de PC van mij heeft problemen met de muis en ik heb de muis vervangen maar het helpt niet; de muis wil altijd bewegen maar ik kan soms nergens op klikken en dan moet ik het toetsenbord gebruiken, de oorspronkelijke muis was draadloos en ik heb nu een bedrade, virusscanner vind niks, zelfs niet in veilige modus en muis doet ook dan raar. de muis werkte wel altijd. Andere USB poort werkt ook niet. Virus dat mouse.drv in de war schopt? of een Rootkit? de PC draait windows 8.1 en soms dan wil je ergens op klikken en dan raakt het venster inactief dat hij van kleur veranderd. Of heeft de Southbridge problemen?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Start eens in de safe mode en kijk of het probleem weg is. Als het probleem er dan nog is zou ik Windows opnieuw installeren.
Op 5 augustus 2016 11:51:56 schreef Arco:
Start eens in de safe mode en kijk of het probleem weg is. Als het probleem er dan nog is zou ik Windows opnieuw installeren.
Had ik al gedaan, AVG werkt ook niet meer raar genoeg in veilige modus
Op 5 augustus 2016 12:59:31 schreef 2N3055:
Heb je de ontvanger van je draadloze muis verwijderd uit je pc? of uitgeschakeld.
Nee de muis wou wel nog bewegen, maar ik kan soms niks aanklikken, en sommige dingen wel. Meestal kan ik vensters niet aanklikken en soms de balk van windows niet.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi HVinduction,
Heb je de de muis met een draadje al getest op een andere PC, zodat je in ieder geval zeker weet dat die muis goed is?
Er is ook een kans dat dit met je videokaart drive te maken heeft.
Daar het bewegen ook een "video" functie is.
Je refereert aan AVG, rootkit ed, is daar een reden voor?
Als het lukt kan je dit tooltje downloaden en draaien:
https://encrypted.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&…
De link werkt hier in twee browsers in een koffie huis 
Dat is de directe link voor het downloaden, draai het en laat hem de rommel die hij vind verwijderen.
Daarna is een reboot noodzakelijk.
Maar, je probleem "kan" zeer complex zijn en lasting via dit forum op te lossen.
Het is trouwens niet de bedoeling computer vragen hier te stellen als het niet direct betrekking heeft op electronica 
Succes,
Blackdog
TonHek
The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Als de pc een cd, of dvd, heeft: start er van op met Hiren's of Ultimate boot er in. Of maak een bootable USB stick en start daar van op... dan test je of je muis doet wat hij/zij moet doen. Blijkt het dan goed te werken, zou ik er nieuw opsys opzetten 
TonHek
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 5 augustus 2016 13:06:02 schreef HVinduction:
[...]Nee de muis wou wel nog bewegen, maar ik kan soms niks aanklikken, en sommige dingen wel. Meestal kan ik vensters niet aanklikken en soms de balk van windows niet.
Je antwoordt dus "nee" op de vraag of je de ontvanger er al uitgetrokken hebt? Doe dat eerst eens even. Het enige dat met muizen te maken heeft dat nog in je PC mag zitten is de kabel van de bedrade muis. Of trek gewoon alles van USB en PS/2 eruit behalve toetsenbord en bedrade muis. Pas dan ben je echt zeker van je testopstelling.
Wat TonHek zegt: even iets opstarten dat niets met windows te maken heeft van USB of CD:
ultimate boot cd
ubuntu linux
fedora (https://getfedora.org/en/workstation/download/)
knoppix
DSL http://www.damnsmalllinux.org/
De laatste is slechts 50 MB.
Ik denk trouwens dat het gewoon iets sufs in Windows is dat is aangepast door een driver of via driversoftware door jou. Even drivers installeren of juist een standaard software pakketje van logitech of iets installeren kan ook helpen.
Switching Power
Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP
Zolang de ontvanger van de draadlose muis nog in je pc zit kan die nog muis commandos naar je pc sturen ook al is de muis zelf niet in de buurt.
Dat je bedrade muis ook raar doet kan dus komen door die ontvanger.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de kliksnelheid te hoog zetten kan ook de reden zijn..
ook kan er een driver of service corrupt zijn die dit voor zijn rekening neemt. ik heb dat al vaker gehad met andere services. een verse installatie lost dat op.
de driver die bij de oude muis hoort maakt ook goed kans op de oorzaak te zijn. soms na een update van windhoos. een computer met touchscherm kan ook rare problemen opleveren. daar zitten extra instellingen voor in het configuratie scherm.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Batterij bijna leeg.....van de oude muis ?
[Bericht gewijzigd door Gadget_inc op (27%)]
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Op de vraag c.q. advies van @maartenbakker http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1844784#1844784 is nog geen reactie gekomen.
De ontvanger van de draadloze muis moet er allereerst uit voor er verdere conclusies kunnen worden getrokken.
-------
Deze week had ikzelf voor het eerst sinds ik een muis gebruik (MSX2 homecomputer, 1986) een defecte muis.
Toch wel opmerkelijk in 30 jaar en vele tientallen muizen verder...
Het probleem was nu en dan niet kunnen klikken of soms ongewenst dubbelklikken.
Een defecte microswitch.
In de rommelbak lag nog een bejaarde muis met een balletje. Daarvan kon ik de microswitch direct overzetten in de Logitech M310 draadloze muis.
@Arco hieronder:
Maar er zitten nog steeds microswitches in en het verbaasde me dat ze nog precies dezelfde maat hebben als 20 jaar geleden.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De computermuizen zien er nog steeds ongeveer hetzelfde uit als 30 jaar geleden, maar de inhoud is toch wel zeer veranderd... 
Van de rollende kogel met lichtsluisjes toen naar een mobiele camera die 30 foto's p/s maakt van het oppervlak en die vergelijkt voor positiebepaling...
testman
heb toch wel wat muizen gehad met geknakte kabel net achter de muis. vandaar dat ik liever een draadloze heb.. eens per 2 jaar oid de stofplukken uit het scrollwiel halen is het ergste wel. draadloze muizen uit de 15 euro bak kan ik niet mee werken, zijn veel te traag..
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Ik werk al een jaar of veertig tot volle tevredenheid met een bedrade trackball: ding ligt stil (geen geknakte kabels), geen RSI, weinig buroruimte nodig, en als je je duim van de bal afhaalt staat de cursor echt stil voor nauwkeurig klikwerk.
Een paar keer per jaar de steunpunten van de kogel schoonmaken met een oude tandenborstel is alles...
Maar we dwalen wat af, geloof ik.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 5 augustus 2016 23:50:50 schreef testman:
heb toch wel wat muizen gehad met geknakte kabel net achter de muis. vandaar dat ik liever een draadloze heb
Ik heb op m'n werk een draad-muis. Pakweg 200 dagen per jaar, 8 uur per dag actief. Is inmiddels 6 jaar in gebruik. Logitech. Nooit "geknakte" kabel gehad. Lijkt me geen argument dus.
[wou het toch even kwijt voordat de politie langs komt met het slot]
testman
tja, ik ken ook wel logitech muizen die al 2 computers meegaan met kabel. ding is van 2004 en heeft er al zeker 12 jaar opzitten. toch geen gebroken kabel. voorheen hadden de muizen vaak vrij stugge kabels ( zeker die goedkope made in taiwan dingen ) de betere muizen hebben soepele kabel die veel langer meegaat..
ik heb ook niet veel ruimte nodig voor de muis, ding is erg snel, dus kan met 5cm ruimte diagonaal 24inch schuiven..
maar ok, ts heeft eerder last van drivers die ellende geven. win 8.1 is al niet super, een update kan dit veroorzaakt hebben. als je nog weet waneer dit begon kun je de computer terugzetten middels systeem herstel naar een dag of wat eerder. dat lost veel rare problemen zo op..
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Je moet de kabel zo neerleggen dat niet bij elke beweging een buiging op een klein punt komt, zoals direct bij de aansluiting op de muis. Ik leg er een paar bochten in, of een krul, dan verdeeld de beweging zich over een groter deel vd kabel.
Als het kan, doe het met draad. Geldt voor alles, netwerk, muis, video, audio...
Arco
Special Member
Mee eens!... 
Helaas is veel niet eens meer bedraad te kopen. Ook niet wireless trouwens. Ik zocht onlangs wat 'gewone' witte pc keyboards, die moet je ook met een kaarsje zoeken...
Bijna alles is zwart, en liefst ook glimmend (ook de toetsen), dat weerkaatst zo fijn het licht zodat je de toetsopdruk slechter kunt zien...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
@Arco: ik heb nog wel stock van merken als Logitech en Cherry, zowel nieuw als gebruikt (want met witte blijf je zitte is het aloude handelsmotto). Als je nog steeds op zoek bent, mail maar.
testman
tja, het was vroegah van dat pc creme, rond 2001 kwam grijs/zwart. rond 2006 weer wit ( want dat had dat fruitmerk ook ) en nu weer zwart. ik ben geen fan van die glans lcd schermen. reflectie van elke lamp in de buurt, of de donkere delen werken meer als spiegel..
joopv
Golden Member
Op 5 augustus 2016 13:06:02 schreef HVinduction:
[...]Nee de muis wou wel nog bewegen, maar ik kan soms niks aanklikken, en sommige dingen wel. Meestal kan ik vensters niet aanklikken en soms de balk van windows niet.
Dit klinkt als een versleten en/of vervuilde muis.