Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Op 4 september 2016 13:11:18 schreef ledje123:
[...]maar zou het veel uit maken als ik een trace 5mm langer maak dan de andere?
Reken nou voor de gein eens uit hoe lang een bit is op die databus. Is een kwestie van van de busspeed en lichtsnelheid door koper opzoeken en door elkaar delen. Je hebt dan meteen je antwoord.
Op 4 september 2016 12:35:24 schreef ledje123:
maar het zou ook fijn zijn als iemand een soc weet waar de meeste componenten al ingebouwd zitten.
Dus als iemand er een weet hoor ik m graag.
https://www.digikey.com/product-detail/en/octavo-systems-llc/OSD3358-5…
http://octavosystems.com/octavo_products/osd335x/
Op 4 september 2016 13:34:36 schreef Tommyboy:
[...]Reken nou voor de gein eens uit goe lang een bit is op die databus. Is een kwestie van van de busspeed en lichtsnelheid door koper opzoeken en door elkaar delen. Je hebt dan meteen je antwoord.
[...]https://www.digikey.com/product-detail/en/octavo-systems-llc/OSD3358-5…
http://octavosystems.com/octavo_products/osd335x/
bedankt maar ik vind m voor $49 een beetje duur.
Een allwinner a10 kost mij $3.
Iemand nog wat andere tips waar ik op moet letten bij het designen van mijn diy linux boardje?
Tommyboy
Kerel, als je al te lui (of incapabel?) bent om simpele vragen te beantwoorden, hoe verwacht je dan ooit dit project tot een goed einde te gaan brengen?
Tommyboy
Op 4 september 2016 13:44:46 schreef ledje123:
Hoe bedoel je?
Op 4 september 2016 02:43:53 schreef Tommyboy:
Hoe lang (in millimeters!) is een bitje op de geheugenbus? Wat voor implicaties heeft dat?
Op 4 september 2016 13:34:36 schreef Tommyboy:
Reken nou voor de gein eens uit hoe lang een bit is op die databus. Is een kwestie van van de busspeed en lichtsnelheid door koper opzoeken en door elkaar delen. Je hebt dan meteen je antwoord.
Ik heb een vraagje:
In de datasheet van de allwinner a10 staat de pinout van de chip.
echter heb ik geen ide wat die pinnen betekenen behalve de gnd en vcc pinnen.
Is er ergens een handlijding voor het verbinden van processors?
Tommyboy
Op 4 september 2016 14:03:10 schreef ledje123:
oh ja sorry,
ik heb geen idee wat het antwoord op die vragen is.
Tijd om dat op te zoeken dus.
Op 4 september 2016 14:19:53 schreef ledje123:
Ik heb een vraagje:
Is er ergens een handlijding voor het verbinden van processors?
De datasheet ís die handlEIding.
Op 4 september 2016 13:42:44 schreef ledje123:
[...]
bedankt maar ik vind m voor $49 een beetje duur.
Een allwinner a10 kost mij $3.
En wat kost het RAM? De voedingschips? De andere randcomponenten? De kennis die er voor nodig was om dit ding te ontwerpen?
Tijd om dat op te zoeken dus.
oke.
De datasheet ís die handlEIding.
ik vind dat de bedoeling van een handlEIding is dat je het gaat begrijpen en ik snap maar de helft van de datasheet.
En wat kost het RAM? De voedingschips? De andere randcomponenten? De kennis die er voor nodig was om dit ding te ontwerpen?
in totaal 25 euro.
De helft van de prijs van dat alles in een soc-je.
en ik denk niet dat het kansloos is hoor.
Een raspberry pi kost al meer. En die wordt in massa productie gemaakt. Hoe denk je hier onder te kunnen komen?
Op 4 september 2016 14:30:00 schreef ledje123:
ik vind dat de bedoeling van een handlEIding is dat je het gaat begrijpen en ik snap maar de helft van de datasheet.
Het is ook voor ontwikkelaars bedoeld, niet voor hobbyisten. Misschien iets te hoog gegrepen project?
Op 4 september 2016 14:42:51 schreef Da_Vinci:
Een raspberry pi kost al meer. En die wordt in massa productie gemaakt. Hoe denk je hier onder te kunnen komen?[...]
Het is ook voor ontwikkelaars bedoeld, niet voor hobbyisten. Misschien iets te hoog gegrepen project?
ik vind een raspberry pi dan ook duur.
Wat dacht je van de orange pi pc?
stukken goedkoper en draad ook op een allwinner.
Kun je inderdaad niet beter gewoon ergens een bordje kopen die aan de meeste van je eisen voldoet?
Ik verwacht dat deze techniek verouderd is voordat jij je bordje klaar hebt
Je antwoorden en vragen geven nou niet echt de indruk dat je ooit iets met deze onderwerpen gedaan hebt
Of denk je dat je veel goedkoper uitkomt door het zelf te doen? Want meestal komt dat bedrogen uit, de prijs van die massaproductie dingen valt eigenlijk hobbymatig niet onder te komen
Op 4 september 2016 13:11:18 schreef ledje123:
[...]
aha ik snap het.maar zou het veel uit maken als ik een trace 5mm langer maak dan de andere?
de soc draait trouwens op 1ghz.
(Weet je zeker dat je 't snapt?!)
Ja, dat maakt ABSOLUUT (veel) uit!
Op Google vind je genoeg informatie over DDR2 / DDR3 memory bus routing. Niet alleen de trace lengte maakt (heel veel) uit, maar ook de impedantie. En die laatste is (onder andere) afhankelijk van de breedte van de trace, de afstand van de trace tot het kopervlak onder de trace (vandaar dat je minimaal 4 layers moet hebben!) en bij differentiële paren speelt ook de onderlinge afstand mee (differential impedance).
High speed routing vergt heel veel kennis en ervaring om goed te kunnen doen. Het is niet te vergelijken met routing van een PCB waar 'slechts' een 8MHz processor op zit!
Op 4 september 2016 14:19:53 schreef ledje123:
Is er ergens eenhandlijdinghandleiding voor het verbinden van processors?
Ja, dat staat dus juist in de datasheet!
Op 4 september 2016 14:53:22 schreef MNM(tm):
[...]
(Weet je zeker dat je 't snapt?!)Ja, dat maakt ABSOLUUT (veel) uit!
Op Google vind je genoeg informatie over DDR2 / DDR3 memory bus routing. Niet alleen de trace lengte maakt (heel veel) uit, maar ook de impedantie. En die laatste is (onder andere) afhankelijk van de breedte van de trace, de afstand van de trace tot het kopervlak onder de trace (vandaar dat je minimaal 4 layers moet hebben!) en bij differentiële paren speelt ook de onderlinge afstand mee (differential impedance).
High speed routing vergt heel veel kennis en ervaring om goed te kunnen doen. Het is niet te vergelijken met routing van een PCB waar 'slechts' een 8MHz processor op zit!
[...]
Ja, dat staat dus juist in de datasheet!
oke dus volgens jullie gaat het mij niet lukken vanwege de ram verbindingen?
kan ik de ram dan niet underclocken?
of miss is een alles in een chip toch wel een goed idee?
weet iemand een soc met de ram chip erin voor max 10 euro?
Op 4 september 2016 14:56:49 schreef ledje123:
[...]oke dus volgens jullie gaat het mij niet lukken vanwege de ram verbindingen?
kan ik de ram dan niet underclocken?
of miss is een alles in een chip toch wel een goed idee?
Mijn mening? Nee, dat gaat jou niet lukken. Je geeft zelf al aan dat de enige pinnen die je snapt die in het datasheet staan beschreven staan, de Vcc en GND pinnen zijn. 't Is een begin, maar slechts 0,001% van de kennis die je nodig hebt om een werkend ontwerp te maken.
En nee, die RAM kun je niet onderklokken. En als dat wel zou kunnen: je zou het dan op hooguit 16MHz kunnen laten lopen om niet tegen high-speed routing aan te lopen. Beetje zonde van een processor die op 1GHz draait. 
Als je met een "alles in een chip" een kant-en-klaar (development)bordje bedoelt, dan ja. Een "alles in een chip" is die Allwinner A10 ten slotte ook (dat wordt dan ook SoC, ofwel System-on-Chip genoemd!), maar dat wil niet zeggen dat het ding ook geheugen aan boord heeft! (Dat heeft overigens geen enkele SoC!)
oke bedankt iedereen voor je reacties.
maar ik zou toch graag een boardje willen maken dat draait op linux
.
Weet iemand of bijvoorbeeld atmel of ti nog procesortjes hebben die op linux draaien maar dan met ram er in?
volgensmij zijn die er wel.
Even voor de duidelijkheid: een processor draait niet op Linux, Linux loopt op een processor. Da's best een essentieel verschil. 
Succes met het zoeken naar een processor met voldoende "on-board" RAM om Linux op te draaien...
'tuurlijk zijn er "processors" met geheugen aan boord, maar dat zijn dan (vrijwel) altijd microcontrollers. En die zijn eigenlijk per definitie niet geschikt om Linux op te draaien. Daar zijn ze gewoon niet voor gemaakt. (En Linux trouwens ook niet!)
en dit dan:
https://dzone.com/articles/embedded-linux-on-a-2-layer-board
daar maken ze een linux boardje op maar 2 layers.
Hoe zit dat dan?
Dat ontwerp is:
1. gebaseerd op een 7 jaar oude processor (@ 454MHz, een stuk langzamer dan die 1GHz processor die jij wilt gebruiken)
2. ontworpen met een processor in TQFP behuizing, iets wat jij al aangaf niet te willen (iets met BGA en zo...)
3. óók geen geheugen in de processor-chip heeft!
4. Om die reden óók te maken heeft met high-speed routing, welke door het ontbreken van een reference plane nóg moeilijker is!
En hoe dat verder zit? Lees hun web-pagina, zou ik zeggen. Betere uitleg krijg je niet.
[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op (14%)]
oke,
en ik heb ob de site van olimex gelezen dat ze bij hun ontwerp van een dev boardje met een imx233 processor die ook maar 2 lagen heeft gelezen dat ze de chip aan de andere kant van hed boardje hebben gedaan onder de processor omdat de pinnen dan zo kort mogenlijk waren.
Zou ik dat dan ook kunnen doen.
zou dat helpen?
Da's dezelfde i.MX233 processor van Freescale als die van dat Embedded Linux project. Is dus nog steeds een TQFP behuizing. 
En of jij dat kan, dat weet je zelf het beste. Helpen zal het niet: in plaats van het precies op de juiste lengte krijgen van de traces als je de RAM-chip aan dezelfde kan als de processor, dus náást de processor hebt liggen, krijg je heel veel werk/gedoe om de traces op de juiste lengte te krijgen als de RAM-chip zich aan de onderzijde, precies onder de processor bevindt. Allemaal voor- en nadelen die je voor jezelf op een rijtje moet zetten, waarna je zelf (met in acht neming van je zelfkennis) zult moeten beslissen wat het beste is, waarvan NIET zelf doen en gewoon een kant-en-klaar bordje kopen óók een optie moet kunnen zijn!
Je kunt wel een boel willen, maar als je het gewoon niet kunt, moet je niet koppig blijven en gewoon willen/durven kiezen voor een mogelijkheid die wèl realistisch is!
Je hebt nu al met twee projecten laten zien dat een Linux draaiend systeempje op een 2-layer PCB kan, maar dat wil niet zeggen dat JIJ het ook kunt! De mensen achter die twee projecten hebben al jarenlange ervaring in het designen van systeempjes rondom ARM processoren. Denk daar niet te licht over.
[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op (14%)]
Ik kan het niet nalaten punten te geven:
Ambitie een 10 in een schaal van 0 tot en met 10
Kans van slagen een 0.1 op dezelfde schaal..
Ik blijf dit topic met belangstelling volgen.
Van alle gebruikers hier denk ik dat er maar een handjevol is wat een dergelijke ontwikkeling succesvol afrond is.
Ik zou er ca 5 kunnen noemen uit mijn hoofd...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bij GHz frequenties komt er behalve de trace lengte ook nog de invloed van via's bij, die niet te verwaarlozen is...
Heeft invloed op de trace length en ook de rise/fall timing van pulsen...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 4 september 2016 15:12:39 schreef ledje123:
Weet iemand of bijvoorbeeld atmel of ti nog procesortjes hebben die op linux draaien maar dan met ram er in?
volgensmij zijn die er wel.
Tuurlijk zijn die er. Denk aan de BCM2835. Die heeft ettelijke kilobytes aan RAM (cache) aan boord. Om Linux te draaien heb je toch liefst een kwart gigabyte RAM nodig. Dat gaat gewoon het beste met een externe RAM chip. Als in: Je kan vast chips vinden die een paar honderd kilobyte aan RAM aan boord hebben. Wie weet een paar megabyte. Maar de 32Mb die super-minimaal is (tegenwoordig), dat heeft niemand on-chip. Kijk ook eens naar bijvoorbeeld Western Digital harde schijven. Linux capabele CPU maar externe RAM.