sensor in het verkeer

Geachten,
Is het mogelijk om met een stukje draagbare elektronica een naderende auto, op ruim 100 meter afstand te detecteren ?
Kan een RFID zoiets? Of een PIR sensor? Magnetometer? Sonar? Radarsensor? Iets voor motorgeluid versterking?
Of iets dat de aanwezige electronica in die naderende auto opvangt?
Ik wil graag een tijdig audio alert als zijnde voetganger langs wegen en het oversteken van deze. Overdag maar ook in het donker, regen en mist. Ben een leek in electronica.

De radar in de wat luxere wagens is zo groot als een kleine brooddoos en kan vanaf 70 meter afstand houden van voorliggers. Afhankelijk van je doel denk ik dat 100 meter wel zou kunnen. Verder is er nog lidar (laser radar) of gewoon een camera (met zoomlens), maar die zullen met mist moeite gaan krijgen.

Het probleem voor jou doel is, als ik het goed begrijp, dat je altijd moet richten. Je kan geen doosje in je zak stoppen en dan een auto detecteren. Daar komen wel systemen voor, zelfs zo geavanceerd dat een auto aan mede-auto's of mobieltjes kan melden dat een bocht heel glad is of dat er heel hard geremd wordt, maar dat is nog toekomstmuziek en nog niet aanwezig op auto's vandaag de dag.

High met Henk

Special Member

RFID werkt alleen op korte afstand maximaal enkele decimeters. (edit stond meters, dat haal je niet eens)

PIR werkt op bewegende infrarood uitstralende objecten (feitelijk alle warme objecten)

Magnetometer op 100 M gaat hem DENK IK ook niet worden.

Sonar of radar zijn je enige opties die realistisch zijn.

Motorgeluid versterken is lastig bij bijvoorbeeld een tesla. T.O.V. mijn brullende auto: de tesla hoor je nog niet of je wordt bij mijn voertuigen stik doof.

Enne elektronica detecteren is ook lastig... Sommige voertuigen hebben helemaal geen elektronica, zoals bijv onze 1977 range rover of mijn motorfietsen. Bobine en contactpuntjes en carburateurs...

Ik zie overigens al een hele nieuwe variant van het aloude propellor petje....

+

=

@GJ_ Eat your heart out!!!

probleem van radar is dat het volgens mij nogal energie vretend is. Hoewel IR radar in vergelijking met radio golf radar nog wel enige kans maakt misschien

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 6 augustus 2016 00:24:02 (11%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik reageer wel laat maar..zeer bedankt voor jullie leuke en goeie reacties.
Ik dacht aan communicatie met de elektronica in de auto niet alleen aan de elektronica in de auto, maar ook aan de smartphone die vrijwel elke bestuurder bij zich heeft in de auto of de navigatie of dashboard camera.
Als je eerst je uitrusting moet ‘richten ‘ op een auto is dus geen optie omdat je die dan zelf al ziet. Het gaat er juist om dat je alert gemaakt wordt op die auto.
Laser is dus te stroomvretend. Blijft over, een PIR die 360 graden scant lijkt dus meest reële optie?
Dus die reageert op de warmte van de automotor en ook op naburige personen en beesten?
Zou ideaal zijn.
Maar of die PIR zo’n 100 meter bereik kan krijgen op een draagbaar batterijtje?
Of, is het ook een optie om te denken aan een oplossing uit de hoek van de biologie??
Sonar is een onderwater verhaal zoals dolfijnen dat kunnen.
Lidar is dus geen sonar maar ‘echo locatie’ zoals vleermuizen dat kunnen zo begrijp ik.
Haai-achtigen kunnen stroompjes waarnemen zoals die afgegeven worden door de sinusknoop bij je rikketik. Zij hebben een orgaan, geheten de ampullen van Lorenzini. Ze kunnen over vele kilometers afstand al een batterijtje waarnemen van 1,5 V.
Zulke gevoelige zintuigen (sensoren) zouden helemaal ideaal zijn. Geen idee of dat mogelijk zou zijn.

Een flitspaal is misschien wel tot honderd meter , wat zit erin en hoe werkt het ,, google is je vriend...

Verder ben ik het met "High met Henk" eens radar of sonar dat gaat werken ,,,, maar niet "lang" met een 9 volt batterij .

Een pir overdag buiten werkt voor geen meter , zonlicht instraling.
Haaienvinnen/neus sensoren werken in het water en hebben problemen om auto's te detecteren..

Hoe ga je zien of horen van welke kant er een auto komt?.

High met Henk

Special Member

Reageren op een smartphone, dashcam of vaginatie...
Okee. Leuk in the middle of nowhere, maaremmm. In de bewoonde wereld wordt je gillend gek. Daarbij zijn er nog zat mensen die echt geen elektronica hebben.. Hooguit een autoradio.

Okee, laser vreet stroom volgens jou??? Ik denk dat dat erg meevalt. Genoeg laserpennetjes die op knoopcellen werken. Ik zou erg blij zijn als laser echt vermogen vrat, want dan is oom agent ook na een half uurtje wel klaar met zijn lasergun...

Geluid (sonar of lidar) heeft de neiging zich in golven voort te planten, waardoor de richting moeilijker te bepalen is.

En je vergeet dat zout water bij die haaien vele malen beter geleid dan goed isolerende lucht

Pir kun je gewoon vergeten. Een pir op een boot geeft al een alarm op de deining bij een opkomend zonnetje. Als je loopt of beweegt gaat hij af op elke warmtebron, omdat die t.o.v. zichzelf beweegt.

In mijn optiek en die is misschien erg eenzijdig, acht ik de kans op succes minimaal. U haalt realiteit en fictie door elkaar en/of vergeet significante omgevingsparameters.

Dit is juist een cruciaal punt tussen teveel informatie of te weinig.
Bij teveel wordt de mens nonchalant en worden waarschuwingen cq alarmen genegeerd.
Bij te weinig( bijv de auto zonder elektronica) is het met een beetje pech slechts eenmalig dat u zich deze fout kunt permiteren. Dit omdat u daarna iig een fysieke wasrschuwing van de auto in kwestie krijgt

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Op 6 augustus 2016 00:14:51 schreef High met Henk:
RFID werkt alleen op korte afstand maximaal enkele decimeters. (edit stond meters, dat haal je niet eens)...

Meters haal je wel hoor, zelfs met gemak meer dan 10 meter.

enne...wat is er mis met m'n petje? :-(

Ik dacht al zoiets te hebben gelezen; https://rfidresearchers.wordpress.com/wat-is-rfid/
Weet niet of u deze mogelijkheden bedoelt?

pa3gws

Golden Member

De vrouw van zes miljoen kon het horen. :-)
Kan je niet iets met een goede richt microfoon en bijbehorend versterkertje.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Frederick E. Terman

Honourable Member

'Een auto' detecteren binnen 100 meter, is dat wel handig? Laat staan 'ruim'.
Je verkijkt je er misschien op hoeveel honderd meter is.

Zie plaatje (klik voor groter). De straal is honderd meter. Die kleine dingen zijn auto's.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evdweele

Overleden

Op 6 augustus 2016 00:00:57 schreef Elms:
Ik wil graag een tijdig audio alert als zijnde voetganger langs wegen en het oversteken van deze. Overdag maar ook in het donker, regen en mist. Ben een leek in electronica.

Er zijn bijna 8 miljard bewoners op deze aardkloot. Die kunnen zich (bijna) allemaal in het verkeer bewegen zonder elektronische hulpmiddelen.
Alleen de TS heeft daar radar, sonar of iets anders bij nodig. Gewoon goed opletten lijkt mij toch voldoende.

Wat zal de volgende vraag worden? Elektronische hulpmiddelen om te waarschuwen als de spijsvertering aan het eind van het proces is gekomen?
Veel gekker kan het toch niet worden.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
pa3gws

Golden Member

Op 27 augustus 2016 18:20:49 schreef evdweele:
Gewoon goed opletten lijkt mij toch voldoende.

Tenzij de TS het wil gebruiken bij wandelingen.
In onze buurlanden en ook in het verenigd koninkrijk loopt je soms flinke stukken langs een weg.
En gezien dat vaak bochtige en smalle weggetjes zijn, en de lokale bevolking laagvliegend langs komt kan het handig zijn ze op tijd te ontdekken. ;-)
Of de TS kijkt teveel op zijn telefoon en let niet op het verkeer. >:-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
evdweele

Overleden

In het verleden (toen ik dat nog kon) heb ik heel veel gewandeld, ook langs smalle bochtige wegen in UK, België, Frankrijk en Duitsland. Nooit is de gedachte bij mij opgekomen dat ik een elektronisch apparaat nodig zou hebben om te waarschuwen voor andere verkeersdeelnemers.
Kijken en luisteren werkt al tientallen eeuwen uitstekend.

Als je op dat gebied een handicap hebt is het onverstandig te vertrouwen op welk hulpmiddel dan ook. Dan moet je zulke gebieden vermijden als er geen begeleider bij is.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Als we zo beginnen kunnen we de helft van de topics wel als onzin afserveren. Als hardloper schrik ik me af en toe ook de tering, dus een handige verklikker zou zo gek niet zijn.

Maar goed, ik zie zo ook geen betrouwbare mogelijkheid. 100m... ik zou iets van 30 doen of zo. Radar lijkt me dan nog het beste, maar praktisch is dat niet echt.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

ff wat meer duidelijkheid, in eerste instantie dacht ik aan een toepassing voor slechtzienden en/of doven. Een blinde kennis van mij heeft een geleidehond en die kan veel, maar het oversteken moet die man zelf doen d.m.v. luisteren en de stok omhoog steken. Dus die hond kan auto's niet interpreteren en zal doodgemoedereerd voor een aanstormende auto gaan lopen.
Maar de omgevingsparameters die "High met Henk" aanvoert, zijn denk ik veel minder bezwaarlijk voor huisdieren. Misschien zelfs erg gewenst.
Ik zie teveel huisdieren die aangereden langs de wegen liggen, nota bene de meesten langs de provinciale wegen bij het platteland. Ook in de UK inderdaad.
Ik vraag mij daarom af of de hond en kat met een stroomhalsbandje uitgerust kunnen worden die hen ervan weerhoud om bij auto's in de buurt te komen.
Als ze dan gek worden van de signalen, dan is dat juist voor hen een gebied waar ze niet moeten komen. (ook de dichtbevolkte buurt die geen kat in zijn tuintje wil e.d.)
Zulke stroomhalsbanden bestaan al. Maar die zijn gebaseerd op gebiedsafbakening met een antennedraad in de grond gegraven.
Maar 100m2 afbakenen is geen buiten. En een gebied van 1 tot 10 hectare draad ingraven is niet te doen. Dieren hun hele leven in je huis opsluiten is ook geen leven.
GPS halsbanden zijn er ook legio. Maar als je je dier met GPS halsband om zwaar gewond langs de weg vind, heeft ook dat z'n werking gemist.
Ik heb wel veel ervaring en kennis van diergedrag maar ik zoek een extra elektronisch zintuig die m'n dier beschermt.
Daarom is het het mooist als er een signaal van de auto uit gaat richting het dier. Is dat een lastig iets?
Het staat vast dat dieren snel leren door het 'trial and error' principe.

High met Henk

Special Member

Okee, blinden en doven/slechthoorenden moet je je niet aan wagen
Doven of slechthorenden hebben zicht en een hond heeft een goed gehoor in mist. Probleem opgelost. En ik ben afgelopen paar jaar door meermaals dubbele oorontsteking doof geweest, dus weet hoe irritant dat is. Maar echt gevaarlijk niet.

Blinden in het verkeer heb ik geen ervaring mee, maar ik mag toch aannemen dat ze een geleidehond hierin trainen... Ik heb iig nog nooit gezien dat een geleidehond voor een rijdende auto de weg op liep. Cq. Ook nog nooit gehoord dat er ee. N geleidehond is aangereden om die reden. Wel een geleidehond die aangereden werd, maar toen liep deze op de stoep en werd geschept door een auto waarvan de bestuurder de macht over het stuur kwijt was

Voor huisdieren zelf zie ik 0,0 toepassing.
.1 hoe onderscheid je een willekeurige auto van een boom voor het beest? Enige methode die ik bedenken kan is relatieve afstandbewaking en op basis dasrvan verplaatsing. Eigenlijk zoals de eerder geschetste radar van een schip en dan kijken naar welk punt jouw nadert. Geen sinecure, duur en wordt niet verkocht. En ben bang ook veel te groot..
.2 elektronica detecteren. Leuk, ik heb 3 voertuigen met 0,0 elektronica die aanstaat als ik rijd en radio is uit(als die er al is) en mijn telefoon staat ook weleens uit, betroubaar 0,0. En een hond is lager als een mens, dus heeft meer last van bomen/struiken/muurtjes/kastjes van energie of telecom boeren en paaltjes.
Over katten heb ik het niet
.3 ik ga geen honden of katten met stroompjes pesten. Dat is mijn Grens. Daarmee is dit mijn laatste post in dit topic

Eigenaren zijn zelf verantwoordelijk voor hun hond/kat...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Hier heb ik misschien toch wat voor je. Net toevallig gisteren gelezen in het tijdschrift : CT magazine voor computer techniek van juli/augustus 2016.
Hierin staan meerdere hulpmiddelen voor fietsers waaronder ook een radar om achterliggende voertuigen te detecteren en,volgens het artikel althans tot wel 140 meter (wauw!).
Hier de naam van het spul : "Garmin Varia Radar Bundle". Zie : Garmin.nl. Even gegoogeld voor je en ziehier de juiste link naar de fabrikant : https://buy.garmin.com/nl-BE/BE/sport-recreatie/fietsen/varia-rearview… .

Niet echt goedkoop : 299 euro voor de radar (tevens achterlicht) en de head unit, maar misschien toch wel wat je zoekt. Nu is het wel zo dat je de radar die normaal achteraan de fiets gemonteerd is zal moeten bevestigen op één of andere manier aan een broeksriem of een arm of wat dan ook. En bovendien betwijfel ik of het een audiogeluid afgeeft of gewoon bij een visuele indicatie blijft. Best hiervoor eens met een dealer of verkoper contact opnemen.

evdweele

Overleden

Nu we de context kennen klinkt de vraag in de startpost wat minder absurd.
Voor zover ik weet - ik ken slechts 2 mensen met een blindengeleidehond - worden de honden juist getraind om de blinde zodanig te leiden dat deze niet in gevaar komt. Dat een getrainde geleidehond plompverloren de weg op loopt als er een auto aankomt geloof ik dus niet.

Niet getrainde huisdieren horen niet op de openbare weg thuis. De eigenaar is verantwoordelijk voor die dieren dat ze anderen, en zichzelf, niet in gevaar brengen. Een afrastering kan ongelukken voorkomen.

Vertrouwen op elektronische gadgets is onverstandig. Een stukje techniek kan in het verkeer nooit het beoordelingsvermogen van een gezond en verstandig mens vervangen.
Was er een tijd geleden niet een aanrijding tussen een zelfrijdende auto en een vrachtwagen? Met een mens aan het stuur zou dat niet zijn gebeurd.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 27 augustus 2016 10:10:43 schreef High met Henk:
Reageren op een smartphone, dashcam of vaginatie...
...

Nooit geweten dat kaartlezende vrouwlief vaginatie genoemd wordt.

Op 27 augustus 2016 21:13:43 schreef evdweele:
Was er een tijd geleden niet een aanrijding tussen een zelfrijdende auto en een vrachtwagen? Met een mens aan het stuur zou dat niet zijn gebeurd.

Verkeersongelukken tussen vrachtauto's en personenauto's komen dus (vrijwel) nooit voor.

Op 27 augustus 2016 21:13:43 schreef evdweele:
Was er een tijd geleden niet een aanrijding tussen een zelfrijdende auto en een vrachtwagen? Met een mens aan het stuur zou dat niet zijn gebeurd.

Sorry dat ik zo off-topic ga, maar dit kon ik nu toch wel niet laten liggen. Deze stelling is toch echt wel lachwekkend? Er gebeuren DAGELIJKS ongelukken met personen-auto's en vrachtwagens...

Ohja, en for the record: in de aanrijding waarover je spreekt was de technicus de auto manueel aan het besturen. De zelfrijdende modus was op die moment uitgeschakeld! Met andere woorden, het gene niet gebeurd zou zijn, is dus wél gebeurd...

evdweele

Overleden

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Mijn topic gaat er eigenlijk in essentie om dat ik mij afvraag of iemand kennis heeft van ontwikkelingen in sensortechnologie om de verbluffende zintuigen die verschillende diersoorten hebben
te vertalen in electronische sensoren.
Ik heb nog nooit een vleermuis tegen een auto aan zien botsen. Sowieso nergens tegenaan. Die echo locatie lijkt zeer doeltreffend.
En dat toepassen op met name, mijn kat. Want de kat is van alle huisdiersoorten het meest 'gevoelig' om aangereden te worden. En op mijzelf testen uiteraard.
Ze kunnen wel veel beter zien in het donker dan wij, maar zijn erg bijziend, kunnen anders dan de mens, geen horizon zien, dus een auto niet zien aankomen.
Laat staan dat een kat of hond een causaal verband kan leggen tussen een aanstormende auto en de gevolgen daarvan.
Die vraag is makkelijker gesteld dan beantwoord, dat weet ik.

Er bestaan wel zulke dingen; een doosje, zo groot als een lucifer doosje. In het oppervlak bevinden zich elektroden dat beelden vertaalt van een gewone camera dat aan je voorhoofd zit.
Dat doosje leg je op je tong, en je hersenen gaan de stimuli van de elektroden vertalen in visueel beeld. En zo kunnen blinden zich een goed 'beeld 'vormen van hun omgeving. Zij kunnen dan zelfs bergen beklimmen omdat zij de rotsen kunnen 'zien'.
'danny g' erg bedankt voor je link. ik ga die zeker bestuderen.
Iedereen bedankt voor jullie input uiteraard.

evdweele

Overleden

Je vergeet het allerbelangrijkste bij dat "luciferdoosje" waarmee blinden bergen kunnen beklimmen: mensen kunnen situaties beredeneren en afwegingen maken. Dieren kunnen dat niet.

En dat toepassen op met name, mijn kat. Want de kat is van alle huisdiersoorten het meest 'gevoelig' om aangereden te worden.

Katten horen niet vrij over straat en door andermans tuinen te zwerven. Zet een hek om je tuin waar de kat niet overheen kan klimmen, dan kan hij ook niet worden aangereden.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
High met Henk

Special Member

Als je geintreseerd bent in de technieken, raad ik een arduino en die ultrasoon sensor aan om eens te gaan experimenteren. Als het puur ter lering is. Dan kun je eens kijken wat je hier aan informatie uit kunt halen.

Van alle beestjes en andere levende organisme enzo verwijderd houden, want die kat heeft een betere afstandssensor en waarneming dan jij in de eerstekomende paar jaar zal kunnen ontwikkelen met elektronica. En dat is niet persoonlijk, want ik denk dat dat voor vrijwel iedereen hier geld. Elke sensor geeft "valse" alarmen. Of nog erger mist dingen. je krijgt het nooit 100% betrouwbaar.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fatbeard

Honourable Member

Het is niet uit te sluiten dat katten vleermuizen kunnen horen: er bestaan per slot van rekening ultrasone kattenverjagers die tamelijk goed werken...
Een kat een ultrasone zender omdoen is je reinste marteling en strafbaar.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.