380 V verwarmingselement fasen apart schakelen?

Ik gebruik in mijn amateur bierbrouwinstallatie een electrisch verwarmingselement op 380 V met 3 afzonderlijke elementen, het totaal vermogen is 7,5 kW. Dit is in sommige situaties te veel. Is het mogelijk om één of twee elementen uit te schakelen en daarmee de hoeveelheid afgegeven warmte te beperken? Waar moet ik dan schakelaars plaatsen?

GJ_

Moderator

Dergelijke regelingen worden normaal gesproken gewoon met PWM gedaan, met een lange cyclustijd, bijvoorbeeld 1 of 2 seconden. Bij voorkeur met solid state relais.
Je kunt dan zelf kiezen of je een puls pauze timer gebruikt of een PID regelaar.
Apart schakelen lijkt me niet verstandig, temeer daar dat soort elementen normaal in ster of driehoek staan.

je kunt zo'n element wel schakelen, 33, 66 of 100% van het totaal vermogen. kwestie van het sterpunt van het element aan de nul hangen en 1 of 2 elementen uitschakelen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je 3 elementen gebruikt in ster zonder dat knooppunt aan te sluiten op de nul krijg je de helft van het vermogen zodra je 1 van de 3 fases onderbreekt (de overige 2 elementen staan dan in serie). Als je de nul wel aansluit, krijg je uiteraard 2/3de van het vermogen, en kun je ook nog naar 1/3de door nog een fase te onderbreken. Je kunt dat met simpele schakelaars of relais doen, mits ze geschikt zijn voor de spanning en stroom. Verwarmingselementen zijn de eenvoudigste belastingen om te schakelen, aangezien ze geen piekstroom trekken bij het inschakelen en geen grote vonken geven bij het uitschakelen; je mag dus de AC1 rating van een schakelaar of relais gebruiken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
GJ_

Moderator

Op 4 september 2016 19:16:14 schreef SparkyGSX:...je mag dus de AC1 rating van een schakelaar of relais gebruiken.

Klopt als een bus. Op grotere schakelaars zul je vaak vergeefs naar de AC1 rating zoeken, maar wel een AC21 vinden. Die mag je ook gebruiken.

Nou mensen, dat was snel en precies wat ik zocht. Ik heb even een sche

tsje gemaakt van de schakeling, klopt dat zo?

S1 open, S2 dicht = 7,5kW is goed
S1 dicht, S2 dicht = 7,5kW. 5kW is fout. Op het sterknooppunt is de spanning 0V, dus als S2 dicht is maakt het niet uit of S1 open of dicht is.
S1 dicht, S2 open = 5kW. Twee van de drie elementen voert spanning. Ieder element is goed voor 2,5kW dus twee elementen is goed voor 5kW
Niet genoemd:
S1 open, S2 open = 3,75kW

ik zou het sterpunt permanent aan de nul laten zitten. gewoon 2 van de 3 elementen schakelen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je kunt ook 2 of 3 elementen in serie tussen 2 fasen zetten, de elementen krijgen dan 1/2 respectiefelijk 1/3 van de voedingspaning 190 /110 volt ongeveer .
dus je vermogen is dan per element ongeveer 1250 of 800 watt ik pas wel eens zulke schakelingen toe om het vermogen per cm spiraal te verlagen.
Er is namelijk een max afgifte vermogen per centimeter in vloeistof, olie.lucht etc ivm het verbranden van het element.

Precies. Net als S2 in L1 zit, zet je S1 in L2.

Dan heb je
* S1, S2 open: 2.5kW
* (S1 open, S2 dicht) of (S2 open S1 dicht): 5kW.
* S1, S2 dicht: 7.5kW.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Mensen, dank voor alle goede raad. Ik heb alles goed doorgelezen en kom tot de volgende schakeling. Ik ben zeer benieuwd naar jullie oordeel of ik het goed heb begrepen.

S1 in, S2 in, S3 in, S4 uit 7,5 kW (3 fasen zonder 0, 400 V tussen fasen)
S1 in, S2 in, S3 in, S4 in 7,5 kW (3 fasen met 0, 230 V tussen elke fase en 0)
S1 in, S2 in, S3 uit, S4 in 5 kW (2 fasen met 0, 230 V tussen fasen en 0)
S1 in, S2 in, S3 uit, S4 uit 3,75 kW (2 fasen zonder 0, 400 V tussen 2 fasen)
S1 in, S2 uit, S3 uit, S4 in 2,5 kW (1 fasen met 0, 230 V tussen fase en 0)

Kijk, als techniek-addict lees ik graag zulke vragen en oplossingen. Dit maakt dit forum voor mij nog belangrijker dan een Facebook.
Met erg veel dank en respect voor zij die hier die mooie oplossingen aanbieden.
Dat mag af en toe wel eens gezegd worden, vind ik.
Thumbs up !

Mvg Oswald

Helemaal mee eens hurricane, ik ben ook heel blij met de kennis die men met mij heeft gedeeld. Ik ben wel héél benieuwd naar de bevestiging van mijn veronderstellingen, kloppen mijn conclusies wat betreft de schakelingen? En nog iets dat ik later bedacht, als je een een 0 draad gaat gebruiken ga je van 400 V naar 230 V, bij dezelfde 2500 W vermogen per element, wat betekent dat voor de stroomsterkten en aderdikte?

je element werkt op krachtstroom, het sterpunt is normaal 230V naar een fase toe! de nul is alleen nodig omdat je de elementen apart wilt gaan schakelen en het sterpunt verschuift.

ik heb dit gezien bij een frituur met 24kW element. dit bestond uit 6 elementen met 1 sterpunt. in 1 element kwam sluiting en werd afgekoppeld, maar niet de nul aangesloten op dat sterpunt. vervolgens ging na een weekje het andere element op die fase ook stuk, want de spanning over 1 element van 16A loopt op als de andere elementen 35A wegtrekken. de pan heeft nog maanden op 4 elementen gewerkt, maar met de nul aangesloten op het sterpunt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dankjewel Testman voor je reactie. Ik heb helaas te weinig theoretische kennis om er een conclusie uit te trekken. Kun je iets zeggen over mijn veronderstelling over de verschillende schakelposities?

je kunt S1 en S2 behouden, S3 en S4 zijn onnodig. je wilt toch met minimaal 2,5kW nog verwarmen? anders kun je het ding net zo goed niet aanzetten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Maar wel de 0 draad aansluiten toch? En als ik alles wil uitschakelen kan ik toch ook S3 ertussen zetten?

Op 5 september 2016 15:40:22 schreef iacobo:
Mensen, dank voor alle goede raad. Ik heb alles goed doorgelezen en kom tot de volgende schakeling. Ik ben zeer benieuwd naar jullie oordeel of ik het goed heb begrepen.

S1 in, S2 in, S3 in, S4 uit 7,5 kW (3 fasen zonder 0, 400 V tussen fasen)
S1 in, S2 in, S3 in, S4 in 7,5 kW (3 fasen met 0, 230 V tussen elke fase en 0)
S1 in, S2 in, S3 uit, S4 in 5 kW (2 fasen met 0, 230 V tussen fasen en 0)
S1 in, S2 in, S3 uit, S4 uit 3,75 kW (2 fasen zonder 0, 400 V tussen 2 fasen)
S1 in, S2 uit, S3 uit, S4 in 2,5 kW (1 fasen met 0, 230 V tussen fase en 0)

[bijlage]

Dit verhaal is helemaal correct!

Op 5 september 2016 20:06:12 schreef testman:
je kunt S1 en S2 behouden, S3 en S4 zijn onnodig. je wilt toch met minimaal 2,5kW nog verwarmen? anders kun je het ding net zo goed niet aanzetten..

Het hele stelsel wil je toch uit kunnen zetten. Dan is S3 wel handig. Of had je daarvoor een 3-fase schakelaar in gedachte?

Op 5 september 2016 19:07:12 schreef iacobo:...
En nog iets dat ik later bedacht, als je een een 0 draad gaat gebruiken ga je van 400 V naar 230 V, bij dezelfde 2500 W vermogen per element, wat betekent dat voor de stroomsterkten en aderdikte?

Deze zin snap ik niet. Tussen L1 en L2, L2 en L3, en L3 en L1 staat gewoon 400V. Tussen L1 en en 0 staat 230V. Tussen L2 en 0 staat ook 230V. Tussen L3 en 0 staat ook 230V. Zie hier de uitleg waarom 230V + 230V = 400V geeft! (en geen 460V) https://nl.wikipedia.org/wiki/Driefasenspanning. De nuldraad moet net zo dik zijn als de dikste fasedraad. Door de nuldraad loopt nooit meer stroom dan de grootste stroom in een van de fasedraden (dus ruwweg 10A)

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 5 september 2016 20:36:18 (26%)

Dankjewel ohm pi, dat geeft mij het vertrouwen waarmee ik verder kan gaan. Nu kan ik de onderdelen gaan bestellen!

Nee, ik wil de 3 fasen met afzonderlijke SSR's schakelen, dat geeft meer logica aan het gebruik, 3 fasen, 3 vermogens, 3 schakelaars. Tijdens het zoeken naar SSR's vond ik echter ook een SSR waarbij de stuurspanning kan worden gevarieerd met een potmeter. Ik dacht dat SSR's alleen grote schakelaars waren maar deze lijkt ook de geschakelde spanning te kunnen regelen. Weet iemand daar iets meer over?

Als je de brouwketel met SSR's gaat aansturen dan raad ik je aan om daarvoor nog een mechanische 3-faseschakelaar toe te passen. SSR's kunnen stuk gaan en worden dan een permanente verbinding. Het is dan handig om bij een defecte SSR je ketel uit te kunnen zetten. Je gevonden regelbare SSR ken ik niet.

BTW
SSR's kunnen maar 230V~ schakelen. Het sterpunt moet dan altijd aan de nul hangen. Schakelaar S4 mag dan niet gebruikt worden en moet vervangen worden door een doorverbinding. Of GJ_ heeft er andere ideeën hierover. Dan moet je hem geloven, want hij heeft hierover meer kennis dan ik.

Waarom mpeilijk doen als je toch met SSRs gaat werken? Gewoon drie SSRs tussen nul en ieder een verwarmings element... halve sec aan 9.5 sec uit is 375W....

Met mechanische relais is het een probleem dat je niet al te vaak wilt schakelen: Een relais gaat maar 10^5 schakelmomenten mee. Bij SSRs kan je gerust nog veel vaker schakelen dan 2x (1x aan, 1x uit) per tien seconden.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 6 september 2016 07:39:57 (46%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De oplossingen zullen best werken. Maar ik denk dat als je een 3fase regelaar (met traiacs) gebruikt zullen de verw. elementen veel langer meegaan. Je hebt met de nul helemaal niets te maken. En de regeling gaat met een potmeter, waaraan je ook nog wat kabel aan te maken...Dus op afstand.
gr. Barba

De oplossing van @Barba is tot nu toe de beste oplossing.

Koop je ssr's niet van Ebay, Banggood, Aliexpress enz, maar van een betrouwbare leverancier zoals Farnell, Digikey en Mouser.

Goedkoop is duurkoop in deze, 99% van de chinese meuk is onbetrouwbaar en haalt de specificaties niet

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.