Het is inderdaad niet zinnig om de standaard 230/400 aan te geven, maar alleen de oude systemen.
Maar als in één straat beide systemen door elkaar voorkomen, dan wordt het wel erg lastig om dat op een kaart weer te geven.

Ik heb het wel vaker gezegd, als er onduidelijkheid is over de spanning of de zekeringwaarde van een pand, vraag het de netbeheerder want die moet dat weten.
En anders een duidelijke foto van de typeplaat van de meter, daar kan je al veel uit halen.

Ja dat vind ik ook.

Een kaart met de plaatsen waar het 3x230 net gebruikt word gaat niet volledig duidelijk zijn, maar is wel de beste oplossing die ik zie, en geeft wel een beeld.

Een beetje kennis van Belgische geschiedenis en ver zal je er niet naast zitten.

- Limburg, Antwerpse Kempen, Oostwaarts van Leuven, en West-Vlaanderen is 3x400V+N
- In Antwerpen, Gent, Brussel en "suburbs" en aan de kust moet je rekening houden met 3x230V
- In Wallonie hetzelfde. Mijn buikgevoel zegt dat Luxemburg ook volledig 3x400V+N is, en waarschijnlijk Namen grotendeels ook, rest neem ik aan 3x230V.

dat klopt al niet
want ik woon in waregem, ligt in west vlaanderen en voor zover ik weet lig ik niet aan de kust. en toch heb ik 3x220V die binnenkomt.
zelfde met MGP die 3x380 binnenkrijgt en iets verder zijn zoon 3x220V krijgt.

ik zou eigenlijk eens moeten vragen wat mijn buren hebben. mijn 'hangaar' dateerd namelijk uit 1932 en ik heb nog een oude 3fase aansluiting via luchtnet terwijl ze 50meter verder gevoed worden uit een grondkabel.
op zo een 150-200meter staat ook een transformatorhuisje dus het is goed mogelijk dat die ene kabel er hangt voor mijn gebouw en misschien de 2naaste geburen (nr's 1A, 1 en 3 en daarna zijn het velden). overkant van straat is volgens mij grondkabel. overkant heeft wel meerder huizen op een rij.

het is dus goed mogelijk dat een hele stad op 3x400v draait, maar ergens een oud fabrieksgebouwd dichtbij een transformatorhuisje nog steeds een oude aansluiting heeft, omdat het er zo al jaren staat.
waarom zouden ze dat voor dat ene gebouw een volledige nieuwe aansluiting leggen terwijl die oude transfo nog voldoet

Uiteraard is dit niet failproof. Kan mij vergissen, maar het zou mij echter verwonderen dat West-Vlaanderen niet hoofdzakelijk 3x400+N is. Jij weet dat natuurlijk beter.

Er liggen daar ook nog een paar kleinere oude industriekernen. Denk aan Kortrijk, Brugge, en Ieper. Vermoed dat je dat daar ook nog op kleine schaal kan tegenkomen.

Dus... ALS de netbeheerder er voor kiest om als een bezem van oost naar west door het land te gaan en alles om te zetten dan kan je met een kaart zien hoe ver ze gekomen zijn. Maar er zijn diverse redenen waarom dat niet handig is. Je hebt bijvoorbeeld 100 teams nodig om zo een klus in 10 jaar te klaren. Dan is het onzin om de teams uit het westen in de eerste 5 jaar in het oosten te laten werken en om de teams uit het oosten de laatste 5 jaar in het westen. Er zal dus weinig geografische clustering zijn.

En als zoiets zo lang duurt, dan kan je nadenken over wat er de meeste prioriteit heeft. Dus daar waar de winst het grootst is of het nu "makkelijk" is daar ga je het eerst aan de slag.

Kortom, een kaart geeft weinig info. En kennelijk is het zo dat de 400V versus 230V stukken heel dicht bij mekaar kunnen liggen..... Dan is de dichtheid van CO-lezers onvoldoende om iets zinnigs te gaan zien.

[Bericht gewijzigd door rew op (13%)]

Dan is er nog een interessant verschijnsel in het grensgebied. Zeeuws Vlaanderen grenst voor het grootste deel aan Oost Vlaanderen. Ik weet dat daar woningen in België zijn die aangesloten zijn op het Zeeuwse net. Die krijgen ongetwijfeld 230/400V met N, want iets anders kennen we niet in Zeeland.
Maar ik heb geen idee wat het Belgische net daar levert.

de oude netteen liggen in BE juist meer in de oude gebieden en buitengebieden lijkt me. wat later is gebouwd in een voorheen onbewoond gebied zal meteen 3F 400V krijgen. een los nieuw huis in een oude wijk krijgt wat de rest ook heeft, wat vaker 3F230V zal zijn.

in NL is men al meteen naar 3x 400V gegaan en waren er wrs al minder 3x 230V aansluitingen nog landelijk gezien. alleen in bepaalde gebieden lag standaard 3x 230V. hier is het veel graafwerk om de 3 aderige kabel te vervangen voor 4 aders, maar in BE staat nog veel bovengrondse voeding die ze dan opruimen of aanpassen naar 4 aders. dat betekent geen stroom tijdens de werken voor de aansluitingen op die trafo, iets wat men liever niet heeft.

Dat hangt van de manier van werken af. Hier wordt bij een renovatie eerst een nieuwe kabel gelegd en onder spanning gebracht. Dan worden de woningen stuk voor stuk omgezet. Daarbij is een woning ongeveer een uur zonder spanning. Als alles is overgezet wordt de oude kabel opgegraven.
Je hoeft dus niet een hele straat dagenlang zonder spanning te laten zitten.

Men had natuurlijk ook alles 3x230V kunnen laten. In Japan is dit nog gekker, daar bestaat zowel 50 als 60Hz.

Bij mij in de straat hebben ze alles losgedraaid (alle hoofd-stoppen er uit), (ALLE huizen UIT) dan gemeggerd of er nog wat op de kabel aangesloten was (Nee? Mooi!), en dan de spanning op de bestaande kabel van 230 naar 400 omgezet. Daarna gaat een team van monteurs weer de huizen in om de N van de huis-installatie op de nul te zetten. En daarna pas de (een enkele) hoofdstop terugzetten.

men kan hier onder spanning een huis aankoppelen. daar merk je niks van als buur. ander verhaal als het huis omgezet wordt, dan komt er ook een 4 aderige kabel vanuit het huis bij die aangesloten wordt op de nieuwe kabel, dat duurt wat langer.

Vergeet niet dat alle driefasige apparaten moeten omgeschakeld worden, kookplaat, fornuis, waterverwarmer, motoren,waarvan ook de fase.
Dit kan een heel werkje zijn (zoals bij mij) vanin de kruipkelder(pomp) tot op zolder(waterverwarmer), in de keuken moet de kookplaat in en uit gebouwd worden (afdichting).
De maatschappij weigert dit te doen, dus laat ik alles zoals het is.
Bob

Logisch. De verantwoordelijkheid van de elektriciteitsmaatschappij gaat tot en met de teller. Vanaf de groepenkast is alles voor eigen rekening.

Of het nu 220 volt tussen de fasen is, of 220 volt met een nul, zal me een zorg zijn. de spanning blijft gelijk.
Het energiebedrijf dient de goede spanningen te leveren.

bij mij wordt dat ook een serieus probleem.
mijn hele zekeringkast (3stuks trouwens) is namelijk uitgevoerd als 3x230V systeem.

mijn zekeringen krijgen dus
V1 - V2 - V3 - V1 - V2 - V3 - V1 - V2 - V3 - V1 - V2 - V3.

zouden ze mij willen omzetten moeten mijn zekeringkasten
V1 - N - V2 - N - V3 - N - V1 - N - V2 - N - V3 - N
krijgen
1 grote zekeringkast waar het hele huis op zit, 1 kleine zekeringkast waar de vochtige ruimtes op staan
1 grote zekeringkas waar de hele werkplaats op staat.

bijkomend moet de motor van het bandenmachien, motor van de compressor, 4motoren van de autobrug... allemaal omgezet worden van driehoek naar ster.
wordt wel een serieus probleem aangezien mijn compressor een oude is die op 3x127/3x220 draait en geen 400V(toen nog 380) aankan.

van mij hoeft de ombouw niet. voor het vastrecht maakt het weinig uit (3x230V/63A is samen 43kW of 3x400V/40A is samen 48kW)

Of het nu 220 volt tussen de fasen is, of 220 volt met een nul, [...] Het energiebedrijf dient de goede spanningen te leveren.

Nou ja, 230V dan eigenlijk. Tot 1988 was het 220, na 2004 230.

Ik ben al een oude l*l..:+

Misschien, maar 1988 is ook alweer bijna dertig jaar geleden. :)

Ik heb hier in Rumst (As Antwerpen - Brussel)

3x400+N 40A in een HOB woonhuis.

Onze woonwijk dateert van mid jaren 50, mijn huis van 1960.
De hele wijk heeft dezelfde aansluiting...

[Bericht gewijzigd door KoenP op (39%)]

geen idee wat een HOB woonhuis is, maar klinkt wel eng >:)

Google: half open bebouwing.