Op 17 juli 2016 03:44:43 schreef Nightwalker:
[...]
Sinds de invoering van de euro hebben we geen kwartjes meer. Dus het verbaast me niets ;-)

ja hoor leuk,

maar denken jullie dat het gaat werken is mijn vraag. of moet ik het gewoon proberen

Gaat het werken? Ja en nee.

1) Ja, je kan RF energie "uit de lucht halen".
1A) Dat is niet veel. Die gast in die video zegt zelf niets over hoe veel het is. Maar er zit in z'n video genoeg informatie voor mij om het uit te rekenen. Ik zal er best een factor twee naast kunnen zitten. Dus om het nauwkeuriger te meten moet je wat serieuzer die meting uitvoeren ipv de video met de hand stil gaan zetten wat ik heb gedaan.
1B) Het is niet gratis. Of het uit jou WIFI router en dus jou stopcontat komt weet ik niet. En dan nog, misschien gaat die energie anders gewoon verloren. Dus... zoals ik al schreef: Het is een manier om een kleine hoeveelheid energie op een "afgelegen plek" in je huis op te sparen en daar dan met pulsjes wat mee te doen.

2) Volgens de wet van behoud van energie kan je niet een cirkeltje maken waarbij er steeds meer energie komt. Je kan lampjes op zonnecellen laten schijnen. Die lampjes zijn niet 100% efficient: er gaat 10W in, en dan komt er 5W uit in de vorm van licht. De rest van de energie komt er wel weer uit, maar in de vorm van warmte die je niet kan gebruiken. Daarna zijn die fotocellen Ook die zijn verre van efficient. Begin je met 5W aan licht, dan kan je daar weer elektrische energie van maken. Hele goede zonnecellen doen iets van 20%, dus je houdt dan 1W over. Stel je hebt een emmer met water. En de opdracht is om dat water naar een andere emmer te brengen. De emmer zijn vastgelijmd aan de grond. Bakjes of slangen heb je niet. Dus je gaat handje-voor handje de boel uit de ene emmer halen en in de andere emmer doen. Dat lukt, maar het kost je veel tijd (weinig vermogen) en er zijn verliezen. Je hebt zeker meer dan 1 volle emmer nodig aan het begin om de andere emmer te vullen. Je verliest altijd wel wat onderweg. Vraag je nu een vriendje om met dezelfde methode het water weer terug te brengen naar de eerste emmer, dan werkt dat, maar met het heen-en-terug zijn nog steeds overal verliezen en krijg je veel minder water terug dan waar je mee begonnen bent. Het meeste valt op de grond tussen de emmers in.

@diode anode

Helaas, in mijn glazen bol zag ik dat het niet werkte,het schema was erg wazig.

@TS
Mss even lezen?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Perpetuum_mobile

Van water wijn maken gaat ook niet(was het maar waar) ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op (31%)]

Op 17 juli 2016 01:25:13 schreef diode-anode:
ik heb een ultra goed idee gekregen, thanks.

ik laat met die stroom uit de lucht 8 low currend leds branden en met foto diodes. met bijvoorbeeld de BPW40, deze kan 100ma leveren volgens de datasheet,

dan zet ik er 8 in paralel

om zo vanuit 20ma zo´n 800ma te maken,

dat kan niet, je kan niet meer energie "maken".
die BPW40 kan max 100mA DOORLATEN, als zijnde van een andere voedingsbron. stel je hebt een stuurstroom van 5mA en je wil iets schakelen dat 100mA trekt op 12V. dan kan je een ledje aansturen met 5mA, en zal die fotodiode het andere ding aanschakelen op zijn 12V bron. een fotodiode maakt geen energie, daarvoor heb je een fotocell (zonnepaneel) nodig.

je kan wel van 20mA naar 800mA gaan door te transformeren. 40V 20mA erin, 1V 800mA eruit.

mijn electrische tandenborstel haalt trouwens ook stroom uit de lucht. daar hangt geen enkel draadje aan, en toch wordt die elke dag opgeladen als ik die in zijn hoekje zet ;-)
dezelfde stroom die jij uit de lucht wil halen

[Bericht gewijzigd door fcapri op (12%)]

Als de lucht/atmosfeer dielektricum voorstelt (zon positief, aarde negatief, atmosfeer/lucht ertussen, zo stelde Tesla het zich voor) als in een condensator en je wilt vermogen eruit halen zul je het blijkbaar enorm groot moeten aanpakken/opzetten (lucht heeft lage dichtheid, weinig ionen) Een metalen plaat geisoleerd en hoog ophangen als "antenne" i.p.v een antennedraad. In filmpjes zie je hoe hoger men de draad omhoog brengt of ophangt hoe hoger de spanning oploopt.
Is het soms hoofdzakelijk potentiele energie die in draad opbouwt dan het oppikken van radio straling of ionen? Potentiele energie die je er dus zelf in stopt(e) (draad zelf omhoog gebracht). Hoogfrequent straling is dan de sterkste lage energie die in de atmosfeer aanwezig is, door de miljoenen gsm's en radio/satelliet verkeer.

De BPW40 kan net als elke andere diode energie opwekken wanneer er straling op valt, in feite is het een heel erg kleine zonnecel.
Hij is er alleen niet voor ontworpen om dat te doen en de hoeveelheid energie is dan ook minimaal, enkele uA bij zo´n 0,7V maximaal.
Daar ga je dus geen LED helder mee laten oplichten.
Overigens kun je als fotocel ook gewoon een andere LED gebruiken.
Wanneer je een blauwe en een rode LED met elkaar verbind dan zal de rode LED zwak oplichten wanneer je de blauwe onder een felle lamp houdt.

De BPW40 is een fototransistor, geen fotodiode. Nu is de basis-emitter overgang natuurlijk alsnog een fotodiode, maar dan wel een hele kleine.

Je hebt gelijk dat het een transistor is, maar ik verwarde hem met de BPW14.
Dat is ook een transistor maar daar is de basis naar buiten uitgevoerd zodat je twee diodeovergangen hebt die beiden zo´n 5 uA kunnen "leveren".
Bij de BPW40 is de basis niet naar buiten gebracht en dan gaat de truc niet op.

Bij onweders meten de stormjagers ook de spanning van een statisch veld.
Geen idee of daar vermogen uit te halen valt(behalve direkte blikseminslag dan >:) )

Nou dat is dan ook wel de enige manier die ik als optie zie om beetje rendement te halen...

Probleem is bliksem hanteren nogal lastig is... Vraag het Benjamin...echter bevat veel energie. Het is redelijk geconcentreerd, zodat je geen km2's aan opp nodig hebt.

Alleen de Spanning is nogal hoog en de tijd nogal kort

@schimanski: hoe ziet die zuid soedanese regendans die minuten lang duurt eruit?? Is daar filmmateriaal van???
Het hele huis was weer wakker toen ik dat stukje las, eerst van het lachen en daarna de hoestbui die erop volgde...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (27%)]

Op 16 juli 2016 13:49:07 schreef diode-anode:
geachte iedereen,

ik ben bezig met een project, om stroom uit de lucht te halen na veel experimenteren heb ik nu ook ampères er bij weten te fietsen,

Leuk dat de jeugd nog experimenteert, al moet ik altijd lachen om de ernst , de breedsprakerigheid en het opgeblazen zelfbeeld . "na veel experimenteren" twee diodes, twee elco's en twee stukjes draad op een kroonsteentje aansluiten. Dat is me wat.

ik had 19v op 20ma de condensatoren de elco´s worden warm,

Iemand moet het durven zeggen. tenzij je onder een antenne van een omroepzender woont is dit nonsens.

er zitten wel meer diodes in hoor. die 2 van de antenne zitten ook diodes aan vast.

Dus jij wuift het argument weg op basis van de typefout van "twee" in plaats van "vier". Fijn dat we serieus genomen worden.

Als er diodes en elcos warm worden en kapot gaan, dan heb je een serieuze hoeveelheid energie te pakken. Ondanks dat ik (hopelijk) bekend sta als "gelooft niet in gratis energie", wil ik toch graag wel eens uitvinden waar het nu vandaan komt.

Als het jou lukt om een elco heet te maken, dan kan jou constructie best wel een goede truuk zijn om in een afgelegen hoekje van een huis een sensor te plaatsen die zo nu en dan naar "de basis" rapporteert wat ie gemeten heeft.

ik ga het schema nog maals bekijken,

kijken of ik ook fouten heb gemaakt.

ik heb al enig idee hoe ik het ga veranderen maar daarvoor pak ik morgen het schema er even bij laat het even bezinken vandaag.

heb de kapotte diode vervangen maar echter is hij weer stuk.

de elco´s werden opnieuw warm, ik heb nu ook de aarde aangesloten toen gaf hij echter nog meer energie.

gewoon even in met een clipje aan de aarde vast gemaakt van stopcontact.

ik ga er nu 2 in parelel zetten op die locatie, misschien helpt dat.

Is er al beeldmateriaal van al dit moois?

ik maak een foto van het ding, komt zo snel mogelijk online.

ik heb een foto maar krijg hem niet op het forum dan moet ik een link toevoegen terwijl hij nu op mijn hardeschijf staat.hoe krijg ik het op het forum.

onder bijlage, kies upload. eventueel kun je hem in het bericht plaatsen.

maak ook even een schema.

Je klikt op het EDIT knopje (EDIT knopje!!!!!!) En dan op UPLOAD. Zo ingewikkeld kan dat voor jou toch niet zijn, genie dat je bent :-)

Op 17 juli 2016 15:59:45 schreef rew:
dan kan jou constructie best wel een goede truuk zijn om in een afgelegen hoekje van een huis een sensor te plaatsen die zo nu en dan naar "de basis" rapporteert wat ie gemeten heeft.

Of je koopt gewoon zo'n sensor bij TI :-)

TS, de enige manier om zoveel energie uit de lucht te halen dat diodes sneuvelen en elco's heet worden is bliksem gebruiken of vlak onder de antenne van een MegaWatt middengolf zender te gaan staan.

Op 17 juli 2016 19:41:47 schreef flipflop:
Je klikt op het EDIT knopje (EDIT knopje!!!!!!) En dan op UPLOAD. Zo ingewikkeld kan dat voor jou toch niet zijn, genie dat je bent :-)

hier is de foto

lezen is wel moeilijk zeker?

je quote flip flop, waar 2x EDIT in staat en plaatst toch een nieuw bericht.

hier hebben we weinig aan. teken even een schema en plaats een (scherpe) foto van de onderkant.

die middelste diode gaat steeds aan gort. die blauwe in het midden