Shunt gelijkstroom motor vooruit en achteruit laten draaien met 2 draden

Hallo , ik heb een 24V gelijkstroom motor die aangestuurd moet gaan worden door de regelunit van een stuurautomaat. de motor moet linksom en rechtsom kunnen draaien en moet het liefst ook in toerental regelbaar zijn. probleem is dat het een shuntmotor is dus om de draairichting om te draaien moet ik of de motor of de shunt spoel in polariteit omdraaien. Echter de aansturing gaat met maar 2 draden die of + en - zijn om andersom. dit werkt niet met een shuntmotor.

Ik ben op zoek naar een regelunit die aangestuurd wordt met 2 draden en gebaseerd op de binnenkomende polariteit een 24V 10Amp gelijkstroom shuntmotor aanstuurd maar ook zijn draairichting kan omdraaien.

Nu ben ik na heel veel zoeken op AliExpress een regelaar tegengekomen die dit misschien kan maar mij ontbreek de kennis om dit met zekerheid te zeggen

http://www.aliexpress.com/item/FREE-SHIPPING-10A-dual-motor-drive-modu…

Ik zag al op andere topics diverse reacties van mensen die er volgens mij heel veel verstand van hebben dus ik hoop dat een van deze mensen een oplossing voor mij hebben.

Alvast bedankt.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je zou de shunt uit een bruggelijkrichtertje kunnen voeden, dat je op of vlakbij de motor aanbrengt.
Dan draait de motor van richting om als je + en - verwisselt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Hallo Frederick,
Dit is een geniale oplossing, toen ik hem las was ik even stil dat ik er zelf niet op was gekomen.

Ik heb nog wel een vraagje, kan ik met die gelijkrichter in plaats van de shunt ook de motor mee voeden? een zijde van de shunt zit in de motor gekoppeld een een zijde van de seriewikkeling en in ben er niet uitgekomen hoe ik de polariteit van de shunt kan omkeren ipv die van de motor. De 2 draden van de motor zijn wel apart naar buiten gebracht. Van de shunt en de seriewikkeling zijn er in totaal maar 3 draden naar buiten uitgevoerd.

Ja, om hem met polariteit van de voedingsdraden van richting te laten veranderen moet je OFWEL de shunt OFWEL de echte motor via een brug aansluiten. De reden dat de "shunt" genoemd wordt, is dat daar doorgaans veel minder stroom loopt, dus dat je minder dikke diodes hoeft te kopen, en/of minder spanningsval over de diodes hebt....

Maaaarrrrr als je niet bij een knooppunt tussen de shunt en de motor kan om de shunt via een diode brug te gaan voeden, dan heb je volgens mij hetzelfde probleem als je de motor zelf via diode brug zou willen voeden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hallo rew,

Jouw conclusie is correct, daar was ik dus ook al tegenaan gelopen, ik heb hem gisterenavond zonder de serie wikkeling aan de praat gekregen, ik kan nu linksom of rechtsom laten draaien dank zij de tip van de bruggelijhkrichter.
Maar wat ik me nu nog afvraag of dat ik de motor zonder problemen zonder de serie wikkeling in gebruik kan nemen?

Wachteffe, je hebt de magnetisatie-kring geheel losgehaald?

Dan ZOU het kunnen dat er wat remanent magnetisme is waardoor de motor toch gaat draaien. Hij heeft dan minder kracht en kan veel sneller draaien dan wanneer je hem gewoon aansluit. Totdat je hem een paar keer aan en uit gezet hebt en de boel geheel gedemagnetiseerd is en hij helemaal niet meer draait. Maar dit is theorie, heb ik nog nooit met m'n eigen ogen gezien.

Maar je hebt het nu over een serie-wikkeling. Heb je soms toch een seriemotor ipv een shuntmotor? Voor een seriemotor is het veel logischer om het knooppunt tussen de twee wikkelingen binnen in de motor te hebben.

Op de een of andere manier had ik gisteren al het gevoel dat je een seriemotor had, totdat.... "verrek, ik moet beter lezen, er staat toch echt shunt...."

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hallo rew,

Het correcte woord is geloof ik, compound motor, hij heeft en een shunt wikkeling en een serie wikkeling. ik gebruik nu de shunt en de motor zelf en heb de serie wikkeling buiten gebruik. de motor loopt, kan 2 kanten op draaien maar ik heb het gevoel dat hij minder fris op toeren komt. De vraag is of ik de motor op deze manier in gebruik kan nemen, er zit een hydraulisch pompje aan wat de besturing van een boot moet gaan regelen, hij zal dus vaak, tikjes naar links of tikjes naar rechts moeten gaan doen om de constant zwalkende boot op koers te houden.

mel

Golden Member

De seriewikkeling zorgt voor het aanloopkoppel.Waarom gebruik je dit niet?
Er is trouwens verschil tussen lange shunt en korte shunt.
Welk type compound motor heb je?

[Bericht gewijzigd door mel op dinsdag 9 augustus 2016 14:23:09 (39%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Let Op.
Als je elektramotor is voorzien van een hydrauliekpomp, dan kan je niet zomaar de POMP als twee richtingen MOTOR gebruiken.
Bij een pomp constructie is de as afdichting verbonden met de zuigkant van de pomp.
Dus ga ook eens de constructie van de gemonteerde pomp bestuderen.
Zoek het pompnummer op en kijk op internet voor info over je pomp.

Als het voor een besturing van een boot(je) is... zou het dan niet de bedoeling zijn dat ie links/rechts draait?
Of wordt dat normaliter met elec bediende kleppen gedaan?

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Als het voor een besturing zou zijn is een dubbelwerkende cilinder juist.
Ja dan gebruik je een klep of ventielblok.
Maar dan heb je geen snelheidsregeling op de e motor nodig.
Als het voor de voortstuwing is is snelheidsregeling praktisch.
De boegschroeven worden meestal niet met toeren van de pomp geregeld,even aan en uit is dan gebruikelijk