Subwoofer Behringer Erolife B1500D Pro defect

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Hallo,

Ik heb hier een defecte Behringer Erolife B1500D Pro.
Die gaat bij inschakelen in protectie (lijkt het), en gaat ritmisch aan en uit.

Nu was ik op zoek naar een service manual en kwam hier terecht.Maar op de een of andere manier kan ik hem niet downloaden.

Wil iemand even kijken of het hem wel lukt?

Alvast dank!

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
RAAF12

Golden Member

Op 19 juli 2016 20:37:29 schreef M-i-c-h-e-l:
Hallo,

Ik heb hier een defecte Behringer Erolife B1500D Pro.
Die gaat bij inschakelen in protectie (lijkt het), en gaat ritmisch aan en uit.

Nu was ik op zoek naar een service manual en kwam hier terecht.Maar op de een of andere manier kan ik hem niet downloaden.

Wil iemand even kijken of het hem wel lukt?

Alvast dank!

Gaat prima. Op die site even wachten tot 'processing' veranderd in Get manual. Kan wel 30 sec. duren

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Geweldig,
hartelijk bedankt Albert en Jorre voor de mail!

Ja ik weet dat er normaal gesproken de tekst "get manual " verschijnt, ik kreeg een foutmelding dat er iets geblokkeerd werd.
Ook met een andere browser in safe modus bleef hij deze melding geven. Ga ik nog uitzoeken.

maartenbakker

Golden Member

Rithmisch tikken kan protectie zijn maar ook bijvoorbeeld gare elco's.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Ja protectie dacht ik ook meteen aan.
Er is 1 verbrand ic (20955) zichtbaar (mooi pukkeltje op z'n gladde rug).
Ik zal eerst de fet's op kortsluiting testen en ook de 2 bootstrap C's aan een LCR-meter hangen.

Weet iemand een Nederlands bedrijf waar die irs20955 te krijgen is?
De mij bekende bedrijven heeft ze iig niet.

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op woensdag 20 juli 2016 12:58:51 (23%)

De datasheet van de IRS20955 vermeldt:

IRS20955 Datasheet
Not recommended for new design
Please refer to IRS20957

Die IRS20957 staat ook in je service manual vermeld, en die is gewoon bij Digikey/Farnell/RS/etc verkrijgbaar.

If you want to succeed, double your failure rate.
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Even een update:

Het duurde een tijd voordat de onderdelen binnenwaren.

Ik heb de vier eindFET's + 2 driverIC's vervangen.
Meteen ook maar een investering gedaan voor een heteluchtbout.
De 2 condensatoren in het bootstrap-circuitje vervangen.

Het ritmische is nu weg. De powerLED gaat netjes branden. Een serielamp brandt wel vrij fel vind ik. Ik hoor geen geluid uit de ingebouwde speaker komen (bij aanbieden van ingangssignaal). Wel om de 2 seconden een soort blob-geluid.

Wordt vervolgd.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Ik ben 's aan het meten gegaan, maar ik snap iets niet.
De voeding zit op een aparte print. Daar is dit het schema van.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/voeding__.jpg

Met de versterkerprint losgekoppeld, brandt de serielamp best fel (meer als dat ik gewend ben bij andere versterkers in rusttoestand), dus er loopt aardig stroom. Is dit normaal?

Het viel mij op dat als ik alleen het printje waar het netsnoer + netfilter op zit, aansluit, er ook al aardig stroom loopt. Is het normaal dat dat filter stroom trekt?

De +Vcc en -Vcc meten + en - 50V.
De + en - 15V zijn ook aanwezig. Alles lijkt dus in orde.
Kan iemand iets zinnigs zeggen over de forse ruststroom?

M-i-c-h-e-l

Golden Member

R34 verhoogt een heel klein beetje.

Ik heb 's een stroommeting gedaan. De ruststroom is zo'n 200mA.
Ik heb alleen geen idee wat die stroom behoort te zijn bij dit type versterker.

RAAF12

Golden Member

Er zit een class D stuur IC in. Ik denk dat ergens anders wat fout zit. Spanningen meten en kijken wat er stroom trekt.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Bedoel je op die voedingsprint of met de versterker-print aangekoppeld?

RAAF12

Golden Member

Op 7 augustus 2016 17:27:04 schreef M-i-c-h-e-l:
Het viel mij op dat als ik alleen het printje waar het netsnoer + netfilter op zit, aansluit, er ook al aardig stroom loopt. Is het normaal dat dat filter stroom trekt?

Dat lijkt mij niet, maar zoals gezegd kan je dat zo checken als er een onderdeel warm wordt in een netfilter is het foute boel. Stap voor stap nameten, bij een kaal netfilter zal hoogstens een paar mA lopen door de ontstorings C die parallel op de netspanning staat.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Bedankt voor het meedenken Raaf.
Inderdaad de 2 condensatoren in het filter zijn gaar. M'n C-meter geeft een goede waarde en op de weerstandsmeting loopt ie netjes langzaam op.
Als ik ze eruit haal, is het probleem opgelost. De versterker trekt in rust nu weinig stroom. Dat is in orde.

Met een signaal op de ingang is een flink geruis te horen uit de subwoofer-speaker. Ik denk dat ik eerst alle opamps maar meteen moet vervangen.

Ik had tegelijk nog een vraag over dit systeem:
de subwoofer staat in een zaaltje waar ook 2 andere actieve speakers hangen.
Nu heeft de subwoofer 2 "out"-uitgangen en 2 "trhough"-uitgangen.
De "through"-uitgangen is het verlengde van de input, doorgelust dus.
De "out"-uitgangen daar zitten nog een paar opampjes/filters tussen.

Nu zaten die 2 andere zaalspeakers aangesloten op de "out"-uitgangen, maar heeft dat wel nut bij actieve speakers?

RAAF12

Golden Member

Ik kan het even niet volgen als er geluid uitkomt lijkt het mij OK. 8)7

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Haha
even duidelijker dan.

De versterker heeft nu volgens mij een goeie rusttoestand, geen sluitingen, lage stroom.
De 2 driver ic's en eind-FET's zijn vervangen.

Er klinkt weer geluid in de speaker maar in rust is er veel ruis te horen en als ik een muziekje aanbied op de ingang klinkt dat erg vervormd en "in de verte" Dus er moet nog even verder worden gezocht. Daarom zei ik: ik ga meteen alle opamps maar vervangen.

Sorry, ik was ff niet duidelijk.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Dit systeem heb ik weer even opgepakt, maar het werkt nog steeds niet naar behoren.

Dit is de toestand:

Eind-fets vervangen, driver IC's vervangen.
Alle opamps op het versterkerboardje vervangen.

Het probleem wat hij eerst had lijkt nu weg (dat hij ritmisch in protectie ging).

+ en - Vcc zijn goed.
15V en 5V zijn aanwezig.

Na het inschakelen hoor je eerst niks, na 3 sec hoor je ruis, maar een beetje dof. Er is een oscillatie te zien op de scoop op deze ingang.

Met de scoop op de luidsprekeruitgang meet ik een sinus 4Vtt f=100kHz.
Als ik met m'n vinger tegen de input van de versterker tik, verdwijnt het geruis en worden de lage tonen netjes versterkt.

Ik zit even vast hiermee. Kan iemand een hint in de goede richting geven?

Op 24 augustus 2016 18:00:12 schreef M-i-c-h-e-l:

Als ik met m'n vinger tegen de input van de versterker tik, verdwijnt het geruis en worden de lage tonen netjes versterkt.

Tegen koude of de hete kant ?
Ctje of massaprobleem, denk ik zo

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Ingangen hangen aan ground.
Ik tik dan met m'n vinger tegen 1 van de ingangen van de eerste opamp direct na de xlr-input.
Ik probeerde het net ook weer, en nu verdween de ruis niet.

Je hebt 2 rotte condensatoren uit het netfilter gehaald. Je hebt hopelijk nieuwe geplaatst? Anders zou dat wel eens je probleem kunnen zijn :-)

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Ja ik heb nieuwe geplaatst :)

Het maakt trouwens niet uit, oud of nieuw, het netfilter blijft stroom trekken met die condensatoren, terwijl dat weg is als ik ze eruit haal.
Dus dat begrijp ik nog steeds niet.

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op donderdag 25 augustus 2016 23:20:03 (76%)

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Dit project heb ik afgekapt.
Woofer verkocht aan iemand die de speaker kon gebruiken in zo'n zelfde set.

Allemaal wel bedankt voor het meedenken!

Nu heb eens zitten lezen en ook hier gaat de IRS20955 defect zelf heb ik dit ook in me monitor eurolive B215D

Echter meet ik dat er van de 12 volt in de ic stuk is gegaan

Iemand een idee wat dit kan zijn ?

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Sorry maar ik kan er geen touw aan vastknopen.
Wees wat duidelijker in wat je probleem is.

En je zit in mijn topic. Misschien handiger om even een eigen topic aan te maken. Wel zo netjes. En overzichtelijk :)