamp enige inertie heeft. Een gloeilamp of buis gaat meestal stuk bij het aanzetten. Dat komt idd door de inschakelpiek. In het ongunstigste geval 320V in combinatie met een lage koudweerstand. Maar niet door thermische overbelasting. Je ziet een gloeilamp immers oplichten. Doordat je oog enige traagheid heeft betekent dat dat de stroom al meerdere periodes heeft doorlopen vooraleer de lamp op temperatuur is. Dat heb je correct opgemerkt. Maar: buizen en lampen hebben een dubbel gespiraliseerde gloeidraad.De inschakelstroom veroorzaakt een magnetisch veld in deze spoelen en doet ze samentrekken. Het is deze magnetische kracht die verantwoordelijk is dat de door veroudering broos geworden wolframdraadjes breken bij het opstarten. Doordat de ongeladen seriecondensator bij het initieel inschakelen geen rol speelt komt de dubbele voedingsspanning over de gloeidraden. De inschakelstroom is natuurlijk evenredig groter en de mechanische kracht op de gloeidraden eveneens. Het klopt dus dat een seriecondensator de levensduur negatief zal beinvloeden ook al zie je bij het inschakelen de gloeidraden niet eerst wit oplichten.