detectieraam

evelo

Golden Member

Misschien eens informeren bij merken zoals Sick? Zij hebben bijvoorbeeld lichtschermen/scanners/... en dergelijke.

Goedkoop zal het niet zijn en je zal de volledige machine moeten (her)evalueren, mogelijk mbv advies van de leverancier van het veiligheidsmateriaal.

Die blauwe machine is echt wel gevaarlijk! Hangt wel vol met gele stickers...

[Bericht gewijzigd door evelo op donderdag 30 juni 2016 17:48:14 (13%)

Duidelijk verhaal.
Ik twijfel er niet aan dat de meeste ondernemers/werkgevers/bazen erg begaan zijn met het welzijn van hun medewerkers.
Waarschijnlijk zijn ze bij dit soort kleine bedrijven zelfs meer betrokken bij hun personeel dan bij een grote onderneming voor wie de investering in gecertificeerd materieel geen punt is.

Maar terug on topic,
Wat zou een zinvolle oplossing kunnen zijn ?
Kijk nu eerst eens naar de reële situatie , want daar weten we nog nagenoeg niets van.
Als ik die machine uit het filmpje goed bekijk dan gaat het invoeren met een behoorlijk hoge snelheid.
Verder is de bewegende massa vrij groot waardoor het toch wel enige tijd zal kosten voordat die massa volledig tot stilstand is gekomen.

Stel: je maakt een detectievenster (op welke manier dan ook) die de machine laat stoppen wanneer er een hand naar binnen gaat.
Kan die machine dan stoppen voordat die hand bij de draaiende rollen is ?
Mijn inschatting aan de hand van het filmpje is dat dit waarschijnlijk niet zonder meer zal lukken.
Je moet dan al gaan denken aan een blokkering die ingrijpt zodra er een zich noodsituatie voordoet.
Kun je meten hoe lang het duurt voordat de machine stil staat nadat deze is uitgeschakeld?

Kijk nu gaan we denken he ;)
De machine waar ik het over heb heeft zoals GJ al aangaf een invoer om de hoek, idd evt aan 2 kanten tegelijk. Dit maakt het overzicht niet gemakkelijk maar hierdoor zit je al minimaal 2 meter van de werkelijke invoer af. De beidde invoerzijde hebben zover ik weet een gekeurde afstandbediening Het op tijd stoppen van de invoer (doek) is geen enkel probleem, mits goed signaal Bij de invoerrollen moet je mijn inziens niet in de buurt komen. Maar dan moet de eerste beveiliging al weigeren, het kneusgedeelte is zo zwaar dat dit niet binnen 5 seconden kan stoppen al zou je dit willen.

Ik heb vroeger een systeem gezien met een raamwerk waar een soort spoel op gezet wordt met een detectie kastje. Alles wat door het raamwerk wordt gestoken daar gaat de beveiliging op af.

Ik heb echt zelf gezien dat het ook werkt! We hadden meerdere dingen geprobeerd van een zaagbeugel tot een raamwerk van 4 koperen buizen met 4 knietjes. Volgens mij is dat precies wat je nodig hebt.

Volgens mij werkte dat op inductie wijzigingen, kan haast niet anders.

Ik weet niet of dat ding (of iets dergelijks) nog op de markt is want het is al ruim 35 jaar geleden. Het bedrijf bestaat nog steeds waar ik toen gewerkt heb (stage): Isotron Systems in Den Bosch. Als je echt serieus naar zoiets op zoek bent zou een bij hun vragen of dat heden ten dagen er nog is en of dat als veiligheidscomponent gebruikt kan worden.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
GJ_

Moderator

Het is op zich niet altijd drama als er aanvaardbare restrisico's zijn. Die mag je soort van oplossen met waarschuwingen en instructie van het personeel. Dit laatste moet wel aantoonbaar zijn natuurlijk.

Het beroerdste is natuurlijk dat die dingen zo hard draaien. Als je om wat voor reden dan ook aan dat doek blijft haken ga je toch met een flinke gang die machine in. Zelfs al zou je een beveiliging hebben ben ik benieuwd binnen welke afstand je die machine stilkrijgt.
Overigens is "niet mee te werken" behoorlijk betrekkelijk. Beveiligingen hebben vaak het nadeel dat het wel eens in de weg zit. Je zult zelf ook machines hebben met een flinke omkapping voor de veiligheid. Als je eerst helemaal zonder gewerkt hebt zou je na plaatsing van de kappen ook menen dat er niet mee te werken valt. Nu zijn de machines nieuw zo geleverd en heb je je vanaf het begin ermee leren leven.
Beveiligingen die echt teveel in de weg zitten zijn ook waardeloos: die worden weggehaald en/of overbrugt.

Op 30 juni 2016 17:30:36 schreef Arthurs:...het is niet mijn machine, en hij heeft hier nog nooit gedraaid. Ik ben alleen gevraagd om mee te denken over zo'n machine. Ik heb er zelf geen..

ahh, ik begreep de combinatie al niet.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 30 juni 2016 18:49:57 (13%)

Lambiek

Special Member

Op 30 juni 2016 18:46:47 schreef GJ_:
Het beroerdste is natuurlijk dat die dingen zo hard draaien. Als je om wat voor reden dan ook aan dat doek blijft haken ga je toch met een flinke gang die machine in. Zelfs al zou je een beveiliging hebben ben ik benieuwd binnen welke afstand je die machine stil krijgt.

Je zou dan iets moeten maken dat de rol ontkoppeld wordt bij een noodstop, dan ligt het doek in ieder geval stil.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
evelo

Golden Member

Het moet toch mogelijk zijn om iets te maken waarbij je de rol vastklemt en je dan uit een afgebakende zone van pakweg 1m moet begeven naar het bedienpaneel om de startknop in te drukken of eventueel 2-handen bediening die je moet ingedrukt houden.

De zone kan uitgevoerd worden in plaatwerk waarbij je een 'deur' moet dichtdoen met veiligheidsschakelaar.

Als het doek blokkeert dan moet je de bediening loslaten, deur openschuiven die een noodstop veroorzaakt die dan na het oplossen van het probleem moet gereset worden.

GJ_

Moderator

Het scheelt al een jas dat deze met een aparte transportband werkt natuurlijk. Dat maakt de messen al moeilijk/niet direct bereikbaar.

Een "raam met sensoren" zou wellicht met een beetje snuggere scanner kunnen (die zijn gewoon leverbaar in het geel). En wat wegen de planten op de opwikkelrol zelf maximaal? Misschien is het wat om de opwikkelrol op loadcellen te plaatsen. Als het gewicht ineens met bv 40kg toeneemt weet je dat er iets loos is.

Dank voor de tips. We blijven denken hoe het beter kan.

GJ_

Moderator

Vers van de deurmat. Precies wat jij wil: de Proxipi ProZone opvoerbandbeveiliging.

Informatie bij Inrato, 085 2736750