Ziet er toch nog netjes uit!

Tip:
Als je grote gaten boort met spiraalboren is het verstandig on mee dubbelgevouwen lapje katoen tissen boor en werkstuk te leggen, dat voorkomt ovale of driekante gaten.

De aarddraad met een goed passende parker en getand ringetje vastzetten, maakt nog beter contact.

Ziet er i.d.d netjes uit, maar persoonlijk had ik het printje 180 graden gedraaid dus de knoppen aan de achterkant en de smalle kant aan de voorkant.
Maar dat is dus persoonlijk....

Is er een 'smalle' kant?

Op 24 juli 2016 21:19:29 schreef Tidak Ada:
Tip:
Als je grote gaten boort met spiraalboren is het verstandig on mee dubbelgevouwen lapje katoen tissen boor en werkstuk te leggen, dat voorkomt ovale of driekante gaten.

Ja, dat wilde ik gaan typen toen ik de post van Radiohead aan het lezen was, maar je bent me voor. Je scheurt een reepje katoen van een oud t-shirt en dat laat je lekker meedraaien met je boor terwijl die het gat maakt. Ovale problemen opgelost.

Ik vraag me wel af waaróm het werkt. De metaalwerker waarvan ik het truukje heb afgekeken wist dat niet ("zo gaat dat gewoon").

[offtopic]
Het heeft iets met wrijving te maken denk ik.
Overigens heb ik daarvoor een plaat boor gekocht. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

Zo ken ik nog een mooi verhaal over een aanhanger op een (toenmalige) HTS. Dat ding bleef slingeren achter de trekkende auto. Van alles geprobeerd met dempers, uiteraard er wat aan gerekend, maar het werd niet 'goed'. Tot een las-meneer ze eens bezig zag en opmerkte: met de caravan stoppen we een dubbelgevouwen plastic zak tussen kogel en koppeling. Probleem over. Trucje ook al eens met succes toegepast.
[offtopic]

Op 25 juli 2016 09:24:31 schreef EricP:
Overigens heb ik daarvoor een plaat boor gekocht.

Het ovale-gaten-probleem geldt ook voor "kleine" gaten van zeg 8 mm. Ook dan helpt het lapje.

Ik zat te denken in iets van het opvangen van een marginale slingering, misschien dat je voorkomt dat hij heftig insnijdt doordat het materiaal even daarvoor al wat druk van het katoen kreeg? Als ik tijd heb zal ik eens googlen, er is vast wel iemand die het heeft onderzocht :)

Een tipje: dit soort grotere gaten boor je probleemloos met een zogenaamde "trappenboor"

https://www.bmtechniek.nl/media/catalog/product/cache/1/image/265x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/h/s/hssetb425tc_2.jpg
Zijn voor een paar euro op ebay te vinden.

Als je er meer als een paar gaten mee wilt maken, kost een kwalitatief goede trapboor toch heel wat meer... ;)

Op 25 juli 2016 19:47:00 schreef minimax:
Een tipje: dit soort grotere gaten boor je probleemloos met een zogenaamde "trappenboor"

[afbeelding]

Stuur voor de gein eens zo'n eBay ding naar AvE voor een review, ik ben wel benieuwd. Hij zal het vast geen "skookum choocher" vinden :P

Op 25 juli 2016 19:55:02 schreef Arco:
[...]
Als je er meer als een paar gaten mee wilt maken, kost een kwalitatief goede trapboor toch heel wat meer... ;)

https://www.ecotools.nl/stappenboor-hss-4-20-mm-2-rechte-snijkanten/

Gebruik ik al jaren, in staal en aluminium.

Op 25 juli 2016 19:47:00 schreef minimax:

[afbeelding]

Zijn alleen in plaat te gebruiken en niet al te dik (c.a. 3mm, af hankelijk van de diameter en de hoogte van de stap).

Wat een rare gebroken maten heeft dat eBay ding! Is die voor specifieke componenten bedoeld?

Gebroken maten ?

Reken eens terug naar inches ... aaaahh

Een imperial versie is wel handig, heel veel paneelcomponenten gebruiken fracties van inches.

Ik heb zo'n boortje van "exact" en een cheapy uit China, in alu en kunststof merk je amper verschil.

[Bericht gewijzigd door Sine op (25%)]

Ik herken die maten niet als inch maten. 20,4(?); 25,4 zit er bijvoorbeeld niet bij en 37-25,4 = 11,6 Past bijvoorbeeld ook niet.
12,5 ≠ 12,7.

Bovendien zou ik dan eerder waarden in breuken verwachten....

Minimax,

Ik heb een set van drie trappenboren gekocht bij reichelt: http://www.reichelt.nl/Countersink-Milling-Heads/BOHRERSATZ-S3/3/index…

Mits alles goed ingespannen is en goed gecentreerd, boort een trapboor nette gaten. Alle gaten voor de buisje heb ik zonder moeite en netjes rond geboord met een trapboor. Helaas dat het vierde gat niet goed gecentreerd was en ik genoodzaakt was om het gat te vergroten. Helaas, maar weer wat geleerd.

Op de voor en achterkant kon ik wel merken dat de boor wat meer moeite had, doordat de binnenkant van de behuizing sleuven heeft voor een printplaat. De boor heeft daardoor onregelmatig materiaal te boren als je midden in een sleuf boort. De trapboor had daar geen problemen mee, maar ik zal het truukje met een stuk katoen wel eens proberen. Waarschijnlijk zorgt het katoen voor een lagere wrijvingsweerstand tijdens het boren zodat de boor minder hapt dan zonder. Ik zal het eens proberen wanneer ik weer wat ga boren.

Tidak Ada, bedankt voor je opmerking! Staat op de bestel lijst genoteerd.

En wie kijkt er weer mee? Zie aanbieding deze week

WD 40 is your friend.
Ik heb overal wat van die bussen slingeren.
Gebruik i.p.v. snijolie voor te tappen en te boren.
Voordeel is ook dat alles langer scherp blijft...

Op 27 juli 2016 09:02:30 schreef Radiohead:
[....]Tidak Ada, bedankt voor je opmerking! Staat op de bestel lijst genoteerd.

Ik denk dat dat lapje trillingen dempt, waardoor je beter gecentreerd blijft. Of dat ook met ribbelprofielen werkt, weet ik niet.Overigens moet je als je grote gaten boort, altijd klein beginnen en steeds met 1 à 2 mm oplopende boren verder gaan.

Heb jij die "boor met de vreemde maten" besteld?

Op 27 juli 2016 11:05:19 schreef Tidak Ada:
[...] altijd klein beginnen en steeds met 1 à 2 mm oplopende boren verder gaan.

Slecht plan, tenzij je hoekige gaten wilt in plaats van ronde.
Wanneer je te groot voorboort gaat de boor slingeren of hapt hij vast.
Voorboren nooit dikker dan de spoed van de boor waarmee je gaat boren.

Indien iemand nog nixiebuizen zoekt, deze meneer maakt ze op bestelling.

https://www.youtube.com/watch?v=wxL4ElboiuA

Ik moest in 1995 nog 70 keiharde guldens neertellen voor een goede trappenboor,heb hem nog steeds en is nog vlijmscherp.
Grote gaten maken doe ik toch liever met een trekpons.zuiver rond en geen braam.
Kost een paar centen maar dan heb je ook wat. ;-)
http://www.borentappenschuren.nl/c/2908_2921_2924/trekponsen/trekponse…

Edit\Film hierboven.Met verbazing de film bekeken,dit is meer dan vakmanschap,het is gewoon Kunst. !!

[Bericht gewijzigd door Hubie op (13%)]

Heb zojuist de hele film gezien, diep respect...

Inderdaad, wat een mooi filmpje!!

Ik ken hem al jaren. Hij is met glasknoedeltjes en cijfers van ijzerdraad begonnen. Vorig jaar of het jaar daar voor heeft hij zijn eerste goedwerkende nixie's en klok gemaakt en kreeg daarvoor een Japanse design prijs en werd zijn klok in een museum opgenomen.
Helaas zijn handgemaakte nixies tamelijk kostbaar (ik dacht €200+ per stuk) ;(

@Hubie:
Trekponsen zijn goed voor dunne aluminiumplaat,maar in kunststof gaat het echt mis....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (13%)]

@Eric,

145$ Dat is minder dan een gebruikte Z568M op ebay doet.

Voor het werk wat er in zit valt het me eerlijk gezegd nog mee.

@Tidak
Ik kocht vroeger Hammond chassis van staal voor buizenversterkers of radio's,trekpons gaat er prima doorheen.
Met kunststof heb ik het nooit geprobeerd.
Voor de meest gangbare buisvoeten heb je aan 3 trekponsen genoeg.
1 voor noval,1 voor octal en 1 voor de 7 pins (B7?)

In het verleden gaten van 10cm doorsnede zien maken met een trekpons in RVS. Nog niet zo een dunne ook. Was de kast van een bakvormen spuitmachine.