CO nixie clock 2016 (show / discussie)

Tidak Ada

Golden Member

Op 9 november 2016 00:56:48 schreef Hubie:
@Tidak
Ik kocht vroeger Hammond chassis van staal voor buizenversterkers of radio's,trekpons gaat er prima doorheen.
Met kunststof heb ik het nooit geprobeerd.
Voor de meest gangbare buisvoeten heb je aan 3 trekponsen genoeg.
1 voor noval,1 voor octal en 1 voor de 7 pins (B7?)

Je vergeet UX4; UX6; UX7; B8G en B9G (8 en 9 pens loctal)
En als je dan nog eens met nixiebuisjes wilt scharrelen nog legio andere maten.
Ga je nog iets in vermogens HF doen, dan komen er nog een flink stel bij. Ik houd het daarom op getrapte boren en voor dikkere plaat het soort boren van de afbeelding

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Op 13 mei 2016 08:55:30 schreef Jochem:
De bug is er uit, maar je weet niet hoe het komt..? Workaround gedaan?

Op 14 mei 2016 21:23:57 schreef Sine:
@Jochem
Het lijkt op een compiler bug
[color=grey]en gezien de compiler zou me dat niets verbazen ... fucking bascom

[/quote]

Het WAS een compiler bug, waardoor een instructie in de seconde interrupt niet altijd correct verwerkt werd.

Kifs aangepaste versie werkt zonder problemen.

Zie hieronder de voorgebakken hex-jes.

Achja, laat ik die kit eens een keer in elkaar solderen :X

If you want to succeed, double your failure rate.

wat is er nodig om die hex erin te schieten? (software, programmer?)

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Als software kan je avrdude gebruiken, eventueel met gui. Als programmer elke STk500 compatibele programmer, ATmel Ice, ....

De tuxgraphics programmer als voorbeeld. Is van veel andere merken verkrijgbaar. Voordeel bij Tuxgraphics is de bruikbaarheid op breadboard. Nadeel wat verloopjes maken of bij kopen voor ISP 6 connector of ISP 10.

EDIT: ik zie dat je van Rumst bent. Ik wil het eventueel wel voor je doen. Neem even contact op via mail.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op dinsdag 31 januari 2017 20:21:40 (12%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Sine

Moderator

Als je de programmer niet hebt is een handige CO-er in de buurt wellicht de beste optie, ik zie dat de beekeeper zich al aanbied.

Mocht dat bij iemand niet lukken neem dan even contact met me op.

Voor wie zelf wilt stunten ( en welke CO-ert wilt dat nou niet? ) Deze programmer krijgt goede reviews http://www.banggood.com/5V-USBASP-USBISP-AVR-Programmer-Download-Cable… ( ik heb hem zelf ook niet ) dus YMMV

De programeer header heeft de standaard layout voor de Atmel - AVRISP mkII , dus je zult wel met een paar draadjes moeten prikken, of een verloop kabeltje moeten maken.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 31 januari 2017 23:13:03 (10%)

Veel mensen hebben een Arduino rondzwerven, die kun je ook als programmer configureren.

If you want to succeed, double your failure rate.
chuckie

Honourable Member

Ik heb de programmer ook niet, alleen PIC dingen, maar misschien een uitgelezen mogelijkheid om ook eens met Atmel te gaan stoeien...
Dat is nu toch ook van Microchip?
Wordt het dan niet eens tijd dat ze een universele programmer a la PIC kit gaan maken???

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
dutn

Golden Member

Beste CO'ers,

Misschien een wat domme vraag, maar ik kom er niet helemaal uit. Ik probeer de nieuwe hex file in de Atmega8 te flashen (USBasp) en dit gaat voor de meegeleverde atmega prima. Echter, wanneer ik het probeer met een andere nieuwe atmega8 chip, dan geeft de programmer steeds aan dat de target niet gevonden kan worden. Nu is mijn vermoeden dat het iets met de fusebits te maken heeft, echter kan ik niet goed uitvinden wat precies en hoe ik de hex file in de nieuwe atmega kan krijgen.

Ter informatie, ik gebruik de ICSP connector van de clock. Kan iemand mij op weg helpen hiermee en/of wat zie ik over het hoofd?

Bedankt alvast!

Sine

Moderator

Is die mega8 echt NIEUW nieuw ?

Als er namelijk een kristal fusebit gezet is gaat het niet werken natuurlijk.

dutn

Golden Member

Op 5 februari 2017 14:18:20 schreef Sine:
Is die mega8 echt NIEUW nieuw ?

Jazeker. Deze heb ik eergisteren binnen gekregen van EOO-Bv.
Betreft deze: https://www.eoo-bv.nl/microcontrollers/3386-atmega8-16pu.html . Alle 5 getest, maar geven allemaal aan "Target not found". De origineel meegeleverde is wel prima te programmeren (AVRdude icm USBasp).

Begrijp ik uit de reactie dat een nieuwe atmega8 gewoon te programmeren moet zijn in de clock kit zonder fusebits (of iets anders) te hoeven wijzigen?

Sine

Moderator

Jep, zo heb ik de laatste software er ook in geschoten, met een AVRISP mkII

dutn

Golden Member

Op 5 februari 2017 14:44:39 schreef Sine:
Jep, zo heb ik de laatste software er ook in geschoten, met een AVRISP mkII

Dank voor de snelle reactie. Als test zal ik een Atmega8 via ebay bestellen om te testen of de nieuwe 5 stuks niet al eerder geprogrammeerd zijn geweest (lijkt me sterk, maar je weet het niet zeker).

Sine

Moderator

De originele doet het wel? Dan is er inderdaad iets vreemds aan de hand.

Als er al met fuse bits gerommeld is dan zou het kunnen dat er een extern kristal gekozen is. Een kristal even in de klok print prikken zou dan genoeg zijn om ze werkend te krijgen.

Maar het blijft vreemd.

dutn

Golden Member

Op 5 februari 2017 14:58:57 schreef Sine:
De originele doet het wel? Dan is er inderdaad iets vreemds aan de hand.

Als er al met fuse bits gerommeld is dan zou het kunnen dat er een extern kristal gekozen is. Een kristal even in de klok print prikken zou dan genoeg zijn om ze werkend te krijgen.

Maar het blijft vreemd.

Even een update, het werkt inmiddels. Het probleem blijkt te zitten in de snelheid van de USBasp. Wanneer ik JP3 kortsluit (Slow SCK), kan ik de nieuwe atmega8 programmeren zonder problemen. Daarna kan ik ook zonder de kortgesloten JP3 de atmega programmeren (Alleen de eerste keer JP3 kortsluiten dus, dit verklaart waarom ik het origineel wel prima kan programmeren). Dit zal te maken hebben met de ingestelde frequentie/kloksnelheid denk ik?. Het werkt in ieder geval nu, bedankt voor de antwoorden.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Als ze recht van bij een shop komen moet je er toch van uitgaan dat ze nagelnieuw zijn zonder ingrepen op de fuses.

Zet misschien je programmeer snelheid wat naar beneden.

@sine: klokt de mega8 op intern 1 of 8MHz?

edit: was aan het typen als dutn antwoordde. Ligt inderdaad aan de initiële snelheid van 1MHz als je de atmega ontvangt. Je programmeersnelheid mag niet hoger zijn als 1/4 clock.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op zondag 5 februari 2017 16:38:04 (29%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Sine

Moderator

8 4MHz en het div8 bitje uit zo uit het hoofd ...

dutn

Golden Member

Val geloof ik van het 1 in het ander.. Het flashen gaat nu prima op een nieuwe Atmega8. Als ik de laatste .hex file pak van de Z5700 dan knipperen de 00.00 heel snel. De klok werkt wel, maar hij knippert zichtbaar. Met de originele atmega8 doet deze dat niet. Is daar mogelijk iets fout gegaan?

Nogmaals dank!

Sine

Moderator

Kwestie van fuse bitjes zetten

De clock divider moet in ieder geval uit (div8) die staat standaard aan.

Verder moet de oscillator op intern en 4MHz

dutn

Golden Member

Op 5 februari 2017 16:56:48 schreef Sine:
Kwestie van fuse bitjes zetten

De clock divider moet in ieder geval uit (div8) die staat standaard aan.

Verder moet de oscillator op intern en 4MHz

Dank! Dat was leerzaam. De nieuwe atmega8 lijkt nu goed te werken, erg leuke kit :-).

Op 30 januari 2017 23:48:37 schreef Sine:
Het WAS een compiler bug, waardoor een instructie in de seconde interrupt niet altijd correct verwerkt werd.

Kifs aangepaste versie werkt zonder problemen.

Betekent dat nu eigenlijk dat de nieuwe hex-files gewoon precies dezelfde sourcecode zijn, maar dan door een nieuwe versie van bascom gecompileerd? Of moest er een workaround in de code worden gemaakt om de compiler bug te omzeilen? En in dat geval: is de aangepaste source ook beschikbaar?

If you want to succeed, double your failure rate.

Kan iemand wellicht vertellen hoe de fuses moeten staan, want zo lijken ze in ieder geval niet te moeten...

buckfast_beekeeper

Golden Member

In bijlage de fuses zoals ik ze zou zetten. Met starttijd en BOD kan je naar eigen inzicht wat 'spelen'.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Dankje! Zo werkt het klokje inderdaad weer naar behoren.

Sine

Moderator

Very user friendly programmer dat ... "select clock source"

Eeeh .. Ja? And then?